BlackBerry säger upp 40 % av personalen, sägs lämna konsumentmarknaden

Gick med ca $1 miljard i förlust under andra kvartalet

Postat:
11:03 - 2013-09-21
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
16

Före detta Research In Motion – den kanadensisk mobiltillverkaren som numera heter BlackBerry, sägs lämna konsumentmarknaden efter bristande försäljning och stora ekonomiska förluster. Företaget har förknippats med affärsmobiler och fysiska QWERTY-tangentbord i porträttläge. Innan Iphone och Android slog igenom var det många i framförallt USA som ansåg att dåvarande Research In Motion (RIM) var den ledande smartphonetillverkaren.

Företaget satsade stort på att modernisera sig och släppte i slutet av januari i år sitt nya mobiloperativsystem BlackBerry 10, med telefonen Z10 i spetsen. Överlag fick varken plattformen eller telefonen ett särskilt varmt mottagande av vare sig konsumenter eller teknikpress. Under årets andra kvartal gick BlackBerry med nästan en miljard dollar i förlust. Av de 3,7 miljoner telefoner tillverkaren levererade under perioden körde de flesta BlackBerry 7 – företagets gamla operativsystem.

BlackBerry Q10

BlackBerry kommer nu säga upp 4500 anställda, vilket är cirka 40 % av arbetsstyrkan. Det verkar som BlackBerry tänker lämna konsumentmarknaden för att istället fokusera på hård- och mjukvara för företag. Här i Sverige har BlackBerry aldrig varit särskilt populärt bland vanliga användare (jämfört med konkurrensen) och vi kommer sannolikt inte märka någon större skillnad mot tidigare.