Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Chromebooks får stöd för Androidappar och Play Store senare i år

Chromebooks mer populära än Macs i USA

Postat:
20:45 - 2016-05-19
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Chromebooks får komplett stöd för att köra Androidappar senare i år, precis som rykten hävdat. Hela Play Store kommer rentav till Chrome OS. Att Chromebooks kommer kunna köra appar och spel från Android öppnar upp nya möjligheter och användningsområden, inte minst för offline-bruk.
Det är även fördelaktigt för utvecklare, vilka får en ännu större publik. Samtliga Chromebooks kommer inte vara kompatibla med Play Store, men listan är relativt lång och finns här. Google har även arbetat med tillverkare för att designa nya Chromebooks som optimerats för Play Store.

chromebook-general

Google nämner inte exakt när Androidbutiken kommer släppas för Chromebooks utan skriver bara ”senare i år”. Utvecklare kan börja optimera sina Androidappar för Chromebooks redan idag. Apparna kommer kunna köras i tre olika storlekar på Chromebooks och de kan naturligtvis köras i fönster, med stöd för multitasking.

Mus, tangentbord och eventuell pekskärm kan användas för att styra apparna. Användare får vidare Androidaviseringar i Chrome OS och fildelning mellan Chrome OS och Android är ”sömlös”, enligt Google. Företaget menar att prestandan är utmärkt även för tungrodda spel och appar.

Chrome OS är numera näst mest populära operativsystemet för datorer i USA, då det levererades fler Chromebooks än Macs under årets första kvartal. Nya stödet för Androidappar kommer sannolikt ge plattformen ännu en skjuts framåt.

  • Daniel Thursfield

    Skönt att se! Kul också att min Toshiba Chromebook 2 är med på listan över enheter som är kompatibla!

  • Thoast

    Jag funderar helt plötsligt om min nästa enhet blir en chromebook!

  • Klover

    Oj, visste inte att Chromebooks var så populära. Kan man utveckla appar på en Chromebook? Alltså fungerar Android Studio och ADB som vanligt? Blev plötsligt riktigt sugen på en sån men Android Studio är ett måste.

  • tom

    Jag googlade faktiskt på precis det igår och det verkar ju vara möjligt:
    https://tomwwolf.com/2013/11/20/howto-android-development-on-chromebook/
    Men det skulle vara intressant att höra från någon här som faktiskt testat det

  • Mr.Cantona

    Nice..

  • tom

    Försöker förstå hur stort det här är och jag får det till JÄTTESTORT. Mer Chromebooks sålda än Mac innan det här blev möjligt. Plötsligt kan en utvecklare släppa både till Android och Chromebooks i ett enda svep.
    Mac-världen med Ios och OS X känns plötsligt väldigt defragmenterad :)

  • Mattias

    Chromebooks är extremt underskattade. Snabba, lätta, bra batteritid och extremt användbara. Enda jag saknar är egentligen BankId. Priset gör även att man kan ge den till barnen utan att bekymra sig alltför mycket över hur de behandlar den.

  • Sebastian Nilsson

    Vet man vad som avgör om chromebook får stödet eller inte?

  • foslof

    Väldigt efterlängtat!

  • Klover

    Verkar inte vara den renaste lösningen direkt. Men om det funkar så är det ju inte helt fel :)

    Konstigt att Chromebooks inte har stöd för detta direkt, men det kanske kommer så småningom nu när den får stöd för Androidappar.

  • Dadde

    Kommer det fortsatt att finnas två butiker? En för chrome-appar och en för android-appar? Kan det inte bli lite rörigt i så fall? Lite som att det till Windows både finns Windows-appar och traditionella program.
    Tror för övrigt att detta blir superbra! Blir riktigt sugen på en chromebook nu. Får hålla ögonen öppna för vad som släpps framöver.

  • moparlinke

    Kommer vi att se chromebook med större hårddiskar då?
    Tänker att mer spel å appar sparas på hårddisk?

  • tom

    Yep håller med. En Androidversion av Android Studio borde verkligen vara angeläget nu

  • chris

    Man ska ju aldrig säga aldrig, men jag tror inte det kommer hända än på många år. Android Studio och Gradle och allt tillhörande, kräver extremt mycket minne. Jag skulle säga minst 16GB för att få en någorlunda behaglig utvecklingsmiljö, jag kör 32GB med en SSD och Core i7 för att få det att flyta.

  • Stallis

    Har haft en Chromebox (Acer CXI2) sedan ett par månader, mycket nöjd redan nu, och bekräftelsen att den kommer att få stödet för androidappar blir ju grädde på moset!
    Rubriken och texten i Swedroids huvudpost kunde ju för övrigt kanske vara lite bredare genom att berätta att ”Chromebooks, -boxes (samt -bits)” får stödet.

  • FredrikAn

    Du menar fragmenterad?

  • FredrikAn

    Varför vill man köra appar gjorda för mobiltelefoner/plattor på en dator?

  • Konstigt2

    HP Chromebook 13 G1, the boss!

    9to5google.com/2016/04/28/hp-chromebook-13-built-wgoogle-is-thinner-than-macbook-with-3-usb-ca-ports-retina-display-starts-at-499/

  • Erik Svanborg

    Ja det låter ju rimligt. Som ChromeOS nu är uppbyggt finns det ju inget behov av stort internt minne, men med Android -appar blir ju läget ett annat.

  • Erik Svanborg

    Du kan ju alltid använda mobilt bank-id :-)

  • Eldaria

    Hmm ingen C720P som har Touchskärm, konstigt.

  • Erik Svanborg

    YES min Samsung Chromebook 2 fanns med på listan, gött! Älskar den redan nu, detta innebär att den blir ännu mer användbar :-) största bristen för mig är att du inte går att köra Skype på den, något som alltså kommer lösas :-)

  • Erik Svanborg

    Relevant fråga, vi får hoppas på att de integrerar de två på något smart sätt.

  • Patrik

    Varför vill man vara begränsad?

  • FredrikAn

    Vettigt svar.

  • Micke

    Hur fungerar de för att redigera HD-filmer som man spelat in med mobilen?

  • Micke

    Här du en källa att hänvisa till angående att det ska ha sålts med chromebooks än Apple laptops?

  • Mattias

    Ja, men det fungerar inte alltid. Handelsbanken kräver vanliga BankId. (Är enda sidan jag märkt av problemet på. Så problemet är ju inte jättestort.)

  • Mattias

    Vet ej, har aldrig haft behovet. Det går säkert på något sätt men jag använder min stationära i sådant fall. Större skärm, bättre upplösning, mer kraftfull hårdvara generellt etc.

  • Swedroid

    Användarens kukstorlek. Bara de över 30 cm får officiellt stöd vilket är ca 98 % av Flashbackanvändarna.

  • Dadde
  • tom

    Eh, ja ändrat…

  • Erik Svanborg

    Det är kanske inte optimalt men det gör ju Chromebooken betydligt mer flexibel. Förhoppningsvis blir appar bättre anpassade framöver.

  • Erik Svanborg

    Skulle tippa på nej.

  • Erik Svanborg

    Å tusan. Kasst av HB. Funkar på de sidor jag använder (SEB, Nordea, Försäkringskassan).

  • Erik Svanborg

    Verkar bara funka för att chatta, inte för videosamtal….

  • Peter Hjalmarsson

    För att alternativet är att inte vara alls.

  • Mr__Z

    Håller med.
    Sitter med en 720 just nu och är sjukt nöjd. Hade ännu mer nöjd med stöd för Androidappar
    C730 får stöd med inte C720, vad jag kunde se så skiljer det inget nämnvärt mellan dessa…

  • Markus Ottosson

    Take my skärm and kasta pengar!

  • Eldaria

    Funderde på om det var Acer som bestämt vilka som skulle få stöd, och typ vill kränga fler Chromebooks. Det är knappast specifikationerna som saknas, kanske är hårddisken i minsta laget, men den har jag uppgraderat på min.

  • Robin

    ”Retina skärm”

    Snälla…

  • Andreas

    Rejält sugen på denna också. Någon som vet när den kommer till Sverige. Jag kollade med Dustin och det enda de kunde säga var om ett par veckor.

  • Konstigt2

    Liontech visar 2016-06-03 men om det stämmer vet man ju inte.

