Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Betalar du med mobilen i butiker? [Undersökning]

Postat:
13:23 - 2018-01-11
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Vi kommer att betala med våra smartphones och smartklockor i butiker allt oftare och för vissa är det redan vardagsmat. Det kryllar av betalningslösningar och de stora smartphonetillverkarna tycks alla vilja ha sitt eget ”Pay”: Apple Pay, Samsung Pay, LG Pay, och Google Pay (f.d. Android Pay).
Av lösningarna ovan är Apple Pay och Samsung Pay tillgängliga i Sverige. Samsung har en fördel gällande kompatibiliteten med befintliga terminaler då deras betalningsmetod stödjer betalningar över både NFC och MST (magnetic secure transmission).

Nu undrar vi hur många i Swedroids community som betalar med smartphone eller smartklocka i butiker idag? Har du tillgång till Samsung Pay eller Apple Pay? Har du testat i flera olika butiker och hur tycker du det fungerar jämfört med kontokort?

Betalar du med smartphone eller smartklocka i butiker?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

  • gatsten

    Det har jag inte provat men hade nog kunnat tänka mig det. Vad måste man göra för att det skall fungera? Samsung pay låter som att det endast är för Samsunglurar? Google pay? Vad gör man?
    Vinner man ngt på ovanstående betalningar gentemot kortbetalning?

  • Anders Olsson

    Men jag skulle väldigt gärna vilja det om det innebär att jag bara behöver swipa telefonen över terminalen, om det innebär att jag måste slå in koder och hålla på så kan jag lika gärna använda kortet.

  • Andreas

    Min Note 4 har inte stöd för något sånt vad jag vet iallafall :(

  • Tommy

    Länsförsäkringar bank har inga mobila tjänster för att betala med mobilen eller smarta klockan :(

  • Om det hade gått så hade jag antagligen lämnat plånboken hemma för länge sedan, men jag har en LG-lur. Hoppas Google får tummen ur snart.

  • jkob

    Räknas inte SEQR in som mobil betalning ?
    Går ju trots allt betala med NFC i många terminaler även om de inte står officiellt att det stöds.

  • Jens Nilsson

    Har prövat några gånger men fördelarna är ju obefintliga jmfr med kort. Snarare besvärligare än enklare.

  • Christian

    Kan inte då jag har en LG, men om jag hade kunnat hade jag garanterat gjort det!

  • Mikael Petersson

    Tja, en och annan krona har väl passerat via Swish. Det är väl mobilt så det förslår, eller? Tycker det är lite konstigt att det inte nämns i artikeln.

  • anarfox

    Jag använde Samsung Pay nästan varje betalning innan men det har börjat krångla mer och mer så nu har jag nästa gett upp det och gått tillbaka till kort.

  • Alexander Atkinson

    Så länge man har kortet lättillgängligt är det ju smidigare att använda det. Men det är ofta mobilen kommer till räddning då jag har korten i nån plånbok eller faktiskt glömmer hela korthögen hemma efter byxbyte tex. Mobilen har man ju i fickan 24/7 och samsung pay fungerar tillräckligt nära nog ”överallt” för att det ska vara realistiskt och inte bara en gimmick.

  • KC

    Tyvärr funkar inte samsung pay på Ica Maxi i Kungälv där jag handlar för det mesta. Det är det enda stället jag inte lyckas få det att funka.
    Åtminstånde inte på självscanningskassorna.

    Försöker använda SP så fort det går…men tack vare Ica Maxi kan jag inte lämna betalkortet hemma ty ärr.

  • Emanuel Jonsson

    Sedan Swedbank anslöt till Samsung pay betalar jag nästan enbart med mobilen. har kanske använt mitt vanliga kort max 10 gånger. Helt fantastiskt enkelt och smidigt att betala numera!

  • Alexander Atkinson

    Samsung har alltid minst en ”kampanj” igång där du belönas med free stuff (i utvalda butiker) då du betalar x antal ggr med deras Pay. Innan jul var det biobiljetter och glögg, sen rabatt på hörlurar och nu är det 3 mån gratis viaplay. Så det är inget superduper men ändå tillräckligt för att jag ska använda luren ist.f. kortet.

  • gatsten

    Jag har alltså ingen Samsunglur, därav frågan/antagandet att det bara gäller dem?:)

  • Roco

    Svar: ja.

  • Alexander Atkinson

    Ja vad jag förstår fungerar inte googles egna betallösning i sverige ännu. Som tur är för samsung.

  • Gustav

    Aldrig betalat med min Gear S3 Classic, blir nog inte inom närmsta framtiden heller! :)

  • Jan Hemphälä

    Brukade betala med SEQR’s NFC-lösning men har inte gjort det på länge. Lösningen var bra men i övrigt blev det för mycket strul.

  • Skög

    Hur kan det inte fungera? Samsung pay fungerar ju även på terminaler med bara magnetremsa?

  • Fredrik L

    Samma här Emanuel! Magiskt enkelt

  • Roco

    ”Bara” på A5 2017, S7/S7E, S8/S8+ och Note 8.

  • Jerry Berglund

    Swish används ofta, eftersom Sony troligen använder Google pay som inte finns I Sverige ännu måste Swish nyttjas.

  • Patrik Andersson

    I min lokala butik funkar det inte med NFC på Maxi men testa att använda MST, alltså håll telefonen bredvid där du drar det vanliga bankkortet istället.

  • Patrik Andersson

    I början när jag skaffade min S8 och Gear S3 betalade jag alltid med dessa men gör det sällan nu, nästan bara om jag glömt plånboken. Tycker det tar längre tid att ta fram Samsung Pay, slå koden/fingeravtryck och hålla bredvid och vänta än att bara dra upp bankkortet och hålla bredvid terminalen (för de terminaler som stödjer NFC). Samsung Pay har funkat överallt där jag testat förutom Bauhaus och ÖB, de terminalerna verkar ha något skydd där den känner av att inget kort dras i terminalen. Vad jag hört från kassörskorna så kommer dock terminalerna uppdateras till mer modernare.

  • Andreas Elf

    Swish, ja.
    NFC bettalning, nej men skulle göra om Google Pay fanns i svearike.

  • Exodite

    Jag skulle aldrig använda ”X Pay” eller liknande tjänster då registrering av kontokort via dylika appar medför en avsevärd nedgradering av säkerheten.

    I 99% av fallen använder jag kontokort, ett fåtal fall Swish.

    Jag föredrar kontokort av rent personliga skäl, se ovan, men eftersom Swish är betydligt mindre kostsamt för butiken så försöker jag använda det när jag kan/vill stödja butiken i fråga lite extra.

