Nexus 6P nekas batteribyte pga. sprucken skärm (Mobylife)

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av kevinmoller, 8 maj 2017.

  1. kevinmoller

    kevinmoller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    8
    Tjena!

    Lämnade för en vecka sedan in min Nexus 6P till Webhallen för en reparation av mobilbatteriet. Problemet jag hade var att mobilen kunde stänga av sig vid ca. 50% och lägre (hört att detta är ett vanligt problem), kunde därför inte använda mobilen längre för litade helt enkelt inte på att den skulle hålla sig igång.

    Lämnade därför in mobilen och har nu fått svar från serviceverkstaden att det inte går på garanti då min skärm har en spricka i vänster hörn. Denna spricka har funnits på min mobil sedan (tyvärr) 2:a veckan efter att jag köpte den, och sprickan i fråga är en av det mindre slaget som inte syns på displayen när den är igång.

    De har då gett mig alternativen att få den tillbakaskickad utan åtgärd för 500kr (!!), eller 3000kr för reparation. De påstår att de måste byta ut både display och batteri för att åtgärda felet.

    Jag tar gladeligen emot mobilen med endast ett bytt batteri, men om deras servicerutiner kräver att skärmen också behöver bytas vid ett batteribyte, är enligt mig inte någonting jag som kund skall påverkas av.

    Är det verkligen rimligt att avskriva sig ALL garanti pga. en liten spricka i skärmen, när det dessutom inte har någon som helst koppling till det jag skickade in mobilen för? Finns det någon annan som varit med om liknande ärenden? Hur löste det sig för dig isåfall?

    Serviceverkstaden i fråga heter Mobylife i Ljungby.
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Jag skulle prova att höra med Huawei direkt vad de säger om det hela. De verkar vara rätt bra gällande kundbemötande.
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De flesta tillverkare lämnar garanti på servicearbetet, men den garantin gäller bara om telefonen i övrigt är hel. De vill inte fixa telefonen i annat fall eftersom då de inte kan lämna den garantin.

    Är exempelvis skärmen sprucken kan det påverka touchen, och då vill man inte lämna ut en telefon till kund som inte fungerar ordentligt. Kunden kan också påstå att servicen är orsaken till felet/utnyttja servicegarantin, förmodar jag.

    Repor och sådant bryr de sig däremot inte om, men skador som kan påverka telefonens funktionalitet eller skador som påverkar tätheten om telefonen är IP-klassad servar man tyvärr inte om det inte ingår i servicen att återställa telefonen till "funktionsdugligt skick".

    På ett sätt är det förståeligt, men i ditt fall blir det ju lite olyckligt eftersom telefonen trots skadan fungerar bra.

    Jag tror därför att det är rätt kört om du inte vill betala för att också åtgärda skärmen :( Frågan har varit uppe i forumet tidigare och det brukar sluta med att man får ge upp, men du kan alltid kontakta Huawei direkt och prova, det skadar ju inte.
     
    Last edited: 8 maj 2017
    4x4 och jnsson gillar detta.
  4. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Min har fått batteri och skärm bytt, ja skärmen måste tydligen bytas vid batteribyte. Min skärm var dock oskadad bortsett från några repor.
    Jag kontaktade Huawei support direkt men de skickar till Mobylife och som jag uppfattar det så är det de senare som gör bedömningen.
    Visst kan du ta kontakt med Huawei och hoppas på det bästa men som sagt, till mig sa dom att Mobylife bestämmer.
     
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tyvärr är det nog så att många solklara garantifall inte faller under garanti då det finns andra skador. Jo de faller men då man tar fullt betalt ( ganska naturligt) för det defekta så landar det många gånger i att det inte lönar sig. Gissar vilt men kanske uppåt 20-30% av de ändå ganska generösa 24 månaders garantierna aldrig faller ut pga detta? Det är som det är. Bara att acceptera

    Ps Hallå! Måste skärmen bytas vid batteribyte? Låter som en felkonstruktion
     
  6. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    På min Huawei P9 bytte de batteriet när den var inlämnad för skärmbyte, så det verkar vara vanligt!
     
  7. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det är svårt att veta varför de bytte batteri om det var ok. Tycker det ytterst märkligt att om man måste byta batteri av olika skäl så kräver det dyrt skärmbyte. Dvs kostar ett batteribyte typ 3000. Eller missade jag något här?
     
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tror skärmbyte gick på ca 1.900 på min P9 och då hade de bytt batteri också utan att jag bett om det...
     
  9. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    mobylife i ljungby är ett skämt, hade en telefon som de limmade om baksidan på två gånnger, lik förbannat flärpade den ut igen. Och varje gång återställde de telefonen så man fick lägga in skiten på nytt. ( där löste jag det tillslut genom att jag köpte ett fejkplastbakstycke genom aliexpress istället och bytte ut. Skrämmande...)
     