  • Konstigt2

    Japp, tramsigt :)

  • Robin

    Vet inte om ni talar om att ha BankID installerat på Chromebooken eller så som jag gör.
    Men om jag skall logga in någonstans som kräver BankID så väljer jag logga in med BankID, inte mobilt BankID på Chromebooken.
    Och när inloggningsprocessen startar tar jag fram mitt mobila BankID på telefonen, då får jag logga in genom telefon på min Chromebook. Skit smidigt.
    Vet som sagt inte riktigt om det är de ni menar :)

  • Erik Svanborg

    Sist jag provade Viaplay funkade det INTE pga att de använder Silverlight som inte stöds på ChromeOS/Linux. Vet inte om Viaplay ändrat sedan dess, detta var något år sedan. Netflix funkar perfekt. Och Plex.

  • burthie

    Tackar, en dealbreaker. Men du har inte möjlighet att testa igen, eller nån annan som läser detta? ChromeOS är inte med i requirementslistan hos Viaplay… ska försöka luska lite till.

  • luckyleif

    Oj oj oj!!! Nu kittlade det fan till lite :)

  • Magnus

    Du får Play store-appen på din Chromebook. Fungerar alltså precis som på din telefon.

  • luckyleif

    Bra fråga! Men the verge släppte en video om detta häromdagen där man får se lite och det såg inte alls tokigt ut ??

  • Ricco Grini

    Viaplay funkar utmärkt på chromebooks.

  • Erik Svanborg

    De använder inte Silverlight längre?

  • Erik Svanborg

    Se kommentar ovan :-)

  • s2weden2000

    till ett urval av chromebooks…

  • Ricco Grini

    Nä, för nu är det html5 som gäller.

  • Mr__Z

    Ja, så kan det ju vara…
    Då får man köpa en ny och ge denna till barnen

  • burthie

    Tackar :)

  • Niclas

    Detta kan ju faktiskt få igång försäljningen en hel del på Chromebooks…

  • Erik Svanborg

    Fundera inte mer, du kommer inte ångra dig ;-) har inte ångrat mig en sekund. Som lök på laxen är de snorbilliga också.

  • Erik Svanborg

    Med andra ord kommer den ”vanliga” appbutiken i Chrome finnas parallellt? Låter inte optimalt….

  • Erik Svanborg

    Hade ingen aning om att man kunde göra så, låter ju smidigt!

  • Patrik

    Ja, om man förstår poängen.

  • Patrik

    Du förstod inte poängen.

  • FredrikAn

    Så du kan inte svara på frågan? Har du kört några appar anpassade för mobil/plattor på en dator? Vad är fördelen?

  • Patrik

    Varför skulle jag inte kunna det?
    Om en app fungerar bra på dator, trots att den är utvecklad för mobiler och surfplattor, så är det väl jättebra?

    Ta mobilt BankID som exempel, betydligt bättre och smidigare lösning än BankID på kort från SEB där man ska koppla en dosa via USB till datorn och stoppa i sitt visakort.

    Nej, jag har inte provat några appar för mobiler och surfplattor på en dator. Tänker mig bara att det kan medföra fördelar. Kalla mig optimist.

  • Fred .

    Dom säljer tydligen redan riktigt bra i USA. Där säljer dom tydligare bättre än Apple.

  • Erik Svanborg

    Är vet verkligen vettigt på en laptop? Jag tycker det verkar jobbigt och oergonomiskt att lyfta armen varje gång man vill klicka….

  • Eldaria

    Det funkar bättre än man tror, speciellt när man ligger och slösurfar i soffan, då är det inte bekvämt att använda touchpad. För min del blir det en blanding av touchskärm och touchpad även när jag sitter vid ett bord eller liknande. Men med Androidappar så såg jag nog helst en 2-i-1 enhet var man kan konvertera till Tablet mode.

  • Eldaria

    Det funkar tills barnen ser att du kör Androidappar på din och de också vill ha det på sin. ;-)

  • Eldaria

    Ingen touchskärm, nästan ett måste om man ska köra Androidappar på den tycker jag.

  • Lars

    Videoredigering tror jag blir svårt, om det inte hänt något sedan sist jag testade Chrome OS.

  • BTW

    Vad coolt

    Skulle gärna ha en surface liknande dator med chrome os. Jag hoppas att många utvecklare anpassar sina program för chrome os. På sikt öppnar det en möjlighet att köra power applikationer på chrome os. Ge oss bankid och sen kommer Windows bara att köras på företag.

