Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Den där frågan är irrelevant. Jag tänker inte i termer av "invandrare". Jag ser dem som just det dem är - människor.
     
  2. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Ja jag anser att svenskar är de som är bäst lämpade att styra Sverige, lika så som irakier är bäst lämpade att styra Irak.
     
  3. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hur vet du det?
     
  4. will

    will Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Okej, bara undrade :)
     
  5. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Därmed, med den konkreta frågan jag ställde, härleder jag ditt svar till att dem som är bäst lämpade att styra ett land är de som har rätt blodsband och rätt kultur, för det är enligt dig två stora faktorer av vad som definieras som just svensk - av dig.
     
  6. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hur jag vet att ett lands egna befolkning är de som är mest kvalificerade att styra sitt egna land?

    Tja för att det är deras land och det är upp till dem hur landet ska styras.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Eftersom en del har en så rolig världsbild. Eller rolig och rolig, bättre ord är väl kanske farlig sådan.

    Jag försöker helt enkelt förstå hur man kan vara helt seriös när man istället för att se till individen ser till vart ifrån man är född och uppfostrad. Det är lite som om man inte tror på att människan förändras och att människor ifrån andra ställen än Sverige är intelligenta nog till att förvalta Sverige som land. Att 2011 ens gå in och snacka om raser på ett sådant sätt fascinerar mig.

    Jag tror dock inte jag kommer lyckas. Att förstå alltså. Övertala folk som tycker så har jag för länge sedan gett upp hoppet om att övertala till något. De får helt enkelt ändra på sig självt senare i livet. Det brukar nämligen oftast bli så :)
     
  8. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Bra inlägg.

    Det fungerade inte under andra världskriget och kommer således inte fungera framöver heller, hoppas jag.

    Det blir lite konstigt om man anser att kulturen sitter i generna - biologin spelar roll. Detta bekräftas genom att någon här har svårt att se en andra generations invandrare som svensk vilket leder till att hon (som kanske då trots allt) växt upp bland det germanska folksläktet och svenska kulturen inte kan få en maktposition, allt baserat på vad någon människa ser hos en individ.

    Rasistiskt är slutsatsen, eller? Jag vet inte - Hitler styrde ju bara landet i sitt lands intresse.
     
  9. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag har läst lite i denna tråd och känner att håg måste få ur mig lite...here goes nothing...

    När jag läser vad vissa folk har skrivit ang vem som är eller inte är svensk så blir jag bara skrattretande illamående ...om man nu kan bli det!
    Sverige är (var) ett underbart land att komma till som flykting, svenskarna tog emot mig med öppna armar och gav mig och min familj en andra chans i livet. Det är tack vare Sverige som jag idag har möjligheten att sitta här i mitt kök och skriva via denna mobil, som för övrigt hade enbart varit en dröm om jag hade bott kvar i mött forna hemland.
    Jag har Sverige att tacka för allt i mitt liv i stort sett, därför blir jag upprörd när jag ser att det ska finnas gränser för när man får vara svensk eller icke!
    Om det blir ett tredje världskrig imorgon kommer jag stolt att ta på mig den svenska uniformen och kriga...för mitt land...mitt Sverige!
    Är man stolt över Sverige, älskar den svenska flaggan så är man svensk...oavsett om man är muslim, hindu eller kristen, oavsett om man hade godkänt eller ig i svenska. Om man känner sig hemma när man hör svenska nationalsången eller ser den svenska flaggan vagga utomlands...så är man svensk!
    Tack för eran tid ;)

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  10. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det funkar ganska bra i Japan, ett av världens mest etniskt homogena samhällen, dels för att de tar emot minimalt med invandrare och är extremt måna om sin kultur. Sen har jag aldrig påstått att kulturen sitter i generna, antagligen tyder du ut det som du vill tyda ut av det jag skriver eller så har du bara missförstått vad jag menade.

    och rasist är så urvattnat utryck idag att det helt och hållet förlorat sin mening.
     
  11. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7

    Sorry men du har redan förlorat. Jag hänvisar till Godwins Law
     
  12. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Tänkte bara dela med mig av vad som händer här på Öland...

