Android suger

Diskussion i 'Allmänt' startad av Eldmannen, 4 maj 2012.

  1. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jo, jag vet att andra tillverkare av Androidtelefoner även förinstallerar bloatware på sina telefoner.
    Bara för att andra också gör det, så är det inte mer okej för det. Det suger fortfarande.
    Tror inte att iPhone kommer med bloatware, iaf inte om man köper utan abonnemang, men vet inte.

    Jag har ICS och följde denna How to disable system apps in Android Ice Cream Sandwich guide.
    Men i Adobe Flash så hittar inte jag någon "Disable"-knapp, utan bara "Framtvinga avslutning" och "Avinstallera uppdateringar".

    Hmm, avtal kan jag tänka mig.
    Men ser inte hur patent skulle kunna ha något att göra med root och att inte låsa telefonen.

    Men en dator behöver man ju inte roota, och en dator går ju att överklocka, men ändå så har man garanti på den och det verkar inte vara något problem för tillverkarna.

    Jo, det är sant.
    Men köper man en Mac så är inte den bloatad till tänderna.

    Då måste jag dodga betalapps och reklamapps i ett desperat försök att hitta något som är adekvat, blir som att simma genom skit.
    Jag hoppas att Sony tar med en sådan i nästa uppdatering, eller ännu bättre att Google officiellt tar med en sån i Android.

    Jo, jag inser att Apples och Microsofts app store antagligen är lika illa, eller möjligtvis ännu värre.
    Men det gör ju inte direkt Google Play mindre dålig att Apple och Microsofts motsvarighet är värre.

    Nja, det beror på vart man vänder sig.
    På Download.com och många liknande sajter så får allt 100% GOOD, 100% SAFE, och 5/5-star oavsett hur dåligt det är, alla får betydelselösa medaljer och rekommendationer. Softpedia är något bättre.
    På SourceForge, CodePlex, Google Code, och Freecode så är utbudet mycket mer seriöst.
    På Linux så är mjukvaru ekosystemet absolut fantastiskt; allt är fritt och öppen källkod. inget med reklam, spioneri, eller minsta tvivelaktighet tillåts. allt måste följa FSF, OSI, DFSG strikta riktlinjer.

    Visserligen är det skillnad på dator och mobiltelefon.
    Men samma dag som Microsoft släpper kommande Windows 8 så kommer du att kunna köpa en dator med det överallt, och uppgradera befintliga datorer.

    Samma dag som Apple släpper nya iOS så kan alla uppgradera till det.
    När Google släpper nya Android, så måste jag vänta i otåliga månader och det hinner ju bli gammalt innan jag får då.

    Jo, jag vet, lite som att jämföra äpplen med päron... men ändå. :ehm:

    Nja, de mest essentiella kraven för en telefon är ju att man kan ringa och smsa.
    Men man förväntar ju sig lite mer än så; klocka, adressbok, kalender, kalkylator, anteckningar, todo-lista.
    Hos en modern smartphone lite mer än så också; touch, Wi-Fi, appar, mm.
    En smartphone går ju att komplettera med funktionalitet via appar, vilket är bra.
    Men jag anser inte att man ska behöva ladda ner appar för funktionalitet för anteckningar och todo-lista. Likt att jag inte behöver ladda ner appar för addressbok och för att smsa.
     
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Jag tror att varför android i sig självt inte medföljer just en todo-list är för att google troligen tror att de som utvecklar appar troligen kan göra detta mycket bättre själva. Och när det gäller Sony och andra tillverkare så kan det vara samma sak. Samsung har däremot vad jag känner till skapat just en sådan app som medföljer sitt och det är vad jag hört bra... HTC också. Men tanken är nog även detta att inte bloata lurarna. Tillverkarna försöker nog undvika detta så mycket de kan också, men många bloatappar är troligen avtal och sponsringsavtal som tillverkarna får in pengar för, samt ger sin avtalspartner detsamma. Så hur mycket vi än ogillar detta, så kommer det nog alltid finnas kvar. Jag kan hålla med om att det kan finnas massor av skitappar i luren, men jag ser nog mer dessa demo och trial-appar som större bloat än dessa som faktiskt gör nytta.

