WhiteStone Domeglass Skärmskydd med UV-klister

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av R3b0rn, 27 nov 2017.

  1. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    E0CEAFA8-0134-4CF3-B121-C0CC3C09F033.jpeg

    Jag tänkte att vi skapar en dedikerad tråd med tips och trix för detta skärmskydd.

    Vad är det för något?
    Ja, lätt förklarat ett skärmskydd som är speciellt anpassat för skärmar med antingen böjda kanter som Samsung telefonerna har eller bara har rundad kanter som gör det svårt för vanliga skärmskydd att få fäste som dom flesta flaggskepp har nu för tiden.

    Hur skiljer sig detta skydd mot ett vanligt härdat glas skydd?
    Detta är ett skärmskydd som täcker hela skärmen men som kommer med ett uv aktiverat lim som härdar vid kontakt med uv ljus. Inte så hårt som vanligt UV-LOCA lim utan det lim som dom skickar med är silicone baserat vilket betyder att den inte kommer sitta hårt som berget vid härdning utan kan lätt tas bort om man nu någonsin vill göra det. En uv lampa följer med vid köpet.

    Men vänta, 500kr plus!? Det tänker jag inte betala!
    Det hänger lite ihop med frågan ovanför för att som det ser ut på marknaden så finns det 2 typer/alternativ av härdat glas skydd.

    1. Dom som täcker bara den plana delen av skärmen (groteskt fult och ser oftast helt fel ut) och varenda en av dom släpper på kanterna redan vid installation.

    2. Dom som täcker hela skärmen men som bara har lim/klister längs med kanterna som gör att glaset faktiskt ”svävar” ovanför mobilens glas och ger en hel massa andra onödiga problem som tex ”regnbågs effekt” som innebär att i vissa vinklar så kan man uppfatta oljefläckar på skärmen. Extremt fult och irriterande.
    Även touch känslan blir rejält förstörd då du måste trycka lite extra för att skärmen ska känna av ditt finger genom luften som finns mellan skärmen och glasskyddet. Oftast som värst när mina ska dra ner notifikationsfältet.
    Och istället för att du ska ta reda på att 3 till 4 typer av skärmskydd är skräp så är det bättre att lägga dom pengarna på ETT skydd som kommer lösa dina skyddsproblem på en gång!

    Vad mer för fördelar finns det med Domeglass?
    Man märker att företaget bakom gärna vill att man ska känna sig 100% nöjd då man ändå spenderar en extra peng för ett skärmskydd. Därför är det så viktigt att man får med 2 limtuber så att man har råd att klanta sig då installations processen kan vara lite ovan. Den oleophobiska behandlingen som Domeglass har på sina skärmskydd är minst lika bra som den som är originalt applicerad på din mobil. På min S8+ så hade skärmskyddet exakt samma känsla som skärmen. Och även efter månader av användning så tappade den inte känslan överhuvudtaget som många andra billiga skydd kan göra.
    Sen har glaset förmågan att kunna installeras på ett krossat glas! Ja ni läste rätt!
    Tack vare limets konstruktion så tränger det ner i sprickorna och gör dessa ”osynliga” vid monteringen av skärmskyddet så det kan vara en billig lösning istället för med dom flesta Galaxy s7 edge och framåt lägga 2700kr+ på skärmbyte.

    Lär mig senpai! Hur monterar jag skyddet bäst?
    Som vanligt är ett fuktigt badrum ett extremt bra ställe att montera sitt skydd på, på grund av att fukten binder dammpartiklar och dessa då sjunker o fastnar på golv eller väggar. Så ta en varm dusch, koppla av en stund, sen påbörja monteringen.
    Tipsen jag kan ge när det kommer till monteringen är att kolla videon på youtube minst 2ggr. Minst!. Sen läser du även manualen 2ggr. För det säkraste kortet här är att ta det lugnt och sansat och låta det ta sin tid. Använd gärna en powerbank att ansluta uv ljuset med så slipper du ha en elkabel i fuktigt badrum... safety before all. Man kan flytta skyddet lite i höjdled med en tandpetare eller dylikt innan man härdar med uv lampan om man känner att man är lite offset på något sätt efter att limmet har spridit sig under hela skyddet. Instruktionerna säger att man ska torka kanterna noga med spritsvamparna som hänger med efter härdning, gör detta varsamt så att du inte gnuggar bort limmer UNDER glaset. Ser att det är ofta folk gör denna miss.

