Recension:Android Arcade Emulator [Recension]

Testversion:0.2.8
Utvecklare: lei zhang
Tillgänglighet: Android Market (Android Arcade Emulator)
Pris: 1,99USD
Övrigt: Lista/Wiki över kompatibla ROM-filer hittar du här, ROM-filer hittar du här

***

Det tog sin tid innan Android Market blev begåvad med en vettig emulator, först ut var  Nesoid och därefter följde SNesoid av samma utvecklare. Nu har det dykt upp ännu en kompetent emulator och detta för er som gillar klassiska arkadspel, applikationen går under namnet ”Android Arcade Emulator” och har stöd för bland annat Capcom CPS-1 och CPS-2 samt Cave Neo Geo.

Vad som först och främst gör denna emulator unik är det faktum att den har virtuella kontroller, du kan alltså spela på en telefon som saknar tangentbord. Detta är så vitt vi vet den första emulatorn som erbjuder denna typ av kontroll och det är bara och hoppas till att alla emulatorer anammar denna möjlighet. De virtuella knapparna är stora och vi erfar inga problem med styrningen, det är ju förstås inte lika praktiskt som en riktig kontroll då man saknar någon som helst ”tactile feedback”, men det fungerar.

***

När vi startar  applikationen dyker nedanstående skärm upp, här ges man möjlighet att bland annat stänga av ljudet, ladda en ROM-fil eller ändra tangentbordsinställningar (settings).

main

Uppstartsskärmen

Vi klickar på ”Settings” och ges då möjlighet att konfigurera tangentbordet, defaultinställningarna ser bra ut och vi nöjer oss med dem.

main

Mappa upp kontrollerna som du själv vill.

Då var det dags att ladda en ROM-fil, emulatorn inkluderar en utforskare som ger dig möjlighet att ladda in ROM-filer varstans de än befinner sig på SD-kortet.

main

Utforskaren.

Vi drar igång Capcom CPS1-klassikern The Punisher. ROM-filen laddar fint och farten är bra, precis som Wikin säger är det dock lite lagg i ljudet. Vi provar även ”Final Fight” från samma plattform, ROM-filen laddar in och spelet drar igång, prestandan är bra men även här hackar ljudet till då och då. Samtliga spel har stöd för load/save state, det vill säga man kan spara när man vill under spelets gång.

main

Capcom CPS1 klassikern The Punisher

***

Applikationen fungerar bra och verkar vara stabil, givetvis finns det förbättringar att göra vad berör prestanda. Vi skall dock ha i åtanke att detta är en tidig version av emulatorn och många förbättringar är att invänta. Det är väldigt roligt med dessa klassiska arkadspel, de håller än idag och med den virtuella kontrollen som fungerar riktigt bra kan äntligen vi med touchscreen-skärmar också ta del av kakan.

Plus för:
* Smidigt och lättanvänt gränssnitt
* Den virtuella kontrollen/tangentbordet