    Xperia gallery är vad jag förstår i nya ICS den gamla GB galleriet. Gör varken till eller från om den finns eller inte. För ICS har ju även den nya versionen. Många gillar facebook och facebook är inne, klart att tillverkare gör avtal med just Facebook för att göra smarta funktioner. Men du kan faktiskt inaktivera Xperia Facebooks funktioner som SONy själva lagt in med ICS, så där har du inget problem tycker ja. Så, varför skall inte Son få sälja musik ifrån Sony? Sony Play now har föresten bytts ut mot Sony Unlimited och finns väl egentligen inte längre. Sony har ju en diger musik och filmkatalog, så varför skall inte den finnas? Knappast bloatware, när det handlar om en servicetjänst för sina kunder. Track ID är ju inte heller bloat. En bra tjänst som hjälper användare hitta svaret på sin musik. Sony är ett musikföretag, självklart lägger det till sådant. Adobe Reader? Va, den har väl aldrig varit installerad i grunden? Jag har alltid fått installera den appen iallafall. Hämta program hittar jag då inte i min. Och officesuite är ju inte heller bloat. Det är ju ett erkänt bra dokumentapp. Inget av de som du räknade upp ser jag som bloat utan har någon form av funktioner som du anser som viktiga. Dokumentappen och då (om du nu fått adobe reader på din) adobe är ju för att blidka företagarna. Dessa behöver sådana typer av appar. Resten är får att göra det enklare för oss kunder att finna det vi vill ha.

    Inget av dessa är heller s k Trial, eller demo-appar som kunde medfölja i Symbian, eller alla dessa idiotiska spel som medföljde de första Xperia X10 mini-serien. Där kan man tala om bloat, appar som funkar ett tag, eller bara ett fåtal funktioner och du måste köpa. Visst Dokumentappen är en förenklad version, för att kunna redigera dokument måste man ju köpa den. Men inte ofta som man behövt redigera dokument i luren, men har många gånger haft tur jag haft just den appen.

    Apropå patent, som du skriver. Det har ju stor anledning. Tillverkarna får inte använda patent utan att certifiera detta och få godkännande ifrån respektive patenthållare. Så självklart är detta en orsak. Bl a för att din mobil skall få använda sig utav t ex MP3-formatet så måste luren vara låst enligt formatets ägare. En orsak tillvarför Linux som operativsystem inte alltid har mp3-codecen installerat ifrån start, utan du måste ladda ner och installera detta codecpaket. Sony har själva gott ut och sagt att detta var orsaken till att Xperia X10 serien inte får låsas upp i booloaden t ex.

    Och apple. Den är ju faktiskt full med bloat, ifrån Apple själva. De har till stor del köpt en massa företag och installerat dessa program i datorn. t ex Garageband, (visserligen ett mycket bra musikprogram) som nog inte alla behöver. Vet inte om det går att ta bort. Safari följer med ifrån start o s v. Bara för att du kanske inte hitta Neros brännarprogram i en trialversion på appledatorer beror ju på att allt måste gå via Apple och till stor del måste mjukvaran vara utvecklad av apple. Microsoft kan vara ett undantag. Apple datorer är som sagt också fulla med bloat om man nu skall se alla program som man inte behöver som just bloatware.
     
    Last edited: 4 maj 2012
  3. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    hahaha... vem fan bryr sig. är väl bara å roota å släng in en ny ren rom. Man vill väl ändå vara herre över sin egen telefon.
     
  4. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När behöver en telefon om-certifieras?
    Varje gång hårdvaran ändras, eller bara varje gång telekommunikationskretsen ändras?
    Varje gång tillverkaren ligger till en app?
    Varje gång tillverkaren uppdaterar från en stor systemversion som från Android 3 till 4, eller varje gång man uppdaterar från en liten revision som från 4.0.0 till 4.0.1?
    De borde kunna uppdatera utan att skicka den till FCC varje gång...

    Som jag har förstått det så är Nexus-telefonerna öppna.
    Jag har då inte hört något om stämningar som haglar in, brett missnöje, eller att Google skulle förstöras.

    Betalar Google en extrahög licensavgift för att Nexus är öppen?

    Att telefonen skulle fungera som webbkamera skulle inte vara bloat.
    Allt som behövs är en liten drivrutin på några ynka kilobyte för kamerasensorn som implementerar USB video device class (UVC), den kan sedan antingen vara statiskt kompilerad i kärnan eller som en kernel modul som dynamisk laddas av händelse-baserad trigger som sker när man pluggar in telefonen till datorn.

    Jag tycker inte tillverkare ska skicka med saker från deras "partners" som ingen vill ha.
    Jag tycker inte man ska få trialware, demoversioner, feature-cripple versioner, crippleware, etc.
    De appar som följer med ska vara fullt funktionella. (min Xperia kom med något officepaket som vill att jag uppgraderar till Pro versionen).
    Vissa saker vill verkligen ingen ha, det är bloat.
    Så jag tycker inte att telefoner ska vara bloatade. Jag gillar clean. Jag förespråkar inte att man bloatar telefoner, tvärtom.
    Men jag grundläggande essentiell funktionalitet ska följa med; tex anteckningar, todo-lista.
    Man ska som slutanvändare inte behöva ladda ner home screen, app launcher, addressbok, kalender, alarmklocka, etc.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jag orkar inte med mer, trots att jag påpekade att du vill bloata telefonen så förstår du fortfarande inte det. Så det är lönlöst att fortsätta.

    Att citera allt är också bara jobbigt att läsa.

    Google Nexus går att låsa upp, men den är låst från början. Du måste själv låsa upp bootloadern, det är busenkelt men det är något du måste göra själv och då rensas telefonen. För övrigt är telefonen fortfarande en förlustaffär och LÅST. Men med möjligheterna att låsa upp.

    Vad som DU tycker är essentiell funktionalitet betyder inte att alla tycker det. Hur kan du inte förstå det simpla? Det är relativt.

    Du har full möjlighet att välja vilken tillverkare du vill, köp en nexus om du vill. Men eftersom du inte vill bli styrd och inte vill ha en bloatad telefon med massa "viktiga" icke-bloatade-system-appar så köp något annat. Valet är ditt.

    Det är inte en halv dags jobb att uppgradera en telefons firmware heller. Och saker måste verifieras, testas och certifieras oavsett vad du säger.
     
    Last edited: 4 maj 2012
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Nej, överklockar du din dator förverkar du din garanti på den. Och skillnaden är också att ofta när du köper ny dator så tar inte leverantören (tex Dell) ansvar för operativsystemet. Det får Microsoft på sig. Och frågan är om det är rätt att en som köper en dator är lokal administratör redan från början? speciellt med tanke på vilka säkerhetsrisker det innebär. Microsoft har ju mer eller mindre varit tvungna att implementera UAC (User Account control) pga detta, för att minska säkerhetsriskerna.
    Man har ju tillåtelse att ändra på saker i datorn som kan få hela systemet att krascha, samtidigt om man är lokal admin är det mycket lättare att bli utsatt för skadlig programvara då det finns tillåtelse att installera så att användaren knappt använder något.

    När det gäller tex Samsung, HTC och Sony så levererar de med sitt eget gränssnitt ovanpå Android i botten och tar ett helhetsansvar på ett annat sätt för produkten. De är också tvungna att konfigurera Android för att fungera med deras hårdvara. Google tar inget sådant ansvar, Microsoft å sin sida bifogar ju multum med drivrutiner i OS:et från början för att fungera med ett brett sortiment av hårdvara.
    Men också så ger Sony ju en möjligheten att låsa upp bootloadern och garantin gäller fortfarande. Dvs med upplåst bootloader kan du i princip göra om mobilen totalt. HTC ger denna möjlighet på vissa modeller också, så friheten finns där och supportas till och med av tillverkarna till viss del.
    Apple supportar inget sådant.

    Däremot om man överklockar sin dator eller mobil så är det lätt att ställa tillbaka det och därmed göra det osynligt för leverantören så att man kan få igenom sin garantireparation.

    Adobe Flash kan du avaktivera i webläsaren. Däremot är det dåligt att det inte går i apphanteraren. Där tycker jag t.o.m att man ska få avinstallera Flash om man vill, vilket inte verkar gå, det håller jag med dig om.
     
  7. Molleresa

    Molleresa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2011
    Inlägg:
    869
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Lösning på 90% av det du beskrev är root.
     
  8. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Avinstallera uppdateringarna först sen kan du inaktivera det.
     
  9. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    iPhone kör iOS vilket är ett stängt proprietärt system som bara används utav en tillverkare (Apple), således om jag skulle välja iOS så skulle jag vara låst till en tillverkare, nej tack. :scared:
    Med Android som är en öppen plattform så kan jag när som helst byta och migrera mellan olika mobiltillverkare.


    Detta argument skulle man kunna till att motivera borttagningen eller avsaknaden utav en massa andra funktioner.
    Google tror att de som utvecklar appar troligen kan göra en bättre adressbok, alarmklocka, kalender, etc.
    Argumentet håller möjligtvis för spel, men inte när det kommer till en todo-list.

    Sony får gärna sälja sin musik.
    Men om appen inte är användbar utan att man betalar, så tycker inte jag appen är användbar för mig.
    Okej att dom förinstallerat den, men att inte jag kan ta bort den från min telefon är inte okej.
    Jag anser inte "det handlar om en servicetjänst för sina kunder" när det är något påtvingat, som kostar pengar, och som inte går att ta bort.

    Som jag förstår det så var Adobe Reader förinstallerad på min Xperia ray.
    Jag har inte riktigt använt OfficeSuite, men då det är en cripplad demoversion som vill att jag uppgraderar till en Pro version så anser jag det dom bloatware.

