Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Alla officiella uppgifter om OnePlus 5 – här är nya toppmodellen

Postat:
18:45 - 2017-06-20
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
OnePlus har under kvällen svensk tid presenterat sin senaste telefon vilken som bekant kort och gott kallas ”5”. Det är tillverkarens sjätte telefon sedan starten sommaren 2014, när X och 3T räknas in, men blott det fjärde rena flaggskeppet. Att OnePlus valde namnet ”5” beror på att siffran fyra anses vara ett oturstal i Kina.
Vi ger oss på specifikationerna och årets flaggskepp från OnePlus säljs den här gången i två olika modeller: en version med 6 GB RAM (LPDDR4X) och 64 GB lagring (UFS 2.1), och en version med hela 8 GB RAM (LPDDR4X) och 128 GB lagring (UFS 2.1). Båda versionerna har utrustats med Qualcomms mycket kraftfulla åttakärniga chipp Snapdragon 835, i upp till 2,45 GHz, ett fastmonterat batteri på 3 300 mAh samt en 5,5-tumsskärm av ”Optic AMOLED”-typ med 1080p-upplösning (1 080 x 1 920 pixlar, 401 PPI).

Batteriet sägs via Dash Charge (5V 4A) kunna laddas från tomt till 44% fullt på blott 30 minuter, samtidigt som telefonen används, och vidare säger OnePlus att pekskärmen har förbättras för en snabbare och mer responsiv pekskärmsupplevelse.

Precis som föregångaren erbjuder OnePlus 5 dubbla SIM-kortplatser, USB Type-C och NFC. Hörlursutgången har till vår glädje inte fått stryka med. Ett trevligt tillskott är Bluetooth 5.0 vilket få smartphones hittills utrustats med. Dessvärre har inte heller OnePlus 5 fått stereohögtalare, utan blott en monohögtalare placerad i fotänden.

Fingeravtrycksläsaren sitter återigen nedanför skärmen på framsidan och användare kan välja mellan fysiska/kapacitiva tangenter och virtuella navigationsknappar i gränssnittet. Aviseringsreglaget är intakt och låter användare växla mellan olika ljudlägen utan att först behöva öppna gränssnittet.

Konstruktionen består inte oväntat av lättmetall i en så kallad unibodykonstruktion där telefonens ram och bakstycke är skuret från ett och samma stycke metall. Telefonen mäter 154,2 x 74,1 x 7,25 millimeter, med en vikt på 153 gram, och har därmed ungefär samma mått och vikt som företrädarna 3 och 3T. Det är med andra ord inte ytterst slimmade ramar runtom skärmen i stil med Xiaomi Mi Mix, LG G6, Samsung Galaxy S8 och Essential Phone, utan en mer traditionell konstruktion med relativt tjocka ramar.

En stor nyhet är de dubbla kamerorna, som sitter uppe i vänstra hörnet på bakstycket. Tillverkaren har lagt fokus just på att skapa en bättre kameratelefon. En 16 MP-kamera (f/1,7, IMX398, 1,12 mikrometer) har kombinerats med en 20 MP-sensor (f/2,6, IMX350, 1 mikrometer). Olyckligtvis tycks optisk bildstabilisering saknas. En 16 MP-kamera har placerats på framsidan.

Båda sensorerna kommer från Sony och OnePlus säger sig ha förbättrat såväl autofokusens hastighet som HDR-funktionen för svåra ljusförhållanden som exempelvis siluetter i motljus. Vidare poängterar de att mörkerprestandan är förbättrad tack vare det stora ljusinsläppet via f/1,7-optiken för huvudkameran.

Upplägget liknar det i exempelvis Iphone 7 Plus. De dubbla kamerorna möjliggör porträtt och andra närbilder med bokeh-effekter (oskarp bakgrund).

Mjukvaran består av Android 7.1.1 och senaste versionen av OnePlus egna gränssnitt OxygenOS, version 5.0 (?). Nytt i den senaste versionen av OxygenOS är bland annat ett nytt blåljusfilter, kallat ”Reading Mode” vars intensitet kan justeras med ett skjutreglage i gränssnittet. En annan nyhet är ett mer omfattande stöd för teman och inte bara ett ljust och ett mörkt tema som i tidigare versioner av OxygenOS.

Slutligen verkar OnePlus-grundaren Carl Pei vara larvigt förtjust i hamburgare från In N Out, men det tycks inte vara relaterat till telefonen i sig.

Pris och tillgänglighet

Färgalternativen är vid säljstart två till antalet och består av Slate Gray (grå) och Midnight Black (svart) och priset ligger på från 4 995 kronor. Utskick av förbeställningar påbörjas i morgon, den 21 juni, och den allmänna försäljningen börjar nästa tisdag, den 27 juni.

  • Hur kan jag förbeställa denna ?

  • Bcgf

    Hurra, 3,5mm kvar.

  • nZb

    Haha man tappa andan ett tag

  • niclas_c

    Rätt sida om 5000:- med 5kronors marginal :-)

  • Alfòónfs

    gäsp. inget intressant.

  • king jihn
  • nZb

    Fråga till er som är bra på hårdvara, kommer 8gb versionen dra mycket mer ström än 6gb versionen? Och gällande mjukvara, kommer båda varianterna få android uppdateringar samtidigt eller kommer 8gb versionen prioriteras tro?

