Android Market tillåter snart appar upp till 4 GB [notis]

Postat:
08:21 - 2012-03-06
Skribent:
Björn E
Kommentarer:

Många har säkert undrat varför så många program och spel har en liten nerladdning från Android Market och sen vill ladda ner ett antal hundra megabyte i efterhand. Förutom att det är irriterande att inte veta hur mycket plats ett spel eller program tar så har det också skapat stora problem med 15-minutersgränsen för att testa program och spel då man ofta överskridit gränsen innan man ens fått ner hela spelet. Problemet har varit en 50 MB-gräns på appar i Android Market. Google har äntligen insett problemet och är nu i stånd att höja gränsen från 50 MB till 4 GB(!).

Det finns fortfarande en gräns på 50 MB för huvud-APK’n men utvecklare kan sen lägga till två filer som kan vara upp till 2 GB stora vardera och som innehåller eventuellt extra material. Google rekommenderar att använda den ena filen för filer som väldigt sällan uppdateras och den andra filen filen för patchar. Fördelen för utvecklare är nu att de inte behöver ta hand om hosting av extra material själva. Samtidigt så är detta bra för oss konsumenter då vi dels direkt i Android Market kommer att se hur stort programmet är samt att 15-minutersgränsen för att testa ett spel eller program nu inte kommer att börja räknas förrän vi laddat ner allt och installerat programmet. Den sista punkten ska enligt Google fungera på ”de flesta nya telefoner och surfplattor” medan äldre telefoner hämtar ner den första filen vid första start. Tyvärr ger de inte mer information om var gränsen går men när de första programmen kommer ut på Android Market som utnyttjar den nya funktionen så kan vi alla testa vilken version av Android som fortfarande måste hämta ner filer efter första start.

Förändringen finns nu ute i Android Market SDK’n och bör rullas ut till skarpa Android Market inom kort.

Mer info: Android Developer Blog

Källa: Engadget, AndroidCentral

Lägsta pris på Samsung Galaxy Note på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Google Galaxy Nexus på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Motorola RAZR på Prisjakt just nu:



  • Jacke

    Jag har inte sett 50 MB gränsen som ett problem tidigare, men jag kan förstå om folk har stört sig på det. Jag tycker att Google och Android bara blir bättre och bättre för varje dag!

  • http://homeautomateit.com/ Peter Elmered

    Bra. Det är inget jag upplevt som ett problem med det här är säkert bra för många. Behöver man utnyttja uppemot 4GB för sin mobilapp har man nog gjort något fel känner jag dock. Det är väl bara stora spel med massa grafik som detta är aktuellt för.

  • David Haraldsson

    Låter alldeles underbart. Vet inte om det bara är jag som haft problem med dessa gigantiska post-download filer men jag är glad att dom förhopppningsvis är ett minne blott.

  • tramsgar

    Jättebra att G hostar DLC, men fortfarande uselt med 15-minutersgräns.

  • Flaz3r

    Skumt.. Jag läste precis om detta på developer.android.com ?

  • Jakob

    Varför är det skumt? Det lär väl komma upp där innan det gör på Swedroid? :P

  • foxy

     Lika bra att framtidssäkra? Min förra mobil hade ett minneskort på 0,5 gb när den släpptes, då tänkte jag att det skulle räcka länge :P

  • HumanReplica

    Ett steg i rätt riktning!

  • bberry

    GPS-navigationsprogram också med kartor över hela Europa, t ex.

  • SwedBear

    Det är som sagt främst 2 saker som är bra med detta. Dels så slipper utvecklarna själva hosta filer vilket sparar dem pengar + att förhoppningsvis vi får snabbare nerladdning men dessutom så ska man åtminstone slippa att ens (ynka) 15 minuters testtid går åt för att ladda ner extra material. 

    Undrar om Google kommer att kräva att utvecklarna använder sig av det eller om det blir frivilligt. Skulle kunna se att skrupellösa utvecklare annars utnyttjar nerladding efter installation just för att gå runt 15-minuters testgränsen.

  • Perre

    Äntligen. Jag undra fan varför iOS hade det bättre.

  • Henrik Holtenäs

    Jag hade hellre sett att man ökade på de 15 minuterna. För att rimligen kunna utvärdera en app behövs mer tid än så. 24 timmar hade varit ultimat.

  • http://homeautomateit.com/ Peter Elmered

    Jo, fast vill man verkligen att alla kartor ska laddas ned direkt när man laddar ned appen ifrån market?
    Mycket bättre att ha som tillval inne i appen i så fall.

  • Rojk

    Helt rätt att gå! Jämför det med spelen till datorerna som bara för några år sen var 2GB stora och som nu är minst 8GB. Detta kommer leda till bättre appar.

    http://applovin.se/nyheter/20123983-android-market-tillater-storre-appar/ 

  • Rojk

    Frågan är om iOS följer efter nu.

  • http://homeautomateit.com/ Peter Elmered

    Ja, absolut. Jag sa inget negativt om det här alls. Jag sa bara att om man behöver 4 GB för en mobilapp får man nog tänka om lite.

  • Prahlis

    15 minuter är också för lite. Ge oss en timme. Och endast aktiv tid.

  • Prahlis

    Var det inte det innan de bytade?

  • http://www.maltelewan.com Malte Lewan

    Jo, så var det. Det hade varit en lagom tid att byta (tillbaka) till 24 timmar. Det är en väl avvägd testtid.

  • http://www.maltelewan.com Malte Lewan

    Nu ska Google höja gränsen till 4 GB för ett spel. Har de då samtidigt äntligen insett att det kaaaaaanske var lite lite utrymme i Google Galaxy Nexus med 16 GB utan minneskort. Det räcker till precis fyra riktigt maximalstora spel – om man inte har något annat alls på mobilen. Samma idé som Samsung har i (de flesta av) sina surfplattor: 16 GB utan minneskort.

  • Roland_87_

    tycker snarare att hack/lagg problemet i market bör åtgärdas snarast!

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy S5
LG Nexus 5
Samsung Galaxy S4 Plus
Samsung Galaxy S3
Sony Xperia Z
Asus Google Nexus 7 2013
Samsung Nexus 10

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS