Recension:Recension av Waze – socialt nätverkande och fri GPS-navering i ett

Postat:
14:36 - 2010-04-28
Skribent:
| Naesstrom
Kommentarer:
76

Titel: Waze
Testversion: 1.7.2.12
Testtelefon: HTC Tattoo
Utvecklare: Waze
Hemsida : https://world.waze.com
Tillgänglighet: Android Market
Pris: Gratis

När det kommer till GPS-applikationer finns det ett relativt stort utbud för Android där de flesta tyvärr kostar en slant att köpa, ännu värre blir det när vi i Sverige inte har tillgång till betal-apparna i butiken.

Här kommer då Waze in i bilden! Waze är inte en gps-applikation som alla andra, det finns t.ex inte färdiga vägar över exakt alla områden men dom som finns, ja dom stämmer till och med bättre än för de flesta andra betalalternativ som finns på marknaden.

Waze är nämligen en social gps applikation som använder sig av crowdsourcing för att skapa kartor, uppdatera dom och varna om allt från olyckor, poliskontroller till trafikköer, allt med enbart 30 sekunders fördröjning! Men nu kanske ni funderar över det jag egentligen skrev, Social gps applikation och Crowdsourcing så låt oss bena ut dom detaljerna först.

Social GPS Applikation
Ja, det låter kanske skumt men Waze räknas definitivt som ett socialt medium. För att verkligen förstå det så kan man jämföra det med en ”vanlig” GPS applikation för din telefon. Du har den på, kör runt i din stad och du vet säkert att andra har gps med men det är inget som du verkligen kan vara säker på. Med waze så har man alternativet att vara anonym, precis som vanligt, men även en möjlighet att visa din plats på kartan för andra Wazare som kör omkring. I klienten ser kan det se ut ungefär så här:

Där alltså alla som inte valt att vara osynliga visas med en liten söt bil ikon på kartan, det finns flera olika humör att välja mellan och samtliga finns i både tjej och kill modell, allt för att du ska kunna visa vem du verkligen är. Om du möter en annan wazare så kan du klicka på deras ikon och se deras namn om dom har godkänt det och även pinga dom, dvs. att skicka ett kort textmeddelande som dyker upp på deras skärm.

Förutom allt detta finns det redan nu en bra Svensk community på deras forum där allt mellan asfalt och grusväg diskuteras.

Crowdsourcing
Detta är en term som dyker upp allt oftare och innebär i det här fallet att istället för att Waze har färdiga kartor som användarna får betala för så skapas all information av användarna själva. Det kanske låter skumt men det klarnar nog snart, ett exempel är när jag själv började använda Waze vid årsskiftet i Växjö, det fanns inga gator alls utan det var ödemark enligt min klient i telefonen.

Genom att slå på deras inspelningsläge så laddade jag upp information till Waze server om dels var jag körde men även vilken medelhastiget som jag hade. Nästa steg är att redigera dessa nya vägar via deras webklient och bland annat sätta ut rätt namn på gator och vilken typ av väg det rör sig om. Och som ni ser så är de flesta vägarna nu utsatta, fullt navigerbara och synliga i alla nya wazares telefoner.

Om du är nyfiken hur det ser ut i just din stad så kolla på deras live karta som finns här: https://world.waze.com/livemap och bli inte avskräckt om det ser tomt ut, det är då det riktigt roliga börjar, nämligen jakten på bonuspoäng!

Live Information
Ok, så nu har vi koll på att användarna bygger upp vägarna och att vi kan se varandra när vi kör omkring, det låter ju skoj och så men finns det någon nytta med detta. Svaret är självklart ja.

Samtidigt som du kör omkring med waze så rapporterar du kontinuerligt upp information till Waze server om din hastighet, denna jämförs sedan med medelhastigeten på samma sträcka och om det skulle visa sig att du kör långsammare, ja då antar waze att du har hamnat i en trafikkö och kommer att visa detta genom att vägen färgas först gul och sedan röd beroende av hur sakta det egentligen går.
Cirka 30 sekunder efter att detta har skett på din telefon så ser samtliga wazare i närheten samma sak, om någon dessutom använder sig av navigeringsfunktionen så dyker det upp en varning och vägen kommer att beräknas om, allt för att undvika trafikköerna.

Men det slutar faktiskt inte där med live informationen, om du dessutom skulle köra förbi en trafikolycka, se vilda djur på vägen eller till och med en poliskontroll kan du snabbt med ett par knapptryckningar rapportera detta och precis som med trafikköerna blir detta synligt för samtliga wazare i närheten.

Tävlingsmomentet
Egentligen är det ingen tävling men i brist på annat ord för att förklara det så valde jag detta. Jag skrev tidigare under crowdsourcing att det fanns ingen anledning till oro om det saknades kartor. Det är nämligen så att allt du gör i Waze ger dig poäng, att skapa nya vägar, köra på redan klara, rapportera faror eller redigera gator i deras webklient… allt ger dig poäng.
även om det i dagsläget är oklart vad du egentligen har för nytta av poängen är det en statussymbol, ett bevis på att du är en ihärdig wazare och du belönas genom att stiga i rang med hjälp av stjärnor som syns när du rapporterar en händelse eller om någon klickar på dig.

