Guide: Att skapa en Hemsida/Blogg för nybörjare?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Salvion, 25 dec 2017.

  1. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har funderat länge på att göra en hemsida/blogg eller vad det nu skall kalla det, en kreativ plats där jag kan skriva och lägga upp saker (bilder, länkar och musiktips) en slags dagbok, tanken är primärt för mig själv, man jag tänker som att istället för att fläka ut sig på Facebook och Instagram kan man tona ner detta och lägga dom lite längre sakerna på en hemsida så får folk aktivt välja om dom vill kolla på det eller inte.
    Jag skulle vilja börja redigera filmer och bilder från resor och enkelt lägga upp det och sedan bjuda in folk att läsa, ungefär så.

    vad jag undrar är har ni några tips på webhotell/företag jag kan använda?
    jag är väldigt dålig på att läsa och förstå instruktioner så jag lär behöva hjälp...
    Jag tänker köpa ett domännamn och sedan hyra ett webhotell då jag antar att det är så man ofta gör?

    Det företag jag sneglat på i flera år är https://www.loopia.se/ då dom van något kundservice pris för en bunt år sedan och dom påstår själva att dom har en enkel hjälp/automation att bygga denna sida.
    Jag vill att det skall vara enkelt att lägga upp en->flera bilder och skriva text till dom
    Wordpress har man ju hört talas om som en enkel väg med massor av teman, men jag behöver mer handgriplig hjälp tror jag...

    Kvalitet/Trygghet/Kompetens går före billigt

    Har ni några bra tips om webhotell och eller rent allmänt vad jag bör tänka på? realistiskt är ju detta en ego pryl och sannolikheten att någon förutom jag och kanske familjen skall uppskatta detta är ju mycket liten, men jag vill testa...

    Förslag?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Enklast är kanske bara en Wordpress-blogg via Wordpress egna webbhotell? https://sv.wordpress.com/create-blog/

    Du slipper tänka på webbhotell och behöver inte bry dig om att uppdatera mjukvaran etc. I princip allting sköts automatiskt, så att du kan fokusera på att skapa innehållet istället.

    Att hitta ett lämpligt Wordpress-tema och justera det hela efter personliga preferenser är rätt snabbt gjort. Allting kan göras via Wordpress administrationsgränssnitt, så att du inte behöver röra en rad kod om du inte vill.
     
  3. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Spontant om du går på webbhotell så skulle jag inte säga Loopia. De har haft två intrång på senare år som varit omskrivna. Känns otryggt.

    Jag har en gång i tiden tecknat mig för 15 års fritt abonnemang hos FS Data men skulle aldrig rekommendera dem till nån.

    Binero om inte priset är det viktigaste.
    De har 1 klicksinstallationer av ex WordPress.

    Hosted WordPress erbjuder inte riktigt samma funktionalitet som egen hostad.
     
    bernard gillar detta.
  4. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @bernard@bernard
    Å fasiken visste inte att man kunde lösa allt via wordpress, alla punkter du pekar på är sådant jag önskar, skall kolla upp det när man får tid över i julstöket och folk svarar i telefonen ;)

    @maccis@maccis
    Jo har läst om säkerheten precis som du nämner, talade med deras support/sälj avdelning och dom var ganska ointresserade av mig och mina funderingar, fick bara svaret "det fixar sig, det löser du"

    Binero ger ju ett seriöst intryck, hur jag nu kan utläsa det? :o
    Samma som Bernards råd måste jag kolla upp det efter helgerna.

    Tack för råden, mycket uppskattat!

    Återkommer :)
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Instämmer med Bernard. För ditt ändamål duger en blogg på wordpress.com utmärkt. Det finns ingen vits med att spendera pengar på ett webbhotell hos vare sig Loopia, eller hos något annat leverantör.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag håller med kör på wordpress men du bör kolla youtube för en guide så du fatar the basic tex hur man installerar ett tema. Enda fördelen med att göra det via ett webhotell är att de har förinstallerat en del grejjor tex olika teman.

    Känner man att man inte orkar lägga ner så mkt tid på att lära sig så finns det alterantiv så som loopia och annat...det kan eventuellt vara värt pengarna..för det är lättare att komma igång..
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har använt WordPress i flera år och varför tror du att det är lättare att sköta WordPress via webbhotell än via wordpress.com?

    Enda fördelen med att ha webbhotell är att du har 100% kontroll över mjukvaran. Du kan installera vilka teman och tillägg du vill samt göra vilka modifieringar du vill av teman. Detta kräver dock kunskap om WordPress och det känns inte som något som trådskaparen vill ägna tid på.

