Essential Phone - Andy Rubins nya Android-flaggskepp

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Johnh3, 22 mar 2017.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 102
    Mottagna gillanden:
    4 807
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det ser ut som Softbank har dragit in stödet till Andy Rubin för att utveckla en iPhone dödare:
    http://nordic.businessinsider.com/s...andy-rubin-startup-essential-2017-3?r=US&IR=T

    Om Apple har nåt med saken att göra vet jag inte. Men är det inte några år försent oavsett att ge sig in i mobilmarknaden för att konkurrera med iPhone?
    Vi har ju redan Pixel satsningen från Google. Samsung, LG, Huawei och alla andra tillverkare går ju på samma kundgrupp dessutom.

    Inte ens det nya Nokia går ju in på toppskiktet till att börja med. Det kanske är så enkelt att Softbank såg att satsningen inte skulle ge frukt och de hade förlorat sina pengar?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    "iPhonedödare". Gud vad jag avskyr det begreppet.

    Men, varför skulle just han vara kapabel till att skapa något sådant? Bara för att han skapade Android? Det är inga meriter som betyder att han skulle kunna göra något sådant. Känner inte till mycket om just detta men det låter mest som massa snack. Som vanligt.
     
    Ompan gillar detta.
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Varför måste journalister envisas med att använda begreppet "iPhonedödare"? Det sänker kvaliteten omedelbart på annars bra artiklar och skickar helt fel signaler, d.v.s att Apple befinner sig på en piedestal högt över allt annat.

    Annars tror jag att Andy kan skapa något mycket bra men då som produkt som står på egna ben.
     
    masze och Ara gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nu har det kommit lite mer info om telefonen, det verkar röra sig om en bezeless telefon i still med mi mix.
    Bilden lades upp på Andy Rubins offciella twitter kanal, med texten "I'm really excited about how this is shaping up. Eager to get it in more people's hands… "

    Den väntas släppas i mitten av året vilket är riktigt snart... mkt intressant detta!

    https://www.gizmochina.com/2017/03/...ssential-phone-first-look-bezel-less-display/

    Essential-Modular-Phone.jpg
     
    bernard gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ge fan i större skärm än 5,5" bara så kanske det blir bra. Då fyller den en lucka.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad är det för meningen med att ha bezelless om man ska göra en 5.5 tum ? den kommer bli pytteliten då..onödigt att göra den onormalt liten.. gärna något som motsvarar yttermåtten på en 5.5 tums telefon med dagens screen to body ratio men med större skärmberoende på hur mkt döyta dom lyckas kapa av.

    allt under 5.7 or oanväntbart för mig personligen...LG och G6 dom har ju redan bevisat att det går.. och de som använt mi mix som är betydligt större säger den känns rätt hanterbar.. Ska man göra en liten telefon gör då inte något mitt i mellan släpp antingen 5.2 tum eller 5.9, släpper man 5.5 tum blir ingen riktigt nöjd tror jag.. framförallt inte de som är vana med phablets.

    Hur som helst denna telefonen ligger nu på min top 4 lista av de mobiler jag ser mest fram emot.
    Men tror de blir svårt för Andy och hans nya företag att kunna levera tillräckligt stora volymer i tid.. dessvärre..vilket förmodligen kommer göra den svår att få tag på och dyr.

    Telefonerna jag väntar på mest i år är. Ösnkar det släpptes mer phablets.

    1. Mi Mix 2
    2. Andy Rubins telefon
    3. mate 10
    4. Note 8
     
  7. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    hoppas på en näst intill bezelless telefon med 5-5.2 tum som gör den liten smidig men ändå med "stor" skärm... så trött på stora skärmar numera.. tom min s7a är för stor för att manövrera med en hand. Smartphone i all ära men stor skärm känns bara nödvändigt för att se film och surfa och båda dessa saker är ju helt värdelöst att göra åp en telefon.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vi alla har våra olika filosofier om hur man ska kompromissa, för mig är valet enkelt enhandsmanövrering kan vara skönt på fyllan eller om man ligger i soffan med armen under kudden eller liknande, men en större skärm ger en helt annan upplevelse och produktivitet, man får en mer datorlik upplevelse vilket jag gillar, all content ser mer intressant och inspierande ut man slipper scrolla och zooma lika mkt i webbläsaren, om man väger alla dessa föredelar mot enhandsmanövrering så vinner helt klart för mig större skärm..

    För mig är telefonen mer än dator än en telefon, jag ringer väldigt sällan..

    Det är intressant att Danne pratar om att han vill ha så liten skärm så vitt jag vet har han pratat varmt om mi max länge och den är till och med för mig för stor.. Men kan tänka mig steget från mi max till mate 8 som jag har upplevs ganska stor..

    Jag gillar verkligen 5.9 tum som min mate 8 har, men den skulle vara ännu bättre utan döytorna det är ju det som man kan förbättras typ..så jag är inte nöjd, men är nöjd med skärmstorleken men inte yttermåtten..och vi får se hur det blir med 18:9 formatet nu..förmodligen kommer det ta över helt i år med tanke på att lg och samsung verkar satsa på det så kommer alla följa efter.. 18:9 erbjuder ju det bästa av båda världar ergonomin och enhandsmanövrering och man kan med det få större skärmyta utan att telefonen känns för stor.
    Hade varit intressant att se en LG G6 Plus eller liknande.. för den skulle lätt kunna göras mkt mindre då den upplevs ganska liten i handen...

    Oavsett vad man tycker så anpassar man sitt användarmönster väldigt mkt beroende på skärmstorleken.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jag är helt med på din linje och förstår den fullt ut. Jag är en person som är ute på mycket grejer i naturen osv.. ute med ungarna mycket, cyklar väldigt mycket både asfalt och ute i skog och mark osv osv så för mig behöver det vara lite smidigare och enklare om du hänger med :)

    Det finns ju fördelar med både smått och stort som hon sa flickan men jag tycker att det är lite tråkigt att i stort sett alla tillverkare bara ökar och ökar skärmstorlek och det finns lixom ingen chans för oss som gillar mindre telefoner att köpa nåt som är riktigt bra.

    Men det är klart att jag klarar av att hantera min s7 även om jag hade önskat att den var mindre i stil med en z3 compact kanske ;)
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag uppmuntrar tillverkare att släppa flera storlekar i samma serie..men det är ofta lättare sagt än gjort..
    svårt att krama in samma prestanda i ett mindre chassi..tex.. Sony har ju varit bra på detta.
    men oftast rör det sig om så kallade "mini" varianter som lurar folk att tro att det är samma processor och skärmkvalite och allt.. detta är synd..

    Jag tycker ändå att det vi som gillar phablets som får minst telefoner att välja mellan.
    Men ja jag ser ofta i komentarer att folk vill ha riktigt små telefoner typ 5.2 tum så finns helt kalrt en marknad för det.. bättre att släpa flera versioner än att försöka göra alla nöjda med 5.5
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Preferenser ändras. Jag är trött på stora telefoner. 5,5" är perfekt skärmstorlek för mig eller 5,7" det är nog slut på större telefoner för min del skulle jag tro. Skulle vara kul att se en "mindre" med slimmade ramar för att få en riktigt smidig mobil. Tycker inte skärmen ska behöva bli större för att ramen minskar.
     
    jnsson gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej jag kan förstå dig.. om du har haft en 6.2 tums telefon..
    Jag vet inte om du fortfarande bytt till något mindre men jag gick från 6 tum till 5.5 tum under en månad, på den tiden fick jag för mig dumheten att köpa en läsplatta, direkt när jag fick tillbaka min 6 tummare från verkstan så sålde jag plattan..för behovet inte riktigt fanns där.. så skillnaden är rätt stor mellan 6.2 och 5.5 tum.. jag personligen skulle ha svårt att vänja mig med den mindre skärmytan.
     
    Last edited: 28 mar 2017
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har tack och lov inga problem att byta storlek. Går jag från större till mindre uppskattar jag smidigheten och vice versa den större skärmstorleken. Men efter alla byten till och från så har jag förstått att 5,5" för mig är den perfekta kompromissen. Fortfarande hanterbart med en hand (med diverse hjälpmedel ibland) medans skärmen är tillräckligt stor.
     
    flipp gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Johnh3, dannejanne och bernard gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    bernard gillar detta.
  18. m1cke

    m1cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
  19. m1cke

    m1cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
  20. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Intressant, har inte haft koll på den här luren alls mer än att jag vet vad den heter och vem som ligger bakom.. Vad fasen är grejen med den där externa kameran tro? *EDIT* Nevermind, såg hemsidan nu.. Den var ju riktigt fin :)