  • burthie

    Misstänker det tyvärr, synd.

  • Konstigt2

    Mm, började också tänka i de banorna. Hur bra kommer Android-apparna som man faktiskt vill använda fungera utan touch?

  • Rebecka

    ”Skulle gärna ha en surface liknande dator med chrome os.”

    Du har väl inte missat Pixel C? https://pixel.google.com/pixel-c/

    Kör dock Android och inte Chrome OS men snart blir det svårt att skilja dem åt.

  • BTW

    Undrar om den kommer gå att köra med chrome os? Har läst om den men just nu verkar den vara fin som platta men sämre med tangentbord och mus. Vet någon om den kommer att släppas i Sverige?

  • Lars

    Den här verkar rätt lovande. http://www.swedroid.se/hp-chromebook-13-har-metallkonstruktion-och-16gb-ram/

    Jag tror annars CloudReady går att lägga in på en Surface så den faktiskt blir en Chromebook, men jag är inte säker. :)

    http://www.swedroid.se/cloudready-forvandlar-din-gamla-laptop-till-en-snabb-chromebook/

  • Peter Hjalmarsson

    Kanske inte det. Har du lust att förklara den i så fall?

  • BTW

    Tack för tipset ska kolla på det.

  • Patrik

    Absolut, tack för ett intelligent svar. Man kan bli tokig på svaren här ibland.

    Jag är optimistiskt över den här utvecklingen och vad det kan tillföra. Absolut inser jag att det kommer innebära att en del appar fungerar allt annat än optimalt. Men jag kan avgöra själv om än app fungerar bra nog. Jag har valt Android över iOS bland annat för att ingen annan ska få göra det valet åt mig.

    Mobilt BankID är första appen jag tänker på som ett bättre alternativ än motsvarande lösningar för desktops/laptops.

  • Peter Hjalmarsson

    Jag kan nog ha blivit förvirrad genom att inte riktigt se vilket inlägg du kommenterade.

    Jag trodde du menade ”varför vill man vara begränsad” i betydelsen ”varför vill man köra en app som inte är anpassad för plattformen”, men det verkar som om du menar ”varför vill man inte ha tillgång till appen alls”. I så fall kan jag bara hålla med dig.

    Bank-ID är som du säger ett bra exempel; kan man alls använda det i en Chromebook? Fast personligen tycker jag att lösningen för Windows är bättre än mobilt bank-ID, men det beror på at jag är väldigt Windows-centrerad i mina bankärenden. Jag inser att det nog inte är så för mer mobilcentrerade människor.

    Spel och annat som kräver hit-the-metal prestanda är annat (även om vi inte hört något om app-prestanda ännu).

    Visst finns det en risk att native appar aldrig utvecklas när det finns ett kompatibilitetslager, men ChromeOS har funnits så länge nu att det som skulle bli native redan har blivit det…

  • Peter Hjalmarsson

    Fördelen är att de överhuvudtaget finns. T.ex. var jag ganska fast för Simpsons på Android ett tag. Då var det väldigt trevligt att kuna spela det på min laptopskärm via emulator – någon Windowsversion finns ju inte alls.

    En native Windows-version av Simpsons hade förstås varit ännu bättre, men det är också något som aldrig kommer att hända.

  • Peter Hjalmarsson

    Man kan ju iofs ha ett mjukvarucertifikat i datorn också (på EXAKT samma sätt som i mobilen). Funkar ännu smidigare så länge man inte hoppar mellan datorer.

  • Patrik

    Men funkar det med SEB? Är ganska säker på att de bara har den korkade kartläsaren…

  • Peter Hjalmarsson

    Jag är helt säker på att jag hade mjukvarucert innan jag gick över till mobilt. Men de kan ju ha slutat med det sedan dess, vad vet jag.

  • Patrik

    Se där. Nåja, jag använder aldrig laptopen. Därför jag inte har koll själv.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Projektledare med intresse för informationssäkerhet Publicerad 22 Jan 2018
Projektledare med intresse för informationssäkerhet Publicerad 22 Jan 2018
Strukturerad Projektledare Publicerad 22 Jan 2018
JUNIOR KUNDSUPPORT TILL WORLDLINE Publicerad 22 Jan 2018
Digital Projektledare med kundansvar till ett av Sveriges st Publicerad 22 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  4. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  3. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons