Androidanvändare trogna sina apps

Postat:
18:48 - 2009-06-21
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
5

htc-magic-whiteFöretaget Fluffy, som erbjuder utvecklare en möjlighet att föra statistik över hur applikationer används, har nu publicerat en del intressant statistik för bland annat hur Android-användare nyttjar applikationer kontra iPhone-användare.

Det visar sig att Android-användare är mer benägna att hålla kvar vid en app än iPhone-användare. Enligt stapeldiagrammet nedan så håller runt 83% av Android-användarna fast vid en applikation efter 30 dagar, i förhållande till 63% av iPhone-användarna. Denna skillnad om 31% sjunker efter 90 dagar till 18%, det är dock fortfarande en betydande skillnad.

Hur kommer sig då detta? Fluffy själva beskriver skillnaden på detta vis:

One reason we believe retention rates vary is that Android offers far fewer applications compared to iPhone. With applications coming out on iPhone at a faster rate, iPhone users move onto other apps more quickly. For Android users, they make more use of what’s available, with less temptation to move to the next application. Other factors that could also play a role:

* Android users have fewer apps to choose from than iPhone users (5,000 to 50,000) and are thus less likely to abandon an app in favor of moving on to another.
* The Android base tends to be “older,” have less time and interest to try new applications. Once they find an application they like, they stick with it.
* The Android base is more tolerant, tend to be more tech savvy and find ways to appreciate what they have, even if their applications aren’t perfect.

Vi tror liksom Fluffy att den främsta skillnaden ligger i utbudet av applikationer, ju mer att välja på desto oftare byter man. Den tredje anledningen ställer vi oss frågande till, varför mer teknikvana skulle vara mer benägna att stå ut med bristfälliga applikationer och därmed sällan byta tycker vi låter märkligt. Är det inte denna grupp som ständigt jagar perfektion och gillar att prova nya saker?

picture-51

Genom Mobile Crunch