Recension:ARMA II: Firing Range [Speltest]

Postat:
14:22 - 2011-08-03
Skribent:
| Björn E
Kommentarer:
12

När Nvidia och Bohemia Interactive berättade att de planerade att släppa ett Arma II-spel till telefoner och surfplattor med Tegra 2 så var det nog många som förväntade sig något speciellt, särskilt när det sas att man skulle använda samma högkvalitativa texturer som i det populära PC-spelet med samma namn. Nu är spelet äntligen här och vi har lagt ut 14 av våra hårt intjänade kronor för att berätta för er om det är värt att göra detsamma eller om det är bättre att lägga pengarna på något annat.

Namn: ARMA II: Firing Range THD
Version testad: 1.0
Lite version?: Nej
Pris: $1.99 (ca 14 Kr)
Testad på: LG Optimus X2, eeePad Transformer
Övrigt: Endast för Tegra 2-enheter.
Rättigheter
: FULL INTERNET ACCESS, READ PHONE STATE AND IDENTIT, MODIFY/DELETE USB STORAGE CONTENTS MODIFY/DELETE SD CARD CONTENTS, RETRIEVE RUNNING APPLICATIONS,VIEW NETWORK STATE

Om du förväntar dig ett spel i samma stuk som ARMA II, d v s en krigssimulator, så är det lika bra att sluta läsa nu för ARMA II: Firing Range är inget annat än ett spel där du får skjuta med olika vapen på 3 stycken olika skjutbanor. Det i sig behöver inte vara något negativ eftersom det finns många sätt att göra ett sådant spel bra men det gäller som sagt att ha rätt förväntningar på spelet.

Vid start så kräver spelet att vi laddar ner över 100 MB med grafik och ljud. Normalt borde det räcka med att det görs en gång men medan vi spelar det på vår LG Optimus X2 och eeePad Transformer så råkar vi flera gånger ut för att spelet påstår att några filer blivit korrupta under spelets gång och att vi måste ladda ner allt igen, något som är väldigt surt om du just då är på en 3G-uppkoppling.

Tanken med spelet är alltså att ge oss möjlighet att testa 26 vapen på tre olika skjutbanor. Alla vapen och skjutbanor är upplåsta från början så det finns inget direkt incitament att spela vidare för att se något nytt. Respektive skjutbana har dessutom varsitt unikt spelläge. Skjutbanan i öknen har förutom en väldigt irriterande helikopter en skjutbana där du har 10 skott och skjuter på ett statiskt mål. Skjutbanan på fältet har istället 3 rörliga mål som du ska träffa inom en definierad tid. Sist men inte minst har vi skjutbanan i hangaren där vi har ett antal dynamiska mål som slumpmässigt hoppar upp. Alla spellägen kan modifieras så att vi till exempel kan placera det statiska målet mycket längre bak (och få mer poäng för varje träff) eller att de rörliga målen rör sig snabbare och sitter uppe kortare tid.

Vi skrev 26 vapen högre upp men sanningen är att det är fler eftersom nästan alla vapen finns i flera versioner och vi kan välja att skjuta med varje enskilt version också. Vid en första anblick så ser vi bara en lång lista med vapennamn som nog inte säger mycket för andra än vapennördar men genom att klicka på ”Filter”-knappen kan vi både välja att bara se pistoler eller gevär men även att bilderna på vapnen syns direkt i listan. När vi väl klickar oss in till ett vapen ser vi lite info om vapnet och kan även välja att se vapnet i roterbar 3D. Det är snyggt men troligtvis inte något vi kommer göra mer än en eller två gånger.

Det finns två sätt att kontrollera vapnet. Antingen så styr vi genom att dra något av fingrarna på skärmen och skjuter genom att klicka med fingret på skärmen eller så styr vi genom att luta surfplattan/telefonen. Känsligheten går att ändras hos båda metoderna. Inget av dessa två kontrollsätt fungerade speciellt bra. Även när vi jobbade med känsligheten så kändes det svårt att styra vapnet med fingrarna och att luta surfplattan var nästan ännu svårare. Eftersom det går att ställa in känsligheten så borde det vara möjligt att få till det perfekt men vi lyckades inte speciellt bra.

Enligt Bohemia Interactive så ska spelet modellera alla vapen korrekt både när det gäller utseende, optik, ballistik och ljud. Vi har inga möjligheter att kontrollera att detta stämmer mer än att vi definitivt märker att vapnen beter sig lite olika när vi skjuter. Vissa har till exempel mer rekyl än andra.

Grafiskt sett så är det ett snyggt spel. Det märks att Bohemia Interactive jobbat med att få texturerna och skuggningen rätt. Det betyder dock inte att allt är perfekt. Flera av vapnen ser inte speciellt snygga ut när vi zoomar in mot målet. Ljudet är vi däremot inte speciellt imponerade av. Det ska vara ”korrekt” för alla vapen men det saknar verkligen djup. Vi har inte skjutit alla dessa vapen i verkliga livet men de vapen vi har skjutit har definitivt haft mer tryck i sig. Ibland låter det mer som vi skjuter med en ärtbössa än med ett dödligt vapen.

För de som vill visa upp hur bra de är så inkluderar ARMA II:Firing Range Open Feint-stöd så att alla resultat lagras och visas upp i poänglistor.

Så vad är då egentligen fel på spelet? Först och främst är det som sagt buggigt. Att kräva att vi laddar ner samma 100+ MB extra filer flera gånger är inte ok. Vi råkade dessutom ut för att spelet gång på gång påstod att vår kompass i surfplattan stördes och att vi måste kalibrera den, något vi hittills inte märkt i något annat spel (vi uppgradera dock till Honeycomb 3.2 idag så det finns en liten chans felet sitter där). För det andra är det väldigt begränsat. Med endast 3 skjutbanor med varsitt spelsätt som dessutom alla är upplåsta direkt känns det väldigt fort som vi testat allt. Visst, vi har 26 vapen i totalt 64 konfigurationer att skjuta med men så pass kul är det faktiskt inte att skjuta på samma skjutbana om och om igen med ett nytt vapen, särskilt som spelupplevelsen inte skiljer sig så mycket mellan vapnen.

Spelet flyter inte heller på helt perfekt. På vår surfplatta så kändes det ibland lite segt och att det inte direkt svarade på kommandon och vi råkade flera gånger ut att den köade klick på telefonen så att den plötsligt försökte backa till vapenvyn samtidigt som den började visa en 3D-version av vapnet samtidigt som den vill tillbaka till huvudmenyn. Behöver vi berätta att den då plötsligt ville ladda ner alla filer igen då de var ”korrupta”?

Om detta var ett gratisspel skulle vi kunna ha överseende med mycket men då det kostar 14 kronor, i sig inte massor, så kan vi faktiskt inte rekommendera detta alls. Nvidia och Bohemia Interactive måste först se till att få bort de värsta buggarna plus lägga till mycket mer innehåll innan vi kan rekommendera spelet.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=U4EVPbg3tFw

Lägsta pris på Asus Transformer 32GB på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på LG Optimus 2X på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Motorola Xoom 32GB (WiFi) på Prisjakt just nu: