Telefon större än 6"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av improwise, 13 okt 2016.

  1. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag tillhör en udda del av befolkningen men jag tycker för det mesta att alla telefoner är för små samtidigt som jag tycker surfplattorna är för stora för det jag vill använda dom till. Därför försöker jag alltid hitta telefoner som är 6" och gärna över det men det är inte så lätt. Finns det några vettiga mobiler större än 6"? Är normalt en sucker för specar och prestanda och pris spelar ingen större roll. Kör eg aldrig något mer prestandakrävande än YouTube så eg kan jag nog leva med om prestandan inte är topp och lägre upplösning brukar ju innebära bättre batteritid så det är nog inget problem heller så länge det iaf är Full HD.

    Några bra förslag? Gärna något som att går att köpa också utan att gå omvägen via en kinesisk risbonde :D

    (Kanske skulle tillägga att jag inte är ute efter nån som kan göra sökningar på Prisjak eller motsvarande åt mig utan gärna som kan dela med sig av lite egna erfarenheter osv)
     
    Last edited: 13 okt 2016
    Jan-Bertil gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om du vill ha en mobil större än 6 tum (vilket är det segment jag själv använder mig av) finns det idag fyra alternativ:

    1. Asus Zenfone 3 Ultra - 6,8 tum, Snapdragon 652 och bra hårdvara iövrigt.
    2. Huawei/Honor Note 8 - 6,6 tum och hela baletten.
    3. Lenovo Phab2 Pro - Första Google Tango-mobilen.
    4. Xiaomi Mi Max - 6,44 tum och snarlik Asusen.

    Sedan finns en 6,33 tummare från LeEco i form av Le Max Pro men den modellen kom i januari och... försvann ända tills jag såg den i My Mobiles mobilguide men huruvida den kan köpas är en öppen fråga.

    Idag är det dessa fyra (fem om vi ö.h.t kan räkna LeEcon) som gäller om man vill upp över 6 tum. Sony Xperia Z Ultra är ytterligare en men den kom 2013 och sedan finns det vissa andra alternativ men de är knappt värda att nämna eftersom hårdvaran är... lite antik (1 GB RAM, 8 GB lagring etc).

    För egen del blev det en Xiaomi Mi Max 4/128 (Pro fast nu heter den Prime) efter tre års Ultra-ägande och det är en mycket bra enhet som imponerar stort. De andra alternativen är inte dumma heller och jag skulle t.o.m sträcka mig så långt att det är en smaksak eller fråga om prioriteringar vilken man väljer.

    Maxen blev mitt val p.g.a vettig hårdvara, 128 GB lagring plus minneskort (har 200 GB där) och att den har Resurrection Remix vilket gör att min konfiguration fungerar som den skall. Dessutom bra pris på den.
     
    Jan-Bertil och improwise gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag måste också påpeka att man nog inte skall köpa av risbönder men de fyra alternativen är lätta att få tag på och kan även skickas inom EU. Jag håller också helt med om fördelarna med skärmstorleken - 6,44-7 tum är en optimal sweetspot mellan plattans rymd och mobilens kompakthet.

    Xiaomi Mi Max är svårslagen just nu eftersom den har acceptabelt ROM-stöd, vilket är en öppen fråga för de andra alternativen. Lenovo Phab2 Pro är ytterst intressant i.o.m Tango men lanseringen har försenats - november verkar gälla nu.

    Asusen har precis börjat levereras och är intressant men ROM-frågan är fortfarande öppen. Ingen information ännu på den fronten.

    Huawei/Honor Note 8 är trevlig och nu när denna tillverkare börjat samarbete med XDA finns potential. CM13 finns i tidig version för P9 Plus vilket är ett stort steg för Kirin och indikerar att det finns potential. Alltså en enhet som kan bli något.

    Däremot kan jag med säkerhet säga att vill man ha stor skärm blir det nätbeställning - sannolikheten att någon operatör skall ta in en phablet är rätt liten. Å andra sidan finns det inte så många skäl att begränsa urvalet till operatören när man kan få oerhört mycket mer om man ger sig ut på den öppna globala marknaden.;)

    Edit: Du kan läsa mer i Mi Max-tråden där jag även lagt upp skärmdumpar på min egen enhet etc.
     
    Jan-Bertil och improwise gillar detta.
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
  5. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tack båda för svar. Har en Huawei Mate 8 som är 6" (om jag minns rätt) så skulle gärna vilja gå en bit upp mot 7" för att det ska bli en tydlig skillnad. Inte helt övertygad om Huaweis eget gränssnitt. Var tidigare synnerligen aktiv på XDA med att flasha ROMs till höger och vänster men har väl på senare tid känt viss osäkerhet kring det efter ett par säkerhetsseminarium som tangerat de ämnet. Man vill gärna veta vem som står bakom olika saker innan man laddar på dom, men är det så att källkoden finns tillgänglig minskar moståndet lite.

    ZenFone 3 Ultra låter intressant liksom Note 8 (man kan undra om dom medvetet "snodde" Samsungs namn här :) ). Synd att det inte verkar som om de större Phadphones som finns tillgängliga idag är några riktiga toppmodeller, men vi kanske är för få som är beredda att betala dyrt för den storleken. Har funderat några gånger på om man skulle köpa en SE Ultra Z men den känns väl lite väl gammal nu.
     
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Minns när jag bytte från en 5" Doogee Y100 Pro till en 5,5" men i övrigt likadan Y100 Plus,så tänke jag:

    Kan man verkligen släpa omkrig en så pass stor klump hela dagarna?


    Nu sitter jag med samma funderingar med min nya Xiaomi Mi Max., men ska snart ta det skarpa steget.

    vad det gäller problemet med garantifrågor och reparationer på en produkt som inte säljs och repareras lokalt, där man kan bli sittande länge i väntan på att den kommer i retur, så har jag löst det på så vis:

    Jag köper alltid två, där en kör jag igång med alla appar osv., klar att användas, men sedan lägger i en låda som reserv om arbetsexemplaret skulle råka gå sönder eller så.

    Det kanske verkar onödigt dyrt, men inte om man ser till helheten, anser jag.
    Sedan är Mi Max:en relativt billig @ 1700:- / st., visserligen varianten med bara 3GB & 32GB.

    .
     
    hemskasven gillar detta.
  7. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Note-namnet har blivit "synonymt" med stor skärm - finns ett antal olika Notes därute. Personligen associerar jag snarare "Note" med "stylus" än en skärmstorlek.

    Jag håller med om att dagens modeller inte är 100% flaggskepp MEN det är ändå en oerhörd förbättring mot tidigare. Så sent som 2015 fanns det inte en enda vettig ersättare till Xperia Z Ultra. Det enda som fanns var antingen enheter med avsevärt mindre skärm eller 7-tummare med rent usel hårdvara (1 GB RAM etc) vilket nu ändrats till att ge oss helt OK modeller med 4 GB RAM, 32-128 GB RAM etc. Snapdragon 650/652 är inte dumma heller - de är strömsnåla och ger prestanda motsvarande en 808 i princip och är en rejäl skjuts mot Snapdragon 800 i Xperia Z Ultra.

    Den riktigt stora fördelen med 652 är effektiviteten - inte ens om man pressar en Mi Max eller Zenfone 3 Ultra får man någon särskild värme från enheten och skärmtiden blir 11-13 timmar beroende på konfiguration.

    Förövrigt bra att LeEco Le Max Pro trots allt finns att köpa under annat namn. 6,33 tum passar tveklöst in här.

    Sedan måste jag säga att man inte bör oroas över att importera en enhet. Väljer man en seriös säljare får man mobilen på två dagar med DHL eller annan expressfrakt och det totala utbudet på marknaden talar för det. Vill man verkligen ha större än 6 tum är det import som gäller.

    För min egen del skulle jag inte kunna tänka mig annat än import då alla modeller jag finner intressanta kräver det.

    Jag kan definitivt rekommendera Mi Max - den har imponerat stort på mig och det enda som jag haft som kan utmana i helhet vs konkurrensen har varit Nokia E90 Communicator, HTC TP2 och HTC HD2 back in the days. Maxen är helt enkelt mycket solid, stabil och gör precis vad den skall på ett utmärkt bra sätt.
     
  8. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Snapdragon 650/652 har imponerat oerhört på mig i min Mi Max. Så pass mycket att jag skulle välja den före 820/821 alla dagar i veckan då jag prioriterar dess energieffektivitet framför den extra prestandan som jag verkligen Verkligen aldrig någonsin känner ett behov av. 650 som är i min är en arbetshäst som sällan blir mer än lite ljummen. Fullträff i processorvärlden om du frågar mig.
     
    iterva gillar detta.
  9. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Håller helt med. Qualcomm fick in alla rätt med denna processor. Kraften finns där (78K-80K AnTuTu) samtidigt som den är strömsnål och rejält sval. Högsta temperaturen på min Max har varit ungefär 36,5 grader när jag pressat den. Min Ultra kan bli avsevärt varmare än så.

    650/652 är första processorn i "mid-rangekategorin" jag uppfattat som helt och hållet fullfjädrad och med prestanda som gör att man kan ta den utan att uppleva brist på kraft.
     
    iterva gillar detta.
  10. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Enda haken är att jag redan har en Mate 8 dom är 6" och då känns inte hoppet till 6,3" eller 6,4" riktigt stor nog.

    Import är inget problem men gärna iaf så laddare funkar rakt av med våra uttag och att rätt band stöds. Några inom EU ni kan rekommendera dom ligger lite mer prioriterat än Sverige? Kanske nån som har nya ZenPhone?
     
  11. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag har inte riktigt koll på Zenfone-försäljare men EU-leveransalternativ via t.ex iBuygou och GeekBuying finns. Sedan kan man också beställa direkt från HK (de har dock inte Asusen).

    Dock måste jag säga att hoppet från 6 tum till 6,44 faktiskt är större än man tror när man ser siffrorna. Rätt stor skillnad. Zenfone 3 Ultra är dock 6,8 tum men när man ser dem sida-vid-sida är inte skillnaden i storlek särskilt omfattande.

    Asusen kan beställas från Expansys enligt vad jag kan se. Om du är ute efter modellen är det en helt OK butik att handla från. Jag rekommenderar dock att du undersöker XDA före beställning då Asus inte är så bra på ROMar. En debloatad ROM är definitivt av nöden för att få riktigt bra fart på enheten.
     
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hoppet från 6" till 6,44" är större än vad du nog tror. Över 6,44" börjar vi snacka otympligt på riktigt.
     
  13. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Vill minnas att jag hört det sägas några gånger tidigare i mobilhistorien :)

    Dessa asiatiska tillverkare är ju rätt förtjusta i att ha egna UIs ovanför Android vilket jag i sig inte har några större problem då jag inte tycker att pure Android är så det otroligt fantastiskt att det inte kan förbättras. Men ett bekymmer är att kontroller på låsskärmen inte alltid lirar som det ska. Vet inte om det är apptillverkarnas fel eller men ändå irriterande.Verkar främst gälla "mindra appar" som typ Storytel och Sveriges Radio.

    Hur smidigt är det att byta låsskärm mot en annan och hur säkert är det? Har gjort det några gånger själv men inte riktigt säker på i vilken mån det sker på ett standardiserat sätt eller om det är hackbetonat som riskerar att gå ut över säkerheten?
     
    Last edited: 15 okt 2016
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Om du vill ha full kontroll över låsskärmen utan att det krånglar med appar som vill ta över för kontroll (t.ex musikspelare som visar album art etc) är bästa budet att antingen ta en enhet som kan köra CM etc (Mi Max exempelvis) eller använda Xposed och modulen L-M Lockscreen Widgets.

    Därför hade jag avvaktat CM till Zenfone 3 Ultra före beställning alternativt tagit en Mi Max. En gång i tiden använde jag WidgetLocker då den tillåter en omfattande låsskärm med widgets men den lägger sig över originalskärmen s.a.s.

    Många ersättningslåsskärmar lägger sig över originalet, d.v.s att man kan få dubbel funktionalitet i så mening att man sveper på ersättaren för upplåsning vilket sedan följs av originalskärmen där man t.ex använder fingeravtrycket.
     
  15. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Kanske lite OT men ändå inte....men hur säkert är det eg med enablade widgets på låsskärmen osv? Är det kanske därför som Android införde begränsningar i takt med att OS:et utvecklades. Initalt var det som bekant inte så mycket fokus på just säkerhet.

