Lenovo Zuk Z2

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Eder, 7 jun 2016.

  1. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Fick nu inatt. Blir att fixa med när man kommer hem.
     
  2. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Fick min ZUK Z2 för några dagar sedan. Har Vimla som operatör. Jag betalade 1582kr. Telefonen levererades på lite drygt en vecka från HK och jag köpte via banggood.

    Den levereras med en store-rom, och jag flashade om den med lenovos kinesiska stock rom. Då kan man köra android 7.0, men det finns fortfarande en del bloat och något enstaka program man inte kan avinstallera. Det är program som Uhealth, ZUI Home, Safe Center och två tre andra program. Generellt så är de inte iväg och går helt att dölja bara man kör en annan launcher (jag kör nova launcher). Undantaget är Safe Center, som alltid kör i bakgrunden och inte går att inaktivera. Programmet verkar dock inte vara i vägen speciellt mycket, men jag misstänker att det slösar lite på batteriet, då det kör hela tiden och är en någon form av app killer som bla. ska spara ström. (haha)

    Kör man med stock china romen så bör man också manuellt aktivera screen flip och bak/hem/appdrawer knapparna, i developer menu, då U-touch knappen mest är frusterande (jag använder den mest som hem knapp och lång tryck för att starta min browser). Fingertrycksläsaren har jag inte orkat aktivera. Multitouch fungerar klockrent, och jag använder Nova launcher för att snabbt starta appar med gester.

    Telefonen ansluter klockrent till 4g nätet med VIMLA, har inte haft några problem med täckning. Då bor jag centralt i en stad, så er upplevelse kan vara annorlunda på landsbygden.

    Telefonen är extremt snabbt och responsiv, byggkvaliteten är god. Telefonen laddar snabbt med standard laddaren som medföljer (du behöver dock köpa till en adapter för vägguttaget. Är ärligt talat helt sjukt hur man kan få en sån här telefon för inte ens 1600 kr.

    Ett tips är att köpa en quickcharger på banggood om man vill ha ännu snabbare laddning. Blitzwolf har en produkt som heter "BlitzWolf® BW-S5 QC3.0 18W USB Charger EU Adapter " som ska funka med Zuk Z2.
     
    Gurex och kirkx10 gillar detta.
  3. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Följ de här guiderna om ni ska byta rom.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=NB61a8N1TTw


    https://zukfans.eu/community/threads/howto-flash-a-stock-zui-rom-zuk-z2-z2131-only.104/

    Ett tips är att använda Miflash istället för QPST för flashing av ROM. Miflash är klart användarvänligare och enklare att använda. Jag misslyckades flera gånger med QPST, men det gick utmärkt på första försöket med Miflash.

    Om ni ska låsa upp telefonen för custom rom så har ni en guide här


    View: https://www.youtube.com/watch?v=kkbdIZMCU0k
     
    Gurex och murak gillar detta.
  4. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Utmärkt info Aegd.

    Noob-fråga: Hur viktigt är det att jag låser telefonen (unrootar) efter att jag flashat custom rom? Kommer virus och nätfiskare på rad om jag låter den vara öppen eller kan den va öppen utan att jag behöver oroa mig? Om jag vill unroota, ska jag flasha SuperSu och låsa via den eller finns det nått enklare sätt? Kommer min custom rom att trilskas på något sätt om jag låser telefonen igen? Tack på förhand!
     
    sj6 gillar detta.
  5. WarSpaz

    WarSpaz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    90

    MINA ENHETER

    Att fortsätta vara rootad är ingen fara. Har du ställt in ex supersu att be om lov varje gång appar ska ha root-tillgång så får du upp en ruta ifall någon app försöker göra något utan tillåtelse. Har själv alla mina enheter rootade, så att jag kan installera ad-blockers osv
     
    murak gillar detta.
  6. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Har nu aktiverat fingeravtrycksläsaren i telefonen. Verkar fungera bra. Går att lägga in flera fingeravtryck. Läste in pekfinger på ena handen och tummen på den andra. Använder nu fingeravtryck för att låsa upp telefonen och för att logga in på bankid. Smidigt.
     
  7. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ett tips gällande fingeravtrycksläsaren. Läs in ivf 2st varianter av ditt fingeravtryck för varje finger. Börja med en variant, och om den börjar ha problem att läsa (om du är torr om händer tex) läs då in ett nytt avtryck. Försök också variera lite hur du trycker när du läser in avtrycket. Läs också in avtryck för olika fingerar. Folk har ju klagar i recensioner på att fingertrycksavläsaren är okänslig, men jag tror mer att det är inläsningen som inte är optimal, så med några varianter av fingeravtrycket så verkar alla problem försvinna.
     
  8. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    För mig fungerar fingeravtrycksläsaren utmärkt. Mycket snabbare och träffsäkrare än på min samsung A5.
     
  9. Aegd

    Aegd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag märkte att det var en gräns på fem avtryck. Verkar handla mer om hur man scannat in sitt avtryck. Jag gjorde om det och la in fem olika fingrar, och använde bättre teknik, sen fungerade det mycket bättre.
     
  10. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Helvete vad tid det tar när man aldrig låst upp bootloader och rootat innan..

    Får fortsätta i helgen...
     
  11. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Tell me about it ;)
     
    sj6 gillar detta.
  12. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Murak, när du flashade in dirty unicorns, hur tog du bort den flashade versionen luren kom med? raderas den när man flashar en custom rom? Via TWRP är detta.
     
  13. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    Jag gick till "wipe" i twrp och tog bort det som står att man ska ta bort i guiden för DU på zukfans.eu.

    "Wipe Data, Cache and Dalvik Cache"
     
  14. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Fixade det till slut. DU verkar funka fint men saknar utouch some den hackade stockromen hade.
     
  15. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Jag kör kinesiska EUI 2.5 stock. Ljudet distar som sagt vid inspelning i höga ljudvolymer. Skulle vara intressant att höra om problemet även finns när custom Rom körs? Bara skrik eller sätt luren i närheten av stereon så vet ni sen.
     
  16. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ska kolla sen åt dig. Den inbyggda högtalaren är inte mycket att hurra för men den duger till t.ex. samtal.
     
    flat7 gillar detta.
  17. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    @sj6@sj6, hur är batteritiden för dig? Jag snittar prick ett dygn just nu vilket jag tycker är lite kort med tanke på batteriets storlek.
     
  18. sj6

    sj6 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    @murak@murak jag är en tung användare som spelar, surfar, facebookar etc hela dagen. har ca 30-20% på kvällen när den fått svettas hela dagen.
     
    murak gillar detta.
  19. clarken

    clarken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    54
    Telefon:
    Samsung S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S10
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova Prime
    Hur lägger jag in mitt googlekonto? Känner mig helt blind.

    Köpt internationella versionen och har fått en update. Kan man installera den eller pajar den då?

    Kan inte ladda ner från playstore heller den bara står och tuggar.
     
  20. murak

    murak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    ZUK Z2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    ZUK Z2
    ROM:
    Dirty Unicorns
    @clarken@clarken, tror du har en store-rom precis som vi andra och då är det läge att flasha något annat. jag har inte prövat själv men alla säger att man inte kan uppdatera store-roms och om man kan det är det stor risk att man brickar telefonen.

    Kolla på zukfans.eu efter en rom du gillar sen kan du säkert få hjälp här om installationen trilskas (kanske inte av mig dock iom att jag är ny på det här själv)

    GL

    Edit; kan jag I efterhand flasha SuperSU med hjälp av endast twrp?