[ROM][GT-P75xx] CyanogenMod 10 - Jelly Bean 4.1.2

Diskussion i 'Samsung' startad av Bjarne, 6 nov 2012.

  1. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Här kommer en guide till hur Ni installerar CyanogenMod 10 på en Samsung Galaxy Tab 10.1 som även går under beteckningen GT-P75xx, där GT-P7500 är 3G/WIFI (P4) och GT-P7510 är WIFI (P4WIFI).

    Kom ihåg att all experimenterande med flashning av recovery, bootloader och ROM SKER HELT PÅ EGEN RISK. Jag tar inget ansvar för om någonting går fel med nedanstående guide. Innan du börjar med flashning se till att Tab:en är fulladdad. Du vill inte att batteriet skall ta slut mitt under en flashning. Glöm inte heller bort att göra en Nandroid backup enl punkt 4.

    Detta är endast en guide till hur Ni installerar CM10, all creds för ROMen går till Pershoot, vars hemsida ni hittar på:
    http://droidbasement.com/db-blog/

    Skickar också ett tack till Mazex för synpunkter på installationsguiden.

    1. Börja med att ladda hem samtliga filer som Ni behöver för installationen.

    Programmet Odin som används för flashning av bootloader och recovery hittar ni här (observera att ni skall använda version 1.85):
    http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=1432714&d=1351267039

    Den bootloader respektive recovery som skall flashas hittar ni via nedan länkar beroende på vilken Tab ni har:
    http://droidbasement.com/galaxy/roms/cm10/p4/
    http://droidbasement.com/galaxy/roms/cm10/p4wifi
    De som ni skall ta hem är bootloader och recovery, den senare även kallad CWM - Clockworkmod. Ladda inte hem eventuella ROM-filer härifrån.

    Sedan behöver ni även själva ROMen (CM10) som ni hittar här, ta hem den senaste versionen:
    http://get.cm/?device=p4
    http://get.cm/?device=p4wifi

    Värt att notera angående bootloader är att ifall man flashar in CM10 och har fel bootloader inbränd kan det som kallas för Rolling screen uppstå. Dvs att hela skärmen flimrar. För att undvika detta bör ni alltså flasha bootloadern som ligger under respektive mapp.

    GoogleApps, även kallat Gapps hittar ni här:
    http://goo.im/gapps

    Senaste just nu är:
    http://goo.im/gapps/gapps-jb-20121130-signed.zip

    Vill ni testa senaste Gapps som kommit för Android 4.2 så hittar ni den Zip-filen här:
    http://goo.im/devs/cdesai/gapps/gapps-jb-42-20121103.zip

    2. Lägg nu de filer som Ni tagit hem på rätt ställen innan vi börjar med själva flashningsproceduren.
    Bootloadern och recoveryn lägger ni i samma mapp som ni har Odin.
    ROM-filen och Gapps kopierar ni över till Taben. Förslagsvis i ROOTen på SD-minnet. Om ni kopplar in Taben till datorn är det här ni hamnar automatiskt när ni klickar på enheten.

    3. Flasha bootloader och recovery.
    Det skall förmodligen gå att flasha båda dessa samtidigt, men jag brukar ändå göra det i två steg för att ha kontroll över hela processen.