    Fel, fel, fel.
    Patent är något som licensieras, inte certifieras.
    MP3 formatet gör inte att telefonen måste vara låst.
    De flesta Linuxdistributioner skeppar inte med MP3-codecen installerad då de inte har någon patentlicens för codecen. Detta gäller i synnerhet community-drivna distributioner som Debian och Fedora, dock så finns det kommersiella distributioner där företaget bakom har köpt en licens.
    Så nej, patent är inget som tvingar en tillverkare att låsa sina produkter.

    Du kan ju inte argumentera för att Safari som följer med iOS är bloat när det även följer med en webbläsare i Android.
    Sen kanske man får skilja lite på ett fullt funktionellt program (GarageBand ((som dessutom enligt dig anses som väldigt bra)) och cripplade feature-limited (OfficeSuite) trialware, demos, adware, sponsorware (UEFA, Tennisstalker), och appar som kräver att man betalar för att nyttja (Sony Music).


    Jag håller starkt med dig om att man vill, bör och ska vara herre över sin egen telefon.
    Jag kör ICS på min Xperia telefon.
    Med "ren rom" vad menar du då?
    För CyanogenMod har ju inte ICS. :(
     
    Last edited: 4 maj 2012
  10. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Roota

    Innebär det att jag fortsätter köra samma ROM?

    Innebär det att telefonen alltid körs med superuser privilegier eller att den vanligtvis kör som en vanlig användare utan rootprivilegier tills att jag temporärt godkänner att någonting körs med förhöjda privilegier likt UAC i Windows och sudo i Unix?

    Innebär det försämrad säkerhet?
    Blir det några negativa konsekvenser utav att roota, eller är det bara positivt?

    Lurigt och ointuitivt. :ehm:
    Tack! <3
     
  11. Sleepwalk

    Sleepwalk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    jämför Root med Admin rättigheterna i windows. du tillåter apparna som vill ha root åtkomst en gång. sen minns dom de.

    jag ser bara fördelar med root. ändra vad jag vill på MIN enhet, som jag köpt.
     
  12. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Japp, Root = du blir admin över din egen telefon.

    Upplåst Bootloader = Du kan installera om hela mobilen med vilken programvara du vill. Tex en helt egen 3:e-parts Android-version med en helt annan Linux-kernel i botten.
     
  13. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Har rensat tråden på ett par mindre genomtänkta inlägg (läs: trams).

    Detta ständiga klankande. Tråkig mentalitet. Rubriken och förstainlägget är förvisso provokativa men det hindrar inte er andra från att vara sakliga i ert argumenterande.
     
    Mikey, droidbobby och Sleepwalk gillar detta.
  14. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När man en gång har 'rootat' den, kan man gå tillbaka?
    Om ja, måste man om-installera ROM då?

    Vilken är den populäraste tredje-parts versionen utav Android?
    Jag vet att CyanogenMod finns.
    Finns det någon vanilla Android? Vart kan jag hitta den?
     
  15. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ja, för det mesta går det bra att unroota. Oftast den metod man väljer att roota med bifogar också instruktion om hur man unrootar. I vissa fall dock måste man tyvärr återställa programvaran.

    Jag gissar att du har en Xperia Neo. Det var den uppfattningen jag fick. Då hittar du väldigt mycket matnyttigt från XDA om andra Roms/ Android-versioner till Neon här:
    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1279

    Sony (Ericsson) erbjuder dig möjligheten att låsa upp bootloadern, så att du kan börja leka med 3:e parts-romar. Det hittar du här:
    http://unlockbootloader.sonymobile.com/
     
  16. Eldmannen

    Eldmannen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Nej, det är en Xperia ray.

    Sweet, unlocker på officiella sidan!
     
  17. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Yep, veeeryy nice :)
    Ur den synvinkeln har du verkligen lyckats välja rätt mobil. Eftersom Sony själva supportar upplåsning av bootloader. Det är verkligen inte alla Android-mobiler som har fått detta stödet.


    Ok, för Ray hittar du mycket intressant om andra Romar/ Android-versioner från XDA här:
    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1351
     
  18. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    hade jag varit du hade jag skrivit det i något neutral forum eller nåt forum för det oset som du tycker är bättre än android. det du påstår #androidsuger är ju bara löjligt, om jag hade skapat tråden hade jag förmodligen fått samma respons inget annat att vänta sig jueh..
    sen tycker jag att du borde postat det i antingen kategori skräp eller övrigt :P
     
    x10_minipro gillar detta.
  19. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Har inte trollet blivit tillräckligt matat än??
     
    none gillar detta.
  20. msen

    msen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2009
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Android suger. Yepp! Yepp! Kom igen någon gång då och skicka ut ICS 4.0.4 på OTA eller lägg ner hela skiten.