Recension: Snabbrecension av Galaxy S8+

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Droid96, 5 maj 2017.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Snabbrecension av Samsung Galaxy S8+

    Med Note 7-skandalen i färskt minne var det mycket som stod på spel när Samsungs chef för mobildivisionen klev upp på scenen i New York den 29e mars för att presentera två "stora" nyheter - S8 och S8+. Jag kollade på den färgsprakande presentationen och när den var över tänkte jag "Samsung har haft bråttom". Telefonen gjorde intryck på mig för den fantastiska designen, men vissa funktioner, t.ex. Bixby, DEX och fingeravtrycksläsarens placering kändes inte helt genomtänkta. Den nya bildskärmsaspekten gjorde mig också skeptisk - ett enkelt trick för att kunna skryta med en större diagonal skärmyta utan att den faktiska bildskärmsarealen är så mycket större. 2017 blir nog året där vi får börja använda Pythagoras sats mer frekvent än någonsin.

    Jag är ett stort fan av Android i teorin och iOS i praktiken. Som programmerare och Linuxanvändare gillar jag öppenheten i Android. Jag gillar att jag kan ändra på vad jag vill så att det passar mina behov perfekt. Jag gillar att jag har kontroll över min enhet och kan installera vad jag vill. iOS däremot är det mest stabila och snabba mobiloperativsystemet idag. Det är tråkigt, men det funkar alltid. Det är orsaken till varför jag går runt med två telefoner - en Android för lek och en iPhone för jobb. I ungefär ett halvårs tid har min lektelefon varit en Google Pixel XL. Det är en riktigt bra telefon med bra prestanda, härlig AMOLED-skärm och snabba uppdateringar från Google. Men den är också ganska tråkig. I likhet med iPhone har den inte särskilt många funktioner - men allt rullar på utan trassel. En tanke som har cirkulerat i mitt huvud sedan S8-presentationen är att det är ganska onödigt att gå runt med två tråkiga telefoner. Varför inte ha en funktionsspäckad och rolig lur i ena fickan, och den mest stabila och snabba "jobb-telefonen" i andra? Till slut kunde jag inte hålla mig längre. Jag gick och köpte en S8+ Black på NetOnNet.

    IMG_4361.jpg

    Valet av storlek var enkelt. För bara en tusenlapp mer får jag en större skärm och bättre batteri. Den lilla S8an är ett bra alternativ om man gillar mindre telefoner med topp-prestanda. iPhone SE har nu fått en farlig konkurrent.

    Efter ett intensivt dygn med S8+ känner mig redo att göra en recension baserat på mina första intryck. Om några månader kommer jag komplettera med lite information om hur väl telefonen har åldrats (jag minns hur snabbt min Note 4 segade ner sig). Jag kommer börja med vad jag INTE tycker om och sen skriva om vad jag tycker om. Det kan hända att jag slänger in lite testbilder mot min iPhone 7 Plus efter helgen.


    Vad jag inte gillar med S8+


    Upplåsningsalternativ

    Det är en skillnad mellan att sitta och dissa produkter enbart baserat på teorier och att faktiskt äga den och ge riktiga intryck. Tyvärr är utfallet samma vad det gäller metoderna för att låsa upp S8+. Det är precis så illa som jag fruktade. Fingeravtrycksläsaren är SKRÄP. Den sitter illa till vilket gör att det är svårt att täcka hela sensorn med fingret, vilket leder till att telefonen inte låser upp sig. Den verkar inte heller tycka om att man scannar fingret i horisontell riktning vilket gör att det är besvärligt att låsa upp telefonen med den lediga handen som man inte håller telefonen med. Jag har testat alla knep för att få den att fungera bättre, t.ex. att registrera samma finger flera gånger men resultatet är detsamma - jag får stirra på låsskärmen.

    Iris-scannern är otroligt cool. Man känner sig som James Bond när man tar upp telefonen och riktar in sensorerna mot ögonen. Men omgivningen tycker inte att det är lika coolt utan snarare underhållande. Mina kollegor har hånat mig hela dagen varje gång jag försökt låsa upp telefonen. I praktiken funkar Iris-scannern dåligt. Är det kraftigt solljus eller avsaknad av ljus så får den leta länge innan den hittar ögonen. Ofta får jag meddelandet "Iris not detected".

    Jag kör nu gammal hederlig pinkod. Det känns inte 2017.

    Bixby (med tillhörande knapp)

    Det är kanske lite tidigt att bedöma denna funktion, men som den ser ut just nu är den meningslös. Det är ett hån att låsa Bixby-knappen utan att ge användaren en möjlighet att mappa om den till Google Now eller något annat som fungerar bättre. Vi får hoppas att Samsung tar sitt förnuft till fånga och löser detta i en framtida patch.

    Skärmaspekten

    Att introducera en ny skärmaspekt innebär problem. Många appar (framförallt spel) kan inte skala till det nya formatet och behöver uppdateras för att nyttja skärmen optimalt. Filmklipp kommer ha svarta kanter på sidorna. Det går att stretcha (och croppa) vissa appar och filmer men det är ingen jättebra lösning eftersom innehåll då hamnar utanför skärmen och inte syns. Jag hade föredragit 16:9.

    "Gammal" mjukvara

    Senaste stabila Android har nått version 7.1.4 men Samsungs senaste flaggskepp skeppas med 7.0. Det är tråkigt att tillverkarna gör så avancerade skins att de inte går att uppdatera själva operativsystemet kontinuerligt. En stor nackdel jämfört med Pixel och Nexus-enheter.

    Design av mjukvaran

    Jösses vad fult "Samsung Experience" är. Det ser ut som ett operativsystem för dagisbarn. Det råder stor brist på konsekvens i designen av ikoner och andra element. Jag är inte ett fan av den nya höga fonten som Samsung använder. Visst handlar det om tycke och smak - i mina ögon ger det ingen kvalitetskänsla. Lyckligtvis finns det teman som förbättrar situationen något men även dessa lider av brist på konsekvens i designspråket. En möjlighet att stänga av hela "skinnet" och få ett ren Android-upplevelse hade varit mycket önskvärt. Nova Launcher installeras inom kort...

    Grafikprestanda

    S8+ är inte särskilt bra för gamers. Trots att jag ställer ner upplösningen till FHD så är det få spel som ger mjuk bildväxling. 60 FPS på Pokemon GO, Temple Run, Clash Royale eller Asphalt 8 är bara att glömma.

    Fingeravtrycksmagnet

    Nu valde jag visserligen den värsta färgen för att motverka fingeravtryck men det är ett elände att hålla bakstycket rent och snyggt. Baksidan ser "kladdig" ut, till skillnad från den gagatsvarta iPhone 7 Plus som bara ser lite flammig ut. Dbrand-skin står högt på inköpslistan.

    Mottagning

    4G har märkbart sämre mottagning och stabilitet än min iPhone 7 Plus. Jag bor på landet och åker buss till och från stan dagligen. Med iPhone 7 tappar jag inte 4G en enda gång på hela resan. S8+ däremot går ofta över på 3G och Edge. I teorin ska telefonerna ha stöd för samma frekvenser så det måste bero på ett sämre antennsystem eller dåligt trimmad mjukvara. Vi får hoppas på det sistnämnda.

    Vitbalansens jämnhet över panelen

    Jag har visserligen haft turen att få ett exemplar utan den röda tinten, men jag märker ändå att skärmen har ojämn vitbalans. Värst är det i edgekanterna som har ett rosaaktigt skimmer runt sig. Det går delvis att åtgärda detta genom att gå in i de avancerade skärminställningarna och ändra färgtemperatur på just edgedelen, men det löser inte problemet helt. Det är egentligen inget unikt för just S8+ utan verkar drabba de flesta AMOLED-skärmarna. Edge gör dock situationen mycket värre.

    Ingen zoom- eller vidvinkelkamera

    Det hade varit trevligt med dubbla kameror för att kunna zooma längre utan digitala artefakter. Eller varför inte ett vidvinkelobjektiv för att kunna fånga stora byggnader eller landskap bättre. En kamera känns lite snålt när nästan alla flaggskepp idag har två.

    Nu är det ju lätt att tro att jag inte gillar den här telefonen. Så är det verkligen inte. Det här är den bästa Android-telefonen jag använt och den är faktiskt inte långt ifrån att peta ner iPhone 7 Plus som min favorittelefon just nu.


    Vad jag gillar med S8+


    Design, byggkvalitet och ergonomi

    S8 är utan en sekund av tvekan den vackraste och mest välbyggda telefon jag sett. Den är vacker att bara titta på när den ligger på bordet. Det känns knappt att man håller den i handen eller har den i byxfickan. Materialen är av hög kvalitet och telefonen är perfekt ihopsatt utan vassa kanter, glipor eller dåliga skarvar. iPhone har blivit besegrad i grenen ergonomi tidigare, men nu har den fått spö i design och byggkvalitet också. Mycket imponerad. Svart är min favoritfärg för att skärmen glider över i bakstycket helt sömlöst.

    Prestanda

    S8+ är den snabbaste Android-telefonen jag använt. "Android-lagget" finns där, men det stör knappt. Tangentbordet är inte lika trimmat som iPhone (det blir oftare fel när jag skriver) men det laggar knappt, vilket gör att det är fullt användbart för att skriva längre texter. Jag hade aldrig väntat mig att en Samsung skulle blåsa om Pixel XL i hastighet. Det är kul när fördomarna kommer på fall.

    Skärmen

    Trots att vitbalansen inte är helt jämn så är det här en otroligt bra skärm. Färgerna är kraftfulla men ändå korrekta. Svärtan är avgrundsdjup. Ljusstyrkan är den bästa av alla telefoner jag använt. Ljusreflektionerna i edgepanelens sluttning är inte optimal, men man vänjer sig. Det är läckert hur appar och media sträcker sig ut mot telefonens kanter. "Infinity-skärmen" är the real deal.

    Always on display

    Den finess jag saknat mest på tidigare telefoner. Att bara kunna titta på skärmen när som helst och se tiden, datum och notifications är otroligt smidigt och kommer vara svårt att leva utan när jag vant mig vid det. S8 blir dessutom en perfekt "väckarklocka".

    IMG_4388.jpg

    Möjlighet att ställa ner upplösningen

    Jag är inget stort fan av "upplösningsracet" som pågår i mobilbranschen. 1080p räcker utmärkt för nästan alla behov, vilket S8+ är ett bevis på. Att ställa ner skärmen till denna upplösning har knappt någon negativ inverkan på skärpa eller bildkvalitet men ger längre batteritid och bättre prestanda.

    Kameran

    Visserligen är den inte markant uppgraderad mot fjolårets S7, men det gör inte så mycket. S8+ kommer bli mitt förstahandsval när jag ska ta en snabb bild á la "Point and shoot". iPhone 7 Plus är fortfarande lite bättre vid mörkerfoto och jag tycker att bilderna blir en aning mer korrekta och mindre processade än från S8 vilket underlättar om jag vill efterbearbeta dem manuellt. Det finns ett "PRO mode" som är riktigt användbart och ger samma möjligheter till finjustering som på en systemkamera.

    Trådlös laddning

    Att slippa koppla in laddkabeln på jobbet känns lyxigt. Att bara plocka med telefonen utan att dra ut sladdar är väldigt bekvämt. Laddaren agerar också stativ som gör att man ser always on display bättre. På inköpslistan står numera "Batteripack med trådlös laddning" - perfekt när man vill ladda på pubben eller fiket utan att riskera att någon drar ner telefonen i golvet med sladden.

    Finesser

    Det var ju faktiskt orsaken till att jag bytte ut Pixeln från första början. Och S8+ är sprängfull med godis. Edge-panelen är användbar för att snabbt komma åt app-genvägar. Funktionen för att "spela in" skärmen som GIF är mycket användbar och underhållande. Gestures underlättar handhavandet. Jag har nog inte ens upptäckt hälften av allt den här telefonen kan göra än.


    Slutsats


    S8 är den bästa telefonen Samsung tillverkat. Byggkvaliteten och designen är ohotad etta. Operativsystemet är förvånansvärt snabbt och laggfritt. Mängden finesser saknar motstycke. S8 är ganska dyr, men man får mycket för pengarna. Det som brister är prestandan i spel och missen med fingeravtrycksläsarens placering. Trots detta kan jag rekommendera S8 till nästan vem som helst. Även en inbiten iPhone-fantast kan bli imponerad. Ribban är satt - nu gäller det att Apple levererar i höst...

    IMG_4373.jpg
     
    drewN, Oshotta2, Coolmupp och 21 andra gillar detta.
  2. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Mycket bra recension!
    Att du så objektivt kan ta upp både positiva och negativa aspekter är anmärkningsvärt:)
     
    drewN, Coolmupp, Keelhauled och 1 annan gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är extra kul att leka med tema, ikoner och bakgrundsbilder på en så vacker telefon med grym skärm.

    Tyvärr är reflektionerna i edgen lite störande ibland.

    IMG_20170506_125945.jpg
     
    Lord Vader och bernard gillar detta.
  4. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Det har jag aldrig reflekterat över:P
    Jämför just nu med en annan platt telefon, och tycker inte det är värre
     
  5. ClowneN

    ClowneN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Att dra ner upplösningen, finns det några siffror på hur mycket mer batteritid du får ut av detta? :)
     
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Nej. Med S7 testade jag detta och märkte ingen jätteskillnad direkt.
    Troligtvis same same med S8.
     
  7. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Jag har testat omväxlande max till mitten på upplösningen, om det är någon energibesparing med mitt användarmönster så är det så lite att jag inte märker skillnaden. (har dock aod av)
     
    Larsgmb gillar detta.
  8. Droid96

    Droid96 Guest

    Ni som följer Sandlådan vet att jag har haft lite problem med min S8+. Jag är nu inne på fjärde exemplaret och idag blir det att byta till en femte. Orsaken är skärmarnas kvalitet. Jag har i huvudsak haft problem med tre olika skärmdefekter:

    a) mörka horisontella "band" över skärmen som syns när saker rör sig på skärmen (banden står ju "stilla" och ögat dras då dit)
    b) ljusa vertikala band från topp till botten. Mindre irriterande än a) men fortfarande inte okej på en telefon för 9000
    c) rosa eller röd tint som inte går att kalibrera bort helt i inställningarna

    Dessutom hade en av fyra telefoner UFS 2.0 istället för 2.1. Det ska i teorin inte märkas någon skillnad men tro mig, telefonen med 2.0 är laggig medans de med 2.1 har varit snabba. Här finns en instruktion där man kan testa om telefonen har 2.0 eller 2.1: https://forum.xda-developers.com/galaxy-s8/how-to/ufs-2-0-2-1-identify-flash-chip-s8-t3601656

    Betyg till Samsungs kvalitetskontroll är just nu lägsta möjliga. En överkryssad android. Synd på en så fin telefon i övrigt.
     
    Herrputte och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Helt klart underbetyg till kvalitetskontrollen. AMOLED verkar fortfarande besvärligt att producera - inte första och förmodligen inte sista gången det är problem med speciellt röd/rosa eller i vissa fall gul tint.

    Trist också att det varierar med UFS 2.0 vs 2.1 även för Exynosvarianten. Ett tag påstods det att det endast gällde Snapdragon-modellen, men så är uppenbart inte fallet.

    Intressant att du upplevde UFS 2.0-telefonen som laggig/långsam. Jag hade inte själv trott att det skulle ha så stor betydelse i praktiken. Vi borde kanske skapa en tråd för detta i sådana fall, så det uppmärksamma i högre utsträckning?
     
  10. Droid96

    Droid96 Guest

    Lyckligtvis har 3 av 4 telefoner haft UFS 2.1 så med det (begränsade) statistiska underlaget bör man få en 2.1.

    Nu slog det mig, tänk om den hade Snapdragon istället för Exynos? Det bör väl iofs vara omöjligt med tanke på att den hade en "Nordic operators"-sticker. Men jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt hur slö den luren var.

    Kan tyvärr inte kolla längre för jag kom precis tillbaka till kontoret med telefon #5 och ska snart unboxa den. All cred till NetOnNet som är trevliga och skämtar trots att att jag är en jobbig kund (säljaren frågade om jag inte skulle testa en annan färg och se om det är där problemet ligger...)

    Om detta exemplar är dåligt så kommer jag ta pengarna tillbaka och vänta en månad eller två. Early adopting har ju sina nackdelar.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det hade varit rätt märkligt om du fått en Snapdragon, men många upplever Snapdragon 835-varianten som långsammare än Exyonos 8895-varianten. Även i tråden på XDA verkar det finnas enstaka fall av UFS 2.0 i Exynos 8895.

    Hade varit kul med en screenshot från Androbench från en Exynos utrustad med UFS 2.0, speciellt vad random read/write och antalet IOPS ligger på.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, lite sur på mig själv att jag hade så bråttom att byta ut den... Hade kunnat bli ett intressant blogginlägg :(
     
  13. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Hm, fick köra androbench direkt och kollade. 771 fick jag, om det är 2.0 så är det världens snabbaste 2.0 och jag behåller denne då ;)

    Trist att höra nourtikon. Hoppas du får en klockren en. (tror dock du är avsevärt noggrannare och kräsnare än genomsnittskonsumenten. Tack vare sådana som du får vi andra bättre grejer, kör hårt!)
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Idag flyttade jag mitt primära SIM-kort från min iPhone 7 Plus till S8an. Bättre betyg kan den inte få.

    Jag är inte redo att överge iPhone helt för den är fortfarande bäst på vissa saker. Men S8an står för 95% av mitt dagliga användande.

    Det är verkligen upp till bevis för Apple i höst. iPhone 8 måste få en helt ny kostym.
     
    Herrputte, Larsgmb och bernard gillar detta.
  16. Droid96

    Droid96 Guest

    ...och flytten gav de sedvanliga problem med iMessage och SMS. Det här är ett perfekt skäl till varför man inte ska låsa in sig i ett ekosystem som bara har stöd för en hårdvara.
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hade problem med det en gång för flera år sedan. Men nu när jag på senare tid växlat mellan mycket telefoner och däribland min 6S Plus ibland som har iMessage påslaget så har jag aldrig stött på problemet igen lyckligtvis.
     
  18. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag gjorde precis tvärtom efter tre veckor med S8+, sålde den idag och flyttade tillbaka till min 7 Plus :)
     
  19. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har bytt sim kort mellan iPhone och android hundratals gånger genom åren och aldrig haft det så länge man stänger av iMessage i telefonen innan man plockar ur kortet. Och glömmer man det går man in på Apples sida där man avregistrerar sitt nummer från iMessage - har aldrig failat för mig
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Stänger inte ens av iMessage numera men det funkar ändå :)
     
    easycure1974 gillar detta.