    Kanske man måste vänja sig vid att Widgets på låsskärmen och hög säkerhet inte hänger ihop, eller så får man köra med 2 låsskärmar i linje med det du säger.

    Eg är det främst pause/play och next/previous som jag använder, och med tanke på att dessa väl går att styra vida ett headset kan man ju undra om just dessa skulle kunna aktiveras på låsskärmen ändå på ett säkert sätt? Iom att det nästan alltid fungerar med ett headset så gissar jag att det använder någon slags standard API i Android?
     
  16. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Widgets på låsskärmen är ingen direkt risk i sig själv - anledningen till att Google tog bort det var att "det var svårt att använda" i den form det hade i bl.a. 4.4.x.

    Spelarkontroller behöver normalt inte särskilda widgets eftersom de visar sig automatiskt på låsskärmen. Om en spelare inte gör detta lär det bero på en dåligt programmerad app. Främsta anledningen till att lägga ut widgets på låsskärmen är t.ex Chronus och inte för att få spelarkontroller.
     
  17. improwise

    improwise Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    912
    Mottagna gillanden:
    171

    MINA ENHETER

    Tog en chansning och beställde en Zenfone 3 Ultra från Amazon.de. Svindyr (typ 850 EUR) men man lever ju bara en gång :D

    Något jag personligen har svårt för fingeravttrycksläsare på baksidan av telefonen, tycker det är rejält irriterande när telefonen ligger på ett bord att behöva plocka upp den för att låsa upp den. Denna (till skilnad från övriga Zenfone 3) har den på framsidan. Sen gillar jag personligen kapacitiva knappar också.

    Dröjer väl iaf nån vecka innan jag får den, får återkomma då med lite intryck.

    Edit:

    Kollade aldrig upp att den har de GCM/4G band som behövs i Sverige men numera får jag intrycket att de flesta dyrare lurar verkar ha stöd för det mesta. Nån som har koll?
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, den versionen som inte är den kinesiska, skall fungera med svenska operatörer på alla band. Det inkluderar band 38 som Tre är ensamma om.
     
    improwise gillar detta.
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Gratulerar till Zenfonen. Ser fram emot intrycken av den då det är en modell jag följer trots att jag valde Maxen.

    Det hade blivit en Asus för mig om ROM-fronten varit klar samtidigt som priserna varit mer rimliga (kan inte motivera att betala $300 extra och få 64 GB lagringsutrymme jämfört med en snarlik Mi Max med 128 GB). Förhoppningsvis kommer Zenfone 3 Ultra ner i pris framöver - rimligt vore väl $100-200 mer än för en likvärdigt bestyckad Mi Max (64 GB).

    Enda risken är att du sedan kommer att rata alla mindre enheter och därmed är fast i 6,44-7-tumssegmentet på samma vis som jag själv (det finns inte på kartan att ha mindre skärm än 6,44).

    Förövrigt får jag rekommendera att du installerar Kodi på Zenfonen, det fungerar riktigt bra på stor skärm och är dessutom behändigt när man kör Chromecast.

    Förresten, apropå fingeravtrycksläsaren. Jag skulle gärna ha två - en fram och en bak då den sistnämnda placeringen är perfekt när man har mobilen i handen. Ytterligare en variant är en sensor under skärmen men då gäller det att den inte är för placeringskänslig.

    Sedan får jag rekommendera dig att försöka få in Xposed och MaxLock då det är bra att kunna fingeravtryckslåsa olika appar.
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Zenfone 3 Ultra såg intressant ut om än lite för stor för vardagsanvändning för min del skulle jag tro. Mi Max is pushing it already. Men €850? Saftigt som fan. Kollar jag ebay.com hittar man den för 5500-6500kr. Kan man få säljaren att deklarera lågt värde på det så blir det ju ett förmånligare pris. Personligen föredrar jag faktiskt också fingeravtrycksläsaren på framsidan märker jag nu när jag rullar en iPhone 6S Plus för stunden. Har den liggandes på bord rätt ofta och kollar telefonen så det är skönt att komma åt läsaren utan problem då också.