Vilka Kinabutiker kan jag lita på vid import? + Övriga frågor och svar

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av indika, 18 jul 2015.

  1. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Funderar du på att beställa någonting från en utländsk nätbutik men är inte helt säker på om du kan lita på sidan eller säljaren?

    Här samlar vi våra erfarenheter och funderingar kring de utländska nätbutikerna!

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    För att få en överskådlig lista färgkodar vi butikerna med GRÖN för okej, ORANGE för var aktsam, och RÖD för undvik denna.​
    (GRÖNA)
    www.amazon.com
    Amazon har aldrig gett mig några bekymmer. Det är antagligen världens största nätbutik.
    www.banggood.com/ (tipsare @svenix@svenix @Facemeat@Facemeat @kallt_kaffe@kallt_kaffe. text av @svenix@svenix)
    "En pålitlig Kina-butik som jag handlat från mer än 20 gånger. De har en ganska bra kundtjänst som verkar angelägen om att lösa ev. problem. De har också ett system där kunderna skriver recensioner om produkterna vilket gör det lättare att veta om en sak är bra eller inte. Finns också ett forum där produkterna diskuteras och man ibland kan hitta ytterligare info."
    www.dx.com/ (tipsare @svenix@svenix @kallt_kaffe@kallt_kaffe. text av @svenix@svenix)
    "Dealextreme är en mycket stor Kina-butik som är pålitlig att handla från. Har också kundtjänst, recensioner och forum, men kanske inte riktigt lika bra som Banggood."​

    www.geekbuying.com (tipsare @Facemeat@Facemeat @Menno@Menno. text av @Facemeat@Facemeat @Menno@Menno)
    "Beställde Xiaomi Pistons 3 därifrån, och det var äkta vara."

    "Har beställt både Piston 3 och en Nubia Z9 Mini därifrån. Tog 2 veckor innan dom skickade telefonen men annars var allt toppen."
    www.geekvida.de (tipsare @Carre_80@Carre_80 @dermike@dermike . text av @Carre_80@Carre_80 )
    "... är en syster sida till pandawill och har alla priser inkl. tull/moms då de skickar vara till EU först och betala tull/moms själva innan det skickar vidare till kund. har även service i tyskland. sidan är förvisso på tyska men de flesta brukar klara det rätt bra :) finns på spanska/portugisiska/italienska (.es/.pt/.it) också."
    www.ibuygou.com (tipsare @indika@indika @discomega@discomega. text av @indika@indika @discomega@discomega )
    "Vi är flera på forumet som har handlat från iBuyGou med gott resultat. När man kontaktar deras support är det viktigt att inte snöa in sig i komplicerade meningsutbyten då de engelska språkkunskaperna på den andra sidan inte alltid är i topp. Håll konversationen rak och koncis så får du snabbt hjälp."

    "Köpte en Xiaomi Mi Note Pro av ibuygo.com. Bra kundservice o snabb lev av dhl. Mycket nöjd ;)"
    www.merimobiles.com (tipsare @antonholmstedt@antonholmstedt. text av @antonholmstedt@antonholmstedt)
    "Även här har jag köpt Xiaomi-grejer, men de säljer även mobiler med fokus på Kina-lurar."
    se.mobilefun.com (tipsare @Rebecka@Rebecka. text av @Rebecka@Rebecka)
    "Köpt därifrån 2-3 gånger. Inget ont att säga om dem. Bra support på svenska. Butiken är baserad i Birmingham, England."
    www.pandawill.com (tipsare @chraist@chraist @Facemeat@Facemeat @devylia@devylia . text av @chraist@chraist)
    "pålitlig kina-butik som säljer äkta varor och inga fake som finns på div. sidor som t.ex. eBay. PayPal finns som betalningsalternativ och mot förmodan om man skulle behöva returnera varan så kan man använda deras återbetalningtjänst där de står för returkostnaden. https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/refunded-returns

    Pandawill har även att man kan betala lite extra för varan där det ingår ett skydd mot tull och beskattning. Skulle varan bli tullad så får man full ersättning från pandawill."

