Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Använder du betalningstjänsten Swish?

Postat:
14:44 - 2017-10-23
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Första gången vi hörde talas om Swish var försommaren 2012. I slutet av samma år släpptes betalningstjänsten för alla, vilken ägs av Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna, samt Danske Bank.
Swish har sedan dess blivit etablerat i Sverige och det är vardagsmat att belopp ”swishas” till vänner och bekanta. Det har även blivit vanligare att företag accepterar Swish som betalningsmetod och det går exempelvis att köpa tågbiljetter från SJ genom appen.

Enligt Swish hemsida överfördes drygt åtta miljarder kronor med tjänsten förra månaden, genom nästan 23,5 miljoner transaktioner. Nu undrar vi om du har anammat Swish och vad du i så fall tycker om tjänsten? Vad är bra och vad kan bli bättre? Är det något du saknar eller kanske tycker är direkt dåligt? Ordet är fritt!

Använder du Swish?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

 

  • Riktigt bra att kunna betala med swish tycker jag. Appen gör det den ska.

  • Sebastian Nilsson

    Att man kopplar ihop den med Android Pay/Samsung Pay så att man har all betal funktionalitet i samma app

  • Bobby

    Jag tycker Swish funkar bra och enkelt. Jag har haft problem en gång att betala och då gav appen inget vettigt felmeddelande utan sa bara att betalning misslyckades. Det visade sig sen att den inte fick någon uppkoppling pga överlastning av mobilnätet (festivalområde) men den borde meddela ”kan ej kontakta servern” eller liknande. Detta var i början av sommaren så de kan ha uppdaterat sina felmeddelande sedan dess.

  • Embridioum

    Lätt att använda och pengarna går över direkt.
    Stort minus om det någon gång skulle tillkomma en avgift.

  • Jan Hemphälä

    Grym app. Perfekt när man handlar saker på blocket exempelvis.

  • Björn Hutmacher

    Tjänsten är toppen, särskilt när man ska handla av privatpersoner. Däremot avskyr jag att man med Swish, liksom många andra appar, valt att följa iOS riktlinjer för gränssnittet på sin Android-version. Sånt gjorde man 2011 då iOS hade ett övertag på marknaden. I dagsläget är sånt beteende inte bara en förolämpning mot Android-användare utan även bevis på lata utvecklare.

  • Yoboboy

    Finns bara en enda liten detalj jag saknar i appen, att kunna söka vilka man betalat till tidigare istället för att behöva skrolla upp och ner… Annars klockren!

  • Jens Nilsson

    Man kan ju fråga sig varför vanliga banköverföringar fortfarande tar mellan en och tre dagar. Är det för att det tuggar på någon gammal IBM mainframe med COBOL?

  • Dennis Wallman

    Köpte en bil med Swish förra året. Den går fortfarande.

    ;)

  • Larry

    Det enda bökiga är att man måste verifiera via bank-id varje gång. Borde bara vara så att man kom rakt in i appen direkt och att har man verifierat via bank-id en gång borde det räcka.

  • Kem

    Det faktum att det finns 4 konkurrerande lösningar med olika för/nackdelar gör att jag undviker dem allihop. Fragmentering ska inte belönas, oavsett hur smidiga lösningarna är individuellt.

  • dadilydoo

    Då hade jag slutat använda appen. Det skulle vara på tok för enkelt att stjäla andras pengar då.

  • Gustav

    Tyvärr. Blir för krångligt att behöva fixa nytt Bank-ID var och varannan dag. Är efter flertalet är fortfarande oerhört ”ROM-kåt” och byter säkert system var tredje dag.

  • dadilydoo

    Var på en hemvändarhelg i somras, i en liten by med drygt 1500 innevånare. Där har cash varit king under hela mitt liv men nu kunde an betala allt med Swish. Bussarna, barerna, pizzerian (singular), inträden, svarttazin – alla hade Swish. Det var nog första gången jag kunde lämna plånboken hemma när jag var där uppe.

  • Erik

    Hört talas om BGC ?
    För övrigt så gav du mig som clearingspecialist ett gott skratt, makalöst så lite folk vet.

  • anarfox

    Enligt de banker jag varit i kontakt med så har det att göra med att riksbanken göra sina körningar på vissa specifika tidpunkter och det år då banköverföringar mellan banker sker. Inom samma bank går det i regel direkt.