  • martincommuter

    Man kan betala på Ica med deras app (om man har ica-kort med betalfunktion)

  • MaLund13

    SEQR stödjer också trådlösa betalningar i Sverige via vanliga NFC-kompatibla terminaler (för Android), dvs inte bara de butiker som är anslutna till SEQR direkt.

  • Rumpelstiltskin

    Butiker som har stöd för dessa tjänster är i regel jävligt dåliga med att visa det. Det går heller inte snabbare än med kort, utan det tar oftast längre tid pga okunskap och inte helt problemfria system. Ser fram emot den dagen då detta fungerar problemfritt, men idag så känns det som att det är raka motsatsen.

  • GladaAnkan

    Provade ett par gånger med Samsung pay när jag hade en S8. Det fungerade överallt.
    Nu har jag en Pixel 2 XL, så får väl vänta tills det kommer till Sverige.

  • Daniel

    Använder Samsung Pay så när som alltid. Bara en butik jag varit i som det inte ville funka, men det skulle komma en uppdatering till deras terminaler. Trevligt att kunna betala med mobilen och jag känner inte det tar längre tid än kort, kanske på ICA där deras ”blipp” kort kan vara snabbare att använda. Handlar man på typ City Gross har man deras kundkort i mobilen redan, så man har ju den redan uppe då. Alla som har NFC behöver man inte slå kod under 250kr. Tycker nästan jag oftare får fel när jag trycker i ett kort än att SP inte funkar. För att inte tala om att SP har räddat mig när jag akut måste in på affären utan plånbok, eller om jag rent av glömt plånboken hemma. :)

  • Alexander Atkinson

    Som att ha fyrhjulsdrift i stockholm. Behövs i princip aldrig men den gången man måste över snövallen för att parkera är man sjukt nöjd :p

  • Rumpelstiltskin

    Vanliga kort är betydligt osäkrare tack vare magnetremsan som är rena rama Hedenhöstekniken. Hade VISA och Mastercard tagit bort dessa från sina kort så hade 99% av alla kortbedrägerier försvunnit. Tjänster som Samsung/Apple Pay är inte 100% säkra, men det är ingen anledning att rata tekniken då den är bra mycket högre än på ett bankkort.

  • Blowsor

    Ja alltså har du ingen nyare Samsung eller en Apple så blir det ju svårt, läste du artikeln? Såvida man inte räknar med Swish och SEQR.

  • Patrik Andersson

    VARJE gång man betalar med klockan eller mobilen så tittar dem på en som man är dum i huvudet och säger ”Du det där funkar inte på våra terminaler” (När man kör med Samsung Pay MST). Får förklara och överbevisa mot deras vilja varje gång.

    En gång skulle jag betala Pizzan med mobilen, bagarens terminal hängde sig helt och han blev förbannad för att han trodde jag hackade hans terminal och tog alla pengar… *suck*

  • F-Forward

    varför skulle det innebära en nedgradering av säkerheten? Ditt riktiga kort sparas ju inte i mobilen eller hos leverantören, det är ett nytt nummer som bara finns på din telefon.
    Jag skulle vilja påstå att det är betydligt säkrare att bara ha betalningen med samsung pay istället för att ha med sig kortet:
    *Bara avläsbart när man har identiferat sig i appen med eget PIN eller fingeravtryck
    *Mindre risk att bli skimmad
    *Inga siffror som någon kan använda manuellt
    *Notifikation så fort betalning görs
    *Man märker snabbare att man slarvat bort mobilen än kortet/plånboken

  • Concha

    Likaså Fitbit Pay och Garmin Pay. De är nästan lyckats knyta till sig fler aktörer på den svenska marknaden än vad Apple har.

  • F-Forward

    Poängen med exempelvis Samsung Pay är att inget stöd behövs, så ingen behöver upplysa om det.

  • Concha

    och kommande A8 2017. ;)

  • Alexander Atkinson

    Det är för att dom tror att alla betallösningar fungerar som crapplepay, dvs med nfc

  • nisse

    Använder Samsung Pay där det fungerar men det gör det dessvärre inte överallt,Ikea,Kappahl Coop ex.

  • Patrik Andersson

    Haha, det där förstärkare bara min bild av den dumma ignoranta iPhone-användaren.

  • Exodite

    Allt tjänster som utnyttjar fler lager och direkt nätaccess är av naturen mer osäkra.

    Utöver detta kvarstår problematiken med att vara bunden till specifika tjänster, operatörer och tillverkare med hel eller delvis kontroll över tjänsterna och datahanteringen.

    Om något borde väl den senaste tidens nyheter ha tydliggjort detta.

  • Exodite

    Jämförelsen blir haltande då magnetremsan inte har använts som giltigt alternativ för betalning på tämligen lång tid i det här landet, snarare är det så att betaltjänsterna i hög grad kringgår den säkerhet som idag finns inbyggd i korten.

  • Brax

    Vad konstigt! Jag jobbar i ICA-butik och våra terminaler klarar både Samsung Pay, Apple Pay och NFC-kort. Hade även en kund som använde MST med Samsung Pay.

  • KC

    Jag har hållit mobilen på alla sidor av kortläsaren och det funkar bara inte. På Ica i Älvängen funkar det utmärkt, med exakt likadan kortläsare och terminal.
    Den enda skillnaden jag kan se är att på Ica Maxi har betalterminalerna ett (skydd) utanför spåret där man skall dra kortet. Man får emellan mobilen men jag gissar att detta är ett skydd som stör ut möjligheten för min mobil att sända till terminalen. Kan det vara så?

  • KC

    Ja du…det undrar jag med faktiskt. Som jag skrev tidigare till en annan..det sitter ett slags ”skydd” utanför spåret där man drar kortet. Jag får emellan mobilen men det händer absolut ingenting. Gissar att det är något slags skydd som stör ut min mobils möjlighet att kommunicera med terminalen.

  • Johannes Blomquist

    Fast det där behöver inte alls stämma. Det är som att påstå att det är säkrare att gå omkring med alla sina besparingar i bakfickan, så att pengarna finns ”off the grid”.

    Men om vi ska ta bankkort som exempel så är alltså dessa osäkrare på flera punkter:
    1. De flesta nya bankkort har stöd för ”passiv” NFC. Vilket betyder att en ”bedragare” helt enkelt kan komma upp bakom dig och hålla en betalterminal mot din backficka, vips så har du ”köpt” något för 250 kronor (i normalfallet behövs ingen kod för köp under detta belopp).

    2. Även om de flesta betalterminaler kräver att du betalar med kortets chip, så finns magnetremsan där och om någon kommer över ditt kort så finns det inga hinder att använda sig av en terminal som inte har chipläsare, å vips har du köpt en näve sand från Marocko för några tusen. När siffrorna från din magnetremsa väl läckt ut, så finns de ute för alltid. Om någon lyckats skimma ditt kort och lagt tillbaka utan att du märker, så kan de fortsätta föra småköp tills du byter kortet.

    3. Även om man bortser från ovan så kan man stjäla kortet och göra köp (även med chip), utan att behöva ange kod (alternativt så har tjuvarna även sett din kod och kan använda kortet obehindrat).

    Så om vi ska jämföra detta med fördelarna med till exempel Samsung Pay:
    1. Scenario 1 ovan är inte möjligt då användaren aktivt måste starta Samsung Pay för att telefonen ska skicka ut några som helst kortuppgifter.

    2. Om mot förmodan en bedragare får en användare att använda Samsung Pay i en ”skimmande” betalterminal, så har bedragaren som bäst fått en engångsnyckel som kan användas till att göra ett köp (alltså inte obegränsat). Vid högre belopp än 250 kronor måste även kod anges (vad jag vet går det inte att göra köp utan kod i detta läge).

    3. För att en tjuv till fullo ska kunna stjäla dina pengar så krävs det alltså att han kommer över din telefon, samt även ditt mobillösenord/fingeravtryck, något som i normalfallet är betydligt svårare än att spana in din kortkod (framförallt om man använder fingeravtryck, om nu inte tjuven har med sig ett CSI-labb).

    Summa summarum, du har en lite skev bild av hur ”säkert” ditt kort egentligen är.

  • ­­

    Jag använder Apple Pay i stort sett varje dag. 🙂

  • Andrea Wetter

    Jag har betalat med min Gear S3 sen i våras. Har fungerat mycket bra, bara någon enstaka automat som det inte fungerar på. Väldigt enkelt när man har den på armen. Kreditkorten har jag knappt använt.

  • Daniel Jansson

    Vad är det som är smidigare än med kort kan du förklara för en som aldrig testat? Förutom om man inte har kortet med sig det vill säga. Tycker det låter osmidigare än kort faktiskt och att folk bara är lyriska över något nytt.

  • Martin Rippe

    Samsung pay överallt. Använder inte kortet mer. :)

  • Martin Rippe

    Skönt att slippa ha med sig flera saker. Dessutom slits kortet ut en gång om året så man måste beställa nyt ect. Sen går det mkt snabbare med mobben som man oftast har direkt i fickan.

  • Daniel Jansson

    Så det är alltså inte smidigare som jag misstänkte förutom scenariot när man inte har kort med sig. Jag har alltid kort med mig likväl som körkort de tar ingen plats så det är ett icke-problem för mig personligen.

  • Martin Rippe

    De flesta har inte kortet löst liggande i fickan. Tapprisken. Men om man har det är det ändå inte lika smidigt som med mobilen, där man oftast slipper slå in koden manuellt och få andras bakterier på fingrarna. Upplåsningen av mobilen går blixtsnabbt me ögon el fingeravtryck.

  • abcd

    Vilka banker stödjer Garmin Pay i Sverige?

  • Niklas Olofsson

    Betalar 99% med Samsung Pay via Gear S3. I vissa butiker så har de sagt ”vi har inte stöd för det där” men de har oftast ingen aning om vad MST är och det blir alltid förvånade miner när det faktiskt fungerar. ;) Kort blir det bara i maskiner som SLs biljettmaskiner eller p-automater.

  • pacman_42

    Det finns ingen lösning som fungerar med min kombination av bank och telefon.

    Är intresserad av att få till en lösning, men inte om den innebär att jag måste köpa en telefon från Apple eller Samsung eller LG.

  • pacman_42

    För VISSA telefoner, långt ifrån alla telefoner stöds.

  • Marwin77

    För mig så går det fortare, för om man använder kort så sätter du i kortet och du måste vänta på att allt är inslaget.. sedan så kan du trycka ok och ta ur kortet och lägga kortet i plånboken. Men mobilen så drar du mobilen direkt och stoppar ner den direkt så det är bara att trycka ok när allt är inslaget. du kanske spara 5-10 sekunder. sedan är det som många säger. mobilen ligger i fickan och du tar upp den snabbt och lägger ner den snabbt. kortet ligger i mitt fall oftast i en låst ficka i en plånbok. Sedan idag så finns det kort som har chipp på sig så man kan dra det över maskinen och då går ju det lika fort som mobilen förutom ta upp och säga tillbaka den. en annan sak som är bra med mobilen är att jag vill få in allt där. nu är det bara körkortet som skall in där så kan man skippa plånboken helt vilket jag gärna vill och vi lär komma dit en dag. Idag så har jag ex lisebergskortet och mitt träningskortet i samsung pay appen. två kort mindre i plånboken.

    har du en klocka så behöver du inte ens ta fram något vilket är ännu enklare.

  • Gizero

    Men du måste väl starta Samsung Pay också?

  • Emanuel Jonsson

    Behöver ju aldrig knappa nån pinkod när man betalar med NFC. Har aldrig vart med om det iaf! Från det jag väcker telefon till jag kan blippa är två sekunder. Jag upplever helt klart snabbare betalning än tidigare!

  • Peter Larsson
  • abcd

    Tack. Har Handelsbanken så får hoppas de ansluter sig, om man blir sugen på att skaffa en Forerunner 645:-).

  • Concha
  • Peter Karlsson

    Jag använder Samsung Pay, perfekt att alltid ha kortet med sig i luren.

  • David

    Bara att swipa från längst ner på skärmen när den är av så är Samsung Pay igång direkt. Tar ingen tid alls! :)

  • Garmin Pay hade jag missat! Det hade varit optimalt för mig, min Fenix 3 (som inte stödjer Garmin Pay, men det gör inte min bank heller) är ju alltid med mig. Perfekt för den där glassen efter MTB-turen eller drickan på gymmet. Stunder då jag ofta inte har kortet nära till hands eller ens med mig.

    Fixar dom en Fenix med Garmin Pay och blir kompisar med Handelsbanken så köper jag ny klocka snarast!

  • Martin Rippe

    Precis. Samsung pay är alltid ett swipe upp. Sen slipper man kod.

    Men förutom smidigheten är hygienaspekten rätt viktig.

    Gemene man har sitt kort i plånbok vilket är jämförelsevist mer bökigt. Mobben el ännu bättre en klocka är framtiden. :)

  • abcd

    Tro mig, din telefon är allt annat än hygienisk.

  • Martin Rippe

    Där är bara mina egna bakterier iaf. Man slipper peta där massan petar (knappsatserna). Nästintill kränkande att vara tvungen att så in kod ju. ^^

  • Gizero

    Men du måste väl ändå låsa upp mobilen innan du får tillgång till Samsung Pay? Allt annat vore ju extremt osäkert.

  • abcd

    Nej nej, det är inte bara dina bakterier. Tänk på hur ofta och i vilka lägen du tar på din mobil; bakterier från överallt hamnar på din telefon.

  • abcd

    Kod måste man väl slå in vid stora köp, precis som när man blippar med ett betalkort?

  • iCrille

    Jag har försökt använda Samsung Pay, men har hittills inte lyckats.
    Det handlar garanterat om ”skit bakom spakarna”, men jag ger mig inte!
    Till slut ska jag lyckas! :)

  • Martin Rippe

    Jag har alltid min mobbe olåst. Dock måste man peta på sin egen fingeravtrycksläsare för att scanna fingret. Men det går instinktivt blixtsnabbt. Har man en äldre mobil kanske detta tar tid dock.

    Det är ju betydligt säkrare än kort som inte har biometri som säkerhet.

  • PatricF

    Nej inte när man blippar. Jag har betalat ca 3000kr utan att slå in kod i terminalen. Handlar för drygt 1000-1500kr i veckan på Ica och behöver aldrig slå in pin. Låser ju upp kortet med fingret.

  • PatricF

    Nej du behöver inte låsa upp telefonen i sig. Jag trycket antingen på strömknappen eller home-knappen (force touch) så displayen tänds. Efter det så swipar jag bara upp och får mitt senaste använda kort, låser upp det med fingret och blippar. Jag har kört med Samsung Pay i drygt 6 månader och kan räkna på en hand när jag har behövt dra fram det riktiga kortet och för mig går det alltid snabbare med telefonen. Det är såklart olika för alla hur smidigt man tycker det är.

  • Administr4t0r

    Har alltid fungerat för mig på Coop iaf!

  • abcd

    Ok, där ser man. Och du ska inte bekräfta beloppet på något sätt efter att alla varorna skannats? Man förlorar ju ingen tid på att ange PIN för betalkortkort vid större köp (endast då man måste ange PIN) eftersom man blippar kortet så fort första varan skannats och anger PIN när kassören skannar varorna.

  • PatricF

    Det är inte överdrivet ofta jag handlar på varken Ikea eller Kappahl men de gångerna jag har varit där har det fungerat för mig. Coop har det alltid fungerar på för mig även om man ibland får fram ”försök igen” och sen fungerar det ändå. Snackade till och med med supporten för dom som tillverkar Coops terminaler ang. detta och dom sa att Coop har samma terminaler i alla butiker så det bör ju fungera för dig med.

  • PatricF

    Jag tror det är upp till varje bank att sätta gräns på belopp utan pinkod. Jag har handlat för över 3000kr utan att slå pin. Storhandlar en gång i veckan för runt 1000-1500kr och slår aldrig pin. Jag har Handelsbanken men kan ju vara olika från bank till bank då.

  • nisse

    Det gäller i snabbkassan förutom på Kappahl men kanske hade fungerat om jag försökt någon gång extra.

  • Jörgen Elisson

    Tycker det är toppen när det fungerar. Jag kör med Samsung pay men fungerar ungefär 50% av gångerna på olika affärer . Så jag har verkligen ledsnat

  • Läderlappen

    Du kan ha tex en Samsung s3 frontier ihop med en LG lur å det ska funka, bara installera pay appen. Så har jag förstått det.

  • PatricF

    Det beror lite på. Blippar du innan summan kommer upp så behöver du klicka OK och godkänna beloppet när det kommer upp men blippar du när summan redan är där så behöver du inte godkänna med OK. Det är möjligt det kan va olika på olika butiker dock.

  • abcd

    Klickar du OK på telefonen eller på betalterminalens knappsats? Ursäkta utfrågningen, mest nyfiken:-)

  • Pzycic

    Svårt att kunna svara alla då tex de flesta bensinstationer inte har så det går att använda mobilen tyvärr. Det skulle väl ioförsig om man inte har bil eller lånar en. 😉😁

  • Martin Rippe

    Skummt. Note8 har inga problem någonstans iaf.

  • PatricF

    OK på terminalen. Telefonen behöver du aldrig använda mer när man har blippat. Man låser bara upp kortet med fingret eller pin i telefonen och håller upp den. Resten sker på terminalen om det behövs.

  • abcd

    Lite synd att man måste trycka på terminalen ändå. Man slipper alltså inte ifrån bakterierna på den och man kan heller inte gå och börja packa sina varor för att bara trycka OK på telefonen när det är klart.

  • PatricF

    Nej blippar man innan summan är klar så måste du klicka OK. Jag väntar dock alltid att blippa tills summan visas. Sen har jag självscanning så allting är redan packat och klart.

  • Robin

    Använder Samsung Pay på min klocka. Så mycket smidigare än att dra kortet är det väl inte, men jag gillar teknik och tycker det är riktigt häftigt att bara hålla fram min klocka och så är det klart 😄 Kul att se reaktionerna hos kassapersonalen. Sedan är det kul att få gratisgrejer genom kampanjerna som Pay har.
    Att betalningen oftast går lite snabbare än att rota fram plånkan ur innerfickan är bara ett plus!

  • Eldaria

    Inte alls just nu, Eftersom Google envisas med att inte släppa Android Pay i Sverige. Alla har inte en Samsung och alla vill inte ha en Samsung.

  • KC

    Ja det är riktigt konstigt. Kan betala på andra Ica butiker…men inte på Ica Maxi Kungälv som sagt.

  • David

    Du behöver inte ens tända skärmen, swipa upp från mobilens nedre kant (ja, med skärmen släckt) så kommer Samsung Pay upp direkt.

  • Onedrive

    Eliten använder såklart senaste tekniken, kort är för pöbeln

  • abcd

    Jag instämmer. När jag ska ut och springa så har jag så lite prylar med mig som möjligt, så mobil vill jag absolut slippa och helst betalkort också (även om det knappt märks i fickan). Precis som du så slår jag gärna till på en dricka eller liknande efter rundan och då hade Garmin Pay varit perfekt. Jag hade slagit till på Forerunner 645 om det hade funnits stöd för Handelsbanken.

    Helst hade jag förstås även velat kunna använda klockan för att betala i lokaltrafiken. Sen hade jag förstås gärna sett en standardlösning istället för Garmin Pay, Fitbit Pay, Samsung Pay, Apple Pay och gud vet allt.

  • Danne

    Hur betalar jag med min Nexus 5…?

  • Exodite

    Du fokuserar på de rent fysiska svagheterna med ett kort men åsidosätter att samma sak gäller en telefon. Att bli av med plånboken eller telefonen är dåligt överlag, det är inte den sortens svagheter jag syftar på men jag misstänker det var uppenbart från början.

    Min poäng är att alla ”X Pay”-lösningar introducerar vida fler attackvektorer både genom sin grundläggande design och den betydligt mindre mogna marknaden. Analogt till hur mobilt bankid är mindre säkert än att logga in med dosa t.ex.

    När det gäller specifik funktionalitet som passiv NFC, ”blippa” etc., så är sådant valfritt. Det går av deaktivera genom kontakt med banken, vilket jag har gjort.

    Och innan jag slipper höra om hur väldigt få gör det så vill jag påpeka att det är irrelevant, argumentet är varför /jag/ väljer att undvika dessa lösningar.

    Hittils har jag inte hört något som ger mig anledning att ifrågasätta det beslutet, eller ens som adresserat de gundläggande svagheterna med en tredjepartstjänst baserad runt flera lager av nätaccess.

    Eftersom det här i sedvanlig ordning blivit att handla mer om hur jag ”tycker fel” än något sakligt argument så anser jag saken avslutad.

  • Marwin77

    Samsung har Pay direkt på skärmen så du bara sveper bara upp den och verifierar med fingret så är den klar. går på en sekund. det gör man när varorna scannas.

  • Torbjorn

    Jo men, jag får vänta tills OOP(OnePlusPay) kommer.

  • Torbjorn

    OPP

  • abcd

    SEQR kommer dock vara chanslösa mot de stora drakarna.

  • Johannes Blomquist

    Ja, jag fokuserar på de fysiska svagheterna hos ett kort eftersom det är den största skillnaden mellan de olika betallösningarna och där den senare alltså täpper till flertalet av de svagheter som det vanliga betalkortet fortfarande innehar. Visst är det dåligt att bli av med telefonen likväl som plånboken. Men en skillnad är att med plånboken ligger kortuppgifterna alltså helt öppet, inom en minut kan man göra 20 korttransaktioner världen över, medans det i telefonen inte bara är att läsa ut kortuppgifter/använda i en betalterminal.

    I övrigt så är det ju samma betalterminal som används vid båda betalningarna och båda är uppkopplade på nätet där de kommunicerar med banken. En annan viktig skillnad är att med Samsung Pay måste banken kontaktas och verifiera engångskoden, annars går inte köpet igenom. Med ett vanligt VISA-kort kan man göra köp utan att betalterminalen ens är uppkopplad.

    Detta lämnar alltså egentligen bara en ”vektor” kvar, och det är en attack mot telefonens innehåll med någon slags skadlig mjukvara, för att på så sätt hämta uppgifterna. Vilket leder mig in på nästa fråga, för jag antar också att du gör alla dina bankärenden på plats på banken, eftersom internetbank/mobilapp de facto öppnar upp denna ”vektor” (oavsett om du använder X-pay eller inte)?

    Sen får vi inte glömma att Samsung samarbetar med världens största kortutgivare, samma som du har på ditt betalkort. Om vi nu låtsas att Samsung inte har en aning om vad de sysslar med, så verkar du ju redan gett ditt förtroende till VISA/Mastercard, som alltså satt sin stämpel och rekommenderar denna tjänst.

    Sammanfattningsvis är således min fråga, du föredrar ett betalningsmedium med kända svagheter, som drabbar tusentals svenskar varje år, eftersom det kan finnas svagheter i alternativet (trots att det mig veterligen aldrig rapporterats om några sådana brister någonsin)?

  • Fredrik

    För mig skulle det hela inte vara snabbare. Men det beror ju på hur man andvender sin mobil telefon. Tex så har jag inte mobil data påslaget hela tiden.

  • Fredrik

    Snackas om smidighet. Men jag har varken NFC eller mobil data påslaget med min LG nexus 5 om jag ej behöver. Så smidigt är det iså inte. Ett passivt allternativ vore någonting för små köp. Dvs upp till 25€. Med kort funkar ”blippandet” snabbare än med telefon.

  • Robin Andersson

    Använder överallt där det fungerar! Ca 19 av 20 ställen skulle jag gissa. På två IKEA varuhus har jag fastnat iom att terminalerna saknar NFC samt vägrar Samsung Pay genom MST (magnetremsaemulering) Terminalen sade till klart o tydligt att funktionen inte stöds. Tilläggas bör att att chippet på mitt betalkort hade lagt av o de ”får” inte använda kortets magnetremsa enligt personalen :) Nej, jag hade inga kontanter med mig :)

  • Robin Andersson

    Behövs ingen dataanslutning! (jag tänkte också fel där först) Precis som ditt betal/kreditkort inte har någon dataanslutning. Terminalen står för kommunikationen!

  • Roco

    Synd för dem :)

  • Roco

    BS. Jag har en gammal S7E o den fungerar överallt.
    Du måste ju lägga mobilen under fötterna när du betalar.
    Den är liksom inte retard proof.

  • Roco

    Funkar asbra hos Circle K iaf.

  • Roco

    Den stödjer inte kreditkort så jag antar att du menar debitkort?

  • Roco

    Bara hos St1 bensinstationer då eller :)

  • InsaneAwesomeTony

    Ser aldrig ett ställe som man kan betala med mobilen på… Norrland life…
    Har sett Samsung pay och Swish en gång! :O

  • Roco

    Lika hos Swedbank.
    Ingen kod.

  • Roco

    Be eran slacker butik att uppdatera mjukvaran då dom redan borde ha skjutit ut uppdateringen.
    Inte direkt hela Ica:s problem.

  • Micke

    Tala för dig själv. Jag är knappast ensam om att inte vara fäst vid min mobil. I plånboken har jag betalkort, busskort och ID-kort, det vill säga saker som jag faktiskt behöver när jag går hemifrån. Telefonen däremot, den behöver jag faktiskt inte.

  • ­­

    ?

    Jag har Nordea som bank så inga konstigheter att betala med Apple Pay överallt där det stöds. Alla NFC-maskiner, dvs. Ica, circle k, etc etc

  • Micke

    Jag antar att du hela tiden går runt och tänker på att inte ta på något i stil med dörrhandtag, varukorgar, varor och fan vet allt. För att inte tala om alla bakterier som hela tiden flyger runt i luften.

  • Micke

    Jag vet inte vad du brukar använda för kort med NFC men vare sig mitt busskort eller bankkort går att blippa utan i det närmaste fysisk kontakt. Det är inget som en bedragare gör på distans.

  • Ulrik

    Samsung pay behöver inget stöd, det funkar ändå. Därför samsung pay är överlägset andra betalalternativ.

  • Onedrive

    Känns lite stenålder att inte använda mobilen som betalmedel i dagens 2018. Det går oftast mycket snabbare än kort, är säkrare, och smidigheten i att inte behöva ha med sig 2 saker kort+mobil utan bara mobilen väger tungt. Sam pay funkar överallt.

  • Mars Mountain

    Samsung Pay har räddat mig när kortet inte funkat och samma gäller det omvända. Så jag har helst med mig båda, och då är det så mycket enklare att bara blippa kortet.

  • Mars Mountain

    Så var det i somras för mig men det funkade i julas. Så jag tror IKEA anpassat sig.

  • Andreas Pettersson

    ”Vi har inte det där”
    ”Inte?”
    *klart*
    ”Tack, inget kvitto”

  • Jörgen Elisson

    Jag vet hur det fungerar :-) Kör mest med min gear S3.
    Problemet är att det oftast blivit felmeddelanden och måste ta fram kortet i alla fall.

  • KalleKn

    Cash is king! Fortfarande. Snabbast, säkrast, överlägset.

  • Gavin_Gadget

    Känner igen det. Att det faktiskt fungerar överallt (nästan) är fantastiskt och alltid lika kul när personalen försöker stoppa en innan. Synd att inte alla android-tillverkare kör på samma variant.

  • Gavin_Gadget

    Kunde man bara legitimera sig med mobilen och få in sl-korret så kunde alla kort få stanna hemma numer.

  • ganska normal

    Problemet är att jag gör 50% av mina köp på Ica, och då vill jag registrera mitt Icakort. Alltså måste jag dra upp plånboken och hitta Icakortet, och då blir det smidigare att betala med kort istället för att börja pilla med telefonen också.

  • Johannes Blomquist

    Vart har jag påstått att man kan blippa NFC på distans?
    ”en bedragare kan helt enkelt komma upp bakom dig och hålla en betalterminal __mot__ din bakficka”.
    Du kanske borde läsa kommentarerna noggrannare innan du skriver en ifrågasättande kommentar…

  • ­­

    Hur funkar det med att starta tex samsung Pay? Behöver man klicka pinkod osv?

    Med Apple Pay dubbeltrycker jag på hemknappen och direkt nuddar telefonen. Inget tryckande med kod osv

  • Bahusia55

    Cash är King

  • Bahusia55

    Ingenting naturligtvis. Bara en kul grej för telefonnördar att visa upp

  • ubernice

    Jag använder Samsung Pay 100%! Funkar inte NFC eller MST handlar jag någon annanstans.
    När jag handlade på XXL ville dom ha leg + att jag skulle skriva på kvittot!!!
    Hejdå XXL hej Stadium osv, osv

  • Pär

    Jag har märkt att man inte får dra bort klockan för snabbt från terminalen.

    Sen på t.ex. ICA måste dom göra något mer från kassan ibland, vet inte exakt vad.Tror dom slår ”kort” eller något sådant och det funkar inte alltid förrän de har gjort det. Tror det är liknande problem hos andra ställen där det inte fungerar.

  • Pär

    Dra inte bort klockan eller telefonen för snabbt, låt den vara kvar vid betalterminalen typ 5 sekunder. Jag gjorde det felet i början :)

  • Pär

    Re:member ska vara på gång med stöd för Samsung Pay, har inte fått besked om när dock.

  • Jonas Löfström

    Har inte SL någon motsvarighet till Västtrafiks ”To Go”?

    Man kan ju legitimera sig med BankId. Krävs bara att det stöds ute i världen.

  • putte

    IKEAs självscanningskassa kan strula lite, kan behövas 2-3ggr innan det fungerar. Om du har ett betalkort utan chip så går det att betala med magnetremsan, samma sak på andra butiker.

  • putte

    För mig går det snabbare med mobilen. Jag har även flera betalkort som gör det bra mycket smidigare med samsung pay, även att man kan lägga in medlemskort är grymt.

  • mickeko

    Den enklaste formen är att svepa upp från botten av skärmen direkt från låst läge, verifiera fingeravtryck och betala. (på telefon)

  • mickeko

    Man kan ge dem personnummer istället om man vill… Men jag förstår inte riktigt företag som tänker sig att det är en bra idé för kunderna stå där och basunera ut det för alla i omgivningen. I de fall där jag behöver ge ut mitt brukar jag visa mobilen.

  • GambitSWE

    Visst, det kan vara jobbigt när det inte funkar, men att sluta handla på stället bara på grund av detta är nog lite att ta i enligt mig.

    Nu har jag svårt att tro att personalen på XXL är födda på en annan planet så att de inte har hört talas om eller sett med egna ögon att det finns annorlunda tekniker för betalning.

    Skulle någon ta illa upp att det inte gick att betala med en telefon eller klocka, och göra väsen av sig, och jag stod i kassan, så skulle jag garanterat tänka ”good riddance”.

  • ubernice

    Personalen vet om SP men företaget XXL kräver leg + namnteckning.

  • Fredrik

    Använder inte mitt Samsung Pay pga att jag inte kan använda mitt RE:Member kort, jag vill ha 1% på allt jag köper i kickback… Har lagt till mitt SEB på min G3 men använder det bara som backup då jag vill åt ”bonus” med RE:Member. Så jag väntar på att de kommer ut med fler kort…

  • doktorn

    Bara ett av mina kreditkort fungerar med Samsung pay och kontokortet fungerar inte. Har inte blivit att man prövat då.

  • doktorn

    Den här använder jag och behöver inte oroa mig för sånt: http://suptg.thisisnotatrueending.com/archive/26371862/images/1375383285556.jpg

  • jkob

    De är bara Samsung och Apple som är dessa stora drakar ;) Finns typ inget mer stort

  • Rolfy

    Den stödjer visst kreditkort. Mitt Nordea Mastercard (Kreditkort) funkar utmärkt.

  • Johan

    Kanske inte det smidigaste men man kan betala med mobilen och deras app. Vet inte om detta fungerar på alla ICA butiker och så måste du ha ICAs betalkort…
    https://www.ica.se/butiker/service-i-butiker/mobilbetalning/

    Hmm det verkar ju inte smidigt alls när jag tänker efter. Gör om gör rätt tänker jag.

  • ganska normal

    Smidigast vore ju om alla, inte bara Ica, kunde koppla mitt ”kundkort” till betalkortet, så att det registreras automatiskt bara jag betalar. Fast jag inser att om kortet ger bättre priser, så kanske det då registreras för sent.

  • Alexander Atkinson

    Jag talar för mig själv ja. Du däremot med ditt ”jag är knappast ensam blabla”. Förresten, du verkar vara ganska fäst vid din plånka – testa att slappna av någon gång och lämna den hemma vetja :)

  • Roco

    Samma här fast Mastercard.

  • Roco

    Då måste det isf vara något fel specifikt med S3.

  • Roco

    Då är nog Nordea undantaget isf.
    Sedan är ju den banken inget man vill stödja direkt.

  • Martinjö

    Fruktansvärt. Då vet vi det. Inte handla på xxl.

  • Andrea Wetter

    Kanske lite språkförbristming. Jag använder Eurocard Platinum som Eurocard och även Mastercard benämner som kreditkort. (man köper på kredit och får faktura) Övriga kort om jag inte minns fel kallas betalkort när pengarna dras från kontot. Men vad jag kan förstå fungerar exempelvis Swedbank via kort som är kopplade till Mastercard. Har dock inte undersökt på djupet då det inte vart intressant för mig. Enligt Samsungs sida kan i princip alla kort kopplas idag.

  • Andrea Wetter

    Hur fungerar det praktiskt? Apple stödjer ju bara NFC (trådlösa kort varianten) vilket lite äldre automaterna inte stödjer. Vad jag också kan förstå är det få banker som stöder Apple pay.

  • ­­

    Stämmer, Apple stödjer bara NFC-maskiner. De flesta inköp sker på antingen ICA eller CK och de har dessa nya maskiner.

    Apple Pay funkar vad jag förstår enbart med Nordea som bank (och ST1 som drivmedelsmack)

  • Andrea Wetter

    Jag använder min Samsung Gear S3. Tack vare det blir smidigheten enorm. Bara hålla klockan mot automaten sen klart. Mycket smidigare än att ta fram en plånbok. I somras gick på krogen fler gånger utan plånbok. Hur bra som helst.

    Har även använt det utomlands och det har fungerat klockrent.

    Dock har jag aldrig provat via telefonen (S8 Plus) känns lite osmidigt när klockan finns på armen.

  • Roco

    Mycket möjligt.
    Swedbank stödjer iaf bara bankkort och inte kreditkort.
    Fast båda är Mastercard.
    Dom behöver tydligen godkänna varje kort för sig.

  • cure33

    Seamless verkar ju tyvärr ha planer på att sälja eller lägga ner SEQR. Men jag kommer att blippa vidare med den gudsförgätna appen (trots att jag även har Samsung Pay) så länge man får 3% cashback på alla köp man gör. Mina inköp med SEQR under 2017 gav mig nästan 2500 SEK tillbaka – i rena pengar. Man får nästan vara en idiot för att inte tycka att det är trevligt! :)

  • Andreas Pettersson

    Alltid lika kul:D
    Eller den andra varianten: ”Nej, här ska du lägga den, på den här sidan”

  • jesper lind

    Haha, verkligen inte.

  • Sven Karlsson

    Snabbare vettifan om mobilen är. Tycker det går mycket snabbare att bara blipps mitt kort som fungerar oberoende av statusen på batteriet på mobilen…

  • ToungiLou

    Två märken jag inte vill köpa har släppt detta så kan tyvärr inte betala så.

  • Fredrik

    Men med APPLE behövs iCloud som i sig inte är helt säkert. Är ju nyfiken deras pay version annars. Jag har ju iPhone SE

  • Robin Andersson

    Inte i Göteborg, dessvärre! urgamla terminaler

  • Rob

    ”Idag så har jag ex lisebergskortet och mitt träningskortet i samsung pay appen” – Spännande! Då måste jag fråga, har dessa kort en streckkod som Samsung Pay kan spara, eller hur kan Samsung Pay ”emulera” dessa kort annars, när du vill in på gymmet eller Liseberg?

  • Rob

    Och är det tillåtet att göra så, skulle någon vakt kunna stoppa dig tror du? Om dom ser det

  • Rob

    Nu är ju personnummer offentliga och går att begära ut av vem som helst hos Skatteverket. Inte riktigt som i USA där ”social security number” är hemliga och endast ska uppges för myndigheter i princip…. Men ändå, jag håller såklart med dig om att det är en onödig risk att basunera ut personnumret i matbutiken, och likaså kan det kännas lite obehagligt. Men de andra kunderna kanske är nyfikna på hur gammal man är, och då kan det stilla deras nyfikenhet om inte annat.

  • Rob

    Vad ska de med leg + namnteckning till? Tror de att du har stulit kortet eller är en datahacker, typ att de vill vara på den säkra sidan med vem du är? Eller frågar de alla kunder om leg och namnteckning?

  • Rob

    Legitimation/körkort/pass i mobilen verkar finnas i några länder men Sverige tycks ju ha halkat efter på detta område. Man vill ju inte lämna över mobilen till polisen, särskilt inte om den är olåst för att visa upp ett ev. körkort på skärmen, så det talar emot att körkort ska finnas i mobilen men det borde väl gå att bygga någon smart lösning kan man tycka. Btw som nämndes, i Göteborg har man busskortet i mobilen numera om man vill, både periodladdning (månadskort) och kontoladdning (enkelbiljett). Har SL inget sånt ännu? Vet att man kan köpa enkelbiljett i SL:s app iaf.

  • Rob

    Nu har folk påpekat att Samsung Pay funkar utan internetuppkoppling, då kortterminalens internetuppkoppling räcker. Men hur klarar du dig utan mobildata? Låter faktiskt ganska puckat och bakåtsträvande om du ursäktar. Men förklara gärna vad du använder din telefon till om dagarna om du har lust, blev lite intresserad!

  • Rob

    Haha lol, så fel du har

  • Rob

    Ursäkta mig men din kommentar är ju idiotisk. Förvånansvärt korkad, och visar att du har ingen som helst koll på detta. Det används ju virtuella kortnummer, således är de mobila betalningslösningarna ALLTID säkrare än att använda det vanliga plastkortet. Utan undantag. Du kan helt enkelt inte bli skimmad.

  • Rob

    SVT har gjort ett test där de kunde skimma ett NFC-kort på en viss distans.

  • Rob

    Din argumentation är vattentät, jag delar det du säger till 100 %. Tyvärr är ju användaren du argumenterar emot en stolle som har ingen som helst aning om hur mobila betalningar fungerar. Hans förlust, inte vår :)

  • Rob

    ”när remsan började komma ut” – kan du förklara detta, menar du kvittot? Eller vilken remsa ”kom ut”?

  • Rob

    Re:member, är det en bank eller bara en kortutgivare?

  • Marwin77

    Man tar en bild på sitt kort så läser pay av strekkoden eller barcoden och gör en ny. i appen så finns det sedan bilden på kortet och när man väljer vilket kort man vill använda så visas koden på skärmen.

  • Pär

    Kortutgivare MasterCard

  • Gizero

    Men sen måste du bekräfta beloppet efter att varorna skannats genom att trycka på betalterminalen.

  • Marwin77

    det måste du med kortet också.

  • Gizero

    Givetevis, men således vinner man inget tid på att betala med mobilen.

  • Marwin77

    Inte i det fallet. skriver även det i mitt första inlägg. däremot är det lättare och snabbare att ta fram mobilen från fickan än ett kort i plånboken som ligger i jackan. iallafall i mitt fall. du kanske har kortet i fickan och mobilen i jackan. en klocka behöver du inte ens ta fram om du använder den istället. vilket tro du är smidigast?

  • Gizero

    En klocka är helt klart smidigast. Telefon inte smidigare för mig. Men det är ju i vilket fall ett enormt i-landsproblem att tycka att något av dessa steg är besvärliga.

  • Marwin77

    tror inte det går att stänga av. tyvärr

  • Andrea Wetter

    Jag uttryckte mig lite kryptisk. Jag menade givetvis kvittot.

  • Knugen

    Funkade utmärkt på Ikea självscanning.

  • Knugen

    Samsung pay varje dag. Och oftast med klockan.

  • wheelie87

    Skeptisk till betalning i mobilen. Skeptisk till att ”blippa” mitt kort också, men kommer kanske vänja mig med tiden och då kan man väl vänja sig vid betalningar med mobilen också.
    Hos Espresso House betalar jag bara med deras app, men det är ett eget litet ”kontantkort” som måste fyllas på. Visserligen med bara en liten knapptryckning så dras de pengar från mitt kontokort.
    Jisses vilken inkonsekvent hycklare jag är. :S

  • Rumpelstiltskin

    Bara för att magnetremsor inte används i Sverige så måste de finnas där som krav från VISA och Mastercard. All information som finns på chippet finns även på magnetremsan, och eftersom att magnetremsan inte är krypterad så är det en enorm säkerhetsbrist då en magnetremsa är lätt att kopiera.

    Enkel lösning är att avmagnetisera kortet eller täcka över magnetremsan med exempelvis eltejp. Det sistnämnda gillas dock inte av bankerna då det klassas som modifiering av kortet, vilket är förbjudet.

  • Emanuelk

    NFC på bankkortet räcker gott o väl för mig. Aldrig batteritorsk och smidigare. Jobbar själv i en kassa, och om jag ska rangordna betalmedlen efter den tid det tar att genomföra köpet (generellt då) så skulle jag säga 1. NFC-betalning via kort 2. betalning med mobilen (tex. Samsung pay) 3. Betalning med kort och chip 4. Kontant

  • nippe

    coop snabbkassa fungerade nu efter ett par försök,ska ju fungera direkt kan man tycka.

  • Pzycic

    Inne i butiken ja men inte obemannat tyvärr

  • Clubliefde

    Bor i Norge och hær funkar inte Samsung Pay ænnu..

  • Pär

    Sent svar :) Det är en kortutgivare, mastercard

  • patts

    Mobila betalningar är ju kanon så länge det finns på ALLA banker. Sen vilken betallösning man använder är ju upp till vad man har för hårdvara. Men stödet från de Svenska bankerna borde vara bättre på de betallösningar som finns.

  • bzz

    Slamsug pray nope 😎

  • Sebastian_L

    Hade gärna testat på det, men i dagsläget fungerar inte min telefon (Huawei P10) med någon vettig tjänst.

  • Rob

    Jaha, då förstår jag. Då funkar det enbart med streckkoder. Visste inte att lisebergskortet bestod av en streckkod, hade gissat att det var en magnetremsa på de korten, det var det åtminstone för tio år sedan tror jag. Mitt gym använder en nfc-lösning så det hade inte gått antar jag, samma med busskorten här i Göteborg (fast där finns ju redan en app, To Go). Men är det tillåtet att göra så, skulle någon vakt på liseberg eller gymmet kunna stoppa dig tror du?

  • Marwin77

    Lär inte blir några problem. Liseberg själva skickar en bild men en barcode till dig när man registrerat sitt kort. med den kan man ta sig in. sedan kan man komma in utan också om man går till kassan och säger sitt personnummer så får dom fram en bild på dig. mitt simkort är samma sak. när man scannar så får man upp en bild på mig på en skärm. den tar alla 3d koder också men inte nfc.

  • Rob

    Ok tror mig förstå, den tar allt förutom NFC och streckkod helt enkelt, när det gäller loyalty cards/medlemskort osv. Sista fråga, får man fråga var du simmar? Du behöver inte vara för specifik om du inte vill… men vi pratar om Göteborg antar jag, det är inte valhalla eller? Vore bra att veta om man kan ta sig in där utan sitt kort.

  • Rob

    Nu tryckte jag på skicka lite för snabbt, vad jag ville få sagt är att på valhalla får man väl ett armband som man stämplar in med, såvitt jag vet, men det kanske är ett kort för vissa abonnemang hos dem. Så jag undrade bara om detta även gällde valhalla möjligtvis!

  • Marwin77

    Det är inte Valhalla utan en Kommun utanför göteborg

  • Andreas

    aah! :)

  • Micke

    Min plånbok är i metal och den blockerar allt sånt väldigt bra.

  • uffe8

    Har Länsförsäkringar och en Motorola X Style. Kör Seqr. Funkar inte enbart hos de med Seqr-stöd (scanna & betala) utan även hos alla med NFC-terminaler (blippa & betala). Dras på kontot via autogiro. Funkar bra. Dessutom upp till 3% cachback på alla inköp.

  • Rob

    Hoppas du har rätt!

  • Rob

    Ok I see!

  • Micke

    Jag kan inte blippa vare sig buss- eller betalkort genom den i alla fall.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Junior programmerare till Telenor Publicerad 18 Jan 2018
Supporttekniker till Handelsbanken Publicerad 18 Jan 2018
Securities Operations Analyst till spännande uppdrag i Stockholm Publicerad 18 Jan 2018
Systemutvecklare till mobiloperatör i Kista Publicerad 18 Jan 2018
IT Projektledare med erfarenhet inom Telekom Publicerad 18 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Så här kan Samsungs flexibla smartphone se ut
  3. OnePlus inaktiverar kontokortsbetalningar efter att vissa kunder drabbats av bedrägeri
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  3. Är det här kartongen för Samsung Galaxy S9?
  4. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Får vi se ett Sony-flaggskepp med OLED-skärm i år?

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vad anser du är minsta acceptabla nivån RAM i en Androidmobil?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons