Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon här erfarenhet av elcyklar? Vad har ni för elcykel i sådana fall och är ni nöjda med den? [​IMG]

    Som jag förstår det pekar trenden sedan 2015/2016 mot cyklar med motorn placerad i cykelns vevparti. Till de mest populära motortillverkarna hör i dagsläget Bosch, Yamaha och Shimano.

    Ett problem med mittenmonterade motorer framför hjulmonterade verkar vara att de är betydligt mer svåruppgraderade om jag förstått saken rätt. Enligt uppgift verkar exempelvis inte Bosch sälja motorer annat än direkt till tillverkare.

    Både Bosch, Yamaha och Shimano erbjuder batterier med antingen 400Wh eller 500Wh (36V) kapacitet.
    Bosch-batterier: https://www.bosch-ebike.com/en/components/powerpack/
    Shimano-batterier: https://shimano-steps.com/e-bikes/europe/en/the-system
    Yamaha-batterier:http://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/pw/0004.html
    (Värt att notera är att Yamahas batterier fungerar ned till -20 grader C, medan Bosch endast specificerar -5C).

    Bosch

    bosch.png

    Yamaha

    Yamaha PW
    yamaha_2.png

    Yamaha PW-X (Nyhet, kommer Q3-Q4 2016)
    power_yamhaa.png

    PW-X (2016) vs PW (2015)
    yamha_news.png

    Shimano STEPS


    shimano_steps.png
    The system includes a 250W, 36-volt electric drive unit.The drive unit produces a maximum torque of 50nm.



    Utöver Yamahas PW-X kommer även Bosch med en uppdaterad motor för de kommande årsmodellerna inom kort. Bosch motor verkar dock inte ha några större uppdateringar utan har fokus på kringfunktioner och tillbehör (ex. stöd för dubbla batterier), framför en mer omfattande omdesign som Yamahas PW-X.

    Cyklar med Yamha PW-X och Bosch nya motoralternativ kommer säkert presenteras på Eurobike i September och strax därefter finnas till försäljning. Det finns förstår fler motoralternativ också, men tillverkarna ovan är de som finns i 90% av de elcyklar som säljs i Sverige/Norden.


    speedbox.png
    Värt att tillägga är att samtliga av dessa motorer går att "chiptrimma" tämligen enkelt: http://www.ebiketuning.com/. Det är förstås inget som rekommenderas och innebär att cykeln måste klassas som en moped och typgodkännas. En trimmad cykel kan alltså inte framföras på en vanlig cykelväg och kräver att föraren har moppekort & trafikförsäkring. Om cykeln däremot körs på inhägnat privat område är det fritt fram.

    kedjedrev.png
    Om man mot förmodan väljer att trimma sin elcykel så att den går fortare kan det vara en god idé att samtidigt experimentera med att byta kedjedrev, så att man inte behöver trampa så fort vid högre hastigheter. Exempel: http://www.ebiketuning.com/shop/product/57-chainrings-bosch-gen2.html.


    Tänkte själv köpa en hybridcykel (touring-modell med dämpad framgaffel) att pendla med i höst/vinter nu när 2017 års modeller får premiär (har 2 mil till jobbet), och är därför lite nyfiken på vad andra har för erfarenheter av elcyklar och vilka motorer ni valt (...eller funderar på att välja) samt hur tillförlitliga motor+batteri varit.

    Jag har försökt cykelpendla förr och äger en Specialized hybridcykel som väger lite och som är lättrampad, men det främsta problemet med den som med alla andra cyklar är att man kommer fram rätt svettig. Det blir ett lite större projekt att packa ned ombyte och duscha på jobbet eller hos kamrater om man skall cykla längre (10km+), speciellt backiga sträckor.


    Just nu tycker jag att Yamhas kommande PW-X-motor verkar mycket intressant i kombination med en hybridcykel. Den nya motorn är kompakt och väger knappt 3kg (lättast i klassen). Yamaha har som jag nämnde ovan också en fördel i nordiskt klimat med batterier som enligt specifikationerna klarar av att användas vid väldiga låga temperaturer.


    730600_light.jpg

    En hybrid som för närvarande verkar ge mycket motor+batteri för pengarna (20-25k-klassen) kommer från tyska Cube, men är utgående/slutsåld eftersom 2017-modellen är på ingående:
    Cube Cross Hybrid Race Allroad 500 2016 (Bosch Performance CX, 70nm + 500Wh)


    Motor/märken:
    Bosch: Cube, Scott, Crescent, E-green, Trek
    Yamaha: Haibike, Batavus
    Shimano: Crescent, Merinda, Scott, Ecoride.se

    Butiker/märken:
    Smartcyklar.se: Cube, Scott, Batavus, Crecent, Cube, Merinda,
    Cykelkraft.se: E-green, Scott, Merida, Cube
    Rideaway.se: Haibike (SDURO)
    Teamsportia.se: Crescent, Scott, Trek


    Lästips:
    Electric bike report har en bra jämförelse mellan fyra olika motortyper med för- och nackdelar.
     
    Last edited: 9 aug 2016
    milky81 gillar detta.
  2. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Jag har även kikat lite på el-cyklar och gillar Shimano steps systemet.
    Mina krav är lite speciella, då jag vill ha en gubbcykel eller promenadcykel som handlarna verkar kalla dem.
    Vill helst slippa ligga dubbelvikt med nacken i jobbig vinkel, utan sitta rak i ryggen för att se över biltaken och att det är bekvämt när man har en Hövding (Airbag) på sig.
    Har sedan 6-7 år en Skeppshult ARC som har en del saker som jag gillar.
    Trumbroms i framhjulet som i stort sett är låsningsfritt och fotbroms bak.
    Växlarna inbyggda i baknavet vilket hittills varit underhållsfritt, har endast justerat vajern någon gång per säsong.
    En rejäl pakethållare med utfällbara vingar så att du kan ställa matkassen utan att vara rädd att den tippar och ramlar av i kurvorna.
    Cyklar oftast till affären eller till jobbet ca 4 km men Västerbron/Tranebergsbron är svettiga.
     
    milky81 och bernard gillar detta.
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den såg riktigt trevlig ut, men med nuvarande regler tror jag att den kommer behöva registreras som en moped/bli typgodkänd eftersom motorn har en effekt på 750W. Maximalt 250W är tyvärr tillåtet i Sverige.

    @Egil@Egil Ecoride har ju blivit rätt populära i Sverige, de har en med en Shimano STEPS-motor här:
    http://www.ecoride.se/elcyklar/ecoride-steps/

    Har själv kört deras "Ambassador" och fann att den var välbyggd, rejäl och lastade bra. Korgen är massiv på den modellen, men då den inte syns på bilden för Ecoride steps misstänker jag att man måste sitta dit en korg i efterhand, och det blir kanske inte lika stabilt som om den sitter integrerad i ramen.

    Ecoride använder för övrigt Panasonic-batterier. Framgår dock inte vad för nummer batterichassit har, så svårt att Google på om det finns att köpa. Jag misstänker i alla fall att de är lätta att uppgradera/byta ut. Man bör alltid ha koll på vad för batterier som används eftersom det är en komponent som garanterat kommer att behöva bytas ut på sikt.

    Jag tror både att Shimano Steps och Bosch Active Line borde fungera bra för en "citybike". Bägge svarar som jag förstår det rätt snabbt och mjukt när man trampar. Yamaha PW-motorn har fått en del kritik för att det tar ett tag innan den så att säga "biter" från dess att man börjar trampa. Yamaha-motorn påstås också låta något mer än både Bosch och Shimano, men av de jag hittills testat tycker jag att ljudnivån är rätt jämförbar, men det varierar nog lite från cykel till cykel också. Yamaha-motorn är den starkaste på marknaden, så om man lastar mycket och kör i branta uppförsbackar kan den dock vara att föredra.
     
    Last edited: 9 aug 2016
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Aha jag har ingen koll på reglerna i Sverige.
    Såg en recension av den igår på Vessel så det därför jag kom på att länka den :)

    Edit: Linus Tech Tips var det som provade den. Kommer nog upp på Youtube om en vecka, på Vessel kan man se allt en vecka tidigare.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan tillägga att 25km/h känns rätt trist utanför stan. Det är en hastighet där man hemskt gärna vill trampa på lite extra för att komma upp i runt 30km/h, men då har man ju noll assistans av motorn. Det är lite olyckligt att gränsen just går vid konservativa 25km/h. De där extra 5km/h gör mycket för upplevelsen :)

    Jag snittar själv ~33km/h på min "vanliga" hybridcykel (Specialized Vita Elite) första milen, och kommer upp i långt högre hastigheter på raksträckor och vid nedförsbacke.
     
    Last edited: 9 aug 2016
  7. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Bafang har fina kit om man vill montera själv, finns även med lite mer effekt.
    Dock import som gäller om man inte vill betala överpris.
    Tyvärr inte så billigt...
    uploadfromtaptalk1470766318260.jpg uploadfromtaptalk1470766327653.png


    Ska man vara värst så ;)
     
    bernard gillar detta.
  8. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Tack för tipsen, de är ungefär vad jag letar efter.
    Hittar en här som nästan är vad jag letar efter tror jag, men vad är rullbroms för något?
    http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/c...cyklar/lm-serien/lm400-lowstep/p/1972646-2016
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så här ser en rullbroms ut: http://www.sheldonbrown.com/rollerbrakes.html

    De är inte riktigt lika effektiva som skivbromsar, men är i stort sett underhållsfria och håller länge. En kombination av skivbroms fram och rullbroms bak tycker jag låter bra för en "citycykel".
     
    Last edited: 11 aug 2016
  10. Egil

    Egil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    638
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    O.K. Tack!
    Fotbroms är en av mina hangups och slippa ha matkassen dingla från styret.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Från och med 1/1 införs en ny form av typgodkännande för elassisterade cyklar inom EU, om jag förstått saken rätt:

    L1e-A: 25km/h, motoreffekt 1kW

    L1e-B (speed pedelcs): 45km/h, motoreffekt 1-4kW (Faller inom moped klass II)

    Jag har mailat transportstyrelsen för att försöka få klarhet i vad som gäller om man köper en L1e-B-typgodkänd elcykel 2017.

    Stämmer det att L1e--B klassas som moped klass II lyfts hastigheten från 25km/h till 45km/h och motoreffekt från 1kW till 4kW med vad jag förmodar är följande övriga krav: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-II/

    Jag hoppas att det stämmer, för det vore ju utomordentligt fantastiskt. Bilen skulle omedelbart pensioneras och storhandel kommer framöver ske med cykel och kärra för min del. I dagsläget räcker inte 250W motoreffekt till några sådana äventyr.

    Referens:
    http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32016R1824
    http://www.raivereniging.nl/ecm/?id=workspace://SpacesStore/4ee4a9c0-3b5a-48f7-9346-ce670f4a0e43
     
    Last edited: 6 nov 2016
  12. Kung81

    Kung81 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor fri surf
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Samsung
  13. tlundberg

    tlundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hur gick det, blev det cykelköp?
    Någon som vet exakt vilka regler som gäller för L1e-A i Sverige idag?
     
  14. tlundberg

    tlundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Just ja, glömde återkomma. Fick följande svar från Transportstyrelsen:

    L1e-A är motoriserad cykel med trampor och hjälpmotor med effekt högst 1000 W som stängs av helt vid 25 km/tim enligt förordning (EU) nr 168/2013 medan L1e-B är en tvåhjulig moped som inte uppfyller ovanstående klassificeringsgrunder, exempelvis en S Pedelec med motorstöd upp till 45 km/tim.

    Cyklar med elektrisk hjälpmotor kan delas in i tre typer som behandlas på följande sätt i svensk lagstiftning:

    1. En cykel med trampor och elmotor med nettoeffekt 250 W som bara driver för att förstärka trampkraften upp till max 25 km/tim är CYKEL i Sverige och i övriga EU då dessa fordon är undantagna från tillämpningen av förordning (EU) nr 168/2013 om två och trehjuliga fordon och fyrhjulingar.

    2. Enligt samma förordning är en cykel med trampor och elmotor med kontinuerlig märkeffekt högst 1000 W där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim en motoriserad cykel fordonsklass L1e-A som i Sverige är en MOPED KLASS II och får köras av personer som är födda före 1 oktober 1994 utan förarbevis och av yngre personer som fyllt 15 år och har förarbevis för moped klass II. Trafikförsäkring är obligatoriskt men moped klass II Är inte registrerade i fordonsregistret. Föraren ska ha hjälm, men får använda cykelhjälm istället för E-godkänd moped/motorcykelhjälm. Mopeden ska vara EU-typgodkänd enligt ovan nämnda förordning för att få brukas i trafik. Den får köras på cykelbanor.

    3. Enligt förordning (EU) nr 168/2013 är en cykel med trampor och elmotor med kontinuerlig märkeffekt högst 4000 W där motorn ger krafttillskott i hastigheter upp till 45 km/tim en moped fordonsklass L1e-B. I Svensk lagstiftning är det en MOPED KLASS I och får köras av förare som har körkort, lägst AM-behörighet. Den ska registreras i fordonsregistret, har alltså registreringsskylt. För att kunna registreras måste den vara EU-typgodkänd. Trafikförsäkring är obligatorisk. Föraren ska ha E-godkänd moped/motorcykelhjälm. Moped klass I får inte köras på cykelbanor.


    Det är fortfarande strikta regler kring elcyklarna. Det enda som är tillåtet utan att mopedklassas (vilket genast gör saker rätt tråkiga) är 25km/h och maximalt 250W motoreffekt.
     
    Last edited: 21 mar 2017
  16. tlundberg

    tlundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Verkar som att infon i pdf:en stämmer då alltså :)
    Moped klass 2 är väl rätt okej, bara lite trist med försäkringen...
     
    bernard gillar detta.
  17. tlundberg

    tlundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Och hur blev det med cykel. Köpte du någon?
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant: https://www.cykloteket.se/artikel/e-turn-bh-neo-nitro-city/

    Det verkar som att cyklar som endast är pedalassisterade upp till 45km/h klassas som "moped klass II", och får då framföras på cykelväg, men kräver hjälm och trafikförsäkring.

    Fast med tanke på att de inte längre säljer cykeln eller några "S-pedelec"-cyklar längre, så kanske de bara misstolkat reglerna...

    Edit: Ah! Nu ser jag varför vissa cykelbutiker skriver så. Tydligen har några få cykelmodeller fram till november 2016 fått undantag från Transportstyrelsen: http://www.elcykelvaruhuset.se/sv/lar-dig-mer-om-elcyklar/lar-dig-mer-om-speedbikes

    Det är alltså så att allting över 25km/h fortfarande klassas som Moped Klass I. En cykel som inte får framföras på flertalet cykelvägar är kanske inte jätterolig. Då får man gå i de fall

    Jag har en enklare elcykel för stunden, en Ecoride. Väntar på att en modell med Yamahas PW-X-motor kommer till svenska marknaden som inte kostar löjligt mycket. De flesta med mittmotor har Bosch, men efter att ha testat en cykel med PW-X kändes Boschen lite trist.
     
    Last edited: 2 maj 2017
  19. UncleM

    UncleM Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Vet ni något om Decathlon elcycklarna? De verkar vara billiga men okej?
     
  20. 3kgt

    3kgt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2012
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    107
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Lenovo P2
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Samsung S8
    Platta:
    Asus Zeenpad 3S 10 LTE
    Platta 2:
    Asus Nexus 7 2gen
    ROM:
    LineageOS
    Har idag 2 elcyklar. En Giant med Yamaha Mittmonterad motor 80Nm och en Haibike Sduro Yamaha 75nm
    Det hela började med tanken om uppgradering, sedan efter mycket läsande så insåg jag att det är ej värt, "mycket jobb" och osäkerhet kring kvalite samt flesta ej lagliga, dåliga batterier osv
    Så steg 2 var att köpa en enkel cykel.
    Då kollade jag upp biltema, xxl, decathlon, blocket m.m Samt testade en hel del cyklar.
    Slutade med Gianten till slut som gick på 25000 kr!
    Men jag kan säga dig att You Really Get what you pay for!
    Det är Enormt skillnad på motor och styrka mellan decathlon,biltema och en giant.
    Det märker du av i uppförsbackar. På en raka så är flesta "okej"
    Mittmotorer är det bästa/starkaste.

    Så då var det dags att köpa en cykel för frun.
    Ville ej investera sådana pengar igen så jag gick och köpte biltema MTB för 10000 kr.
    Har en uppförsbacka nära mig som jag testade cykeln på direkt. Och den SÖG. Så då åkte jag tillbaks med den direkt till butiken.

    Jag gick på en cykelmässa och fick cykla en Fulldämpad MTB. Och då var jag fast. Åter igen mycket läsande och recensioner, testande m.m
    Köpte nu en fulldämpad MTB till mig själv och gav 1 åriga Gianten till frun :D
    Men jäklar vad det är för skillnad mellan dessa och decathlon och liknande.

    Dock kan jag säga att detta vart innan XXL hade sina nya elcyklar. Dem har en hel del egna till bra priser och några med mittmonterade motorer. Så jag skulle köpt en sådan om dem fanns idag.Helst någon med 80nm.

    Hoppas detta hjälpte, jag la ner Många timmars testande och läsande innan köp :)
    Ps. XXL cyklar har 3 års garanti, Gianten är köpt där. Dem har fina MTB nu som sagt för allt mellan 7000-15000 kr.
     
    Egil, maww och bernard gillar detta.