  • niclas_c

    Finns ingen förklaring hur man beställer på den sidan

  • FredrikAn

    Beställd.

  • AFK_Alex

    Beställde precis den svarta :)

  • Mattias Arvin

    Jo, men dom flesta vill väl har 128Gb och 8Gb RAM och då får man väl lägga till en tusenlapp.

  • oppe

    Gick du in på oneplus hemsida? Klickade på early drop. Kod: clearer photos

  • Behöver en kod för att förbeställa?

  • king jihn

    Koden är: Clearer Photos

  • Jaha haha.

  • Andreas

    Årets mest prisvärda flaggskepp? :) ser fram emot recensioner på denna!

  • Marmas

    Beställde en Midnight black 8gb =)

  • Nä 500kr extra.

  • Myamo

    Ja, den där Diego… Jag gick på det :D

  • Richard Larsson

    Inget stöd för Galileo.

  • erik

    innebär detta pentile ?
    5,5-tumsskärm av ”Optic AMOLED”-typ med 1080p-upplösning

  • Teodor Axel Johan Jönsson

    Gällande uppdateringar så är det samma hårdvara förutom just RAM, så naturligtvis kommer det komma samtidigt

  • Tommie Vanninen

    Köpte precis en, med rosewood case. Min p8a börjar dra på tok för mycket batteri

  • Läderlappen

    Här har du att börja med iaf.

    https://youtu.be/OwJtExvtM3A

  • Anti NWO

    Var fan får ni kod från då?

  • Läderlappen

    Ang uppdateringar så lär det inte skilja nåt alls om du frågar mig glad.

  • Rekcus
  • qvisten

    3300mah och 1080p känns ju inget kul

  • Emil Oskarsson

    Nehe? Qualcomm s835 med 6GB eller 8 GB ram samt ufs 2.1 minne är en riktigt bra grund för en mobil, nästan sugen på att köpa en själv och ha som jobb mobil :)

  • Mattias Arvin

    Ok! Inte så stor skillnad.

  • Nightdriver

    Beställde en 8gb/128gb, 5 495 kr kändes om inte billigt men okej. Kombon Snapdragon 835, 3300 mah och ”bara” 1080p bäddar för bra batteritid.

  • Eric Björklund

    Grejen med one plus är väl att den ska vara prisvärd. Nu börjar nu närma sig konkurenterna. LG g6 tex kostar inte ens 200 kr mer.

  • Philip

    Jajamän! Pentile är inte fint alltså, största anledningen till att jag hoppade 3/3t. :c

  • FredrikAn

    G6 har ju dock faktiskt en gammal SOC.

  • mannybianco

    Håller med om att det inte är jättebilligt, men i relation till de mer etablerade tillverkarnas 7 500+ kronor för sina flaggskepp är det ett kap :)

    Även om man som du säger får en ”lågupplöst” skärm. Jag är även orolig för kamerakvaliteten, då det till synes är samma kamerasensor som i fjolårsmodellerna som inte direkt imponerade i lågljusförhållanden. Optik med mer ljusinsläpp kommer hjälpa, men när sensorpixlarna är blott 1,12 mikrometer så är jag rädd att resultatet kommer bli rätt mediokert i dunkla förhållanden.

  • FredrikAn

    Nej, det är inte samma kamera som fjolårets. Det är Sony IMX398 i femman. IMX298 i 3/3T. Stor Skillnad på dessa. Använder själv en telefon med IMX398 i nu och den är det inget fel på kan jag säga. :)

  • Knugen

    Problemet var inte sensorn. Det var mjukvaran. Långsam och käss. Ang upplösning så känns 1080p som skit nu när man är van vid mer.

  • Knugen

    1080p pentile. Inte ens prisvärt.
    Annan kamerasensor, men problemet var inte sensorn. Det var mjukvaran och hur långsam den var. Allt blev ju suddigt. Lär vara samma nu tyvärr.

    Men tur den har 6+ GB RAM. Mycket viktigare. Not. ;)

    Ja. Jag älskade min OP3 för det mesta. Men jag slutade fota med skiten efter ett knappt år. Det var inte ens kul. Och video var kass också. Inte minst ljudet.

    Och kanterna. När man nu är van vid slim. Brrrrr. Men nästa år kanske?

  • Pentile?
    Vad betyder det och varför är det dåligt?

  • Visst är det ett alternativ till GPS?

  • Eric Björklund

    Ja, men (troligen) bättre kamera, mindre besels, smidigare format och troligen bättre skärm

  • Va? The Snapdragon 835 features: […] Qualcomm Location with support for GPS, GLONASS, BeiDou, Galileo, and QZSS systems, which in combination with LTE/Wi-Fi/Bluetooth connectivity to provide “always-on” location and context awareness; https://www.qualcomm.com/news/releases/2017/01/03/qualcomm-snapdragon-835-mobile-platform-power-next-generation-immersive

  • mortuus82

    Nähä? Dina ögon kräver 4k för pytte format??

  • Vad har du för telefon nu som inte har kanter? Är väl fortfarande väldigt få telefoner som har smala kanter?

    Men nu har ju OnePlus ett samarbete med nån ny kameramjukvaru-tillverkare så det kan ju ha ändrats. Du får titta på lite exempelbilder från vanliga användare och se.

  • Alexander Atkinson

    Drog ner min S8 till 720p eftersom jag inbillar mig att det förbättrar batteritiden, ser ingen skillnad på vanligt avstånd.

  • mortuus82

    Spelar ingen roll, one plus skulle ju vara flagship killer, synd bara priset är på tok för högt..

  • Eric Björklund

    Skulle vara intressant med en jämförelse mellan xiaomi m6 och denna.
    (M6 får man för ca 3800 (plus ev moms))

  • mannybianco

    Ah! Bra info, tack. Skall uppdatera artikeln med det.

    Olyckligtvis tycks både 298 och 398 ha samma små sensorpixlar så vi får se hur mörkerprestandan blir. Jag är minst sagt skeptisk, men hoppas jag har fel då jag just beställde en OP5 för privat bruk :)

  • Richard

    Ja.

  • Richard

    Det räcker inte att bara CPU:n har stöd, det måste implementeras i luren.

  • mortuus82

    Nja lite för dyr som väntat.. den borde helt klart ha stereo speakers, minneskortplats och ev IP klassning med tanke på priset.. flagship killer fan så heller

  • FredrikAn

    Jag tror den duger utmärkt. :)

  • FredrikAn

    Kameramjukvaran är ny.

  • nZb

    Lägg av, det är en jättefin telefon

  • mannybianco

    Hopps du har rätt. Jag kikar just nu på mörkerbilder tagna med Oppo R9S som har samma sensor (IMX398) och de ser dessvärre inte alls speciellt bra ut, men det är för all del möjligt att OP lyckas bättre.

  • Curry

    Har OnePlus slutat med sin egen försäkring de hade förut ?

  • Faizty

    Förstod jag det rätt att kameran saknar OIS?

  • qvisten

    Nä men nöjer mig med 1440p :)
    Har 4k tv och 1440p skärm till datorn. Jag ser tillräcklig skillnad för att störa mig på ”bara” 1080p mobil skärm. Framförallt när jag filmar och tar bilder i högre kvalité. Vi alla kräver olika saker och jag vill se bättre saker i en mobil 2017 än vad den kan ge. Men åh andra sidan har jag köpt ny mobil så kommer ändå inte handla den :) Räcker detta som svar för dig hihi

  • Daabas

    jepp, saknar OIS

  • Curry

    Vad är ois ?

  • mannybianco

    1080p på 5,5 tum är gränsfall, som jag ser det. Fungerar bra på ett normalt avstånd (i mitt fall, så som jag allt som oftast använder telefonen, cirka en halv armlängds avstånd) men pixlarna framträder tydligt när man tittar närmare. Hade definitivt hellre sett 1440p, men det är ingen dealbreaker för mig.

  • mannybianco

    Optisk bildstabilisering.

  • Damon123

    Har man inte rätt att uttrycka en åsikt?

  • Gustav

    Du var inte ensam, fick panik! Ha-ha

  • Anti NWO

    Nej, du kan lägga till det vid utcheckningen

  • Alfòónfs

    Som alla andra telefoner har/kommer ha den närmaste tiden. Dessutom är den inte vattentät. Priset lockar knappt längre heller, då de snart är uppe i de etablerade tillverkarnas priser.

  • Gustav

    Några positiva egenskaper modellerna emellan:

    Mi6 Pros

    – Sannolikt batteritiden
    – IR-Sändare
    – Stänkskyddad
    – Sannolikt en bättre kamera
    – Betydligt billigare
    – Bättre panel (på pappret) i min mening

    OP5 Pros

    – Design (personlig åsikt)
    – Prestandan lär vara vassare
    – Fullt svenskt språk
    – Stödjer samtliga nät-band vi har här
    – Framkameran
    – Uppdateringar
    – Mjukvaran från start
    – Det magnifika XDA-stöd som OnePlus-telefoner har

  • Alfòónfs

    Ja den saknar OIS som vanligt. helt värdelöst.

  • Lake

    Iphone 7 kopia fast bättre. Men så dålig inte ens vattentålig😀

  • niclas_c

    OP5 har ju inte mindre besels eller smidigare format än LG G6. G6an har ju högre upplösning, bästa LCD skärmen hitills? istället för OP5’s amoled.

  • Binarylab

    Jag är övertygad att du skulle inte ens märkt skillnaden mellan 1440p och 1080p. Det är omöjligt på en liten skärm som 5.5″

  • Linus

    Köpte just en mobil till mamma, den hade SD625 och 3 GB ram. Fungerar strålande, så det finns andra.

  • Peter Hillergård

    Hej på er!
    Vad är det för kod man måste ha för att beställa One+5? Var får man tag på den?

  • nZb

    Jo självklart

  • nZb

    Clearer Photos

  • nZb

    Denna eller Honor 9? Hmm……….

  • Billy Joe Bob

    Marginellt bättre batteritid och gräslig bildkvalité (och jag har ändå glasögon som colaburksbottnar). Googla på det så kommer du se att minska upplösningen ger några enstaka procent extra per laddning bara.

  • Jonas Lindberg

    Trodde megapixel racet var över…specifikationer är viktigt men då ska det vara sånt som gör skillnad till det bättre.

