Diskussion: Övergav Android för iOS

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av Taftus, 15 feb 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Ok. Jag har aldrig klockat något. Kan mer svara på om telefonen håller en hel dag eller inte. Dock har jag aldrig allting på såsom GPS, bluetooth, Wi-Fi osv. Har oftast allt avstängt såvida jag inte använder det. Ser liksom ingen vits med att ha det på. Detta oavsett iPhone eller Android.
     
  2. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det är väl en av skillnaderna som är stora mellan android och iOS. Oavsett om jag har full sync, GPS osv på på iPhonen är batteritiden stabil och bra. Den dödar inte heller appar i onödan utan att batteritiden ballar ur. Många androidlurar jag haft som haft okej batteritiden har istället dödat exvis YouTube den sekund man stängde skärmen och så får man starta om allt när man en minut senare ville återuppta tittandet. Började titta på ett klipp på iPhonen på morgonen idag. Den låg fortfarande kvar nu ikväll..
    .
     
  3. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Skumt. Det är precis min tanke om Oneplus 3T jämfört med min iPhone 6s plus. Fast tvärtom. Att op3t minns var jag va på Youtube, Instagram etc jämfört med iPhone som alltid laddar om.

    Väljer dock iPhonen ändå, men av helt andra anledningar och då främst iMessage och familjedelning.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Bara att konstatera att alla har olika upplevelser. Vi får väl se om det kommer en oberoende vetenskaplig undersökning i framtiden. Nah, det kommer inte att hända. :P
     
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Så är det. Huvudsaken är ju att varje enskild användare är nöjd med sin telefon. Skitsamma om det är en Android baserad telefon eller en från Äpplet :)
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Precis. :)
     
  7. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Har haft IPhone SE, 7 och 7+ och skulle säga att SE hade bra batteritid och 7+ har ruskigt bra batteritid.
     
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Fast ibland skulle jag önska att Android inte fanns - skulle spara så mycket pengar då [emoji23] Nu köper man ju alla Android flaggskepp som kommer och hoppas att nu jävlar så har tillverkaren "nailed it" Lika besviken blir man varje gång och går tillbaka sin iPhone och har förlorat lite mer pengar [emoji4]
     
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Helt korrekt. Iphone 7+ är den första telefon jag inte behöver stödladda på dagarna med min användning. Just nu i skrivande stund så har jag 25% kvar.

    Hehe kostar och vara "testperson" :cool:
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Inte förvånad att Plus-modellerna har bra batteritid. Telefonen är ju så stor ( = stort batteri). Det är värre med den mindre modellen som ligger bättre i handen.

    SE har ju fördelen att den har ännu lägre upplöst skärm (inte ens HD).
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Upplösningsracet på Android är meningslöst och mer ett problem än en styrka.

    * Text ser bättre ut på min iPhone 7 Plus än Pixel XL trots lägre upplösning
    * Bilder är något skarpare på Pixel men det är absolut inget som man tänker på utan att noga granska skärmarna bredvid varandra
    * Android är inte bra på att använda den högre upplösningen (eller stora skärmar) på nåt vettigt sätt. Alla interface är bara "förstorade". Om jag tar en skärmdump på en 5,5" och 5" FHD Android är de likadana. I iOS har appar olika layouter mellan vanliga 4,7 och Plus-varianten (se min OP3-recension för mer info)

    Hoppas hoppas att iPhone 8 har 1080x1920...
     
    stealth.pilot gillar detta.
  12. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Batteriet är inte så stort i en plus, 2900 mAh eller så, minde än de flesta Android telefoner med så stor skärm
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Fast Android har ofta högre skärmupplösning.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Alla androids jag haft med 1080p-skärm och maffiga batterier (större än i 7 plus) har haft pisskass batteritid.

    Det går inte komma ifrån att Apple lyckats med sina Plusmodeller.
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Eller så är Android mer resurskrävande. Speciellt olika tillverkares versioner.
     
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    Så måste det ju vara. Batteriet i en iPhone 7 Plus är bara 2900mAh. Det är knappast batteristorleken som gör att den har fantastisk batteritid.
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja och vad är poängen att gå runt med ett dåligt presterande kärnkraftverk i fickan som måste konfigureras och trixas med till Fan avlöser dig om batteritiden ändå är dålig?

    Batteritiden på tex OP3T är inget att hänga i granen.
     
  18. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Min 7 Plus erbjuder mer SOT absolut men helt stock får jag definitivt 6-7 h SOT med 3T.
     
    jnsson gillar detta.
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det låter som Apples magiska GPS igen, den där "24/7-mottagaren" som inte drar ström.;)

    Skämt åsido: Efter tidigare diskussioner i ämnet (full synk, GPS på och så drar detta ingen ström) har jag forskat lite i vad Apple själva säger och de bekräftar vad jag hela tiden misstänkt: GPS och synk körs i intervaller för att maximera tiden i deep sleep.

    Apple kallar detta dock "på" i inställningarna men det är intervallsynk i praktiken. Samma med GPSen. Hade mottagaren varit "på" som Apple säger det hade batteriet tagit slut fort, minst sagt. "På" i detta fall betyder intervallpollning av positionering, inte att den är "på" som i "påslagen hela tiden och aktiv när switchen står i läge "på".

    På min egen enhet körs GPSen igång automatiskt när den behövs, d.v.s när jag öppnar t.ex Google Maps eller HERE. Min egen konfiguration för synk bygger på intervaller, alltså samma metod som Apple använder. Skillnaden är att jag kan styra det i detalj, i det andra fallet kallas det... "på".

    Sedan måste jag säga att jag finner det lite fascinerande att ena gången läsa om iPhones fantastiska batteritid och sedan läsa om att SOT på Plusen är 5 timmar. 5 timmar på 2900 mAh är ju inte sensationellt när redan en Xperia Z Ultra på 3000 mAh får ut 5-6 timmar. I Lenovo P2-tråden rapporteras det om 17-20 timmars SOT - ja, batteriet är större (5100 mAh) men om vi skulle utgå ifrån motsvarande effektivitet borde 7 Plus ge en SOT på i alla fall 9-11 timmar på 2900 mAh.

    Min egen enhet drar ungefär 0,1-0,2% i standby och SOTn ligger på runt 12 timmar, dock håller jag på att utvärdera den saken (gick från 100% till 90% på 2 timmars SOT). Så jag är definitivt nöjd med strömförbrukningen.

    Att appar stängs ned i onödan har jag inget problem med själv. Det låter som en enhet med aggressiv task manager. Öppnar jag YouTube på morgonen och sedan låter den ligga är den kvar när jag tar upp den några timmar senare. Däremot har jag för mig att Samsung haft en del trassel med att stänga appar hela tiden. Även Huawei har haft någon variant där i vissa modeller, d.v.s att apparna stängs ner aggressivt.

    Edit: För min del har kravet på vad som är bra batteritid höjts. Idag kan ingen enhet få godkänt där om inte SOT är minst 10 timmar. Efter att ha haft 5-6 timmars SOT tidigare har jag insett att det kräver ipluggning av laddaren allt för ofta och att stödladdning måste tas till på långresor.

    Maxen har satt en ny standard för mig där, första enheten där jag kan koppla av utan att behöva fundera på att stödladda. Den hänger med även vid intensiva GPS-sessioner utan att man behöver oroa sig över kapaciteten.

    Så minst 4800 mAh i mitt fall, mer är dock alltid välkommet. 3000 mAh har jag haft tidigare men inte igen. 4000 kanske kan gå bra OM den kör strömsnåla komponenter och CPU (Snapdragon 6xx).
     
    Last edited: 21 mar 2017
    Galaxy44 gillar detta.
  20. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vet inte varför du struntade i att svara på min fråga men jag tar den igen.

    Hur mycket trixande har krävts för att få allt det där möjligt? Du körde väl även diverse xposedmoduler och sånt jox?

    Man ska faktiskt lite behöva trixa och dona och konfigurera i timtal för att få en bra enhet. Den ska bara bra ur lådan, annars är det meningslöst.
     
    easycure1974 gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.