    Hit kom det 300 flyktingar till en camping i ett svep, hux flux. Till det hör att jag har 2 tonåringar i åldern 16 och 18 år... Jag störs inte alls av detta och har inget emot invandrare, araber eller vilket land man kommer ifrån. Men för mina tonåringar har just denna händelse gjort att dom inte gillar invandrare. Det som hänt är att alla bussar är fulla jämt och ständigt så dom får inte plats. Dessa somalier "stirrar" på mina döttrar, enligt som själva. Dom tycker det är jätte obehagligt! De blir rädda för att åka buss själva tex... även händelser på stan där någon somalier pekar på dom och stirrar, som dom säger.

    Och jag förstår dom! Det som händer eg är ju en kulturkrock. Vi svenska är mycket mer reserverade och sticker inte ut. Man får inte vara förmer än någon annan osv... medans det inte existerar i länder söderut.

    Hur som helst försöker jag snacka med dom om detta eftersom jag inte vill att de ska bli rasister pga detta. Deras snack är oroväckande när jag hör dom prata om dessa somalier. Det är knepigt som faen! Men denna händelse har faktiskt fått mig att förstå hur en del tänker även om jag tycker att det är fel! Det är skrämmande...
     
  13. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hur många kulturevenemang är svenska och hur många härstammar från andra länder?
     
  14. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    <IRONI>
    Är det inte bättre att ALLA måste genomgå prövning inför rösträtt? Då kan de som faktiskt vet bäst om folk och vad de egentligen behöver rösta åt de som inte begriper bättre?
    </IRONI>

    Tyvärr så är tron på Den Gode Svensken som den som vet bäst ganska felaktig. Det går inte att peka in vilka som ska få kallas svenska eller inte baserat på vilken generation av invandrare man tillhör. Felet med dålig integration beror på dålig politik och människans natur. Om man hamnar på en plats i Sverige, där svenskan är ett minoritetsspråk, varför ska man då anstränga sig för att lära sig ett minoritetsspråk?

    Själv tycker jag arketypen Svensk är hopplöst tråkig. Fylla på helgen, jantelag, bittra, klanka ner på andras seder samtidigt som man själv beter sig som skit mot andra, ser ner på alla som inte kommer från samma by... Insnöat...
    Jag har flera gånger hört "Va är du stockholmare? Du beter dig ju inte som en!"
    Alla dessa fördomar är vad som håller mångfaldshatare om ryggen, samtidigt som de trycker ner ännu en kebab, pizza eller taco.
    Sverige är redan mångkulturellt. Ja det dödar all slags kulturturism, men det gagnar oss som nation eftersom vi får bättre förståelse för alla andra länders politik.
     
    ViLANDER, Zooklubba och Madeli gillar detta.
  15. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Svårt att säga i med det som kommit från andra länder försvenskats och blivit del av den svenska kulturen.
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Försvenskats, hur menar du?
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Jahopp. Det säger trots allt inget om att de kommer styra landet bra eller dåligt. Så det är ingen kvalificering att det är upp till de hur landet ska styras. De behöver inte vara lämpliga bara för de av "samma skrot och korn".

    Sin egna folks fortlevnad, jahopp.

    Vi är allihopa av samma folk och det gäller samhällets/människans fortlevnad som är viktigare i dagens samhälle.
     
  18. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tex om jag inte helt minns fel så sa min lärare i samhällskunskap i gymnasiet att vår midsommarstång har grunden i en indisk fruktbarhetssymbol som hade likartat utseende men sen att vi lagt till blommor osv på det hela. Sen om det han säger stämmer vet jag inte men helt omöjligt är det ju inte i med ariernas invasion av Indien i urminnes tider.
     
  19. SnowStorm

    SnowStorm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2010
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag tycker att det är mer skrämmande att du är rädd för att dina döttrar ska bli "rasister".
     
  20. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag är ingen "fakta"-nörd men visst fan vill jag ha källa att Japans framgångar beror på att dem tar emot minimalt med invandrare.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.