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det var rätt trevligt med nytt batteri. De kanske kör det som standard om ett batteri är äldre än X månader. Mobilbatterier är rätt billiga att producera, så det handlar nog inte om så många kronor.
     
    msandstedt gillar detta.
  11. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nej det måste den inte, jag plockade isär min utan att skärmen gick sönder. (Skulle byta skärm dock eftersom den var död) Men det verkar som om dom gör det ändå, fråga mig inte varför.
     
  12. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Huruvida de måste byta skärm vetefan men dom gör av någon anledning i alla fall det vid batteribyte och jag klagar inte men om man hade måsta betala så hade det ju varit surt.
     
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Mitt batteri börjar suga purjolök men det blir varmare ute så det kanske funkar under sommaren. Tänkte ge mig på ett batteribyte sen när jag skaffar en ny så kan jag slänga en av de andra jag bytt batteri på för att ha i reserv :D
     
    bernard gillar detta.
  14. kevinmoller

    kevinmoller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    8
    Tackar för alla svar!
    Kontaktade Webhallen och förklarade att det var orimligt att byta skärm också när det var batteriet som var problemet.

    Mobylife sa då att det problemet jag beskrev i felbeskrivningen innefattar både byte av frontpanel (inkl. glas då) samt byte av batteri. Men de sa att de kunde byta endast batteriet (eftersom jag fortfarande har garanti på detta) men då istället inte garantera att problemet löses. Men tyckte det verkade som ett ypperlig och rättvist förslag av dem. Då gör de ju ändå allt de kan.

    Så allt verkar änsålänge lösa sig bra!
     
  15. kevinmoller

    kevinmoller Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2017
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    8
    Uppdatering:
    Ännu bättre nyheter, webhallen skrev nu och sa att både skärm och batteri har bytts på mobilen och att den troligen finns att hämta idag. Det verkar visst löna sig att ifrågasätta!! Kan inte bli bättre än såhär nu :)
     
    RNB, chraist och _z_ gillar detta.
  16. Androis

    Androis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Note 20
    Telefon 2:
    Google Pixel 2XL
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4 Plus
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 1+2
    Jag lämnade in min 6P för batteribyte. Hade liten spricka på skärmen. Skulle kosta 1700:- sa Mobylife, jag invände att de inte behövde byta skärmen, bara batteriet.
    Svaret blev att de måste byta skärmen samtidigt med batteriet, de hänger ihop. Och de får ingen ersättning av Huawei för skärmen.
    Surt, kände att jag inte hade något val, utan betalade mina 1700 :mad:
    Nu undrar jag förstås om jag vek mig för tidigt.
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Risken är föromdligen stor att man förstör och förvärrar skärmen ytterligare och skapar större sprickor om man behöver ta av den, man använder värmepistol för att komma in telefon för att glaset ska lossn och om nu sprickan var i hörnet kanske risken är stor att dom förvärrar skärmen ytterligare..

    Om inte ..så verkar det hela konstigt.. inga plus poäng för dom direkt..
    Jag själv har bra erfarenhet den gången jag lämna in.. (mottaget kl 10:00 skickad 14:00, hos mig dagen efter)
     
  18. gravensteiner

    gravensteiner Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan sälla mig till skaran som fått en felfri skärm utbytt i samband med garantibyte av batteriet. Det var inget tal om skärmen när jag felanmälde, när telefonen kom tillbaka tidigare i veckan visade följesedeln att skärm och touchenhet också var utbytta.
     
  19. Azur

    Azur Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2013
    Inlägg:
    387
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Tycker gott att du hade kunnat stå på dig lite till. Löjligt av dem att påstå att batteri och skärm hänger ihop - Jag har själv bytt batteri i en 6P jag haft och det är inga konstigheter alls. Allt som behövs är en skalpell, en liten skruvmejsel och något bra verktyg att sticka mellan skärm och aluminiumramen. Man fixar det hela på några minuter genom att ta bort plasten och glaset på baksidan med hjälp av skalpellen, skruva bort 6st skruvar därunder, sticka in något mellan glas och aluminum och dra längs med kanten för att lossa clipsen de sitter ihop med, sen är det bara att lossa några enstaka kontakter, lossa batteriet som sitter med dubbelhäftande tejp och montera ihop igen.

    Fantastiskt lätt och om man hade kunnat få tag i original-batteri lättare hade jag rekommenderat denna metod åt alla.

    Vad gäller den 6P jag haft garanti kvar på så skickade jag in den via Webhallen, och fick tillbaka en "Refurbished" enhet, där allt det yttre, samt batteri var utbytt till helt nya grejer. Fungerar perfekt fortfarande, efter ungefär 3 månader. :)
     
    Androis gillar detta.
  20. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Någon som köpt Nexus 6P via Google Play Store och reklamerat till dem angående att batteriet dvs luren stänger av vid 40-50%. Hur går man tillväga? Ringer? Går inte att maila?

    Om man har dbrand skin på, ska man ta av det innan?