  • Eric Björklund

    Är ju ser jag menar. Jag hade valt g6 framför one plus 5

  • Peter Hillergård

    Hehe. Tack för hjälpen! Luren är nu beställd. ;)

  • Marcus

    Känns rätt att jag valde en Xiaomi mi6 6/64 för 3900:- och inte väntade på denna..

  • Mattias Arvin

    Skulle också vilja veta vad allt gnäll om Pentile är om. Jag har en OP3 och tycker att skärmen är helt ok.

  • str4nger

    OP5 har stöd för alla svenska 4G band, det har väl inte Mi6?

  • Lainen

    ehh, jo det har den…
    citat: Connectivity: Dual SIM; 3-Band carrier aggregation, LTE Cat.12/13 (600Mbps/150Mbps); USB Type-C (v2.0); Wi-Fi a/b/g/n/ac; GPS, Beidou, Galileo; NFC; Bluetooth 5.0.

  • Gustav

    Läs gärna ”Mi6 Pros” och ”OP5 Pros”

  • str4nger

    Hur kunde jag missa det :)

  • Flipp0

    Tror inte Mi6 har en bättre huvudkamera.

  • alle

    Kommer man kunna beställa via operatörer? Eller endast direkt från OnePlus?

  • Faizty

    Ja… Jag föredrar ois före all form av eis jag sett hittills iaf.

  • Pat

    Sitter och funderar på samma sak.

  • DrAvalance

    Precis. Tyvärr saknar Mi6 band 20 som de flesta operatörer i Europa använder.

  • Alexander Atkinson

    Man ser skillnad på hur skarp text blir mellan de olika lägena men att 720p kommer i närheten av vad man skulle kunna kalla dåligt är trams och påhitt. Fast å andra sidan, det är kanske just dina flaskbottnar som gör att du har onormalt skarp syn :)

    Batterivinsten är förmodligen minimal ja, misstänkte nästan det :/

  • xwerhelat

    Någon som vet ifall stöd för sdkort finns?

  • Malx

    Det lär vara betydligt större batteriskillnad i att ha en skärm med lägre upplösning som OP5 och att dra ner upplösningen på en skärm med högre upplösning som S8. D.v.s. det är en hel del strömskillnad på själva skärmarna och inte bara på chippen som driver dem.

  • pmugghc
  • Fr0gg0

    Förrutom att den ser för jävlig ut så verkar den bra för priset. Synd att de klantade sig med utseendet.

  • Tobbe

    Besviken på denna tyvärr. Men det är väl lika bra, då slipper jag uppgradera från min Oneplus 3T… :)

  • Nightdriver

    Det verkar vara ett blandat mottagande gällande kameran, Cnet gillar den:
    https://www.cnet.com/products/oneplus-5-review/

  • Vic

    Jag tror att honor 9 kommer bli bästa valet. I alla fall för mig då jag inte gillar hur lik denna är en iphone och jag har aldrig haft en skärm större än 5,2 tum förut så jag tror denna blir för stor. Honor 9 kommer nog dessutom att bli enkalre att hitta abonnemang och liknande på

  • alle

    OnePlus går väl inte att köpa via operatörer?

  • Tornet

    8GB beställd, ser grymt mycket fram emot denna luren, tycker den har bäst prestanda/pris förhållande hittils. Troligen mycket tåligare mot tapp i golvet än t ex S8:an… designen kanske inte i världsklass, men traditionellt snygg ändå tycker jag

  • Jack Black

    Intressant läsning och kommentarerna som följer, speciellt info om bilderna som är tagna med kamerorna. Tack för denna länk :)

  • InnerWar
  • ToungiLou

    ”Dessvärre har inte heller OnePlus 5 fått stereohögtalare, utan blott en monohögtalare placerad i fotänden.” Dealbreaker och inget köp. Annars verkar den sätta allt rätt för den prislappen. Kan inte begära mer. Hade viljat se OIS också men men.

    Nexus 6P fortfarande bästa telefonen på marknaden enligt mig. Känns väldigt konstigt när den är så gammal.

  • Jonas Löfström

    Beror helt på hur långt ifrån skärmen du är. 5,5″ skärm och ett avstånd på 30cm från ögonen och du ser definitivt skillnad på 1080p och 1440p. Google det.

  • Johan K

    Egentligen waaay för stor, men kanske blir ett köp ändå. Har deras X nu, och redan den är för stor

  • Jonas Löfström

    Nej, då blir det att vänta in Pixel 2 XL istället. Förhoppningarna där är LG G6-design fast uppgraderade specs, 6″ skärm, 16:9 och lansering i Sverige.

  • Daniel

    LG G6 2 sims versionen finns för 4300:- sek just nu från säljare på ebay.uk. frågan är om inte det är en atraktivare och mer pålitlig telefon just nu. Senaste processorn och 8gb ram är overkill för alla som inte spelar.

  • qvisten

    Men är man halvt blind så är det ju klart att man inte ser skillnad 😁

  • qvisten

    Ser tydlig skillnad på min s8 plus. Men som sagt man har olika krav. Jag har gått ifrån 1080p i stort sätt alla mina enheter och vill verkligen inte gå tillbaka. But that’s me.

