Drag Me to Hell [Filmrecension]

Postat:
00:04 - 2009-06-15
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
4

drag-me-to-hellSpiderman-triologin är det nog ingen som skulle kalla för ett mästerverk, något som däremot faller under den kategorin är Evil Dead-triologin. Regissören bakom dessa filmer, Sam Raimi, har nu återgått till sina rötter och ger oss vad SF före millennieskiftet kanske skulle ha kallat ”Dra mig till helvetet”.

***

Filmen handlar om en ung lånehandläggare vid namn Christine (Alison Lohman) som står på tröskeln till en befordran. Hennes chef Mr Jacks (David Paymer) velar dock mellan henne och Chuck ”The new guy” (Reggie Lee), så för att visa framfötterna beslutar sig Christine för att neka en klient, Mrs. Ganush (Lorna Raver), utökning av ett lån. Detta blir en vägran hon kommer att ångra och likaså hennes pojkvän Clay (Justin Long), som innehar en doktorstitel trots att han knappt ser ut att ha lämnat high school.

Det är glädjande att se hur Sam Raimi gjort filmen med samma typ av humor som genomsyrar Evil Dead-triologin, han blandar komedi, skräck och action med en del fullständigt vidriga inslag där äckelfaktorn når spektakulära höjder. Vidare lyckas han ständigt överraska en, de som gillar att försöka förutse vad som händer i en film kommer här att tvingas kapitulera rätt fort, det ena oväntade momentet avlöser det andra. Filmen blir aldrig tråkig och den är alldeles lagom lång, ca 1h och 40min, för att du inte skall hinna tröttna.

***

Den här typen av filmer ser vi sällan på bio, närmast till hands ligger väl tafatta försök i stil med Scary Movie och [insert name] Movie, vilka tenderar att inte berätta en sammanhängande historia där lyteskomik och kiss- och bajshumor utgör merparten av innehållet. Drag Me to Hell får en fyra och man kan bara hoppas att detta fungerar som en revitaliserande vitaminjektion i genren och att regissörer som exempelvis Peter Jackson hoppar på tåget.

Tips: Se gärna filmen ett gäng, det finns mycket att diskutera och skratta åt efter att filmen är över.

Betyg: Betyg 4/5

Se vad andra recensenter tycker på: Rotten Tomatoes