    - Koppla bort Taben från datorn (om den är inkopplad).
    - Om du har KIES installerat på datorn se till att stänga av programmet. Annars har Odin problem att komma åt Taben.
    - Starta Odin3-v1.85.exe
    - Tryck på ikonen för Bootloader peka sedan på filen som du laddat hem. Bocka i rutan till vänster om ikonen.
    - Kontrollera att endast Auto-Reboot och F.Reset Time är ikryssade. EJ Re-Partition och Flash Lock!
    - Stäng av Taben
    - Tryck start på Taben
    - När Samsungtexten kommer upp - tryck volym ner (-)
    - En skärm kommer upp med en Android logga/robot som blinkar på "Downloading" (ikonen till vänster är recovery)
    - Tryck volym upp för att gå vidare till Download mode
    - En varning kommer upp om att "A custom OS can cause critical...". Välj volym upp för att fortsätta
    - Koppla in USB-kabeln
    - På skärmen i tabben (konsoltext) kommer nu "==> Connected! Press the..." att visas
    - I Odin så har nu den första boxen under ID:COM blivit gul då den anslutit via USB
    - Tryck på start och invänta att flashningen genomförs. Taben kommer därefter att startas om automatiskt.
    - När den startar om håller du ned Volym Ned igen så att du åter kan komma in i Download läget.
    - När Taben åter är i Downloadläget och Odin har kopplat mot den bockar du ur rutan för Bootloader och bockar istället i rutan för PDA. Klicka sedan på PDA-ikonen och peka på recoveryn du laddade hem. Sedan skall det bara vara att trycka på Start i Odin. Men dubbelkolla återigen att du endast har Auto-Reboot och F.Reset Time ikryssade. EJ Re-Partition och Flash Lock!
    - Låt Taben starta om fullt ut

    Nu skall du ha en ny bootloader och CWM.

    4. Backup av nuvarande ROM
    Gör detta tillägg i instruktionen utifall att någon får problem. OM någonting skulle gå fel kan du med hjälp av detta återställa Taben till detta läge som var innan du försökte installera CM10. Dvs Taben återställs till tidigare ROM inklusive inställningar och data.

    Boota om Taben i recovery. I recoverymenyn navigerar du genom att trycka på Volum upp respektive ned. Väljer gör du med Powerknappen.

    - Välj backup and restore
    - backup

    Backupen tar en stund att genomföra. När den är klar är det bara att fortsätta med instruktionen nedan.

    5. Flasha ROM och Gapps.
    Om du följt instruktionen ordentligt skall Taben har startat om. Nu skall du ta dig till Tabens recoveryläge och där installera ROMen och Google apps.

    - Stäng av Taben
    - Tryck start på Taben
    - När Samsungtexten kommer upp - tryck volym ner (-)
    - En skärm kommer upp med en Android logga/robot som blinkar på "Downloading" (ikonen till vänster är recovery)
    - Tryck volym ner för att hoppa över till Recovery, välj sedan Recovery med Volym upp.
    - I recoverymenyn navigerar du genom att trycka på Volum upp respektive ned. Väljer gör du med Powerknappen.
    - Börja med att göra en wipe data/factory reset för att rensa Taben. Detta gör att Taben fabriksåterställs, däremot raderas inte filer som ligger på det interna SD-minnet.
    - Välj sedan att installera zip från SD-kort och välj där den CM10 fil du tog hem. Svara sedan ja på att du vill installera den.
    - När CM10 är installerat väljer du att installera Gapps på samma sätt som med CM10. Vill du även ha synkning mot Picasa återupprepar du detta steg med den filen.

    - Välj sedan att starta om Taben och allt skall vara klart. Tänk dock på att vid första starten efter en flashning kan ta något längre tid.

    Thats it! Nu har du CyanogenMod10 installerat, och ja, CM10 är rootad från början så det behöver du inte tänka på. :-)


    Uppdatera befintlig CM10 installation
    Att uppdatera sin version av CM10 är betydligt enklare.

    1. Gå in under inställningar. Alltså inställningar i Android OS på Taben.
    2. Gå ner och klicka på "Om pekdatorn".
    3. Klicka sedan på menyalternativet "CyanogenMod updates".
    4. Klicka på "Check for updates" och välj hur ofta du vill att Taben själv skall söka efter nya versioner.
    5. Klicka på "Update types" och välj vilka typer av updateringar du vill visa. Du får följande alternativ:
    - New versions (Stable only)
    - New versions (incl. Nightlies)
    - All versions (Stable only)
    - Allversions (incl. Nightlies)

    "New versions" visar bara senaste uppdateringen medan "All versions" visar alla som finns.
    "Stable only" visar bara stabila versioner (finns inga idag) medan "incl Nightlies" visar även senaste nattliga versionen.

    6. Klicka sedan på "Refresh" uppe till höger på skärmen. Nu visas de uppdatering som finns beroende på vad du valde under punkten fem.
    7. Längst till höger på varje uppdatering finns en ruta du klickar på för att börja ladda hem den.
    8. Vill nu minnas att uppdateringen startar av sig självt efter att den laddats ned men att du får upp en popup som frågar om du har rätt Recovery installerad och vill fortsätta med uppdateringen. Eftersom du har installerat rätt Recovery vid första installationen av CM10 så svarar du ja.
    9. Taben startas nu om och uppdateringen installeras, därefter startar Taben om igen. När taben startats om kommer det att komma upp ett fönster som säger att systemet uppdateras.

    Klart. :-)
     
    Last edited: 4 dec 2012
    orangeone, stavhammar, Sailfast och 19 andra gillar detta.
  2. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Frågor och svar

    Min dator hittar inte Taben när jag ansluter via USB

    Gå in under Inställningar/lagring och klicka där på de tre prickarna högst upp till höger. Då får du fram alternativet "USB-anslutning till dator", välj det. Kolla i menyn som kommer fram att "anslut som MTP" är ibockad. Om rutan inte var ibockad var det förmodligen felet. Prova anslut igen efter att du bockat för rutan.

    Låsskärmen roterar inte, vad är fel?

    Gå in under "Inställningar/Visning/Rotation/Include lock Screen" och bocka för rutan till höger.




    Mer kommer... :-)
     
    Last edited: 23 nov 2012
  3. mazex

    mazex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ett riktigt stort tack Bjarne för den eminenta guiden! En riktigt bra instruktion som äntligen gör att jag kommer ta steget att ta mig ifrån Samsungs original-roms och deras hopplösa support av sina produkter. Man verkar ju ha en policy att alla produkter som är äldre än två månader är osupportade "legacy"-produkter ;)

    Och nej, jag kommer inte skylla på dig om något går snett och kommer posta mina erfarenheter att som "noob" följa instruktionen med eventuella tillägg om så behövs! Hoppas jag får tid ikväll!

    Finns några tips om hur man backar sin tab för att framförallt kunna ta med sig sparade spel för barnen? Kan ju inte köra Titanium Backup om jag förstått det rätt då min tab inte är rootad? Annars kan man väl fiska runt på filsystemet innan man flashar och backa undan alla mappar som ser relevanta ut antar jag...
     
  4. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag hoppas den är tillräckligt tydlig. Den hade ju kunnat skrivas på fem rader men nu tror jag att jag fått med varje moment så att så gott som vem som helst skall kunna göra det. :)

    Men du kan inte tänka dig att roota den för att göra just det? Med CM10 får ju sedan root ändå och kan återställa alla appar med data.
     
    tjo gillar detta.
  5. mazex

    mazex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo, det är väl sant... Det är väl mer att jag ville minimera antalet operationer som kan sluta med en "brickad" tab... Men såvitt jag förstår det så är risken att hamna i ett riktigt jobbigt läge ganska ovanligt (till skillnad mot när man flashar om sin router med senaste tomato-releasen etc ;)). Och skall jag ändå wipa den så är det väl lugnt att roota efter man lagt in CWM antar jag? Då kan jag ju boota i recovery mode och dra in en stock image etc...?

    /mazex
     
  6. mazex

    mazex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sen kan man väl tänka sig att flera av spelen (som ju är mitt huvudproblem) sparar till SD, och det wipas ju inte när jag flashar en ny rom om jag förstått det hela rätt?

    /mazex
     
  7. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det är nästan så att jag skulle vilja säga grattis till den som lyckas bricka sin enhet, det är inte helt vanligt. Men visst det är inte omöjligt. :)

    Men det gäller att hålla sig till rätt begrepp, om den blir brickad då är den död. Så länge du kan komma in i Recovery eller Download-lägena så är det lugnt. Vissa brukar tro att brickad innebär att enheten inte fungerar som det är tänkt.