  • Tornet

    Vad ska du med stereohögtalare till, så bra ljud är det väl ändå inte i en telefon att man sitter och lyssnar på ljud (läs musik) t ex från den iallafall? Eller kanske bara jag som streamar när jag vill lyssna…? Telefonljud tycker jag spelar mindre roll vid samtal på högtalare i denna fråga. Bara nyfiken på varför det gör det till en ”deal breaker”?

  • Alfòónfs

    Det är ju inte ovanligt att man spelar upp något när man är på språng från youtube eller en musiksnutt för de man känner. Då är bra ljud helt klart att föredra.

  • Används båda samtidigt eller varför inte bara nöja sig med GPS?

  • bj

    Tråkigt med den höga prislappen. En tusing mindre så kanske det hade varit aktuellt med en uppgradering. Behåller min OP3 ett tag till.

  • Flipp0

    Finns det några spel som laggar eller inte känns mjuka på G6?

  • MotVind

    Här är en video på skillnaderna i batteriprestanda mellan FHD+ upplösning och QHD+ på S8. Vilket borde vara ungefär 50% av skillnaden mellan HD+ och QHD+. Som tidigare sagts, skillnaderna är minimala.

    https://youtu.be/jBPcCETBGgI

  • FredrikAn

    Att någon tror att det ska göra stor skillnad lurar sig själv, skärmen ska ju fortfarande lysas upp. :D

  • Simon

    Har provat båda upplösningar bort och fram på min S8+ flera gånger. Märker knappt ingen skillnad, så liten att det såklart är värt att köra den krispiga upplösningen ;)

  • Simon

    Efter en timme screen-on-time, ”theres about a 3% gap, 87% vs 90%”. Stämmer bra överens med min verklighetsuppfattning om detta också :D

  • Simon

    Precis. Sparar snarare ström för att GPU:n inte behöver rendera samma upplösning ;)

  • tråkigt att oneplus blivit lika dyrt som alla andra. I början var de bra mycket billigare och hade en lika bra telefon som de stora jättarna. Nu är de bara en i mängden

  • Rome73

    Men är det en deal breaker?
    Är det så viktigt?

  • InnerWar

    Enda stora minuset är att den saknar frekvensband som vi använder i Sverige.

  • Oscar Lundqvist

    Kan någon förklara varför den är billigare i USA?

  • Lainen

    + moms

  • ToungiLou

    Tänker inte har en telefon där man enkelt täpper till högtalaren så det blir helt knäpptyst. Sen är det väldigt lite skillnad på ljudet i så små högtalare men dubbla på framsidan är det bästa men kan sträcka mig till att ha en nedåt och en på framsidan. Och steget under det är en på framsidan, sämre än så kan man inte har. En nedåt är för dåligt helt enkelt.

  • Richard Larsson

    Från Oneplus sida:
    ”Positionering

    GPS, GLONASS, BeiDou”
    https://oneplus.net/se/5/specs

    Från GSM arena:
    ”Connectivity: Dual SIM; 3-Band carrier aggregation, LTE Cat.12/13 (600Mbps/150Mbps); USB Type-C (v2.0); Wi-Fi a/b/g/n/ac; GPS, Beidou, Galileo; NFC; Bluetooth 5.0.”
    http://www.gsmarena.com/oneplus_5-review-1623.php

    Så Oneplus uppger ingen Galileo. Att Galileo finns i CPU:n vet vi, men Oneplus uppger inte att de implementerat det i telefonen ännu. Det kanske kommer.

  • Alexandra

    THE MUMMY 4K HD >>> HELAFILMEN4K.BLOGSPOT.COM

  • Alexandra

    THE BEGUILED 4K HD >>> HELAFILMEN4K.BLOGSPOT.COM

  • Alexandra

    WONDER WOMAN 4K HD >>> HELAFILMEN4K.BLOGSPOT.COM

  • Alexandra

    POWER RANGER 4K HD >>> HELAFILMEN4K.BLOGSPOT.COM

  • Alexandra

    BAYWATCH 4K HD >>> HELAFILMEN4K.BLOGSPOT.COM

  • mfmx

    Men har man Telenor eller Tele2 stödjer den band 8 som gör att man har typ täckning i hela Sverige. OP3T var inte så framstående på 4G+-fronten heller så får hoppas det är bättre stöd i OP5 (det verkar så).

  • Daniel

    Ingen aning. Däremot kanske en nyare processor är mer framtidssäker. Min poäng är att G6an är bättre utformad, kommer från en mer ”tillförlitlig” tillverkare och är vattentålig tex. Den är tom billigare än OP5 just nu. Känns värt .

  • mfmx

    Men om du ändå beställer från utlandet kan du få en S8 för under 6000 kr, S8+ för 6500 kr, LG V20 för 3500 kr, LG G6 för 4300 kr, S7 Edge för 4500 kr osv. Detta inom EU med garanti från säljaren.

  • sh

    Ni förstår inte riktigt hur OLED fungerar.

    OLED lyser upp pixlarna individuellt, dvs om du bara lyser upp hälften av pixlarna kommer strömförbrukningen minska markant.

    Jag kör själv PixelFilter för att stänga av en förinställd matris av pixlar.

  • Yeah Right

    IP6xx klassning?

  • Sebastian

    Hade gärna sett damm och vattentålighet samt en icke PenTile display om man måste hålla sig till 1080p.

  • ludde28

    Menar du att priser i USA är angivna utan moms?

  • Erik

    Det har ju varit deras USP. De är fortfarande billigare än konkurrenterna men marginalen har krympt avsevärt. Man undrar om de är tillräckligt mycket billigare för att stå ut i konkurrensen.

  • pacman_42

    Dels det, dels är momsen i USA inte ens hälften så hög…

  • Anti NWO

    Tillfälligt slut på 8GB/128GB versionen nu.

  • Alfòónfs

    GPS är en sämre teknik.

  • Richard Larsson

    Galileo sägs ha bättre precision. Och USA:s militär kan stänga av GPS när de känner för det.

  • Daniel Ostojic

    Du kan använda ena simkortsplatsen för minneskort.

  • Daniel Ostojic

    Ja, man kan använda två sim eller en sim + ett minneskort.

  • flipp0

    Jag håller med. I dagsläget tror jag inte SD821 på något sätt känns begränsad men visst, SD835 är ju mer framtidssäker. Jag hade nog också valt G6 framför OP5. Det enda jag ogillar med G6 är den avlånga skärmen som gör att den känns betydligt mindre än en normal 5.7″ skärm. Inte samma känsla när man t.ex. surfar eller kollar på youtube.

  • mortuus82

    håller med, sen att dom härmat apple helt på designen är ju skandal… kameran och blixten sitter på exakt samma ställe på baksidan.

  • mortuus82

    den har en elektrisk dock, mycket märkligt att dom inte gav en optical då dom babblade mycket om kameran ju, sett till priset borde haft en optical helt klart.

  • xs

    8GB RAM är väl också mer framtidssäkert…?
    8GB RAM gör ingen direkt skillnad i spel, inte heller för dig, däremot för dem som multi-taskar mer och med fler tjänster igång än vad jag själv har skulle kunna märka skillnad.
    Dessutom kommer OP5 ha ett_mycket_bredare stöd för cutoms ROMs samt på XDA.

  • nZb

    Hur uppnår man icke PenTile på 1080p? Uppstår det på LCD oxå?

  • nZb

    Verkligen inte, då överdriver man.

  • Fraz

    PenTile är namnet på Samsungs matris-mönster som pixlarna sitter i. Just PenTile-uppsättningen är designad för att spara batteri, med den negativa konsekvensen att skärmen tenderar mer lågupplöst ut än den i själva verket är. Alltså; en 1080p AMOLED med PenTile ser pixligare ut än en 1080p LCD.

  • Billy Joe Bob

    Det har att göra med hur AMOLED-matrisen är uppbyggd. Pentile är mediokert jämfört med den nyare standarden. En tydlig grynighet uppstår med Pentile, och det är inget man kan göra något åt. Det är så den panelen är gjort helt enkelt. Här kan du läsa mer https://en.wikipedia.org/wiki/PenTile_matrix_family

  • nZb

    Varför skulle du ens fundera på att uppgradera från OP3T? Den lär väl räcka flera år framöver??

  • nZb

    Är du verkligen säker på det? Verkar inte stå så någonstans

  • nZb

    Är osäker på det…

  • Lainen

    Ja, eftersom det är olika procentsats i alla stater.

  • nZb

    Okej! Då antar jag att VR i 1080p är att föredra via LCD istället för AMOLED display, om skärmstorlek inte är en variabel i detta också?

  • gti

    Ganska dyrt men inte svin dyrt kap är dock lenovo p2 som finns för 1800kr i utlandet med betydligt bättre skärmtid och för övrigt i stort sätt samma.

  • Daniel Ostojic
  • Daniel Ostojic

    https://youtu.be/cMh3vUvRR_Y kolla från 1:20, enligt Austin Evans, trovärdig snubbe, så har den det.

  • Paulista

    Riktigt sugen på denna men är rädd att Pentileskärmen kommer att få mig att sälja den dagen efter. Gjorde just så med min Galaxy S3.
    En 1080-skärm med pentileteknik motsvarar enligt mig en 720-skärm på en lcd-skärm.

  • Fraz

    Är det VR som är intressant så har LCD inte en chans ändå. VR kräver en ganska hög uppdateringsfrekvens på skärmen, tror inte någon LCD klarar av det i dagsläget.

    Med det sagt så får jag påstå att en AMOLED på 1080p är totalt skräp när det kommer till VR, och 1440p är dessvärre inte bra nog heller. Hade hoppats på Sonys nya XZ premium med 4K, men den har som sagt andra svagheter då det är en LCD.

  • Fraz

    Utifall att du vill fördjupa dig inom ämnet:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States

  • gti

    För vr så vill jag ta minst 20 tusen pixlar för varje öga och med en uppdatering frekvens minst på 25ms men den bandbredd klarar inte ens stationära PC med 4 grafikkort och senast 18 cores CPU så det lär dröja ett tag men för dagens mobila användning erbjuder företagen högre upplösning till mindre vetande endast för att håva in pengar ifrån enfaldiga.

  • gto

    Det är nog bara tur knappast skicklighet se bara Apple som tyvärr hade otur

  • Daniel

    Precis. Det finns tydliga fördelar med OP5 för hardcore-annvändare och androidentusiaster. För oss ”vanliga” fotograferande, youtubetittande instagramanvändare så tror jag att LG G6 är ett bättre alternativ i dagsläget. Den är ju dessutom billigare.

