Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ah! Grymming! Satt här och slet mitt hår. Givetvis. Tack!

    /Daniel
     
  2. Ontrose

    Ontrose Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2009
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Tjenis, får inte denna guiden till att funka

    http://tasker.wikidot.com/low-battery-usage-wifi-enableing-profile-using-wifi-near
    När jag kommer ner till att man skall välja ssid/mac så kommer inget upp någon som vet vad problemet kan vara?
     
  3. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
  4. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tasker är ju fantastiskt !

    Hej
    Jag har hårdkört med Tasker på all ledig stund i två dagar. Jag är en nörd säger folk i min omkrets och det är väl ett riktigt gott betyg på min hängivenhet :)

    Jag har en variant på hitta din telefon från Wikin.

    Problemet är, som någon annan skrev i denna tråd, om inte GPS'en redan är igång så går den inte att starta med annat än att man måste kvittera en popup dialog att man godkänner ev. integritet och kostnad.
    Är det bara vi i Sverige som har denna extra popup? Ännu finns väl ingen funktion i Tasker att trycka på knappar i dialoger som det finns till PC?

    För övrigt utnyttjar jag wikins WIFI automator som fungerar klockrent utan fibbel med GPS. Läs och gör som upphovsmannen säger. Jag tror bara jag ändrat så att mitt Thomson modem står med. För övrigt är det bara att ladda ner de olika filerna och importera till Tasker.

    Sedan har jag själv fixat så att volymen hålls uppe för ringsignalen även om man råkar sänka den, vilket är mycket lätt att göra på en SE X10. Undantag är när jag via en egengjord "silence" widget aktivt valt att ringsignalen skall vara tyst.
    I samband med detta är också Natti natti funktionen från samma wiki integrerad.

    Sedan har jag gjort en popupmeny för vilken musikspelare jag vill använda när jag pluggar i lurarna.

    Skitkul detta :P :cool:
     
  5. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du för att låsa ringsingnalen blir galen på att man råka sänka den.
     
  6. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Eller hur...! :P
    Möjligheterna är i stort sett oändliga...
     
  7. Gooli

    Gooli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag totade ihop en liten profil för att hålla ringsignalen på 80% så länge jag inte valt att den sa vara ljudlös. Den kollar av så jag inte ändrat av misstag en gång i timmen. Intervallet går ju att ställa som man behagar.
    Bifogar filen till den.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 15 dec 2010
  8. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ringsignal

    Jag vill att min ringsignal skall återgå omedelbart om jag råkar komma när volymknapparna ... vilket man gör nästan varje gång man tar i en X10. o_O
    Programmet går endast när händelsen "ändra volym" utförs, så det tär inte på batteriet om nu någon fått för sig det.

    Ny profil, namn: t.ex. "Ringer keep up".

    Event/Variable/Variable set
    Volume - Ringer %VOLR

    New Task/Audio/Ringer Volume
    Level7 (eller det du vill ha som max volym)
    if %Silent !set (Om variabeln "Sleep Mode" inte är satt. T.ex. om du har en annan task som vill att telefonen skall vara tyst om natten eller något annat tillfälle.)

    Done och apply
     
    Renevatio och besa gillar detta.
  9. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Tackar, den blev snabbt snodd!
     
  10. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har haft samma tanke men löste det på ett lite annorlunda sätt. Jag säger inte vilket sätt som är bäst, men det är intressant att veta alternativ kanske?

    Som event satte jag
    Incoming call
    och som task satte jag
    Ringer Volume if %SILENT matches off

    dvs den ändrar endast volymen om Silent mode är off (kan vara on, off, vibrate)
     
    Last edited: 16 dec 2010
  11. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har ett problem med en sak i Tasker en längre tid och tänkte hör om någon har något tips på hur man kan komma runt det?
    Jag har en task som stänger av ljudet på natten mellan 23-07 om jag laddar telefonen. Denna task i sig fungerar felfritt om den är den enda som är aktiv.
    Dessutom vill jag ha telefonen fräscht omstartad varje morgon, så jag har en task som startar om telefonen kl.06 om telefonen är på laddning. Denna fungerar också den felfritt om det är den enda som är aktiv.
    Problemet är att när jag kombinerar dessa två tasks, så går telefonen in i ljudlöst läge kl.23 som väntat. När jag vaknar har telefonen startat om, också det enligt planen. felet är att "ljudlös"-tasken fortfarande är aktiv efter kl.07, den stängs inte av när den ska.
    Jag har även testat att dela upp "ljudlös"-tasken i två delar, en mellan 23.00-05.58 och en mellan 06.01-07.00, men resultatet är samma, att telefonen står i ljudlöst läge när jag vaknar (efter kl.07).
    Är detta ett fel med mina inställningar eller en bugg i Tasker tror ni?
     
  12. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Måste ju vara en bugg i Tasker, dvs om man hoppar in mitt i en Task så verkar den inte trigga den alls.

    Har du testat att starta task 2 ännu lite senare så att telefonen garanterat hunnit boota klart innan tasken ska börja, säg kl 06.05 ?
     
    PolliSoft gillar detta.
  13. mickego

    mickego Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    En variant kanske ....

    Skapa en task som INTE använder "SILENT"
    utan en som SÄNKER LJUDET till (0) för
    t.ex
    *Ringer
    *Notification
    *System
    Kör den exakt 23:00 i Profil-1

    Kör din REBOOT Task exakt 06:00 i Profil-2

    Sen gör du en till motsvarande Task som
    DRAR UPP Ljudet till önskad ljudstyrka (7)
    för
    *Ringer
    *Notification
    *System
    som du sätter att köras exakt 07:00 i en Profil-3
     
    PolliSoft gillar detta.
  14. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Sweet!
    Det ska jag prova, tack så mycket för tipset
     
  15. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nu när ändå den här tråden är lite aktiv så har jag ett problem som jag inte riktigt förstår mig på, men jag misstänker att det är jag som tänker fel på något sätt. Jag har lite grejer som jag bara vill ska hända när jag är hemma. Jag har därför en profil som är aktiv när jag är nära vissa master. Denna profil slår dels av låsmönstret, dels sätter den en variabel %hemma till ett. Som exit task gör den motsatt sak, dvs slår på låsmönstret och rensar variabeln. Och så har jag en profil som vid screen on slår på wifi förutsatt att %hemma är satt. Problemet är att wifi allt som oftast slår på sig fast jag är långt hemifrån. Vet inte om det är att variabeln inte rensas som den ska eller om wifi av någon anledning inte slås av när jag släcker skärmen därhemma. Någon som har någon spontan idé? Eller har jag krånglat till det här?

    /Daniel
     
  16. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt att du har skrivit lösningen själv här...
    För sålänge du inte har en task som stänger ner Wifi så kvittar det ju om har en task som startar upp det.

    För på mina två xperia med 2.1 (X10 mini pro och en X8) så ligger WiFi alltid på i bakgrunden sålänge jag inte manuellt slår av det. Är den aktiverad så kopplar den ju ner anslutningen till routern efter ett visst tidsintervall men startar jag skärmen så kopplas det ju automatiskt upp igen.

    Du borde alltså behöva hitta på nån vettig task som stänger av WiFi med när %Hemma inte är satt.
     
  17. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Mmmm, fast jag tänker mig liksom att om jag sätter att wifi ska vara på när skärmen är på (och man kan ju inte skapa någon exit task för en sån profil) så borde Tasker förstå att det innebär att wifi ska vara av när skärmen är av. Är det inte så det funkar alltså?

    /Daniel
     
  18. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Man ska aldrig ta nåt för givet... :P

    Tror faktiskt inte att det funkar så dessvärre (Observera: Tror).
    Testa istället att göra en Context -> Event -> Variable -> Variable Set %Hemma och 0 som värde.
    Sedan en efterföljande Task som sätter Wifi off.

    Detta borde ju medföra att direkt du rör dig utanför dina satta master så stängs WiFi av automatiskt. Och den gamla tasken kommer ju fortfarande att slå på WiFi direkt du öppnar skärmen om %Hemma är satt som 1a...

    Låter rätt i teorin, du får testa och se helt enkelt.. :cool:
     
    DanielMalmgren gillar detta.
  19. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Om det är event du använder för att känna av att skärmen sätts igång så har du ingen exit task just därför tasken bara exikveras när det händer. Det man ställer in återställs således inte heller om man använder event.
     
    DanielMalmgren gillar detta.
  20. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Dumt. Hade ju varit smidigt om det hade funkat så. Men det är klart, TpS lösning ovan borde ju faktiskt lösa det klockrent. Plus att jag borde få bonusen att OM jag har skärmen igång och rör mig ut ifrån området ifråga så borde wifi stängas av. Ska testa det. Tack båda två!

    /Daniel