    Anledningen för att det funkar direkt i Swish ska (igen, enligt bankerna) vara för att med Swish så ligger den mottagande banken ute med summan innan en ”riktig” banköverföring görs.

    Jag har varit i flera duster med banken på Twitter och påpekat att de borde fixa sina befintliga system istället för att lappa problemet med en ny tjänst men får bara inrepeterat standardsvar som ”Vi tar din feedback vidare till ansvariga” utan att det egentligen händer något.

    Det finns ingen ekonomisk vinning i att fixa vanliga banköverföringar, men genom att lansera en ny tjänst kan man helt plötsligt börja ta betalt för det. Fast det har ju inte bankerna velat erkänna att det skulle vara anledningen. ;)

  • henrik_6

    Använt länge.. sagt nästan från början , -”varför släpper dom inte QR kod till swish”.
    Hade ju gjort det så smidigt, bara scanna och betala .. istället för att skriva in nummer manuellt..

    Så, nu vid senaste uppdateringen såg jag att dom lagt till det..
    Så nu har jag inget direkt att klaga på längre. :-)

  • riptide

    Tjänsten funkar bra när den är uppe och snurrar. Men det är på tok för ofta det är problem med tjänsten.
    Sen finns det en del att önska i form av förbättningar i appen, t.ex. är det omständigt att behöva dra upp hela kontaktlistan med två klick när man ska hitta personen att skicka till. Istället kunde de låta fältet där man skiver nummer även stödja att man direkt skriver bokstäver och så visas matchningar i en drop-down.

    Sen att det är en tjänst som funkar som plåster ovanpå det vanliga långsamma banksystemet är tråkigt, men så länge alla banker är med på tåget och de inte tar betalt för det så kommer jag fortsätta använda det. Börjar de ta betalt för att skicka pengar så är det tack och adjö. Vi betalar redan tillräckligt för de tjänster som bankerna erbjuder.

  • kebabnisse

    Inte en sökfunktion direkt men man kan klicka på någon i listan över transaktioner och välja Historik.

  • Mr. Brown

    Dessutom förstärka bankmonopolet eftersom att det är enbart de stora bankerna som är med i systemet.

    Precis som du säger i sista stycket, banker gör ingenting utan en ekonomisk/politisk vinning.

  • iPatsa

    Fast fingeravtryck borde räcka det accepterar till och med Nordeas app.

  • Patrik

    Vad är BGC?

  • Patrik

    Jag köpte en ny bil. Var inte riktigt beredd på det, säljaren hade inte riktigt förklarat hur de ville ha betalt utan frågade när jag dit om jag kunde swisha.. Jag stod och tittade lite på honom med halvöppen mun, och frågade sen: En kvarts miljon?!

  • InnerWar

    Nej, men det beror på att jag bor i Norge. Använder den Norska motsvarigheten Vipps.

  • Här finns statistik över flera år: http://www.soi2017.se/e-handel-och-banktjanster/swish/

  • hehe

    Kanske dummaste frågan på länge på swedroid, dock är diskussionen kring det väldigt intressant :)

  • Ganska dryg..

    Dock svårt att få ut underkategorin ‘Swedroidare’ från den datan.

  • Simon

    Hade varit smidigt att kunna ha en app för allt istället för att som idag använda SEB:s app, BankID, Samsung Pay och Swish.

  • Andreas Elf

    De få gångerna Swish används så är det smidigt (en kaka eller liknande på jobbet). Ska nog ge förslaget att de skriver ut en ny prislista med QR-koder för de tre eller fyra vanligaste köpen folk gör så blir det ännu smidigare.

    Saknar bara kortbettalning. Skulle vara trevligt med det stödet.

  • Disqutera

    Hur menar du att det är anpassat för iOS?

  • Andreas Elf

    Som jag kommenterade i en annan artikel.
    Det är browser wars all over again…… ;D

  • Jakob Wångö

    Han menar UI:t…. Det är väldigt olikt Androids riktlinjer.. Rätt tråkigt : Håller med han

  • Fredrik Karlsson

    Ja, det verkar vara ett svenskt fenomen med en primär plattform som får värdelöst designade appar efter IOS guidelines, inte alltför sällan helt enkelt bara en webview, riktigt dåligt ofta.

  • GGG

    Funkar väl bara på senare Samsung telefoner, vilket jag aldrig kommer skaffa med deras dumheter..

  • Roco

    Kanske är dags att gammelbankerna går ut med sånna uppgifter till sina bankkunder då?

  • finnbo2

    Folk vet lite om många saker. Jag antar att du vet jätte mycket om reglering av ventiler i kärnkraftverk. Om inte så är det ju helt makalöst att du inte har koll på det!

  • Roco

    Det är den dagen man byter till annan tjänst :)
    Iaf skulle jag göra det.

  • Andreas Pettersson

    Pröva deras smartklocka då?

  • Alias joje67

    Jag har undvikit kontanter så långt det är möjligt i säkert över tio år. Kanske femton. Otroligt skönt att slippa. Swish är dunder. Använder även två betalkort. Att betala med mobil har jag inte satt mej in i än. Får väl kika på det om det verkar vettigt och smidigt.

  • KC

    jag har för mig att fingeravtryck funkar.

  • Johannes Blomquist

    Makalöst att du förväntar dig att gemene man har koll på hur banktransaktioner hanteras i bakgrunden, eller menar du att BGC skulle vara ett allmänt vedertaget begrepp?

  • Dennis Wallman

    Haha det bör ju ha varit dagens höjdpunkt för en av er iallafall :D. Min kostade ”bara” 28k, genast lite mer Swish-vänligt.

  • bx

    Nää, enklare kunderna förlorar 3 räntedagar

  • DH

    Vet du inte det borde du inte fråga…?

  • Danne

    Android Pay…? Vad menar du med det min vän…?

  • haha

    På börsen handlar om miljondels sekunder vilket vilket liv det skulle vara med tre bankdagar, den va bra! 😎

  • tuff tuff

    Född igår ”Bad Girls Club” 😈

  • Thoast

    Jag känner mig inte säker på att hela Swish är native ens. Listan med händelser känns iaf inte native!

  • Sebastian

    Vad med Swish är det som är efter iOS riktlinjer? Skulle säga att de kör sin egen look som känns lite B.

  • dadilydoo

    Jag använder Touch ID i BankID på min Iphone i alla fall. Vet inte hur det är med Android.

    Öppnade precis BankID på Nexusen också och det funkar med fingret även där.

  • ä

    Avgifter när E-kronan stor för dörren RB egna blockchain valuta

  • Allt vore toppen om det inte vore för att det underlättar ett bedrägeri och utveckling mot ett totalitärt samhälle. Nästa steg är ett chip i handen. Snart är kontanter borta och anonymitet och personlig integritet ett minne blott.

  • DmBzls

    Kommer använda swish tills dess att dom börjar ta betalt.

  • Fred .

    Jag har inte Swish. Brukar ha mina egna pengar så brukar inte behöva låna pengar.
    Jobbigt med folk som vill att man ska swisha dom, ”kan du swisha mig 100 kr?”, nej skaffa egna pengar.

  • Sebastian Nilsson

    Android Pay är Googles variant på NFC betalning

  • Situationen är absurd i Öresundsregionen där de som bor på själländska sidan bara kan använda Mobile Pay och de som bor på skånska sidan kan bara använda Swish. Hur blev det så här galet med två olika icke-kompatibla system i regionen?

  • Christoffer Johansson

    Ja men bara för att betala/få tillbaka skulder från vänner.

  • gnuX

    Swish kan ju i alla fall de Danska pendlarna skaffa bara de har bankkonto i Sverige. För att skaffa Mobile Pay behöver man danskt telefonnummer, dankort, och ”riktigt” danskt CPR-nummer (personnummer). Det duger inte med det administrativa CPR-numret man kan få om man jobbar i Danmark.

  • Alexander Atkinson

    Asså, det låter lite som att du talar om dina kids och de lär ju vilja ha stålars av dig oavsett överföringsmedium :)

  • Alexander Atkinson

    Swish och BankID är båda helt ossannolikt bra appar som gjort vardagen lättare. Tack!

  • Philip Carlsson

    Låter snarare som att problemet är dina vänner och inte swish.

  • Philip Carlsson

    Det går inte att lösa med typ Titanium backup då?

  • h8t3r

    saknar valet: ja, men väldigt sällan.

  • Sillstrypare

    Fast det är inte vad jag använder swish till.
    Toppen att föra över pengar till vänner och bekanta för att reglera mindre skulder.
    Eller att betala i butiker och caféer som inte inte är stora nog att ha betalsystem.
    Jag har aldrig swishat till tiggare av något slag.

  • Sillstrypare

    Nu när kontanter sjunger på sista versen är swish det smidigast valet att skicka pengar.
    T ex när man går på restaurang.
    En tar notan. De andra swishar.
    Minns när man höll på med sedlar och mynt för att få ihop till lagom summa på notan och dricks.
    Fasen vad drygt det var

  • Nisse

    Fragmentering eller konkurrens?
    Tekniken är fortfarande i sin linda, förhoppningsvis slår de ut varandra efter hand.

  • Nisse

    Skaffa kryptovaluta då, nästintill mer anonymt än cash.

  • mickeko

    Nu behövs bara en funktion i Swish för att dela notan så är det perfekt. :)

  • bakgrund

    Tiatnium backup fungerade inte på Bankid sist jag provade iallafall.

  • Oscar

    De borde se mer på den danska versionen MobilePay, som är enklare å använda och fungerar jättebra också i matbutiker & på internet.

  • Micke på taket

    Fred den snåle

  • Bästa sedan skivat bröd.

  • Tjänsten fungerar bra, men jag tycker det är synd att de flesta liknande tjänster kräver att du har en ”modern telefon” (med andra ord, Android eller IOS).
    Själv kör jag med Windows Phone (det är visserligen nästan helt dött, men passar mina behov skapligt väl) och har nu hamnat utanför systmet. Jag börjar förstå några av argumenten om att det går fort fram med digitaliseringen.

  • Jo, jag har det men löser inte grundproblemet med bedrägeri och korruption på högsta nivå under kontroll av banker och centralbanker. Däremot sätter det press och utmanar rådande monetära system vilket är välbehövligt.

  • Sillstrypare

    Ja, det vore bra med fler alternativ.
    Hoppas MS gör comeback.
    Ett OS med europeiskt ursprung är väl bara en våt dröm för att jämna ut maktbalansen mellan Kina och USA

  • iPatsa

    I Nordeas app kan man logga in med _enbart_ sitt fingeravtryck, det var så jag menade att man skulle göra i Swish för att spara ett extra moment och slippa BankID.

  • Alternativ med en webapp vore nog det mest teknikneutrala.
    Då spelar det ingen större roll vilken OS som används.

    Tror det blir svårt för ett nytt mobil OS att få grepp om marknaden, såvida det inte sker något extremt anmärkningsvärt. Bara att se på hur det gått för Blackberry, Nokia (Symbian), Samsung (före Android tiden), Palm, och nu senast Microsoft.

  • Daniel Gullberg

    Smygreklam…

  • RAZKEN

    Så vansinnigt smidigt om man använder tex Tradera! Istället för att glo periodvis i internetbanken om köparen har betalat, så får man en notis i Swishappen.

  • Micke Appelfeldt

    Tycker det funkar riktigt bra. Det enda jag tycker saknas är stöd för flera konton samtidigt. Skulle underlätta min vardag i alla fall. 😀

  • Rome73

    Använder det och tycker det är bra.

    Är dock graft irriterad på bankerna av ett par orsaker som på ett eller annat sätt har med Swish att göra.

    1) Bankerna har i alla år innan Swish och i vissa fall även nu efter Swish hävdat att det inte går att göra direktöverföringar mellan två olika banker. Säg om jag ska via Internetbanken föra över från Swedbank 500 kr till dig på Nordea. Värsta skitlögnen. OK att det inte gick på för 50 år sedan, men de senaste 20 åren har datakapaciteten funnits utan problem att det är gjort på mindre än 1 minut.

    2) Bankerna kommer hitta på olika sätt för att vilja ta betalt för Swish. Flera banker när Swish kom hade en avgift eller erbjöd det gratis första året och därefter avgift. Nu har de backat på avgiften men de lär försöka smyga in den igen. Just nu låter de mottagande företag (alltså om du betalar i en affär med Swish) betala en avgift.

  • Yrlish

    Stabiliteten och server kapaciteten kunde varit bättre, det är rätt ofta man stöter på problem angående det.

  • Patrik

    För att banken får mer ränta på dina pengar ju längre de sitter på dem. Snabbare överföringar = mindre pengar till banken.

  • robert

    Appen är bra på det den är byggd för, direktöverföringar har mellan bankkonton. Som betalapp är den ganska osmidig.

    Jag saknar:
    Kredit
    Återbäring/bonussystem
    NFC
    QR (finns nu men de var sjukt sena på bollen)
    Funkar bara i Sverige
    Koppla bonuskort från affärer i appen
    Enklare ui för att söka efter mottagare
    Bättre möjligheter för småföretagare. Det är ett helvete att se till att konsumenter skriver rätt sak, knappar in rätt belopp, moms etc.

    En annan app löser allt detta, seqr. Helt outstanding, men de har misslyckats med marknadsföringen och nu kanske den kommer läggas ner tyvärr.

  • Jimmy Westberg

    Bästa vore om alla ”godismaskiner” och kassaapparater har skärmar som visar en dynamisk QR-kod med allt som behövs för att betala (nummer, belopp och ev. meddelande/kvittonr) så att jag som kund bara behöver skanna av den. Gärna att det är e-ink-skärm eller liknande passiv teknik som gör att det är lättare för telefonen att läsa av koden.

  • Erik

    Det priset hamnar nog hos kunden, så vi betalar redan, men det blir mindre transparent och blir nöjda (?).

  • Andreas Elf

    Du är inte dum du :)

  • Adam Bengtsson

    faktum är att det faktiskt tar 2-3 bankdagar!

    ”Alla svenska börser tillämpar två så kallade likviddagar när du köper och säljer aktier, vilket innebär att pengarna du får vid en försäljning inte ränteberäknas förrän andra bankdagen efter försäljningen. Det är först då pengarna från försäljningen egentligen levereras.

    När du köper en aktie infaller likviddagen två handelsdagar efter köpet. Först då är du registrerad som aktieägare med rätt till utdelning.

    Du kan alltså utan att bli debiterad ränta, sälja och sedan köpa aktier samma dag eftersom pengarna för köpet inte faktiskt dras förrän den andra likviddagen, vilken är samma dag som pengarna från försäljningen kommer in.”

  • Damas

    Clearing och avveckling.. Banksekretess gäller så jag kan inte gå in på detaljer..
    Men här kan du läsa om processen i stort:
    https://www.bankgirot.se/tjanster/clearing-och-avveckling/clearing-och-avveckling/

  • gadgety

    Swish smidigt som attan. Förtjänar en Android Wear variant.

  • Bejjan

    Även de mindre bankerna erbjuder ju Swish.

  • Bejjan

    Nej tack! Det är väldigt enkelt att söka upp information om hur saker fungerar innan man börjar gnälla på nätet. Jag ser helst att alla företag i världen inte börjar spamma mig med info om hur saker fungerar i förebyggande syfte.

  • Patrik

    Nähe? Logiskt..?

  • Patrik

    Ja, för mig :)

  • cure33

    Kunde inte skrivit det bättre själv. Hoppas de (Seamless) hittar någon uppköpare av SEQR som utvecklar den ännu mer och tar den ut i ljuset.

  • qwest

    Det du avslutar med stämmer nog i stort tyvärr men även att bankerna har gamla och komplicerade system som är svåra att byta ut. Tex https://computersweden.idg.se/2.2683/1.449767/sebs-flopp-kostar-miljarder

    Att pengarna vid vanliga banköverföringar mellan privatpersoner inte sker i realtid beror till största del inte på Riksbanken utan på Bankgirot (ägs av bankerna) som köar sådan betalningar och skickar meddelande till RIX (Riksbankens system för avveckling av betalningar) vid några få tidpunkter under dagen. RIX i sig är ett RTGS-system, dvs att betalningar avvecklas en och en direkt när de inkommer (finns dock viss likviditetsoptimering så det är inte helt sant för alla betalningar).

    Riksbankens ”skuld” i det hela är väl att varje skickat meddelande i RIX i dagsläget kostar 4,50 kr samt att RIX inte är öppet dygnet runt utan 07:00-17:30 alla bankdagar. RIX är självfinansierat av deltagarna (bankerna osv, inga skattemedel här) så om det gick fler överföringar/meddelanden skulle man givetvis kunna sänka den här kostnaden per meddelande. I dagsläget finns det vad jag vet inte några planer eller direkta anledningar att utöka öppettiderna. ECBs (Europeiska centralbanken) motsvarande system för avveckling av betalningar som heter Target2 ska dock bli ett 24/7/365 system nästa år.

    Att det går att Swisha dygnet runt alla dagar om året beror på att de betalningarna hanteras av ett system som heter BiR (betalningar i realtid) hos bankgirot där precis som du fått beskrivet så ställer bankerna säkerheter för de pengarna som används där. Detta är små summor i sammanhanget. Såklart så regleras bankernas åtaganden i BiR till varandra i RIX under dagen som alla andra betalningar.

    Om man vill veta mer om hur betalningar funkar så rekommenderar jag att läsa tex dessa länkar där man kan se betalningsflöden:

    http://www.fspos.se/siteassets/fspos/rapporter/2013/svenska-betalningsfloden—sa-funkar-det-uppdaterad-nov-2013.pdf

    http://www.riksbank.se/sv/Finansiell-stabilitet/Betalningssystemet-RIX/

    eller om man är intresserade av summor kan man läsa senaste tertialrapporten för RIX (ungefär sveriges BNP passerar varje vecka igenom RIX)

    http://www.riksbank.se/Documents/Riksbanken/RIX/2017/rb_RIX_tertial_2_170928_sve.pdf

  • Fred .

    Aa, jag hatar låna pengar till klåpare.
    Folk kan väl ha sina egna pengar och ta hand om sin egen ekonomi istället för att leva utöver sina egna tillgångar för att sedan snylta på andra.

  • Micke

    Och ändå har du inte en daily driver och en testmaskin…

  • Darius90

    Vilken bank som helst får ansluta sig till Swish, även uppstickarbanker.

  • Sebastian

    Bankgirocentralen

  • haha

    Nja du vet väl att man har investerat miljonbelopp på nya förbindelse över Atlanten bara för att få ner svarstiderna några mikrofonsekunder till börsdatorna, behövs cleringhus fortfarande?

  • ä

    Och blockkedja tänk så bra det skulle vara.

  • Alias joje67

    Jättejobbigt.. Snart måste man väl ge telefonen kommando när den ska ringa upp någon oxå..

  • Alias joje67

    Allt är som vanligt med andra ord.. bara andra verktyg..

  • Ja. Ett dolt slaveri.

  • Sillstrypare

    Sant. Jag tror nästa steg är att pc och smartphone flyttar in i samma miljö och appar och proprietära OS förpassas till historien.

    Då lär det finnas gott om intressenter som vill vara med på tåget

  • Rob

    Exempel på såna appar? Jag tänker på Skatteverkets app (som egentligen bara är webbsidan, helt onödigt att ha en app för det). Tänker du på något annat?

  • Rob

    Förstår om du inte vill outa dig, men har du lust att säga vilken by detta är, eller iaf landskap, om det är norrlands inland eller något lite mer nära civilisationen? :-D Låter kul i vilket fall!

  • Rob

    Mobile Pay, gör den samma sak som Swish eller är den mer utvecklad/har mer funktioner?

  • Så länge vi har olika arkitekturer tror jag det kommer förbli en dröm.

    Gillar dock hur Norge har gjort med sin bankid lösning.
    Den vanliga bankid är beroende av en koddosa som genererar koder, inloggningen är helt enkelt en 2FA.
    Mobilt bankid använder sig av sim toolkit, det innebär att man behöver ett norskt sim-kort som har stöd för bankid, men fungerar på alla möjlga telefoner, från de nyaste android till 20 år gamla Nokia.

  • Rob

    Läs den översta diskussionen i detta kommentarsfält, där ges en förklaring till det du frågar om! Du har en poäng, men bankerna har också en poäng (läs ovan, som sagt)

  • Sillstrypare

    Ok. Varför har vi inte den lösningen här? Är den inte lika säker? Eller är den egentligen säkrare?

  • Rob

    Hur verifierar du din inloggning/transaktion osv med hjälp av sim-kortet?

  • Jag vet faktiskt inte.
    Det kan nog ha att gör med olika utvecklare tog olika beslut.

  • När jag initierar en inloggning så får jag en popup som ber mig skriva i min pin kod.

    Från användaren sett väldigt likt mobilt bankid lösningen vi har i Sverige, med skillnaden att det är baserad på sim kort snarare än enhet.

  • Fredrik Karlsson

    Det är precis det du tänker på, man öppnar helt enkelt en webbsida i ”appen”, oftast helt meningslöst.

  • Patrik

    Aaaaah! Det borde jag ju kunnat räkna ut!

  • Rome73

    Bara för att något fungerat på ett sätt idag gör det inte rätt och säger inte heller att det måste fortsätta vara på det gamla sättet.

    Dags för finansväsendet att inse att de är lika moderna som dinosaurier. Det är bara en tidsfråga innan de dör ut om de inte anpassar sig.
    Folk på en sida som denna borde ha lätt att inse detta. Inom teknikområdet finns det hur många exempel som helst på just det.

    Swish är ett litet steg på vägen men problemet är att de bara lagt till ett extra skal istället för att anpassa hela systemet.

  • Patrik

    Kan nämnas förresten att jag blev tvungen att ringa banken och begära att de ökade beloppet som går att swisha, för det var ju långt över det normala taket.

  • pacman_42

    Extremt långsamt, för överföring mellan personer är den bra, men för betalning på caféer och liknande är den totalt värdelös då det tar för lång tid att genomföra.

  • KalleKn

    Cash is king!

  • dadilydoo

    Färila! En pluttig by i Hälsingland som har en vecka med festligheter varje år i juli. Enda gången man vill åka dit, och då vill man verkligen åka dit. :D

  • dadilydoo

    Well. Det verkar kanske lämpligt om du BARA använder Nordea men om du har fler appar med samma säkerhetskrav så måste du ju regga fingret i varje app. I BankID gör du det en gång, sen funkar det i alla dina bankappar, Swish, FSK, CSN, Skatteverket, Klarna. Bara för att nämna de appar jag använder själv där BankID funkar som SSO.

  • Rob

    I Sverige kan vi ju ha Bank-ID på olika slags enheter. Plattor osv. Jag har till och med Bank-ID på min Chromebook. Så för mig vore den norska lösningen en försämring, då man blir bunden till en enda enhet. Men hur funkar det mer i detalj, vad triggar igång pinkkod-förfrågan? Det måste ju finnas något slags mjukvarustöd i telefonerna för denna lösning. När du har skrivit in pin-koden, vad är det som förmedlar vidare att du skrivit in rätt kod?

  • Håller med om att det finns både för och nackdelar med båda lösningarna.

    Som jag har förstått det (skall inte påstå att jag vet detaljerna) så triggas inloggning av en class0 sms.
    Användaren veiriferar att verifieringsorden som visas på mobilen är desamma som visas på inloggnigsskärmen på datorn.
    Användaren knappar in lösenordet.

    Här är jag osäker, men jag tror att verifiering av lösenord sker lokalt på simkortet innan en bekräftelse sänds tillbaka med ytterligare class0 sms.

    Mjukvarvustöden som du nämner är sim toolkit som stöds på de allra flesta om inte alla telefoner.
    https://www.wikiwand.com/en/SIM_Application_Toolkit

Lediga jobb inom data / IT Företag
Testledare, Borlänge Publicerad 24 Nov 2017
IT Informa i Lund söker erfaren Fullstack Javautvecklare! Publicerad 24 Nov 2017
Python-utvecklare till KVD! Publicerad 24 Nov 2017
Senior Oracle databasutvecklare med stort ansvarsområde Publicerad 24 Nov 2017
Algoritmingenjör till växande Masimo! Publicerad 24 Nov 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Vilken smartphone fick dig att hoppa på Androidtåget?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  2. Rapport: Android skickar platsdata till Google även när platstjänster är av
  3. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  4. Samsung Galaxy S9 dyker upp redan under CES enligt @evleaks
  5. Tipsa om bästa Black Friday-fynden här
  6. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9

Mest läst

  1. Senaste ryktena om Samsung Galaxy S9
  2. Hands on med OnePlus 5T
  3. Android TV-ägare: vilka är era synpunkter på plattformen?
  4. Så här stor är OnePlus 5T jämfört med andra 6-tummare
  5. OnePlus påbörjar utrullningen av Android 8.0 Oreo till OnePlus 3 och 3T
  6. Tipsa om bästa Black Friday-fynden här

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken Nexus-telefon var mest lyckad för sin tid?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons