Anledningen till att vissa utvecklare prioriterar IOS framför Android

Postat:
16:30 - 2015-11-06
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
124

Varför prioriterar vissa utvecklare, framförallt de som skapar spel, fortfarande IOS framför Android? Googles plattform har idag fler användare och en betydligt större marknadsandel, vilket kan tyckas skäl nog att släppa titlar för Android först eller i alla fall vid samma tidpunkt som för IOS.

Samtidigt kommer ofta spel och appar från större utvecklare till IOS först. Spotify har i regel haft den strategin och omskrivna spel som Fallout Shelter och The Room 3 har varit tillgängliga i App Store i veckor och ibland månader innan en Androidversion lanserats.

fallout-shelter-1

Frågan varför IOS ibland prioriteras trots att plattformen är mindre än Android har flera svar. Barry Meade, från studion som skapat The Room-serien, menar att det först och främst beror på att det tar längre tid att testa spel för Android på grund av plattformens mångfald.

Android erbjuder en uppsjö olika enheter – alla med egen plattformsversion, hårdvara, skärmstorlek och skärmupplösning. Meade menar att de bara behöver testa mjukvaran på en handfull enheter inför IOS-släppet, vilket underlättar lanseringen.

En annan orsak är att om mjukvaran släpps för IOS-först och problem påträffas, så har buggarna sannolikt med mjukvaran att göra och inte hårdvaran. På så vis kan buggarna hinna åtgärdas innan Androidversionen lanseras. Enligt Meade blir IOS-användarna på så vis en slags betatestare åt de framtida Androidanvändarna.

Prune-utvecklaren Joel McDonald menar därtill att IOS-användare överlag är mer villiga att betala för spel. McDonald nämner även att olovligt distribuerade kopior av spel är ett problem för Android. Han säger att cirka 95 procent av alla Prune-installationer består av piratkopior spelare inte betalat för.

Hur ser ni på saken? Kan ni förstå att vissa utvecklare prioriterar IOS eller tycker ni Android istället borde få fokus på grund av dess större användarskara?