    WordPress.com är perfekt om man vill komma igång enkelt med WordPress och slippa betala något (man kan betala för domän eller utökade funktioner dock). Skulle man sen i framtiden vilja sätta upp en egen WordPress-installation så går det enkelt att göra utan att förlora sitt innehåll på WordPress.com. Du bara exporterar och importerar allt innehåll.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som jag sa mer saker är förinstallerat man behöver inte ens veta hur man installerar ett tema tex..
    så kan vara värt 20 kr eller vad det nu kostar om man inte helt enkelt inte orka sätta sig in i det..utan bara vill börja.

    Wordpress är inte enkelt du kan inte med rent bondförnuft börja utan du behöver kolla på några youtube videos för att förstå grunderna..men så är det med de flesta program. Men är man helt nollad när det gäller wordpress har man endel att lära sig. Det är lätt för dig att säga att det är enkelt som kan det men är man helt nollad och inte kan något så är det som sagt endel att lära sig. Går snabbast att kolla på youtube.. så förstår man nog grunderna rätt snabbt.. sedan kan det bli hur avancerat som man själv vill så klart..
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Vad tror du WordPress.com är för något eller vad menar du kommer med teman förinstallerat? WordPress.com har ju både teman och tillägg installerat från start och det är bara att välja. Det är först om du vill ha något utöver detta som det kostar eller kan kräva ett eget webbhotell.

    Sen undrar jag vilket webbhotell som kostar 20 kr. Undrar om inte jag missförstår dig. Vad kostar 20 kr?

    Allting har en inlärningskurva men WordPress är ändå väldigt användarvänligt så jag ser inga hinder med att använda det framför t.ex. blogg.se (även om det var många år sen sist).

    Jag har också varit nybörjare en gång. Man kommer lång väg genom att vara intresserad och hjälpsamma människor. Googla (eller sök på YouTube) och ställ frågor i WordPress-forum. Jag har lärt mig massor från hjälpsamma människor. Våga fråga. Vet inte hur aktiva de är på svenska forumet (om det ens är aktivt?) men annars kan det vara bra att använda engelska får få hjälp.

    Kan inte påstå att något webbhotell har hjälpt mig något alls med WordPress. Det har varit andra i WordPress-communityn. Du betalar för webbhotell, ingen WordPress-skola (vad jag vet?). Att många webbhotell erbjuder 1-click install innebär inte att det är enklare än WordPress.com.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ja dessa webhotell kör ju modiferade versionener av wordpress för att göra dom mer "idiot anpassade" så det behövs så lite föregenskaper som möjligt, det förenklar helt klart om man har noll intresse av att lära sig men om man har orken rekommenderar jag likt du att lära sig wordpress.

    Ofta brukar det ingå gratis eller kosta runt 20 kr på webhotellen, som sagt beror ju på vart man tänker hosta om man vill ha egen host osv.

    Sedan finns det ju squarespace om man vill vara ändå mer lat men de finns säkert mer prisvärda liknande alterantiv men ser väldigt mkt reklam om squarespace.
     
  11. Droid55

    Droid55 Guest

    Spendera pengar på något som man inte är intresserad av att lära sig låter som en dålig idé. Oklart på vilket sätt webbhotellen förenklat WordPress men jag har svårt att tänka mig att det inte kräver någonting av en. Det var några år sedan jag provade deras 1-click installer men jag upplevde det krångligt. Först blev det fel språk och när strul uppstod var det svårt att identifiera orsak eftersom man var exkluderad från installationsprocessen. På WordPress.com behöver man inte oroa sig för detta dock då det är en portal som sköts och inte låter användare strula till själva mjukvaran. Inte ens teman kan man strula sig utan att man först betalar. ;)

    Oerhört tacksam att folk på svenska WordPress-forumet uppmanade mig att installera helt på min egen hand. De hjälpte mig steg för steg och även när fel uppstod. [emoji120] Dessa människor kan vara orsaken till att jag gick från att bara vilja sätta upp en blogg till att hela snöa in mig på WordPress. Jag tappade istället intresset för att blogga. Jag ville hellre leka med WordPress. [emoji23]

    Så 20 kr utöver kostnaden för webbhotellet? [emoji848]

    Känner knappt till squarespace så kan inte uttala mig om det.

    Hur som helst, lycka till @Salvion@Salvion. :)
     
    Last edited by a moderator: 27 dec 2017
  12. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    *Liten uppdatering*

    Jag blev väldigt triggade på Binero och tänkte precis våga språnget men fick upp massor verkligen av omdömen över lång tid där dom blev sågade och det vara både över tid och så många användare att det överskuggade dom positiva, så oavsett om det var troll eller inte vågade jag inte testa dom.

    Det jag initialt var lite tveksam till var det @bernard@bernard tipsade om Wordpress blog (jo lite snobbigt antog jag dyr = bättre... :ehm: )
    Men nu när jag inte åstadkommit något reggar jag mig just på just Wordpress, begriper just nu inte mycket men jag får forska och anstränga mig lite, sedan kan jag bedöma det.
    men jag ÄR en idiot på att läsa instruktioner :P
     
  13. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Fråga om bilder och rättigheter.

    Jag har ett namn som använt som avatarnamn i över 20 år som kommer blir blogsidenamn och jag kommer troligen norpa domännamnet snart för att spara, namnet har en tydlig symbol och jag har en god vän som tecknar och jag tänkte be om en stiliserad bild av honom i all enkelhet, så frågan är skall man tänka på något om man skall använda en bild/teckning gällande format och storlek?
    Han tecknar förhand så då gissar jag att man får scanna in bilden och sedan förstora eller förminska efter behov?
    Om jag kan få en bild digitalt något att tänka på för skalning?

    Obs i all enkelhet är ovan tänkte, vill bara undvika rättighetsstrul och börja med en symbol.
     
  14. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Att använda sig av en färdig bloggplattform är nog ett bra sätt att komma igång med själva skrivandet. Jag inser såhär i efterhand att "gå min egen väg" var nog största anledningen till att jag inte skrev, utan mekade med plattformen.

    Idag använder jag mig av en kombination av Github och Netlify och plattformen Hugo för att driva min blogg. Är man intresserad av att meka lite själv finns det många alternativ, men detta är vad jag fastnat för då det innebär att jag har all innehåll lokalt på min dator och Github och är således inte fast för att plattformen inte har någon backup/export funktion.


    Ang. rättigheter, bild/logo.
    Om du använt det namnet i 20 år så bör det inte vara något problem, du kan ju alltid göra en google sökning för att se om det finns någon konkurrans.
    För storlek gäller det som allmänt, det alltid en fördel att ha den i så hög upplösning som möjligt (raster grafik) eller ha den som vektorgrafik så att du kan skala utan att tappa skärpa.
     
  15. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    @rufy93@rufy93
    Intressant och jo jag antog att det var så med en blogg, jag har dock inte intresset för den tekniska biten vill dela upplevelser (bilder, berättelser och livserfarenheter) på ett enkelt sätt men som är funkis, första lediga dagarna nu får pilla lite med det.

    Angående sista avsnittet, det var bra att veta tar med mig det!

    Tack för råden, uppskattat!
     
  16. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Någon som kan rekommendera en sida med bilder man får använda fritt som gärna har bra sökfunktion?
    Alltså mer allmänna bilder, Stockholms vy, En blomma, Rally bil osv...
    Jag vet inte ens om det finns men antar att det gör det.
    (jo jag har sökt men flera verkar inte alls gratis när man väl skall ta ned dom)
     
    Last edited: 13 feb 2018
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dessa två har bilder som är helt fria att använda; du behöver inte ens ange källa:
    Free Images - Pixabay
    Free stock photos · Pexels
     
  18. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
  19. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Då kommer nästa fråga, jag har ingen direkt koll på hur saker blir sökbara eller snarare dyker upp på Google när man söker...och då menar jag rent allmänt
    Jag tror mig ha förstått att tex Instagram och deras Hashtags i säg är sökbara?
    så om jag på Instagram postar en bild på en Snögubbe och skriver #Snögubbe så blir den rent allmänt också sökbar på den hashtagen eller har jag missat något?

    Min Blogg hur får jag innehåll sökbart, går den ens? och då tänker jag inte på att länka till bloggen primärt.
    Det finns "lables" i Wordpress men begriper inte HUR dom funkar eller hur man lägger till dom, och om det bara är för att söka i själva bloggen eller om det är hela WWW?
    Blir en ren text snutt sökbar på google utan något annat?

    bonusfråga, någon som har en länk till någon genomgång i handgripligt skapande av en wordpress blogg, gärna en YT guide, "Dos-Dont"
     
  20. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 625
    Mottagna gillanden:
    1 087
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag försöker igen med en ny fråga :)

    Jag använder och skriver i Wordpress och har noll koll, en sak som säkert som antagligen är likadant i tex Word eller annan ordbehandling som någon här kanske kan förklara är varför gör programmet 2st radmatningar när jag trycker Enter? jag har försökt googla men kan inte skriva specifikt på engelska så att jag hittar ett svar..

    2 frågor
    varför gör den så?
    och hur kan jag ställa in för att den inte skall göra så?