    Och btw, största orsaken till att någon trots allt brukar kunna bricka sin enhet är att de inte läst och följt instruktionen fullt ut. :)

    För att återställa den helt så laddar du förslagsvis hem en komplett stock-ROM från samfirmware.com och flashar den med Odin då återställer du den helt och hållet, inklusive bootloader och recovery.

    I CWM kan du göra en Nandroidbackup, då kopierar du hela Taben, och kan återställer den totalt genom samma funktion. Kan också vara värt att göra innan man börjar testa olika ROM, går det fel så att den inte startat som den skall eller går in i evighetsloopar så kan man enkelt återställa den med Nandroid.

    Skall du testa olika ROMar nu så är det ofta så att du flashar den via CWM. Odin är mest för bootloader och recovery samt när du skall flasha en komplett stock-ROM som innehåller de två förstnämnda.
     
  8. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nej helt rätt, wipe data/factory reset rör inte SD-minnet.
     
  9. mazex

    mazex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    OK, så kör man CM10 JB då - så himla nice! Stort tack Bjarne!

    Hela processen tog cirka 45 minuter och då gick nog hälften till mina nedanstående ändringsförslag till din guide, det kanske är för att min är "superstock" som gör att dina instruktioner inte fungerade vad gällde att få Taben att starta i "Download mode" (eller kanske en typo?).

    Tackar så mycket i vart fall - och till er som väntar med att göra det - don't! Just do it. Känns som en helt ny platta som är nästan lika trevlig som min Galaxy Nexus nu...

    Ändringsförslag:

    ...

    3. Flasha bootloader och recovery.
    Det skall förmodligen gå att flasha båda dessa samtidigt, men jag brukar ändå göra det i två steg för att ha kontroll över hela processen.

    - Koppla bort Taben från datorn (om den är inkopplad).
    - Om du har KIES installerat på datorn se till att stänga av programmet. Annars har Odin problem att komma åt Taben.
    - Starta Odin3-v1.85.exe
    - Tryck på ikonen för Bootloader peka sedan på filen som du laddat hem. Bocka i rutan till vänster om ikonen.
    - Kontrollera att endast Auto-Reboot och F.Reset Time är ikryssade. EJ Re-Partition och Flash Lock!

    // mazex - nedanstående fungerade inte för mig, den stängs av när jag håller volym upp och power, men startar aldrig om med denna kombination...
    //- Starta Taben i Download-läget genom att hålla inne Volym Upp + Power till Taben stänger av sig, släpp sedan knapparna när Taben startats om och du kommer in i menyn //där du kan välja Recovery eller Download. Du navigerar med Volym Ned och väljer alternativ genom att trycka Volym Upp. Här skall du alltså välja Download, du kommer //därefter att få upp en fråga om verkligen vill gå in i det läget, vilket du alltså vill.


    // added mazex
    - Stäng av Taben
    - Tryck start på Taben
    - När Samsungtexten kommer upp - tryck volym ner (-)
    - En skärm kommer upp med en Android logga/robot som blinkar på "Downloading" (ikonen till vänster är recovery)
    - Tryck volym upp för att gå vidare till Download mode
    - En varning kommer upp om att "A custom OS can cause critical...". Välj volym upp för att fortsätta
    - Koppla in USB-kabeln
    - På skärmen i tabben (konsoltext) kommer nu "==> Connected! Press the..." att visas
    - I Odin så har nu den första boxen under ID:COM blivit gul då den anslutit via USB
    //- Koppla in Taben till datorn. Den skall nu kopplas ihop.
    // end mazex

    - Tryck på start och invänta att flashningen genomförs. Taben kommer därefter att startas om automatiskt.
    - När den startar om håller du ned Volym Ned igen så att du åter kan komma in i Download läget.

    - När Taben åter är i Downloadläget och Odin har kopplat mot den bockar du ur rutan för Bootloader och bockar istället i rutan för PDA. Klicka sedan på PDA-ikonen och peka på recoveryn du laddade hem. Sedan skall det bara vara att trycka på Start i Odin. Men dubbelkolla återigen att du endast har Auto-Reboot och F.Reset Time ikryssade. EJ Re-Partition och Flash Lock!

    Nu skall du ha en ny bootloader och CWM.

    4. Flasha ROM och Gapps.

    // mazex - se ovan, nedanstående två rader fungerade inte för mig - så gör samma som mitt tillägg ovan (volym ned etc)
    //Starta om Taben i recoveryläget. (Volym Upp + Power till Taben stänger av sig, släpp sedan knapparna när Taben startats om och du kommer in i menyn där du kan välja //Recovery eller Download. Du navigerar med Volym Ned och väljer alternativ genom att trycka Volym Upp. Här skall du alltså välja Recovery.


    ...
     
    Last edited: 6 nov 2012
    Zany gillar detta.
  10. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Nu har det kommit en ny version av CM10, de finns under samma länkar som finns i första inlägget.
    Vill ni testa senaste Gapps som kommit för Android 4.2 så hittar ni den Zip-filen här:
    http://goo.im/devs/cdesai/gapps/gapps-jb-42-20121103.zip

    Förtydling av installation, kommer också att ändras senare.

    1. Ladda hem CM10 och Gapps. Se till att filerna ligger på SD-kortet.
    2. Tryck och håll inne power-knappen någon sekund.
    3. I menyn som popar upp välj Reboot, och därefter Recovery.
    4. Välj installera zip från SD-card. Välj CM10
    5. Välj installera zip från SD-card. Välj Gapps.
    6. Välj wipe cache partition.
    7. Välj advanced/wipe dalvik cache.
    8. Gå tillbaka till huvudmenyn och välj reboot.

    När taben nu startas om kommer det att komma upp ett fönster som säger att systemet uppdateras.

    Klart. :-)


    Mazex: Ok och tack för synpunkterna, skall redigera anvisningarna under kvällen eller morgondagen då jag kommer hem. Formateringarna fungerar inte bra via Tapatalk och taben.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
    mazex gillar detta.
  11. mazex

    mazex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Trevligt! Och som rookie med min rykande färska 4.1.2 som jag älskar jämfört med stock 3.2 undrar man då om systemet behåller inställningar/appar etc efter proceduren ovan eller om det är titanium backup som gäller?

    /mazex
     
  12. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nej, alla appar och inställningar är kvar.

    Appar och inställningar försvinner bara när man kör wipe data/factory reset, som du gjorde när du installerade CM10 från början.
    Det behöver du dock inte göra när du uppdaterar inom samma androidversion, då räcker det med wipe cache partition och advanced/wipe dalvik cache, och ingen av dom ändrar några användarfiler.
     
    mazex gillar detta.
  13. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Kör CM 10 20120919 och tänkte uppdatera till CM 10 20121109, problemet är att jag inte lyckas med att installera den nys romen, se bifogad bild.

    uploadfromtaptalk1352752461773.jpg



    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  14. Showbiz

    Showbiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2011
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Uppdatera cwm och bootloader. De finns i mappen för respektive modell på droidbasement

    Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
     
  15. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ny version uppe nu. Se länkar i första inlägget samt installationsanvisning i citat ovan.

    Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean
     
  16. pellegj

    pellegj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag förstår att detta uttalande gäller efter man flashat CWM (kanske inte alla som gör dock), men kanske skulle lägga in en brasklapp i alla fall och tala om att det inte gäller med original-recovery. Då töms även "sd-minnet" på tabben.
     
  17. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Å andra sidan kan du inte flasha custom-ROM med originalet eftersom den inte tillåter osignerade-zip-filer. Lite ett av huvudsyftena med CWM.

    Men ok, hade ingen aning om att det var så med originalet.
     
  18. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Installationsguiden är nu uppdaterad med Mazex synpunkter.
     
  19. ollon

    ollon Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER



    skall bootloadern och recoveryn ha filändelsen .md5?
     
  20. Bjarne

    Bjarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    934
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Svar: Ja.

    /B
     
    ollon gillar detta.