  • Tim Gylldevik

    Gick från en LG g2 till en z3+ (skräp rent utsagt) till min 3t och skärmen är betydligt bättre på denna än på båda mina andra, och pixeltätheten eller vad de nu är alla klagar på är något jag aldrig tänkt på gentemot mina gamla…

  • Zteam

    Uppdateringar är väl snarare fördel för Mi6, MIUI verkar få uppdateringar varannan vecka om du kör beta-versionen, annars en gång i månaden (vet dock inte hur bra dom är på att uppdatera hela Android-versionen.

    Att jämföra med att OP2 övergavs redan efter ett år.
    Prestandan hos 8-GB-modellen av OP5 lär givetvis vara lite rappare än Mi6.

    Personligen lutar jag åt Mi6 för egen del, har en polare som som har en Meizu mx4 och även den saknar band 20, han har aldrig upplevt det som ett problem säger han, så eftersom han och jag bor på samma ställe, så antar jag det inte lär bli något problem för mig heller. :-)

  • Anders

    Kan köpa en s8 för 5 500 kr om jag förlänger mitt abonnemang. Och då kan jag bara gå in i butiken i byn om det blir något strul med reklamation och garantier. Så för mig är valet lätt just nu.

  • Anders

    Fast att köra t ex varannan pixel svart måste ju se sjukt skumt ut?

  • Anders

    Amerikanska priser är alltid utan moms. T o m prislapparna i butiker är ofta utan moms vilket är irriterande för en vilsen turist som vill göra slut på sina sista sedlar.

  • Fraz

    Beror på vilket mönster man gör det i. Finns upplägg som ser randiga ut, och andra som det knappt syns skillnad. Du kan prova själv med t.ex. Pixoff (vissa begränsningar i gratisversionen, dock).
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.urysoft.pixelfilter

  • Anders

    Du får lägre upplösning än mot en RGB-matris. Var rejält störande på min Note 1. Och jag tycker det är gränsfall på 5,5″ 1080p även om det är acceptabelt.

  • Anders

    Sen ska det väl även bli bättre täckning för oss långt norrut. Även om jag tycker GPS är fullt dugligt till allt jag använder min telefon till, Runkeeper och geocaching.

  • Andreas Pettersson

    Haha fick småpanik där :D

  • Andreas Pettersson

    VIlka andra telefoner är vattentäta menar du? S8? IP7?

    Det är billigare modeller av en anledning.

  • Andreas Pettersson

    De är ca 3000 billigare än S8?

  • Alexander Diez Gonzalez

    Du hörde fel. Austin sa slarvigt att den INTE har plats för ett minneskort! Om du inte tror mig så sätt på de engelska undertexterna.

  • Daniel Ostojic

    Woopsie, blir lätt att höra fel där när han sa det så ”slarvigt”. Bra att du påpekade det!

  • Vargabarn

    Hell Seger! Vår underdog kommer återigen segra!

  • Vargabarn

    Jo men du förlänger ju abonnemanget då… Går ju inte att jämföra fattar du väl

  • Zteam

    Är du hundra på det?
    Låter ju kanon i så fall, men med hallon eller så blir täckningen lidande antar jag?

    Fast det värsta som händer är väl att man hamnar i 3G-läge om det inte finns 4G just där i alla fall va? :-)

  • Zteam

    Gissningsvis har han väl synpunkter på kameran kanske?
    Även om den verkar tämligen kompetent av det lilla jag har sett, men det är väl en av få saker OP3 har fått kritik för annars så :-)

  • Alexander Diez Gonzalez

    Inga problem. Vi alla gör misstag ibland. :)

  • Gustav

    Inte i Sverige nej. Men de finns bland utbudet i exempelvis 3-Danmark och ”Evita” (finsk operatör).

  • Gustav

    Moto X Style hade väl en riktigt bra och stabil bild trots EIS och INTE OIS eller blandar jag ihop det med någon annan modell tro? :)

  • Gustav

    Hmm. Det är en vild gissning från min sida, men jag hoppas att jag har fel! :)

  • mannybianco

    Du har helt rätt. Inte ens 1440p är på långa vägar nog för ens halvdant skarp VR, såvida inte skärmen är i storleksklassen 3 tum eller så. Vilket som bekant inte existerar på telefonmarknaden.

    En 4K-skärm är nödvändig för det, allra minst, och det finns ingen telefon som har en grafikkrets kraftfull nog för att driva en dynamisk 360-miljö i 4K. Och skulle en sådan grafikkrets existera så skulle den äta batteri som en häst äter havre.

    Jag tror tyvärr att semi-fotorealistisk VR via telefoner fortfarande är långt bort, kanske så avlägset som 5-10 år. Men jag tycker VR är rätt kul ändå, även i dagens lågupplösta tappning, det fungerar bara inte för realism.

  • mannybianco

    Nej, dessvärre har den inte ens stänkskydd a la Google Pixel.

  • mannybianco

    Med fåtalet undantag är alla priser här i USA angivna utan moms.

    Men det tillkommer heller ingen moms när man köper en OP5 i USA, då de har valt att ha sitt säte/lager i en stat som inte har någon moms alls för den typen av produkter. Exempelvis Oregon. Så det amerikanska priset på 479 dollar (cirka 4200 kronor) för 6/64 GB-versionen är också det priset man betalar när man beställer telefonen. Inga extra kostnader tillkommer.

  • str4nger

    Den är lik om man kollar på pressmaterialet och de läckta bilderna, men när man ser den (i video) brevid en iphone så de inte alls så lika måste jag säga.

  • mannybianco

    För mig är det inte en dealbreaker. Jag har själv en Pixel XL som min primära telefon, och jag älskar den. Trots monohögtalare i fotänden.

    Men med det sagt: jag retar mig dagligen på högtalaren då det med en monohögtalare i fotänden är alldeles för lätt hänt att man råkar täcka över högtalaröppningen då man håller telefonen i handen, exempelvis då man ser på videoklipp eller spelar. Med stereohögtalare och därmed två separata öppningar är det mycket mer osannolikt att man skulle råka täcka över båda öppningarna samtidigt, även om placeringen fortfarande är i fotänden.

    För någon som mer eller mindre alltid använder hörlurar är detta inget problem, men jag tillhör inte den skaran. Jag ogillar att använda hörlurar och släpar inte runt på dem var jag än går bara för att kunna se på ett videoklipp utan att högtalaren täcks över :)

  • Anders

    Kommer vara fast i Telias nät i överskådlig framtid så ser det inte som en stor nackdel att låsa. För min del ser jag en större nackdel med att beställa från något lager i t ex Polen(?) som oneplus och då kan jag jämföra rakt av 5000 mot 5500. Men förstår att det inte gäller alla men det gäller för mig.

  • gti

    En del är roliga ställ skärmen på 500dp innan du yttrar sig 😎

  • Roco

    Swedroid…kanske lite info till era tester.

    https://www.xda-developers.com/oneplus-5-benchmark-cheating-reviews/

  • Nightdriver

    Kameratest mellan Iphone 7 plus och Oneplus 5:
    https://www.youtube.com/watch?v=mXRh6zoDVX4

  • Mattias Arvin

    Det verkar vara en schysst telefon, men får nog svårt att motivera att lägga 5000 kr för att uppgradera från Op3 till Op5.

  • Tornet

    OK, köper ditt argument även om det inte är en deal breaker för mig själv. Men sant, har själv inte tänkt på att det lätt täpper till ljudet med bara en högtalare.

  • Zteam

    Personligen tycker jag Xiaomi Mi6 känns snäppet prisvärdare än då, men det beror lite på vilken som har bäst kamera och hur mycket 8-GB-modellen av OP5 hamnar på :-)

  • alle

    Varför?

  • mfmx

    Det skiljer mindre än 1000 kr om du beställer online (dvs samma som OnePlus 5) och den är dyrare än S7 Edge och G6.

  • nZb

    Men herregud varför skulle man ens fundera på att byta ut OP3 redan nu? Den bör räcka flera år till!

  • nZb

    Sitter fortfarande med LG G2 men väntar spänt på en värdig ersättare… Hur gick det för dig att vänja sig med en så pass större telefon som 3T är jämfört med G2?

  • nZb

    Medans idg, och fler skriver, ”Någon plats för sd-kort finns inte” :

    http://m3.idg.se/2.1022/1.684988/oneplus-5

    Hmmmm tror tyvärr inte SD kort fungerar i OP5

  • nZb

    Btw så säger han ”CAN’T be used for…” inte CAN be used for.

  • nZb

    Finns inte.

  • Erik

    Men du kan ändå inte jämföra priserna på det sättet; du får S8 subventionerad av Telia.

  • Sebastian

    Satsar pengar på en god display. Måste kompenseras med ett något större batteri då det påverkar batteritiden lite gran. PenTile-fenomenet drabbar ej LCD-paneler.

  • Anders

    Och det påverkar min ekonomi på vilket sätt?

  • Erik

    Jag förstår såklart din poäng, men ska man jämföra saker med varandra bör man väl göra det på lika villkor? Jag är längre än dig om jag står på en pall ;-) det må vara sant, men säger inte så mycket.

  • Anders

    Okej fast oneplus går ju aldrig att få på lika villkor, t ex den support en butik kan erbjuda vid reparation, garanti, reklamation etc. Och är vi på ett bygge med högt i tak så är såklart din pall en fördel.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Sökes Filspecialist Till Handelsbanken IT Publicerad 23 Nov 2017
Gillar du resor och IT ? Publicerad 23 Nov 2017
Junior Research Software Engineer till Electrolux Publicerad 23 Nov 2017
UI Designer till produktbolag Publicerad 23 Nov 2017
Systemkonsult Publicerad 23 Nov 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Vilken smartphone fick dig att hoppa på Androidtåget?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  2. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  3. Samsung Galaxy S9 dyker upp redan under CES enligt @evleaks
  4. Rapport: Android skickar platsdata till Google även när platstjänster är av
  5. Minitest av Google Pixel 2
  6. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9

Mest läst

  1. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9
  2. Hands on med OnePlus 5T
  3. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  4. Så här stor är OnePlus 5T jämfört med andra 6-tummare
  5. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  6. Alla officiella uppgifter om toppmodellen OnePlus 5T

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken Nexus-telefon var mest lyckad för sin tid?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons