Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Anledningen till att 3,5mm-jacket togs bort i Essential Phone

Postat:
10:57 - 2017-09-15
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Under det gångna året har tillverkare som Apple, HTC, Lenovo Moto, Xiaomi och LeEco prioriterat bort den klassiska hörlursutgången. Istället används USB Type-C, eller i Apples fall – Lightning-porten.
Vi har hört olika förklaringar till varför 3,5mm-jacket har tagits bort. Det vanligaste motivet är att hörlursutgången är en analog port med en enda funktion vilken tar upp dyrbar plats, och att en digital port som redan finns där öppnar upp fler möjligheter.

En av de telefoner som saknar hörlursutgång är Andy Rubins Essential Phone. Tillverkaren har haft en frågestund på Reddit och bland annat lämnat en förklaring till varför enheten saknar 3,5mm-jack. Teamet menar att hörlursutgången är en ganska stor komponent som inte passar in i arkitekturen för telefoner med tunna ramar kring skärmen.

Enligt utsago undersökte de möjligheten men de ansåg att kompromisserna hade blivit för stora. De skriver att ingenjörerna hade behövt ge konstruktionen ”en enorm haka” och minska batterikapaciteten med 10 procent för att ge enheten ett 3,5mm-jack.

Tycker du att det kan vara värt att ta bort hörlursutgången om det innebär fördelar på andra punkter?

  • zyax

    Lamt…

  • Anders Svensson

    Vilket skitsnack! Vill man så kan man.

  • LeVvE

    Den har ju redan en haka…

  • Chris Andersson

    En lur utan hörlursjack är en deal breaker, så enkelt är det.

  • Läderlappen

    Exakt,jämför bara med LG v30 som har uttaget.

  • Mikael Hallgren

    Kanske får sponsring av hörlurstillverkarna…
    Dags att köpa trådlösa hörlurar?

  • Sebastian Nilsson

    Tycker att alla tillverkare som tar bort hörlurs uttaget gör rätt och synd att inte alla följer efter

  • Kiwi

    Känns som om det är dags för många att glömma det gamla, skaffa trådlösa hörlurar och gå vidare i livet

  • GrinigGammalGubbe

    och lyssna på LP skivor…

  • corb06

    Helt rätt av tillverkarna! Sladd-headset hör inte hemma i den moderna mobilvärlden längre.
    Köp ett bar Bose QC35 eller Sony MDR-1000X, eller kanske några lite smidigare som Jaybird X3 eller Sony SBH80 och känn friheten av att vara sladd-fri. Inte ens våra barn har trådade hörlurar till ljudböckerna.

    https://uploads.disquscdn.com/images/613cf5f42dc3277435fdce38d3453fab09df537c1916abda68fa15f6adaa4d04.png

  • Konstigt2

    Om telefonen i fråga har trådlös laddning så kan jag köpa det, då går det iaf att använda porten + ladda samtidigt.

    Eller i värsta fall får man använda någon liten adapter, så man kan ladda och lyssna samtidigt. Om det nu går?

  • Gustav

    Hahaha!

  • CJ

    Ha det så kul med det konstanta bakgrundsbruset!

  • Micke på taket

    Anser egentligen att den trådlösa tekniken inte ljudmässigt är där den borde va för att ersätta .. men för min del inte en dealbreaker alls ..,

  • Jonathan

    Kan någon ge dem numret till Samsung eller LG? Deras ingenjörer klarar uppenbarligen av det.

  • Paulista

    Har just nu en mobil utan 3.5mm och jag hatar det. Kommer inte ske igen.

  • Administr4t0r

    Samma för mig. Lyssnar alltid på ljudböcker innan jag somnar, med laddaren i.

  • corb06

    Så när jag tittar in i en tunnelbanevagn och ser att 9 av 10 har trådade headset, så är det för att de vill undvika eventuellt bakgrundsbrus?? =)

    Men jo en audiofil med bra hörsel kanske får fortsätta med trådade lurar. Fast då kanske man inte använder en simpel mobiltelefon med streaming-kvalité som ljudkälla heller…

  • simon Hedström

    De gör ju självklart som dom vill, men jag skulle välja en annan likvärdig telefon med hörlursuttag.

  • simon Hedström

    När du ser att 9 av 10 har trådat, varför vill du förstöra för dem? Det går ju köra med blutooth även om det finns hörlursuttag.

  • W.Othman

    Om BT hörlurar kommer med när man köper mobilen så hade det varit okej, annars har jag inget lust att betala minst 1000 kr för en halv bra BT hörlurar.

  • corb06

    Sant! Det blir en extra kostnad men du får då kan användaren välja exakt det headset som passar ens användande. Plus att man tar med sig headsetet till nästa mobil. Istället för att tillverkarna tar fram ett headset som kanske bara används av 20% av köparna…

  • nickewi

    Instämmer! Priserna är lite för högt för trådlösa lurar som låter hyffsat dessutom.

  • Chrissssss

    3.5an används varje dag. Många gånger ihop med att laddaren sitter i. Så kommer det fortsätta vara också. Tycker det är synd att de tar bort uttaget. Jag vill inte lägga 3k på ett par bt lurar. Men klart, finns vettiga over ear alternativ runt tusingen med bra ljudisolering i är jag öppen för förslag

  • Erik

    Kul när man i början av en lång flygning upptäcker att man glömt ladda hörlurarna… Nej tack.

  • Erik

    Jag använder sällan uttaget, och just därför vill jag ha kvar det. För vid de tillfällena letar jag fram hörlurarna och då vill jag att det ska funka, inte att lurarna har legat och laddat ur…

  • Jeo

    Sony abn 100
    1600 kr just nu.. 3.000 kr när de kom för ett år sedan..

  • Jeo

    USB Type-C Audio cable Type C to 3.5 Earphone audio For iPhone cable Adapter 3.5mm for xiaomi 6 Letv phone LeEco Le 2 pro Max2
    http://s.aliexpress.com/FFV7nE3U
    (from AliExpress Android)

    Dessa kanske kan vara något.. :)

  • Niclas

    Aldrig jag köper en telefon utan 3.5 jacket. Jag använder det flitigt både till hörlurar samt till vissa äldre förstärkare som inte har bluetooth…

  • Patrik

    Hur vet du att de inte gjort nämnda uppoffringar? De kanske hade kunnat trycka in ett aningen större batteri samt minskat hakan ytterligare?

  • Jonathan

    För att hakan på är mindre än Essential med likvärdigt batteri. Visst, hakan kanske skulle kunna gjorts ännu mindre utan 3,5, vilket gör det ännu mer pinsamt för Essential.

  • Daniel Jansson
  • Rome73

    Lurarnas batterier blir sämre precis som alla andra batterier, så efter 2-3 år blir det nya BT-lurar ändå, så mycket med att ta med sig till nästa lur blir det inte av. Max en halv ny lur.

  • Rome73

    Trådlös musik håller inte måttet samt kostar en massa extra mot trådade lurar.

    Designen bryr jag mig inte om, jag vill ha en större/klumpigare/fulare telefon 7 dagar i veckan mot att ha kvar valmöjligheten.

  • jompish

    Minska batteritiden med 10%? Hur mycket tappar man nu i procent när man måste lyssna på bluetooth hela dagarna ?

  • Cyberz

    Skönt att fler och fler tar bort den där dinosaurien.
    😂

  • Sillstrypare

    Jag tror de räknar på stb tid.
    Inte hur länge du kan lyssna på musik
    Sedan kan man väl använda adapter eller så finns väl USB C hörlurar om man föredrar trådat

  • Sillstrypare

    Jag tror att om 1-2 år är denna diskussion ett minne blott och alla har lämnat sladdhelvetet bakom sig.
    Jag förstår de som vill ha uttaget kvar, men utveckling går framåt och snart är BT eller något annat lika bra eller bättre än den analoga version vi har idag.

    Fördelen med USB C är väl att du kan ha DAC en I hörlurarna.
    Då kan du ha en skruttlur och ändå få bra ljud med bra hörlurar om jag fattat det hela rätt

  • Drzap

    jag bävar för att vi kommer gå från det du kallar sladdhelvetet till laddhelvetet.
    vi kommer att ständigt behöva ladda flera enheter (och få slut på ström i dem).
    vi kommer att få konstant para enheter, ju fler som har bt igång desto mer stör det (fullt i frekvensbandet) enheter kommer inte att samarbeta med varandra, gäller speciellt usb c anslutna hörlurar (bäst använda tillverkarens officiella)
    inlåst som apple!

    usb c och hörlursutgång är inte i ett motsatsförhållande, du kan ha bägge samtidigt! finns ett antal exempel på det.
    du har kunnat ha dac i lurarna (eller extern dac) länge, inget unikt med usb c. funkade lika bra på microusbtiden. en del av dessa donglar från vissa tillverkare är dessutom helt passiva, man matar ut analogt ljud via usb c kontakten. alltså samma analoga som borde kunna gå till ett hörlursuttag.

    Hela skiten är bara ett sätt för tillverkare att tjäna nån krona mer per telefon.

  • JolleMedP

    Ja jösses! Den borde ha försvunnit för flera år sedan! Det enda den gör är att äta damm o smuts.

  • Sillstrypare

    Jag tror inte det är någon komplott för att tjäna ett par kronor mer.
    Jag tror de anser att den analoga porten har gjort sitt.
    Visst kan man ha både och. Men då försvinner vitsen då USB C är tänkt att ersätta två portar.

    Jag tror inte heller det kommer bli ett laddhelvete med bättre batterier och trådlös laddning.
    Det är inte utan bekymmer idag, men det går framåt.
    Om ett par år är det ett minne blott.

    Vi får se vad framtiden ger. Men jag är övertygad om att den analoga porten försvinner och snart kommer ingen sakna den.

  • Nej det funkar inte. Folk vill behöver tydligen ladda sina moderna strömsnåla lurar med batteri som klarar sig två dagar precis när de skall lyssna på musik.

  • Rekcus

    Klart värt det. Nu kommer dessutom en massa grymma bluetoothlurar i o m att marknaden växer.

  • Patrik

    Fast essential har väl större screen to body ratio än S8? Nevertheless så kan man inte bortse från att Essential ändå lyckats bra speciellt med tanke på att det är deras första produkt. Spelar ingen roll om andra lyckats bättre.

  • Roco

    På en hållare på magen….som en äkta hipster :)

  • Jonathan

    Absolut. Bra fösta försök. Hoppas på nästa.

  • Rome73

    Helt sladdfri laddning lär dröja.

    Det är betydligt enklare att ha med sig en sladd och leta efter ett kontaktuttag än att släpa med sig en hel laddningdplatta med tillhörande sladd.

    Dessutom har gamla laddningssladdar fördelen att man kan hålla sin telefon i handen samtidigt som du laddar.

    Den dagen vi överger laddningsplattor till förmån att det räcker att man är i en byggnad så laddas telefonen (och alla batteridrivna kringutrustningar) var de än befinner sig i byggnaden så kanske laddningssladden har sett sina sista dagar. Alltså när vi över allt har gigantiska laddningszoner med så uteffekt att det räcker att befinna sig på 20-30 meterd avstånd. (Frågan är då hur mycket energi som går till spillo och hur det påverkar oss alla.)

  • Rome73

    BT och andra trådlösa alternativ behöver utvecklas innan det kan slå ut sladden.

    Ta bara tex en bil som delas av två. (Inte helt ovanligt i en familj med två vuxna.) Båda parar ihop sina telefoner med bilen för att kunna prata och lyssna på musik.
    När sedan båda åker i bilen vems telefon kopplar upp sig?

    Lägg sedan till att båda kanske har en privat mobil och en arbetsmobil. De vill kanske kunna lyssna på musik från sin mobil samtidigt som de behöver ta emot samtal på jobbmobilen. När de båda sitter i bilen.

    Jag har två bilar just nu, båda stöd för BT. Har haft ytterligare en till tidigare. Ingen av dem har stöd för att ansluta flera enheter samtidigt. Viss att para ihop flera går bra, men bara att använda en i tagen.

    Alla BT-enhetet borde ha som standard att samtidigt aktivt vara kopplade till minst 5 enheter.

    Samma brist finns inom mobilen. Det borde vara standard att jag kan ansluta ljudet från Spotify till en högtalare samtidigt som jag ansluter röstsamtal till mina BT-lurar och låter notifikationer ”bara” komma ut från min telefon.

    Kanske finns det någon bil som klarar allt detta och någon mobil också. Men det är absolut inte standard.

    Trådlös överföring befinner sig på stenåldern. Den är inte mogen att ersätta trådad ljudöverföring helt.

  • Patrik

    Oavsett vad så är det trevligt att de driver på utvecklingen.

  • Emil Oskarsson

    Mitt gamla trådburna Sony Ericsson Livesound eller vad det heter från 2011 med platta kablar trasslar dock aldrig ihop sig :) Ljudet är grymt i dem med! Inte hittat något in ear headset med samma ljudkvalite 2017….. xD

  • Sillstrypare

    Jag tänkte nog mer på laddning av hörlurar.
    Där är trådlös laddning att föredra I vardagen.
    Häng dem på en hållar med inbyggd trådlös laddning när du kommer hem.

    Men även för mobiler tror jag det kommer slå igenom så småningom.
    Olika företag som vill locka till sig kunder kommer erbjuda trådlös laddning, likt de erbjuder fri surf idag

  • Tiredness

    Skaffa bluetoothhörlurar mycket smidigare än sladd

  • Edvin

    Använder sällan (om ens alls) hörlursutgången på mobilen. Oftast är det trådlöst som gäller on the go. Vill jag lyssna med bra kvalitet gör jag det hemma på högtalarsystemet

  • Fiftyseven

    Och mycket sämre ljud.

  • Gavin_Gadget

    Batterikapaciteten tolkar jag som storleken på batteriet. Du kanske till och med sparar batteri om du använder den digitala signalen (med usb-c) eftersom du slipper konvertera till analogt, eller?

  • Gavin_Gadget

    Känns helt fair. Det gamla får stå tillbaka för det nya…

  • Dennis

    helt ärligt, varför sätter de inte bara 3.5 uttaget i mitten av telefonen, och gör en liten upphöjning baktill. fasa ut den liksom. om någon förstår hur jag menar?

  • Mattias Börjesson

    Ljudet är det viktigaste med ljudböcker nämligen.

  • Mattias Börjesson

    Funkar inte usb-c-aux adapter på alla dessa telefoner?

  • DmBzls

    Jo, men vem vill släpa runt på adaptrar

  • DmBzls

    Varför laddar du hela natten lol? Låter taskigt mot batteriet

  • Mattias Börjesson

    Släpa runt? Den kan väl sitta i hörlurarna hela tiden? Så stor är den väl inte? Men jag är också pro-aux. Jag skulle ju behöva köpa 2 adaptrar, annars är man ju rökt med bil vs buss. Sånt minne har jag inte så jag kommer ihåg att ta med den 🙂

  • DmBzls

    Kul att släpa med sig adaptrar överallt?

  • Fiftyseven

    Nej, men med musik.

  • Administr4t0r

    Har sällan möjlighet att ladda på dagen, så därför. Laddar via USB för att minska brandrisken dock.

  • Mattias Börjesson

    Ingen större skillnad. Men ska man vara noga så är väl att alltid ha batteriet mellan 50-80%. Men jag tror jag skippar det.

  • Administr4t0r

    Ytterligare en grej som ska laddas, låter krångligare tycker jag.

  • Mattias Börjesson

    Ja, men det var ljudböcker han lyssnade på samtidigt som han laddade 😀

  • Sillstrypare

    Släpar man på ett par hörlurar med sladd tror jag inte en adapter gör att knäna pajar eller att hjärnan kollapsar av att hålla reda på fler prylar.
    Köp annars hörlurar med USB C om ovanstående är ett problem.

    Många hittar på konstiga argument emot USB C.
    Detta anser jag är ett.

  • Sillstrypare

    Hur många behöver du?

  • Fiftyseven

    Det var dock inte han som skrev det ursprungliga inlägget! Och inte det inlägget jag svarade på heller för den delen

  • Sillstrypare

    På grund av det som de förklarade I artikeln

  • Mattias Börjesson

    Uppfattat!

  • Sillstrypare

    En fördel med att fler tar bort 3,5mm uttaget är att det kommer driva på utvecklingen av USB C som många har som argument emot att ta bort den.

    De som inte behöver 3,5mm uttaget (och jag tror den gruppen växer) kommer bereda väg för de som inte är redo att ta bort den än.