    (ORANGEA)
    www.aliexpress.com
    Piratkopiornas Mecka. Om du handlar härifrån är det bäst att utgå från att varan du köper inte är en originalprodukt. Om priset är för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant. Det är å andra sidan inte alls omöjligt att du hittar en originalprodukt till vettigt pris här. I övrigt sköts leveranser och betalning utan bekymmer. Notera att man inte får köpa en piratkopierad produkt med vilje enligt svensk lagstiftning. Tullen kan ge dig bekymmer vid större leveranser.
    www.ebay.com
    eBay är numer en väletablerad handelsplats som sköts med bravur men, säljare ansvarar själva för produktbeskrivningarna. Var noga med att läsa omdömmen om säljaren, kika på produkten hos fler säljare och gör en egen jämförelse.
    www.gearbest.com (tipsare @antonholmstedt@antonholmstedt. text av @antonholmstedt@antonholmstedt @devylia@devylia @dragontrumpetare@dragontrumpetare @astrob0y@astrob0y )
    "Liknar Banggood vad gäller utbud, men jag har handlat mina Xiaomi-produkter från Gearbest istället eftersom de åtminstone när jag handlat har varit billigare."

    "Gearbest har förlorat all min respekt då deras kundtjänst är bedrövlig och ganska otrevlig när man väl får svar."

    "Börja verkligen tappa allt tålamod när det gäller gearbest. Beställde en quad av dem och enligt dem skall det ta en ca 3-5 dagar för dem att få iväg produkten. Men idag när jag kollade om de skickat något, så fick jag reda på att de stängt min order och skickat tillbaka mina pengar. Jag kollade och ja jädrans pengarna som drogs ifrån min paypal är tilblaks, pengarna som drogs ifrån mitt kort är däremot fortfarande inte tillbaks, men de kommer då antar jag. Men hur i helskotta kan man göra så, utan att informera eller kontakta mig om något fel skett?
    Inte första gången. De har skickat mig trasiga produkter med intrykta lådor som om folk suttit på dem. När jag behövde en ny motor så skickar de fel motor o s v. Hur kan någon ens tycka dessa är bra? Det enda som de verka ha skett är när de skickat tillbaks mina pengar."

    "har tyvärr blivit svartlistad av mig (gjort ett par köp tidigare).
    Beställde nyligen en pryl via paypal för 1200, fick bekräftelse och ordernummer men ångrade mig under samma dag. Kontaktade kundsupport med den information jag fick i bekräftelsen och svaret jag fick var att det var fel nummer samt att mitt konto ej fanns i deras register - detta trots att jag skickade prntscrn på den information som hade förmedlats via deras bekräftelsemail, mitt konto och paypal. Mail:ade fram och tillbaka under två dagar och fick sedan ett bekrfätelsemail om att min beställningen hade skickats ut. Supportpersonen beklagade att det gick fel.

    Nu kanske det här är en strunt sak, Men att en postorderfirma är så snurrig (inget konto samt inget ordernummer?) får mig att skriva ett varnade ord. Om OP anser att min post inte är av godo, så tar jag bort posten asap"

    "@Gremlins@Gremlins: Jag öppnar kartongen och vad döljer sig inuti? *trumvirvel* jo.... ett rosa mobilskal till nån okänd random mobil och en... AC plugg?!
    Man kan inte göra annat än att skratta... vilka tomtar! (Hade beställt en Redmi Note 2)" Läs hela inlägget. ​


    www.lightinthebox.com (tipsare @Facemeat@Facemeat. text av @Facemeat@Facemeat)
    "Beställde ett par inearlurar som efter 3 veckor inte hade skickats. När jag lade beställningen skulle de ha skickats inom 24 timmar. Hörde av mig till supporten som inte ville/kunde hjälpa mig.
    Klickade då på refund-knappen, men då fick jag ett mail av supporten som nekade min refund och istället skickade varan som jag beställt."

    (RÖDA)
    Inget innehåll.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Var kan jag läsa fler omdömmen om nätbutiken jag funderar på att handla av?

    Det går att söka på nätbutiker och läsa fler omdömmen om dem här:
    www.resellerratings.com


    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Är priset hos säljaren rimligt eller finns det en risk att jag kommer betala för mycket?

    Kimovil.com och Pandacheck.com är jämförbara med vår svenska prisjakt.nu. Här kan du snabbt skapa dig en uppfattning om prisbilden för enheten du är intresserad av:
    www.kimovil.com/en
    www.pandacheck.com

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Kommer min nya telefon/surfplatta stödja de svenska operatörernas frekvensband?

    En vanlig fråga som vi kan hjälpa dig att få svar på här:
    Mobilnät, frekvenser och lite annat samt 4G frekvenser.

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------

    All hjälp att fylla på listan mottages tacksamt, särskilt om du blivit lurad, haft problem med en specifik säljare eller stött på andra konstigheter.

    Använd gärna tråden för att ställa frågor kring frakt och tullavgifter med mera samt tipsa oss om nya butiker du har hittat.

    Och framför allt, handla säkert och smart!


    Om vi har missat att lyfta upp era kommentarer nedan till listan ovan får ni gärna skicka ett meddelande till någon moderator så ordnar vi det så snabbt vi kan.



     
    Last edited by a moderator: 17 nov 2015
    king_heisenberg, Kristy, flipp och 13 andra gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    http://www.banggood.com/
    En pålitlig Kina-butik som jag handlat från mer än 20 gånger. De har en ganska bra kundtjänst som verkar angelägen om att lösa ev. problem. De har också ett system där kunderna skriver recensioner om produkterna vilket gör det lättare att veta om en sak är bra eller inte. Finns också ett forum där produkterna diskuteras och man ibland kan hitta ytterligare info.

    http://www.dx.com/
    Dealextreme är en mycket stor Kina-butik som är pålitlig att handla från. Har också kundtjänst, recensioner och forum, men kanske inte riktigt lika bra som Banggood.
     
    Zurvan, chraist, speedline och 3 andra gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    www.pandawill.com pålitlig kina-butik som säljer äkta varor och inga fake som finns på div. sidor som t.ex. eBay. PayPal finns som betalningsalternativ och mot förmodan om man skulle behöva returnera varan så kan man använda deras återbetalningtjänst där de står för returkostnaden. https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/refunded-returns

    Pandawill har även att man kan betala lite extra för varan där det ingår ett skydd mot tull och beskattning. Skulle varan bli tullad så får man full ersättning från pandawill.

     
    Last edited by a moderator: 18 jul 2015
    Zurvan, speedline, Leo83 och 3 andra gillar detta.
  4. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Slår även jag ett slag för www.banggood.com och www.pandawill.com

    Har dock inte varit i kontakt med supporten där då jag inte behövt det, utan fått hem mina varor som jag beställt.

    Nämner även www.geekbuying.com
    Beställde Xiaomi Pistons 3 därifrån, och det var äkta vara.

    En annan sida jag inte vill rekommendera är www.lightinthebox.com
    Beställde ett par inearlurar som efter 3 veckor inte hade skickats. När jag lade beställningen skulle de ha skickats inom 24 timmar. Hörde av mig till supporten som inte ville/kunde hjälpa mig.
    Klickade då på refund-knappen, men då fick jag ett mail av supporten som nekade min refund och istället skickade varan som jag beställt.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  5. Droid_269

    Droid_269 Guest

    www.geekbuying.com
    Har beställt både Piston 3 och en Nubia Z9 Mini därifrån. Tog 2 veckor innan dom skickade telefonen men annars var allt toppen.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  6. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Den här sidan är som prisjakt fast för mobiler, alla typer av mobiler, många kinesiska dessutom http://www.kimovil.com/en/
     
    indika och chraist gillar detta.
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    @Forbizzn@Forbizzn Tack för tipset, klockren sida! Jag slänger upp den i fp med en gång.
     
  8. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    www.gearbest.com

    Liknar Banggood vad gäller utbud, men jag har handlat mina Xiaomi-produkter från Gearbest istället eftersom de åtminstone när jag handlat har varit billigare.


    www.merimobiles.com

    Även här har jag köpt Xiaomi-grejer, men de säljer även mobiler med fokus på Kina-lurar.
     
    chraist gillar detta.
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    gearbest har jag hörttalas om tidigare men merimobiles är ny för mig. Hur är de att handla från? bra support? risk för piratkopior m.m.?
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Har handlat mycket på www.dx.com (www.dealextreme.com) och det har väl egentligen aldrig varit några problem med det mer än leveranstiden kan variera rejält och de säljer saker som de förutsätter att deras leverantörer har på lager och ibland blir det mismatch och vid ett tillfälle har jag fått avbryta en order eftersom produkten inte kunde levereras.

    På sista tiden har jag handlat nästan uteslutande från www.banggood.com och det har fungerat mycket bra. Har även haft kontakt med deras support då ett paket skickades som rekommenderat och posten skickade aldrig utan någon avi (eller så kom avin på villovägar) och paketet hann gå i retur innan jag insåg att det legat och väntat på utlämningsstället i 2 veckor. Det var inget knussel, de undrade bara om de skulle skicka varorna på nytt eller om jag ville ha pengarna tillbaka. Tips också är deras UK site http://eu.banggood.com där man bara ser de varor som finns på UK lagret. (UK lager = ingen risk för tull & moms och snabbare leverans men kostar lite mer).