    Vilka skal passar till detta skydd?
    Denna är lite hit and miss faktiskt för att skyddet är designat så att dom flesta skal ska passa utan problem. Men sen finns det extra klängiga skal som kramar om skärmen överdrivet mycket som vissa UAG skal eller Otterbox. Så man får tyvärr testa sig fram lite försiktigt. Sen så är det väldigt beroende på hur duktig du var på att montera skyddet rakt/centrerat på telefonen. Sök även på youtube för det finns killar som testat en hel drös med skal specifikt med Domeglass installerat. Dom kan ge en hint. Men alla skal som inte omfamnar framsidan ska passa utan problem.

    Går det att göra skyddet tunnare?
    What? Vad är det för fråga... svaret är ja, du kan ta bort splitter filmen som är monterad under den klistriga delen av skyddet men då gör du även skyddet ”bräckligare”. Jag kom på detta av misstag med mitt Note 8 skydd som jag råkade montera fel så jag gjorde som instruktionerna sa och tvättade skyddet under vatten för att åter applicera uv lim. Det jag inte hade märkt dock var att jag hade råkat skrapa med nageln så att splitter filmen lossat på ett hörn. Så nyfiken som jag var så drog jag av den och monterade utan. Det blev rätt coolt, men inget jag kommer göra med flit i framtiden men det besvarar frågan iallafall...

    Vart köper jag dessa skydd?
    Dom finns på mobilefun.com för dom flesta modeller på marknaden.
    Även Amazon har dom men har aldrig beställt därifrån.

    Skriv gärna här hur era erfarenheter är/har varit med detta skydd och vilken mobil ni monterade på.

    Själv har jag monterat på: Samsung s8. s8+ (2st). Note 8. iPhone 7 Plus. iPhone 8 plus. Snart LG v30+.
     
    Last edited by a moderator: 27 nov 2017
    coolman007, Bakken, wenom666 och 13 andra gillar detta.
  2. jagu

    jagu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Tack för en bra utförligt beskrivning! Hade inte hört talas om det här skyddet förrän du nämnde det i LG V30 - tråden. Lägg gärna till länkar till de Youtube-videos du tycker är bäst på montering.
     
    bernard och R3b0rn gillar detta.
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Den är lite svår för dom ändrade sitt kit mellan s8+ och Note 8 en aning så jag tror det är bättre att man kollar på tex mobilefun.com vid specifik modell för det är dom som gjort dom flesta monterings videona.
     
    bernard gillar detta.
  4. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Någon som vet om deras glas är speciellt eller om det är ett vanligt glasskydd ?

    När man byter telefon som jag gör hela tiden får man ju alltid lite UV vätska och en UV lampa kvar efter varje montage.

    Fram tills nu har jag slängt att som blir över men funderar om det går att köpa ett löst skärmskydd och montera med UV vätskan och lampan ?
     
  5. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier
    Jag monterade igår på min Galaxy S7 edge, gick hur bra som helst.
    Mitt tips är att ha några visitkort eller liknande till hands om det visar sig att bordet inte är helt plant.
    Man ser det när man häller ner limmet på glaset, har man otur så rinner limbubblan lite åt sidan, då är det bra att sticka under något under tråget så att bubblan rinner tillbaka till mitten igen.

    Annars gick det perfekt, mycket bättre känsla i ett tempered glas istället för vanlig skyddsfilm, jag har kört Zagg dry tidigare och har alltid tyckt att fingret fastnar på filmen, här känns det som att man inte har nått skydd alls på.

    Jag håller med om att man ska vara jäkligt försiktig om man ska torka av överflödigt lim på sidorna, gnugga inte för hårt.

    Nu får man bara hoppas att det sitter kvar över tid, jag har idag ett MNML skal och det verkar funka.
    Jag ska även testa med mitt Spigen Neo Hybrid och se om det passar utan att lyfta glaset.

    016.jpg
     
    Last edited: 27 nov 2017
    bernard och R3b0rn gillar detta.
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Det ska finnas kit som bara har glas och lim men den är bara 100kr billigare.

    På Amazon.
     
    Oneplus2 och bernard gillar detta.
  7. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    @R3b0rn@R3b0rn visst har du ett på din V30? Hur långt ner på sidorna sträcker det sig?
     
    bernard gillar detta.
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Har inte fått mitt än. Har ett ScreenKnight på medans och det sitter riktigt bra.
     
    Finskpinne gillar detta.
  9. Krak3n

    Krak3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    @R3b0rn@R3b0rn Du skriver att man kan sätta skärmskyddet på en trasig skärm, vilket vore helt grymt om de fungera! Men limmet kan inte förstöra skärmen på något vis? Tränga in under glaset eller rent av expandera i sprickorna och göra mer skada? Vet du något om de? Eller finns det någonstans man kan läsa om de?
    Tacksam för svar
     
  10. Stemag64

    Stemag64 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 +
    Övrigt:
    Garmin Fenix 5X Plus Sapphire och galaxy gear S3 frontier

    Det beror nog på hur sprickorna ser ut?

    Om det är typ en krosskada där det typ nästan fattas flisor då kanske det inte blir så bra

    Men om det är sådana där supertunna sprickor så funkar det nog fint.

    Det är ett ganska trögflytande lim och jag tror inte det kan penetrera sprickorna, det lägger sig nog bara ovanpå.

    Flera skriver att om det är små tunna sprickor så gör limmet att sprickorna inte syns efteråt.

    Jag skulle definitivt testa om alternativet var att byta skärm, fast det är klart whitesone skyddet kostar ju nästan hälften av vad ett skärmbyte kostar på enklare mobiler...

    En bild skulle hjälpa
     
    R3b0rn och Krak3n gillar detta.
  11. Krak3n

    Krak3n Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2017
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för svar! Jag har en Samsung S7 edge, som jag ska ge till min lillebror, därför kändes de som en bra lösning istället för att betala 3000 för skärmbyte!
     
    R3b0rn gillar detta.
  12. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Beställt ett nu till min V30+. Dyrt som fan egentligen, men vill inte tappa den härliga känslan ett rundat glas ger. Tror nog det kommer vara värt det :)
     
    Finskpinne och R3b0rn gillar detta.
  13. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Utan tvekan värt det, finns inget annat härdat som kommer i närheten av Whitestone! Inte iaf på S8 :)
     
    R3b0rn gillar detta.
  14. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Hoppas mitt kommer imorgon. Står att det kom till sverige i Torsdags iallafall... men postnord är super snabba har jag hört...
     
    johanruda gillar detta.
  15. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Vanligtvis är de supersnabba (åtminstone för mig som bor norröver), men det har ju varit en del förseningar sedan black friday. Håller tummarna! :)
     
    R3b0rn gillar detta.
  16. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Yes! Blir o montera efter jag ätit [emoji5][emoji5][emoji5][​IMG]
     
  17. johanruda

    johanruda Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2017
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    349
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy Note 10+
    Wohoo! Längtar till resultatet!
     
  18. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Sitter som ett smäck!! Som vanligt den brutalt härliga känslan på glaset. Den täcker inte hela kurvan men den är svagt kurvad och täcker skärm delen utan problem.

    Verkar som om många på xda klagar över att den inte täcker 100% hela skärmen men förstår att det måste vara smått omöjligt att få till en sån kurva då v30 jämfört med s8/note8 serien är rundad runt hörnen samsungs går rakt ut mer.

    Ett tips. Såg att flera på xda fått bubblor under sina men panika inte. Det värsta man kan göra.

    Ta ett kort och tryck ut bubblorna medans limmet är rinnande. Den dör inte av lite tryck.

    Och den klisterlappen som ska skydda telefon högtalaren, sätt den så långt åt höger det bara går så ni inte härdar limmet och märker att lappen är under glaset! Var nära att göra det själv där men såg det i sista sekund

    Här är lite bilder på resultatet.

    Är grymt nöjd!

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Last edited: 11 dec 2017
    Mobik, hahadaoc, mickelsen och 5 andra gillar detta.
  19. Finskpinne

    Finskpinne Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ser mycket mycket bra ut! ;)
     
    R3b0rn gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Imponerande @R3b0rn@R3b0rn! Ser riktigt fint ut - snyggt jobbat. Det får bli ett sådant här skydd snart för min del också :)
     
    hahadaoc och R3b0rn gillar detta.