Om inte detta räckte så har dom även i olika perioder ”godsaker” som finns placerade ute på kartorna, på väl strategiskt valda platser för att se om det verkligen finns en gata där eller inte, detta kan vara allt från hjärtan och pilbågar som dom hade under alla hjärtans dag veckan eller skattkistor. I USA är det även möjligt att vinna priser om man hittar de sällsyntaste av bonuspoäng, något som ännu inte har kommit till Europa men säkerligen dyker upp även här.

Gränssnitt
Gränssnittet är väldigt enkelt att förstå sig på, stora plus och minus knappar för att zooma in eller ut, menysystemet är lättförståeligt med och finns på Svenska men installationen måste göras på Engelska. När väl den delen är klar är det egentligen bara att starta waze varje gång du kör bil någonstans och du möts då av en skärm som ser ut såhär.

Via den övre menyn kommer du åt inställningar, dina poäng, ändra humör (den lilla ikonen av dig på vägen) och ser dessutom direkt om du har mottagning på din GPS. Längst ned på bildskärmen ser du alltid din hastighet, tid till destinationen och hur långt det är till nästa sväng.

Om man vill ha ett lite mer rent utseende på waze så kan man lätt ställa in att t.ex den övre menyn skall vara dold tills du klickar på skärmen, även samma sak med zoom knapparna.
Waze fungerar bra i både horisontellt och vertikalt läge. Finns alternativ för att visa kartan antingen i 2D eller 3D läge men datatrafiken ökar en hel del om man kör i 3D. Utseendemässigt finns det ett antal teman att välja mellan som ändrar färgerna på vägar, bakgrund osv. och det är inte alltför svårt att göra egna teman och lägga in lokalt på sin telefon heller.

På minussidan när det gäller gränssnittet så har det efterfrågats att man skall kunna se hastigheten även när man inte kör efter en rutt till exempel, något som säkert kommer i en framtida version. Vissa färgkombinationer kan vara lite bleka men det finns både ett dag och ett natt läge så i starkt solsken kan nattläget i bland vara att föredra.

Navigering
Som jag skrev längre upp är kartorna framtagna av andra Wazare, detta innebär att om någon inte har kartlagt gatan eller vägen du vill köra till så går det helt enkelt inte att navigera till den. Som tur är räcker det att du själv kör dit en gång med inspelningsläget på, döper och numrerar gata och efter det kan alla navigera fram på samma väg.

De gator som finns däremot där fungerar det bra, jag använder det dagligen till jobbet som jag har sparat som en favorit och med den sista versionen av waze behöver jag inte ens knappa in adressen på morgonen, när jag sätter mig i bilen och startar waze möts jag av:

Så jag slipper allt krångel att knappa in rätt adress när jag är stressad och måste iväg, det fungerar till och med så pass bra att dom dagar då jag är på mitt andra jobb så föreslår den rätt adress även då. På kvällen när jag har arbetat klart så är det samma procedur för att åka hem, busenkelt!

Övriga sätt att navigera är bland annat till POI’s, eller landmärken som Waze kallar det, annars är det google local search som verkligen har förvånat mig, inte på ett dåligt sätt utan mer WoW. Jag skulle till Jula i växjö en gång, och visst, jag vet var det ligger men tänkte testa waze lite. Gatorna runt jula har inga nummer men parkeringsplatsen är utritad osv. Jag använde mig av Local Search i waze och följde blint instruktionerna som den gav mig tills den sa You have reached your destination och jag stod på parkering mitt utanför ingången… det kallar jag häftigt!

Sammanfattning
Waze är ett bra alternativ till de andra betal alternativen som finns ute på marknaden när det gäller navigering men det är samtidigt beroende av att så många som möjligt använder sig av det, just för att informationen skall bli så korrekt som möjligt. Bli inte avskräckt om din karta ser tom ut eller om det strular i början, försök istället locka med fler vänner och bekanta så kommer det att bli en snöbolls effekt.

Waze är fortfarande lite i beta stadiet, det finns barnsjukdommar som t.ex. att det kan vara problem att lägga in gatunummer osv. men dom har ett aktivt team som jobbar på konstant med att finputsa funktioner och lägga till nya, allt enligt önskemål och kommentarer från användarna.

Eftersom Waze är beroende av andra wazare som rapporterar sin medelhastiget är det verkligen the more, the merrier som gäller. Fler användare ger mer säkerhet i trafikproblem och annan information, dessutom är det rätt häftigt att möta en annan wazare på vägen eller att se dom på kartan i närheten.

Så frågan är, vad väntar du på?
Ladda hem Waze idag och testa det en vecka!

Och för dig som inte orkade läsa genom hela recensionen så finns det en guidad tur här:
https://world.waze.com/guided_tour/

Butiken

Direkt Nedladdning
qrcode

Vill du också publicera en artikel på Swedroid? Klicka här