Hur hantera DOA till Netonnet smidigast?

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av pacmeyer, 12 mar 2018.

  1. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Var idag in och köpte en Pixel XL på NoN. Upptäcker att alla bilder jag tar med kameran blir suddiga i vänsterkant. Lika med andra kameraappar än stock.
    Tänker i min enfald att detta är solklar DOA men vet ju att alla butiker inte resonerar så..
    Men min fråga, om jag hävdar DOA, butiken tycker den ska på service, vad gör jag då? Och framförallt- kan jag då, trots att jag medgivit att den är felaktig, utnyttja deras ångerrätt??
    Tacksam för snabba svar!
     
  2. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det här skiljer sig säkert mellan olika tillverkare och ÅF, men jag lämnar den information som jag fått det förklarat för mig, så får andra fylla på om de är mera kunniga på området!

    DOA är något som erbjuds till återförsäljare av tillverkaren och inget som de kan tvinga ÅF att använda. DOA ska skickas in på service med DOA som anledning. Butiken kan välja att byta ut produkten direkt till en ny, men då är risken att DOA inte går igenom (verkar rätt solklart i ditt fall att den skulle gå igenom) och verkstaden nekar DOA och då står de med en telefon med nekad DOA och har gett dig en ny.

    Som alltid, bäst att kolla med NoN först och främst, plus att de har väl en ganska sjysst ångerrätt/öppet köp policy, så kanske är bättre lämna tillbaka luren > köpa en ny (osäker på hur det funkar om det är något fel på telefonen).
     
  3. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    NoN har ju en väldigt generös ångerrätts-policy. Borde inte vara några problem alls. "Den här mobilen tar superdåliga bilder. Den vill jag inte ha! Jag tycker ni ska kolla den närmare, men jag vill i alla fall inte ha den!"
     
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Visade sig iaf att NoN här i byn inte hade nån mer XL i lager när jag kollade imorse. Så jag åkte dit och använde ångerrätten vilket inte var några problem.
     
    Asawi och bernard gillar detta.
  5. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    NoN är ett föredöme i Sverige på hur ånger skall hanteras.

    Har verkligen aldrig haft problem med dem. Och när man som jag har totalt noll impulskontroll och handlar alltid saker jag inte borde har detta räddat mig många gånger.

    Detta gör att jag alltid köper mina saker på NoN även om priset i vissa fall är några kr dyrare.
     
    stelex, Sweden2, dannejanne och 1 annan gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, samma sak här. Det blir nästan alltid NoN dels för att det oftast är enkelt att returerna produkterna, och dels för att man får 90 dagar öppet köp. Hoppas de behåller sin policy.

    Jag gillar också kjell & co av samma skäl. Har aldrig haft problem med dem. Och även när ångerrätten löpt ut har jag lyckats lösa det med personalen genom att istället be om ett tillgodokvitto, och då har det alltid gått vägen.

    Sedan kan man säga vad man vill om kjell & co:s priser, speciellt på kablar :)
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Stämmer in i lovsången. Netonnets returhantering är fantastisk! Lite av min favvobutik faktiskt :) Inga dryga säljare på golvet heller
     
    stelex och bernard gillar detta.
  8. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nä man går in och köper det man vill ha och blir det fel kommer man tillbaks med grejerna. Suveränt.
     
    bernard gillar detta.
  9. chaffis

    chaffis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2016
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 3
    Japp, jag kollar alltid först om netonnet har de jag vill ha och köper där i första hand.
    Gillar verkligen deras kundvård. Köpte en gång en GPS som visade sig inte vara ny när jag väl öppnade låndan. Jag var skitförbannad och tänkte jag ska kräva milersättning för de jag fått köra men tänkte de får jag aldrig... Jodå svarat var hur långt har jag kört och vad har de kostat... Var verkligen småpengar men bara principen att jag faktiskt fick något för de gjorde mig så glad.
     
    stelex och bernard gillar detta.
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Netonnet är i princip det enda stället jag handlar min elektronik på pga deras generösa returpolicy. Så länge de har saker i lager i alla fall och jag kan plocka upp det fysiskt. Krånglar aldrig med eventuella returer och de har även gett mig en del goodwill genom åren, sånt de inte är skyldiga att göra.

    Ett tips. Bli medlem. Då får man 3 månaders ångerrätt på köpet.
     
    stelex gillar detta.