Fråga: Samsung Pay med Gear S3 / Gear S2

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Oceanic, 23 feb 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Samsung pay kommer till sverige är det någon som vet om det kommer funka med klockan ?
    Vore helt grymt att kunna lägga fram klockan när man ska betala, tanterna på ica lär ju undra vad fan man sysslar med om man hackat dom eller något haha
     
    kupster gillar detta.
  2. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Jag hade en Gear S2 förut och den fick nån större uppdatering med Samsung Pay på lång tryck på översta knappen.
    Nu har jag Gear S3 och här finns det ingen Samsung Pay förinstallerad. Har laddat hem APK filerna från apkmirror men går inte att logga in eller starta ännu. Kanske måste vänta ett par veckor till.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Alla detaljer kommer att presenteras av Samsung 9/3 som jag förstått det. Finns inget officiellt ännu, men kan nästan helt säkert säga att Samsung Pay kommer fungera i Sverige med både Gear S2 (NFC endast) och Gear S3 (NFC+MST) utifrån den information vi fått via andra kanaler.
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    En sådan elementär funktion skulle göra klockan extremt mer användbar, det är en jävla stor grej att kunna lämna plånboken hemma! då skulle man kunna förbise många andra nackdelar med tizen.

    Och som sagt det är igentligen bara samsungs lösning för mobila betalningar som är den enda bra lösningen, då den inte kräver nya terminaler, att inte android pay och alla andra kör samma teknik beror nog på att samsung har pantent på denna överlägsna teknik.. om alla skulle enas om att köra denna skulle utvecklingen med mobila betalning gå smkt snabbare.

    men kan någon bekfräfta hurvida samsung pay fortfarande använder NFC ? eller krävs det annan hårdvara ?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Samsung Pay har stöd för både NFC och MST. På enheter som saknar MST fungerar det fortfarande så länge NFC finns (ex. Gear S2).

    Vid MST förstår jag det som att en unik token skickas till banken (som endast är giltig för den enskilda betalningen), så terminaler som har chipp+magnetremsa begränsas inte av att man betalar med Pay via MST. En MST-betalning går inte att "skimma" på samma vis som med magnetkort eftersom informationen som sänds över är värdelös efter betalningen. Det kommer vara lika säkert som om betalningen utförts med ett chipp, så några restriktioner skall inte finnas vid använding av MST.

    Däremot har Samsung kanske inte avtal med alla banker eller mellanhänder/de som levererar terminalerna, och då kanske MST inte fungerar. Detta kommer man säkert redogöra för i detalj 9/3. Jag vet inte hur det ser ut i Sverige på den punkten, om det handlar om väldigt många eller några få aktörer.

    Eventuellt kommer kanske inte gråimporterade enheter att fungera med Samsung Pay i Sverige heller, och enheter som triggat "knox" lär förstås inte fungera.
     
    Last edited: 28 feb 2017
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad jag förstår det som så behöver samsung pay inte något stöd, utan det är nog mer ett tillstånd. Men vad jag förstår så "lurar" MST terminalen att det är ett kreditkort... alltså den ska inte känna att det är någon skillnad.. då den bara emiterar den magnetiska koden som finns på kordet.

    Men kan tänka mig att dom behöver diverse tillstånd för att använda tekniken i sverige dock kanske därför det tagit sådan tid ?

    Samsung pay känns som de enda mobila betalningslönsingen som kommer slå igenom inom de närmaste 2 åren, då den är bakåtkompatibel med nuvaranade terminaler..dom har verkligen lyckats.. alla de andra lösningarna har inte gjort det då de kräver nya terminaler och det kan ju vem som helst räkna ut att det tar mkt lång tid att byta ut alla miljontals terminaler..det tar lång tid...

    Men om om stora kedjor som ica och coop slulle börja skulle det vara en bra bit på vägen..

    som det är nu funkar det väl typ bara på macdonalds och ett fåtal andra ställen med nfc
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Nej, hårdvarumässigt krävs nog ingenting, men mjukvaran i terminalen behöver nog uppdateras för att vara kompatibel med lösningen. Eller i alla fall behöver något ske i backenden.

    Jag tror inte att den skickar kortnumret faktiskt, utan den skickar en unik token som jag förstått det, som bara är giltig för den enskilda betalningen som sagt. Banken/tjänstleverantören har uppdaterat i sin backend för att vara kompatibel med detta, så det som skickas över MST är alltså inte motsvarande information som finns på ett vanligt magnetkort (typ ett statiskt kontonummer). Förmodligen fungerar det likadant när betalningen sker via NFC; att man skjutar iväg en unik engångstoken som genereras utifrån de kort du sparat i din Samsung Pay-plånbok. Kortnumrena är nog bara "synliga" för Samsung Pay så att säga.

    I ett land som Sverige där vi bokstavligen ligger 10 år efter de flesta andra länder när det gäller NFC, så behövs helt klart MST. En lösning utan det är nog inte realistisk som du säger, i alla fall inte den närmaste tiden.
     
    Last edited: 28 feb 2017
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ok Får nörda ner mig lite mer i detta då, men jag är nästan helt säker på att att det inte krävs något av terminalen alls alltså ingen uppdaterad mjukvara, utan man ska kunna gå till vilken terminal som helst idag som tar kreditkort, man lägger telefonen/klockan brevid terminalen, och terminalen tror att man har dragit ett kort med magnetremsan.. Det är så jag har förstått det iallafall, det har ju varit detta som varit det som är bra med samsung lösning, om nu miljontals terminaler behöver uppdatera mjukvara är det inte en bakåtkompatibel lösning, men som sagt, jag är inte helt 100% behöver nörda ner mig mer i detta för att vara helt säker.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Terminalen tror att du dragit ett kort med magnetremsa, men informationen som skickas över är inte kontonumret/kortnumret som om du dragit ett magnetkort. För att avläsa informationen som skickas behövs ändringar, förmodligen inte i själva terminalen, men i systemet bakom. Jag har som sagt fattat det som att en unik engångskod skickas - kan dock ha missförstått.

    Poängen är att informationen som skickas inte skall kunna återanvändas, som vid så kallad "skimning".
     
    Last edited: 28 feb 2017
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    mobil.se skrev i en artikel

     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, inget av det motsäger det jag skrivit. Samsung måste ha ett avtal med bankerna/de som levererar tjänsten, som i sin tur nästan helt säkert måste uppdatera sina system för att vara kompatibla med Pay. Det är som sagt inte en identisk lösning som med ett magnetkort eftersom informationen som skickas inte är densamma, utan den skiiljer sig åt av säkerhetsskäl.

    Det är väl givet att man inte vill öppna upp för skimining av användarnas kort. En sådan här lösning måste vara helt skottsäker, annars kommer kunderna inte gå över.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja du hade rätt
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Screenshot_20170309-195259.png
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    IMG_20170312_123748.jpg

    Det verkar som att Samsung Pay kommit igång på Gear S3 nu. Jag kan i alla fall lägga in kort / konfigurera det hela tillsammans med Mate 9 Pro och Gear S3 Classic.

    Min klocka är dessutom inköpt i USA, men det verkar inte vara ett problem. Har dock inte testat genomföra betalningen ännu, men allting ser ut att fungera på pappret :)

    Enligt Samsung behöver inte klockan vara uppkopplad mot nätet när man genomför betalningen, vilket jag tycker låter lite märkligt, så jag skall testa med BT avstängt när jag går ut och betalar.

    Jag har dock ett problem jag undrar om någon annan har. När jag aktiverar att jag vill betala börjar klockan vibrera, men den ger också ifrån sig ett gnisslande/vinande ljud, som om högtalaren vore trasig (den fungerar dock till annat). Är jag ensam om detta?
     
  15. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Kom det en uppdatering eller har du installerat Pay på något annat sätt? Har en svensksåld S3 Classic och jag får inte ingång Pay..
     
    bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag startade bara Pay på klockan genom långtryck på ovanknappen och blev sedan ombedd att konfigurera Pay via Galaxy Gear-appen.

    Det kan dock vara så att EU/svensksåld kräver en uppdaterig först. I USA har Pay funnits ett tag redan, så kanske är därför.
     
  17. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Misstänker också att det kommer med en uppdatering.. hoppas att det inte är någon låsning och att våra kort här funkar i din usaköpta.
     
    Last edited: 14 mar 2017
    bernard gillar detta.
  18. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 042
    Mottagna gillanden:
    1 340
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    bernard gillar detta.
  19. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Jag tycker att det är "snart" nu.. någon som har någon ny info om när Pay släpps till våra klockor?

    edit: fick en uppdatering nu på 135mb men ingen Pay verkar det som..
     
    Last edited: 28 mar 2017
  20. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Inget om pay...men vi som inte har S7 kan väl ändå inte använda Pay i klockan.
     

    Bifogade filer:

    bernard gillar detta.