Wired.com om HTC: En taiwanesisk framgångssaga

Postat:
06:13 - 2009-12-23
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
38


httpvh://www.youtube.com/watch?v=5lUkF1vVudA

Tidningen Wired har i dag publicerat en spännande artikel där man tittar närmare på HTC med betoning på företagets framgång sedan lanseringen av Android. För närvarande är HTC det fjärde största företaget vad berör antalet sålda smartphone-enheter världen över och i USA är en av sex sålda smartphones tillverkade av HTC.

Av artikeln framgår det att HTC vandrat från att vara en mer eller mindre okänd OEM-tillverkare, där man haft rollen av att producera omärkta telefoner på beställning från olika telefonoperatörer, till att bygga ett eget och välkänt varumärke.

Långt innan dess att HTC Dream lanserades valde HTC att ingå i ett samarbete med Google vid utvecklingen av Android, detta då man såg en chans i att vidareutveckla det egna varumärket som vid tillfället främst bestod i HTC-märkta Windows Mobile-telefoner. Bland annat skickade man en mängd ingenjörer till Google och man försåg även företaget med telefoner som utvecklarna kunde testa denna nya plattform på. Det här var från starten ett dyrt  högriskprojekt och HTC säger i artikeln att man befarade att operativsystemet bara skulle bli ett i mängden.

”It’s not just vanity. Smartphones are an intensely competitive market. At the top, Apple and Research In Motion both have strong brand recognition and a growing base of users. In the middle, producers such as Samsung and LG own a huge share of the feature-phone market, but are hungry to sell more smartphones. And at the bottom, contract manufacturers such as Acer and Asus are looking to crawl up the chain. For now, HTC still occupies the lower tiers of brand recognition. A stronger brand would translate to more clout, fatter margins and bigger revenues”

“We made the first Google phone that Google engineers used to develop Android,” says Wang. “We had about 50 HTC people roaming around Google campus then, wearing the Google badge and eating the wonderful Google food. That was how deeply the two companies collaborated.”

Resten är förstås historia och HTC har sedan lanseringen av Dream hela tiden legat snäppet före konkurrenterna vad berör Android. Dels på grund av den breda produktportföljen, fyra telefoner finns för närvarande på marknaden, och dels på grund av ett egenutvecklat och bland kreti och pleti uppskattat gränssnitt vid namn ”Sense”.

Framgångarna förklarar HTC själva, utöver det tidiga samarbetet med Google, som ett resultat av att man satsat på design och kvalitativa produkter samt att man tillämpat en annorlunda utvecklingsmodell där man vågar misslyckas och kan på så vis skrota dåliga idéer tidigt för att sortera fram guldkornen. Man utelämnar förstås inte det faktum att man vill göra telefoner personliga, något som framgår tydligt av reklamfilmen ovan.

HTC has also imbibed one of the greatest ideas of American business: It’s okay to fail. HTC’s R&D division called has a “target failure rate” of 95 percent, says Luke. “A research lab has to come up with enough ideas that fail fast and fail early so you can learn and harvest the right ones,” he says. “That’s very different from the culture at Taiwan, where you have to be successful all the time.”

Nu börjar dock konkurrenterna springa i kapp HTC på hårdvarufronten och såvida Nexus One inte lanseras inom kort (om den lanseras?) kommer man att bli långt från först vad berör lanseringen av telefoner som bygger på den nya Snapdragon-processorn från Qualcomm baserad på ARM:s nya processorarkitektur ”Cortex A8”.

Genom Wired.com