Tips ang. Media Spelare

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av king_heisenberg, 13 mar 2018.

  1. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tjena, sitter och tittar på media spelare.
    För tillfället har jag en Surface Laptop/iphone som strömmar via chromecast. Jag vill eliminera behovet av laptopen...
    Har även testat att strömma via xboxen (denna vill jag också eliminera).
    Har en del köpt material på google movies (så dessa vill jag kunna strömma på ett eller annat sätt)
    Annars är det mest netflix, hbo, google movies men absolut mest ifrån webläsaren ifrån div sidor.
    (det är denna biten jag har problem med att lösa utan dator).

    Den bästa lösningen jag kan komma på är en nvidia shield med tangentbord?
    Eller har någon några andra förslag?
     
  2. Zoobo

    Zoobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    165
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM
    Kör själv med Nvidia Shield och är riktigt nöjd. Sidelodar appar som inte stöds och kan då se allt. Haft dom flesta mediaspelare och Intel nuc men shielden funkar bäst.
     
    thexps gillar detta.
  3. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Du har inga problem med att spela upp video i webläsaren på shielden? Uppdateras den kontinuerligt?
     
  4. Zoobo

    Zoobo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    544
    Mottagna gillanden:
    165
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    iPhone 13PM
    Just det har jag inte provat tyvärr. Ja det trillar in uppdateringar
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan också gå i god för Shield TV. Haft min sedan 2015 och den uppdateras fortfarande kontinuerligt.

    Jag har precis som @Zoobo@Zoobo däremot aldrig testat att spela upp video i webbläsaren. Men du borde kunna casta video från telefonen i de fallen. Är ju ofast lättare att navigera webbläsaren på telefonen än via fjärren.

    Shield TV fungerar som en fristående mediaspelare och kan köra allt från Kodi till Plex till VLC media player, men den fungerar också som en Chromecast, så att du kan casta till den.

    Den behöver i princip endast startas om när du själv väljer att installera en systemuppdatering, och det sker inte så väldans ofta. Betydligt trevligare än att köra en Windowsburk/mindre underhåll, ingen risk för drivrutiner som uppdateras och ställer till det etc, och dessutom drar den endast runt 5-10W samt är knäpptyst. Har stöd för de flesta ljudformat om du har hemmabio och fixar även 4K med HDR.

    Du kan även köra Plex Media Server direkt på Shield TV om du vill, anslut bara en disk, och sedan kan du strömma till andra enheter både på det lokala nätverket och via WAN (lite som ett privat Netflix).
     
    king_heisenberg, thexps och _jonte gillar detta.
  6. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Lägger också en röst på Nvidia shield. En utav de mer prisvärda teknikprylarna i min mening.

    Kör min Plex media server på den, tillsammans med olika strömningstjänster som Netflix, SVT play, YouTube, Google filmer, Spotify osv.
    Allt kan du styra via telefonen om du vill då den även agerar Chromecast.

    Spelar en hel del på den också. Finns möjlighet för android spel, eller strömma från ditt steam-konto. Funkar riktigt bra.
    GeForce har även GeForce now, du kan köpa spel alt. Abonnera på en streamingtjänst med spel för alla plattformar.

    Väldigt mångsidig maskin, till ett väldigt trevligt pris.
     
    king_heisenberg och bernard gillar detta.
  7. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    356
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Kört med chromecast tidigare, eller ja i många år. Men är lite trött på att chromecasten "tappar" kontakten emellanåt. Därför vill jag komma ifrån det. Sen har chrome webläsaren blivit sämmre... Sidorna jag har använt/använder är sega, laddar inte videon osv i chrome. Men öppnar man firefox så går det hur fort och smidigt som helst. Sålänge jag håller mig till "normal" slösurf är chrome kanon. Men till just sånt så funkar det inte längre och då kan jag inte "casta" heller...

    Har funderat på nvidia shield länge... Då jag inte vill ha en till dator bara för att...
    Så beställde en ifrån inet imorse efter jag läst vad ni skrivit ^^ Så testar vi ;)
     
    Last edited: 14 mar 2018
    thexps och bernard gillar detta.
  8. Kungaff

    Kungaff Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2018
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni som kör eran Plex server på boxen, räcker 16GB om man kopplar in en extern hårddisk eller behövs 500GB?