Fråga: Varning för Comviq kontant kort

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Bell, 18 jun 2017.

  1. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    1. IMG_0898.PNG Postade denna information under en annan tråd. Tycker dock att den förjänar en egen tråd.

      Det ingår 20 samtalsminuter i den billigaste EU-vecko alternativet. (Kostar 45,-) Dristade mig till att beställa det alternativet.

      Fick ett samtal från Sverige. 15 minuter långt. Så nu har jag 5 minuter kvar av mina 20 minuter. Det är dyrt att vara på semester
      med Comviq kontantkort!

      Comviq tar alltså betalt för inkommande samtal!!

      Det är ju inte precis som att använda telefonen som hemma. Tilläggas kan att jag skickade tre SMS. De drogs inte från potten utan belastade saldot??

    1. Comviq marknadsför sin tjänst så här:
    2. "Den 15 juni 2017 ändras villkoren för roaming och vi lanserar EU VECKA för dig med kontantkort.
      Du slipper dyra överraskningar med andra ord. Här ser du alla EU VECKA-paket som du behöver för att använda ditt kontantkort inom EU/EES!"

    3. Nu efter den 15 Juni kostar det alltså 45,- att ta emot ett 20 minuter långt samtal.

      14 Juni kostade det bara 10 öre/min att ta emot samtal. (2,- för 20 minuter) Snacka om falsk marknadsföring. En prisökning med 4500% om vi bortser från surf och SMS.

      Tilläggas kan att man inte kan använda SALDO för att köpa tjänsten. Comviq vill ha nya pengar! Om Du nu råkar ha ett SALDO så finns det bara två möjligheter att använda detta.

      I Sverige om Du inte tankar ett paket utan använder BAS
      eller för utomlandssamtal i Sverige eller
      Resa till ett land utanför EU.
     
    Last edited: 18 jun 2017
    Kristy, Tulk, induktion och 5 andra gillar detta.
  2. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Var just i kontakt med Comviq support. De bekräftar att så här tokigt är det!

    Riktigt buffel och båg.

    SMS problematiken kunde vara ett systemfel. De återkommer imorgon. Teknikerna är lediga idag:-)

    Det får inte bli fel på en söndag alltså...
     
  3. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast
    Att ta emot samtal utomlands har alltid kostat pengar hos alla operatörer. Jag vet inte om detta skulle förändras iom 15-Juni-reglerna.
     
    SirHejsan, katho och Vinsla gillar detta.
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Nej inte nu efter EU-regleringen. Det är enbart Comviq som har använt sig av en sån bluff. Ingen annan operatör inom hela EU har gjort så fult som Tele2 i detta fall.

    Extremt fult och dåligt.
     
    Last edited by a moderator: 19 jun 2017
    induktion gillar detta.
  5. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    bara du som inte läst på ordentligt.
    exempel
    3 kontantkort fungerar inte alls utomlands.
    sen skall du nog lära dig att det är skillnad på comviq och tele2! tele2 har olika priser, avtal, osv. de är konkurrenter, inte samma företag

    du påstår att comviq har använt sig av en bluff, denna "bluff" att inkommande kostar pengar har SAMTLIGA teleoperatörer använt i många år.
    vad tele2 har gjort som är så fult kan jag inte se, du har ett comviq kontantkort inte ett tele2 kontantkort.

    slutligen
    https://www.billigastekontantkortet.se/
    surfa.
     
  6. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    @drzap@drzap Det Comviq gör bryter dock mot EU-direktivet. Att inte erbjuda roaming alls är helt okej, däremot är det inte okej att ta mer betalt i utlandet än i hemlandet, vilket Comviq gör.

    För övrigt är det nog du som borde läsa på. Comviq och Tele2 är samma bolag, där Comviq är ett varumärke under Tele2. Kollar du det organisationsnummer som står på Comviqs hemsida (556267-5164) så är det precis samma som Tele2s.
     
    induktion, 6150, vulfgar och 1 annan gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    dotterbolag är inte samma bolag. de konkurrerar med varann. precis som halebop och telia.
     
  8. andersgg

    andersgg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2016
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    47
    @drzap@drzap Åter igen, de är inte ett dotterbolag. Det är samma bolag men olika varumärken. För övrigt är det uppenbart att samma bolag inte konkurrerar med sig självt.
     
    induktion, Sweden2, 6150 och 3 andra gillar detta.
  9. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    @drzap@drzap Den information som finns/fanns vid köp av EU-vecka från Comviq är följande:

    1. "Den 15 juni 2017 ändras villkoren för roaming och vi lanserar EU VECKA för dig med kontantkort.
      Du slipper dyra överraskningar med andra ord. Här ser du alla EU VECKA-paket som du behöver för att använda ditt kontantkort inom EU/EES!"
    Efter att ha läst den informationen så tycker inte jag att man har anledning att tro att priset att ta emot telefonsamtal har gått upp från 10 öre/minut vilket var priset 14 Juni, till 225 öre som är priset den 15 Juni. Det är en ganska saftig prishöjning!!

    Det tycker jag är vilseledande marnadsföring och det kan inte betraktas seriöst. Tvärtom tycker jag att det är kriminellt.

    Sen är det faktiskt så som andersegg skriver. Det är mycket tveksamt om detta är förenligt med EU lagstiftningen. Dessutom är Comviq inget dotterbolag utan som Andersegg skriver bara ett varumärke. Den juridiska motparten är Tele2. Mer om varumärke m.m. finns att läsa här.

    https://www.comviq.se/bakgrund
     
    Last edited: 19 jun 2017
    induktion och andersgg gillar detta.
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    förstår fortfarande inte hur du kunnat missa infon.
    https://www.comviq.se/eu/kontantkort
    på det val du gjort 45kr valet står följande
    20 min inom EU/EES*
    lägg märke till *!
    under alla 3 valen står följande mening
    *Gäller för både inkommande och utgående samtal samt SMS/MMS.
    under denna
    Du kan såklart ringa nödsamtal och fritt till Comviq:s kundtjänst.
    Dessutom kan du använda vår site och app utan surf.
    Se villkor
    till sist länken till villkoren
    https://www.comviq.se/Files/COMV0423001_Allmanna_villkor_gäller_from_20170515_sk2.pdf
    det är alltså inte ens så att de gömt infon i villkoren utan det står klart och tydligt på websidan.
    om du inte läser vad som står innan du ingår ett avtal är inte företagets fel.

    om du expanderar (på samma sida)

    Vad innebär det för mig som comviq kontantkorts-kund?
    får du upp denna text
    De kontantkorts-prisplaner som säljs idag kommer att gälla i Sverige och icke EU-länder (samt Norge, Island och Liechtenstein). För att använda mobilen inom EU, Norge, Island och Liechtenstein behöver du skaffa en av våra tre EU-VECKA-paket. De gör du enkelt med kontokort i vårt vanliga tanka-flöde eller Comviq-appen.

    denna text visar klart och tydligt att kontantkorten inte innehåller roaming inom eu.
    bolagen är i sin fulla rätt att inte erbjuda roaming inom eu.

    när de nu inte erbjuder roaming så kan de istället erbjuda ett extra "telefonavtal", "paket" eller vad de nu vill kalla det. alltså en specifik produkt och som sådan kan de ta vilka kostnader de vill.
    allt detta framgår tydligt på hemsidan, inte deras fel att du inte läser avtalen du ingår.

    sen kan man ju fråga sig om du skall vara kund till bolaget över huvud taget, därav min sista länk i första meddelandet. ta detta som en lärpeng och fundera på om det finns bättre telefonleverantörer till ditt kontantkort.
     
  11. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Tack drazp för Ditt inlägg.

    Visst läste jag all information på Comviqs hemsida!!

    Det där viktiga tillägget som Du hänvisar till om att det inte är någon skillnad på ut och inkommande samtal/SMS fanns inte med när jag köpte tjänsten igår morse. Det har man lagt till idag!

    Jag tog en skärmdump igår kväll eftersom jag anade att man kommer tvingas lägga till den i efterhand när trycket på supporten blev tillräckligt stort.

    Undrar varför man har gjort just den informationen så finstilt? Det är ju väsentlig information eftersom det är ett sätt att debitera kunder som är väldigt, väldigt ovanligt och ofördelaktigt för kunden.

    Om nu Comviq var ett kund orienterat företag så skulle de kontaktat alla sina kunder, bett om ursäkt för sin vilseledande marknadsföring och den missade information. Meddelat att alla kunder som förts bakom ljuset får en veckas fri surf, fria telefonsamtal.

    Men nu verkar inte Tele2/Comviq vara ett företag som tar sitt ansvar. När jag kontaktade supporten så bad man inte ens om ursäkt. De kunde inte förstå att jag ifrågasatte det hela.

    Jag väntar fortfarande på svar varför mina SMS inte räknas av mot de 20 som finns i potten. Istället drar man det på saldot...........

    Så här såg det ut igår på Comviq hemsida:
    Comviq1.jpg

    Så här ser det ut idag:
    Comviq2.jpg

    Man har fortfarande kvar följande:

    SURFA I EU MED KONTANTKORT!
    Den 15 juni 2017 ändras villkoren för roaming och vi lanserar EU VECKA för dig med kontantkort.
    Du slipper dyra överraskningar med andra ord. Här ser du alla EU VECKA-paket som du behöver för att använda ditt kontantkort inom EU/EES!

    Undrar hur de tänker då ??

    Kortet funkar ju inte utan EU-Vecka!! Fungerar det inte kan man ju inte få några dyra överraskningar.

    Dyrt blir det först när man köpt EU Vecka

    :D
     
    Last edited: 25 jun 2017
    induktion gillar detta.
  12. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Men då erbjuder de ju roaming! De kan ju inte gärna sälja veckopaket som INTE innehåller roaming.
     
    induktion gillar detta.
  13. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    de erbjuder inte roaming I DERAS ORDINARIE KONTANTKORT! de erbjuder roaming som en separat produkt. veckopaketet är deras roamingprodukt, jag trodde det framgick tydligt.
     
  14. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Vad är det för dyr överraskning man skall slippa då? Att kortet inte fungerar utomlands så att jag inte kunde ringa ringa taxi utan fick gå till hotellet och skorna blev utslitna antagligen. Vilket skitsnack från Comviq! Deras EU paket är ju helt kass!
     
    induktion gillar detta.
  15. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Men läs vad du själv skriver "de erbjuder roaming som separat produkt". Det är inget annat än rent ordbajseri. Tele2 kan ju inte gärna erbjuda utan att erbjuda.

    Det är fullständigt omöjligt att erbjuda roaming som separat produkt eftersom du ju måste ha ett kontantkort. Då är de ju inte separat.

    Det om något borde väl framstå kristllklart!
     
    induktion gillar detta.
  16. Blegis

    Blegis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ursäkta jag bryter in men alltså, se på bägge Skärmdumparna under rutorna, där står "se villkor".. Själv har jag Halebop som jag i början ringde gratis till både Halebop och telia med, ja alla i Telias nät fick jag bekräftat via mail från kund service. Detta försvann plötsligt.. Jag hade också så att när månadspotten på surf tog slut så belastades istället kortets saldo men då med max ca15 kr per dag. Togs också bort nyligen utan förvarning.. Nu stoppar surf helt och går inte komma ut ens på Halebops hemsida.
     
  17. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Om Comviqs roamingpaket är lagliga så känns hela EU-lagen tandlös tycker jag. Poängen är väl just att man inte får ta ut extra avgifter.

    En annan sak hade varit om roamingpaketen gått att nyttja både i Sverige och i EU. Värdebevis med och utan roaming borde vara ok även om det är krångligt.
     
    induktion gillar detta.
  18. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Bryt gärna in. Alltid kul med fler synpunkter. Men jag förstod inte riktigt vad Din point var?

    Om man klickar på comviqs villkor så finns ingen information om hur deras EU paket fungerar. Det var först igår man kände sig tvingade att informera lite bättre.

    Men även nu så är den informationen riktigt dålig. Det enda som står är och i finstilt.

    "Gäller för både inkommande och utgående samtal"

    Jag tycker just den informationen borde stå i fet text eftersom det är ett väldigt oortodoxt sätt att debitera samtal och SMS.

    Speciellt med tanke på att priset per minut gick från 10 öre till whopping 2.25.

    Undrar hur konsumenterna hade reagerat om bensinpriset gick från 13,-/l till 45,-/l över natt!!
     
    induktion gillar detta.
  19. Bell

    Bell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2015
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Huawei P10
    Telefon 2:
    Sony Z5 Compact
    Ja nu har jag ju skrivit en hel del negativt om Comviq. Så det får väl bli lite "positivt". Idag var jag i kontakt med supporten igen
    eftersom SMS fortfarande inte drogs från potten. Istället drogs de från SALDO trots mitt EU-paket.

    Beklagade mig även angående deras vilseledande marknadsföring m.m. Efter låååång stund gick de med på att ge mig en kompensation. Först ville man öka på Saldot med priset för EU paketet. Ointressant eftersom jag kommer byta operatör så fort jag kommer hem.

    Betala tillbaka pengarna verkade helt omöjligt. Så jag gick med på att de gav mig ett EU-paket till utan kostnad.

    Inte blev jag en nöjd kund.... 45,- hit eller dit betyder ju faktiskt ingenting.

    Det som jag kommer ta med mig är att Comviq/Tele2 verkar vara en oseriös aktör.
     
  20. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Jag tror Tele2 gör en missbedömning igen. De kommer säkert att förlora mer än de hoppas vinna på denna luriga bluff.
     
    induktion gillar detta.