    Så på sätt och vis borde ni vara tacksamma mot oss pionjärer. 😁

  • JohanRudolfsson

    Köp å köp, ungar ska bara ha å ha idag..

  • Lobster

    Och telefonen. Ouch.

  • Lobster

    Chromecast Audio.

  • Lobster

    De köper nog dator med CD-ROM också.

  • Svart Adam Solander

    Lätt att jag skulle köpa en telefon utan hörlursutgång! Köpte ett bluetooth-headset i våras och skulle inte kunna vara mer nöjd! Lyssnar konstant på ljudbok när jag cyklar, eller musik när jag tränar, eller med vänner i telefon. Underbar grej och jag känner mest är 3.5mm-porten är onödig. Främst som den också börjat glappa på min Nexus 6P. Dock efter att jag slutade använda den.

  • octanitrocubane

    Det konverteras ändå till analogt, bara det att det sker i adaptern istället, vilket troligtvis inte är mer energieffektiv, och något lär den vara sämre konvertering pga begränsat utrymme för en bra DAC (plus att adaptern ska vara billig, vilket är ytterligare en begränsning)

  • Sara

    Fast den här telefonen satte uppenbarligen standarden för telefoner med ‘panna’, se bara den vederstygliga iPhone X.

  • Drzap

    jag förstår inte att alla verkar tro att det finns ett motsatsförhållande mellan USB C och hörlursuttag. att önska ett hörlursuttag är inte ett argument mot USB C. det går utmärkt att ha USB C och hörlursuttag samtidigt, se Samsung, Huawei, LG mfl som klarar det utmärkt.

    sen är det även många som gått på myten att allt USB C är digitalt. detta är en myt! USB C stödjer analogt ljud via sbu pinnarna, detta är vad du får idag med de befintliga adaptrarna (och c hörlurarna om du hittar några) samma analoga som skulle funnits i 3,5mm uttaget.

    http://www.androidauthority.com/3-5mm-audio-usb-type-c-701507/

  • Sillstrypare

    Jag tror det är du som missförstår mig.
    Jag har aldrig påstått att 3,5mm porten absolut måste bort.
    Men jag ser inga problem med att den försvinner så småningom.
    Att den finns kvar på de flesta mobiler tyder på att många tillverkare inte ser att vinsten på att ge plats till andra komponenter inte är stor nog än.
    Men det kommer ändras med tid.

    Att det går att köra analogt ljud på USB C är inte någon nyhet för de flesta.
    Annars skulle inte en adapter kosta så lite som den gör om den skulle behöva konvertera signalen för att funka.

    Men USB C är i första hand digital.
    Det analoga är en backup för att inte helt klippa banden till den tekniken.

  • Drzap

    jag citerar: Många hittar på konstiga argument emot USB C.
    Detta anser jag är ett.
    jag kan inte tolka detta uttalande annat än att du tycker att 3,5mm uttagets bevarande används som ett argument mot usb c.

    tillverkare ser nog inte ”att ge plats till andra komponenter” som den största vinsten med att ta bort uttaget. telefonen blir några kronor billigare utan. säg en låg kostnad om en dollar, det blir många dollar på en serie om t.ex 1 miljon enheter. folk köper så gärna ändå. se bara på strange parts killen som själv moddade in ett hörlursuttag i en iphone7 (om än med visst besvär). plats finns, viljan från företagen att spendera extra pengar finns ibland inte. tur t.ex LG vågar gå mot strömmen och satsar på extra bra ljud i ett normalt hörlursuttag.

  • Drzap

    det konverteras inte till analogt i adaptern, detta är ett mycket vanligt missförstånd. man skickar ut analogt ljud via sbu pinnarna i usbkontakten

  • Drzap

    man skickar ut analogt ljud via sbu pinnarna i usbkontakten. din hörsel är analog, någonstans måste det ändå omvandlas från digitalsignal till något din hörsel kan uppfatta och förstå. att man bara skickar digitalsignal via usb är ett missförstånd

  • Micke

    Och för 600 får man ett par trådade lurar som låter bättre.

  • Jeo

    Vilka?