    När det gäller eBay så handlar jag då och då därifrån och har jag bråttom och/eller inte vill riskera tull & moms så går jag in via www.ebay.co.uk för då kan man filtrera sökresultaten så att man bara ser säljare inom EU. Köper bara av säljare som har många betyg och hög procent positiva och det har sällan varit några problem och när det varit det (typ att man fått fel produkt) så har säljaren löst det.

    När det gäller Amazon så brukar jag i första hand använda www.amazon.co.uk då den ligger inom EU. www.amazon.de (och andra europeiska Amazon-siter) fungerar säkert också av samma anledning men man kan ju bli lite begränsad beroende på vad man besitter för språkkunskaper. Bra att tänka på när det gäller Amazon UK är att om man köper saker som går på 220-240V så är risken stor att man får en brittisk stickpropp. Inget jätteproblem iofs då det finns adaptrar men det är bra att känna till.
     
    chraist och bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Merimobiles verkar ha OK rating enligt den här sajten: http://www.resellerratings.com/store/Merimobiles

    Dock inte så många reviews jämfört med många andra.
     
    indika gillar detta.
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    http://se.mobilefun.com/

    Köpt därifrån 2-3 gånger. Inget ont att säga om dem. Bra support på svenska. Butiken är baserad i Birmingham, England.
     
    indika, chraist och svenix gillar detta.
  13. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  14. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Jag har köpt Xiaomi-lurar därifrån och de var garanterat äkta. Fick tipset om den sidan från både xda och head-fi i trådar som handlade om Xiaomi-hörlurar.
     
    indika gillar detta.
  15. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    måste nämna http://www.geekvida.de är en syster sida till pandawill och har alla priser inkl. tull/moms då de skickar vara till EU först och betala tull/moms själva innan det skickar vidare till kund. har även service i tyskland. sidan är förvisso på tyska men de flesta brukar klara det rätt bra :) finns på spanska/portugisiska/italienska (.es/.pt/.it) också.

    www.gearbest.com har nämnts men jag måste bara påpeka att de har en del väldigt bra priser med EU-warehouse.

    www.aliexpress.com har också nämnts. väldigt bra priser på accessories och reservdelar (bättre priser än ebay)
     
    bernard gillar detta.
  16. devylia

    devylia Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2015
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    87
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Handlar mest från Pandawill nu för tiden. Gearbest har förlorat all min respekt då deras kundtjänst är bedrövlig och ganska otrevlig när man väl får svar. Pandawill däremot är klockren. Snabba svar och trevliga. Råkat beställa fel utan problem att ändra etc
     
    bernard gillar detta.
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Börja verkligen tappa allt tålamod när det gäller gearbest. Beställde en quad av dem och enligt dem skall det ta en ca 3-5 dagar för dem att få iväg produkten. Men idag när jag kollade om de skickat något, så fick jag reda på att de stängt min order och skickat tillbaka mina pengar. Jag kollade och ja jädrans pengarna som drogs ifrån min paypal är tilblaks, pengarna som drogs ifrån mitt kort är däremot fortfarande inte tillbaks, men de kommer då antar jag. Men hur i helskotta kan man göra så, utan att informera eller kontakta mig om något fel skett?

    Inte första gången. De har skickat mig trasiga produkter med intrykta lådor som om folk suttit på dem. När jag behövde en ny motor så skickar de fel motor o s v. Hur kan någon ens tycka dessa är bra? Det enda som de verka ha skett är när de skickat tillbaks mina pengar.
     
    indika gillar detta.
  18. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Kanske off topic, men bilka.dk är för de som känner till det en slags dansk version av Ullared. Vad som är bättre med bilka är att de säljer teknik billigt när det väl är dags för kampanjer. Det är dock inte lönsamt om man ska åka ner från Stockholm för att köpa en tv, vilket jag är på jakt efter. Undrar därför om någon känner till hur Mac kan göra för att få leveransen via deras hemsida till Sverige, likt de system som finns för Storbritannien och USA med postboxar och mellanhänder som fraktar vidare.

    Tacksam för svar
     
  19. Carre_80

    Carre_80 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    709
    Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    www.pandacheck.com är en liknande sida. De två komplettera varandra bra. Ibland går det inte att hitta en produkt/eller alla shops på ena men på den andra sidan.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  20. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
    Köpte en Xiaomi Mi Note Pro av ibuygo.com. Bra kundservice o snabb lev av dhl. Mycket nöjd ;)
     
    indika och bernard gillar detta.