Epic Citadel släppt till Android

Postat:
20:48 - 2013-01-29
Skribent:
| Björn E
Kommentarer:
53

epic

Nästan 3 år efter IOS-versionen har Epic nu släppt teknikdemot Epic Citadel till Android. Även om det finns viss interaktivitet i det så är syftet främst att visa upp spelmotorn Unreal Engine 3. Det finns redan spel på Android som använder sig av Unreal Engine 3, till exempel Horn, men Epic är kända för att vidareututveckla sin spelmotor och de förbättringar som gjorts för Citadel kommer också till användning för de utvecklare som redan licencierat spelmotorn.

Som väntat är det ett snyggt demo och det är trevligt att se att Epic arbetat med att få stöd för många enheter. Vi kan till exempel se stöd för Galaxy Nexus, HTC One X, Samsung Galaxy S3, Nexus 4/7/10, Transfore Prime och Motorola Xoom 2 ME och detta är endast de enheter som är kopplade till det kontot vi använde när vi laddade ner demot.

En ny funktion som saknas hos IOS är att det nu går att använda demot som testverktyg för att mäta enhetens prestanda. Vi testade det snabbt på en Nexus 4 och en Nexus 10 och fick följande resultat:

EnhetUpplösningMedel High QualityMedel High Performance
Nexus 41196x76854.755.2
Nexus 102560x15045245.7

Vi är inte förvånade över att Nexus 4 och Nexus 10 får så pass bra resultat då bägge bygger på nyare grafikkretsar från Qualcomm respektive ARM. Och ja, det stämmer att High Performance får lite sämre resultat på Nexus 10 än High Quality. Dela gärna med er av era resultat för andra telefoner och surfplattor. Det är möjligt att ställa in hög kvalité eller hög prestanda och vi kan även välja att skala ner bilden från enhetens standardupplösningen om det går för långsamt. Observera att demot slukar batteri i testläget – på en Nexus 4 försvann 20% av batteristyrkan på blott 7 minuter.

httpv://youtu.be/0phPgXeRm78