  • Sillstrypare

    ”Konstiga argument” är menat i den meningen att man blir tvungen att släpa på massa extra adaperar.
    Frågan är varför du behöver flera?
    En räcker väl?
    Dessutom är de inte speciellt tunga eller skrymmande.
    Jag anar att det är ett argument som tas till (jag har sett fler som skriver i plural, så jag tror inte på auto correct) för att få det att låta värre än det är.

    När det gäller vinsten på att ta bort 3,5mm uttaget så menar jag allt, inte bara pengar.
    Jag menar att många, t ex LG, tycker den inte tar plats från andra komponenter.
    Att den fortfarande fyller en viktig funktion för deras kunder och de är inte redo att ta bort dem än.

    När det gäller hörlurar har du rätt.
    Jag trodde det fanns en uppsjö vid det här laget och jag är förvånad att det inte finns ett enda par att köpa.
    Jag har BT lurar med fantastiskt ljud, så jag har aldrig funderat på floran av dessa hörlurar.
    Men då är det på sätt och vis bra att fler tillverkare tar bort porten så det finns incitament att ta fram sådana lurar.

  • octanitrocubane

    Ah ok, my bad

  • Micke

    Man får shoppa runt lite. Det är ju till viss del en smakfråga.

  • Jimmy Westberg

    2.5mm är ju också en standard. Varför inte köra vidare med den liksom? Det är enkelt att hitta 2.5mm – 3.5mm adaptrar om man önskar det.

  • Jarl Hedberg

    Skönt med sladdade lurar, strömförsörjning, ingen oro för urladdade lurar, mina senaste SONY Z5P och XZP har digital brusreducering utan batterier i iöralurarna. Kan välja bland många andra leverantörer av överöralurar, mina Sennheiser Momentum låter förträffligt med FLAC och har inga batterier som tar slut.

  • Rikard Jerner

    enda anledningen till att ha kvar 3.5 mm idag är … bättre ljud samt att batterier i ett headset inte räcker för mig. jag är audioknarkare och trådlöst ljud idag är inte bra och jag har ändå lurar för många tusen kr. Ljudet är sämre och framförallt så tråkigt jävla mycket lägre även om man kan mecka lite på den punkten till kostnaden av en sämre ljudbild såklart. Är ingen bakåtsträvare men sålänge trådlöst ljud är så dåligt som det är idag är 3.5 mm eller en tillräckligt bra fungerande adapter som tar laddning och luren samtidigt ett absolut krav.

  • max

    Kan du verkligen höra skillnaden?

  • Pak Choi

    ”Visst kan man ha både och. Men då försvinner vitsen då USB C är tänkt att ersätta två portar.”

    Jag har själv trådlösa lurar så jag är inte någon motståndare av trådlöst ”per se”.
    Men just den delen känner jag inte gör något alls. Kunderna finns inte bara till för att bära tekniken utan det viktiga är att tekniken är anpassad till människorna.
    När jag använder trådade lurar är det inte alls ovanligt att jag laddar samtidigt och det känns som en väldans bra funktion. Atapters för att ens kunna göra detta är inte en utveckling av kundnyttan utan en retardation i vissa avseenden.
    Så jag har inget alls emot att se att usbC inte blir maximalt nyttjat med alla dess features om dessa features inte passar användarbeteendet.

  • JolleMedP

    Längtar efter den dagen då dom tar bort det där ladduttaget med!

  • Sillstrypare

    Visst är tekniken omogen ännu.
    Kanske den aldrig slår igenom och vi får ny teknik som tar över, eller så går vi tillbaka till den äldre tekniken.
    Det är väl den möjligheten som vi kunder har att påverka.

    Jag förstår att många ser den smidigare laddmöjligheten som finns med två portar som en deal-breaker.
    Det återstår att se hur tekniken kan utvecklas för att möta det faktiska behovet.
    Men jag tror att främst bättre batterier tillsammans med strömsnålare enheter och trådlös laddning kommer göra att det blir ett mindre problem.

  • Tiredness

    På ett par vanliga in-ear är det verkligen inte ”mycket sämre ljud”. Har du däremot ett par high-end-lurar kan det säkert stämma. Men det är inte särskilt vanligt att man använder till sin mobil (som är en ganska dålig källa för sådan lyssning).

  • Gavin_Gadget

    Aha tack för förtydligandet. Du råkar inte veta hur det är med kvalitén på ljudet som levereras?

  • Fiftyseven

    Jag vet inte vad ”vanliga” in-ear lurar är för dig, för mig är det i prisklassen 1000-1500 och där är det verkligen milsvid skillnad. Och jag ser inte problemet att ha high-end lurar till sin mobil, det är bara att koppla in in liten DAC. Inte ovanligt alls.

  • Drzap

    Det är helt upp till vad tillverkaren vill skicka och vilken DAC de monterat.

  • Jeff Andersson

    Samma här, kommer aldrig köpa en mobil utan 3,5mm uttaget, vill slippa att bära runt på adapter hela tiden (som även är lätt att tappa bort) för vill kunna ladda samtidigt, såg att det finns att köpa en adapter som möjliggör lyssning via 3,5mm samtidigt som man laddar men det är ytterst opraktiskt.

    https://www.amazon.com/Headphone-Connector-Converter-Charging-Motorola/dp/B0714DYLW4 Det är en lösning men som sagt opraktisk. Men har ingen aning om det finns en Iphone variant av den dock.

  • Tiredness

    Jag tror nog att det är relativt ovanligt. Möjligt men ovanligt. Min uppskattning är att kanske 3% av Sveriges mobilägare har (eller ens vet vad DAC) är.

    Med vanliga menar jag ett par in-ear runt 500kr. Mina är dyrare än så men den genomsnittliga användaren har antagligen billigare än så.

    Om källan är Spotify via mobil klarar jag mig bra med bluetooth. Finns inget ”problem”med high-end. Det känns bara lite bortkastat och skitnödigt i sammanhanget.

  • Fiftyseven

    Ja men så är det ju. Titta på tunnelbanan, 70 % av alla har de ruttna lurarna man får med mobilen. Så för majoriteten är det ju definitivt ett icke-problem. För mig är det ett problem, precis som du säger. Däremot har jag inget emot att 3,5 mm skrotas ifall det kommer en ny enhetlig standard, 3,5 mm är ju egentligen stenåldern.

  • Tiredness

    Då är vi överens! :)

  • Fiftyseven

    Kan någon verkligen inte göra det?

  • max

    Vilket verklighetsfrånvänt svar haha. Naturligtvis hör gemene man ingen skillnad eftersom gemene man har svårt att referera till något annat. Är du audiofil är jag säker på att du hör skillnader om du lyssnar noga. Beror naturligtvis på vilka lurar du har också och hur väl isolerade dem är från ljud utifrån. Om du tar BOSE QuietComfort tex, så har jag läst recensioner som menar att det inte är någon skillnad i ljudkvalle mellan sladdburna ditot och blåtand-versionen. Går inte att urskilja alls. Men är du audiofil så är det säkert möjligt som sagt.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Digital utvecklingschef till välkänt medieföretag Publicerad 22 Oct 2017
Special investigator for Scania’s Group Internal Audit Publicerad 22 Oct 2017
FastOut söker en ambitiös produktägare Publicerad 22 Oct 2017
Python-utvecklare till KVD! Publicerad 21 Oct 2017
Service Manager (HR IT), Helsinki Publicerad 21 Oct 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Hur pass nöjd är du med din operatör?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Swedbank och Sparbankerna får stöd för Samsung Pay
  2. Har du någon skräckhistoria om en operatör?
  3. Skärmen i Pixel 2 XL får blandat mottagande, Google överväger åtgärder
  4. Stor sårbarhet upptäckt i Wi-Fi
  5. Påminnelse: Google Pixel 2 och Pixel 2 XL får nya Androidversioner fram till oktober 2020
  6. Google WiFi kommer till Sverige

Mest läst

  1. Första intrycket av Huawei Mate 10 Pro
  2. Google WiFi kommer till Sverige
  3. Swedbank och Sparbankerna får stöd för Samsung Pay
  4. Skärmen i Pixel 2 XL får blandat mottagande, Google överväger åtgärder
  5. Samsung låter användare köra valfri Linux-distribution på Galaxy-telefoner
  6. Har du någon skräckhistoria om en operatör?

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Hur pass nöjd är du med din nuvarande operatör?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat