Problem: RamMinne hox

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av firefox86, 8 apr 2012.

  1. firefox86

    firefox86 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2012
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hat 8 st appar på totalt 80mb som körs nu. men enligt statusbaren på sopat så kör över 680mb hur kan det vara då? Vad tar 600mb. är det någon bugg bara
     
  2. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jag tror att det är sense som tar en hel del minne.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  3. selmirX

    selmirX Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Samma sak här tror det är sense som gör det har normalt ledigt 150-250MB :/ tycker det är dåligt
     
  4. Aja

    Aja Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2010
    Inlägg:
    736
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    Stirra dig inte blind på mängden RAM så länge telefonen fungerar som den skall. RAM (arbetsminnet) är till för att användas. Stora lediga siffror indikerar inte att det är "bättre" på något sätt. Det skall öppnas, cachas, laddas grejer mest hela tiden med en telefon och då behöver det ligga i RAM minnet.

    Kontentan. Fungerar telefonen som den skall, skit i mängden RAM som finns ledigt då det inte är något annat än just en siffra! :)
     
    Merley och stoffisimo gillar detta.
  5. termostat

    termostat Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER


    PRECIS!!! :)

    ju mer som är cachat ju fortare går det :)
     
  6. sproutingtree

    sproutingtree Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Öppna appar?

    Men jag har en fråga och det är varför One X:n ligger uppe med alla appar eller menyer man varit inne i. Varför finns det inte bättre sätt att avsluta appar och menyer på så att dom så att säga stängs av? Nu tvingas jag istället gå till aktivetetshanteraren och stänga av saker manuellt. Med min Samsung Galaxy S funkade det mycket bättre då om man backade sig ur en app så var det samma sak som att det var avstängd, varjefall i 95% av fallen.

    Känns sjukt onödigt att One X ligger med massa öppna trådar som man itne använder eller har jag fattat det helt fel? Oavsett 4 kärnor processor eller inte verkar det vara idiotiskt...också med tankt på batteritiden.

    Tacksam för input på denna fråga.
     
  7. Whey

    Whey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Skillnaden kan ju vara att HTC visar senaste använda apparna för snabbare åtkomst medans samsung inte gör.

    Sen är det sällan man behöver döda en app helt, operativsystemet sköter det automatiskt då appar ligger i någon "cache" läge för att snabbt öppnas senare.
     
  8. Phelerox

    Phelerox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    När du trycker på hemknappen pausas appen helt. Appar kan bara göra saker i bakgrunden om den har en "service" (du kan se vilka services som är igång genom att kolla inställningarna för applikationer och kolla under fliken "Running").

    Appen ligger däremot kvar i RAM, vilket låter dig återkomma till appen direkt utan att appen behöver laddas in i RAM igen (även mer strömsnålt än att behöva starta appen igen). Om Android börjar få dåligt om RAM tillgängligt så frigör den minne från icke-aktiva appar.

    Kom även ihåg att du kan stänga av appar genom att "kasta dem uppåt" i applikationsväxlaren.
     
  9. Bobjof

    Bobjof Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan tillägga att appar som syns i applikationsväxlaren inte alltid måste vara igång. Har vid ett flertal tillfällen märkt att appen laddar om från början när jag ska växla. Systemet har helt enkelt avslutat den precis som Phelerox säger, pga att det behövt frigöras minne.


    Edit
    Har förresten själv funderat på det där med mängden ram, då jag har provat att släcka alla applikationer som körts, men ändå haft väldigt lite ledigt.
    Kan tänka mig att en av de optimeringarna som kommer läggas till med nästa firmwaret har något med detta att göra. Bara en tanke. :)
     
    Last edited: 9 apr 2012
  10. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Appar ligger kvar i RAM så länge det finns utrymme. Så fort systemet känner av att det börjar få slut på RAM så dödar det automatiskt den app som har lägst prioritet av de som ligger i RAM. På så sätt så frigörs hela tiden RAM för nya procsesser och man håller dessutom kvar gamla processer i RAM så länge som möjligt för att multitasking skall gå snabbare.

    Det är i princip meningslöst att döda appar i Android så länge de inte strular. Det kan t.o.m skapa problem med dålig prestanda om man stänger av appar manuellt.
     
    Last edited: 9 apr 2012
  11. Phelerox

    Phelerox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om det nu är så som du säger att appars RAM-minne inte frigörs då man "dödar dem" i applikationsväxlaren (kan inte testa på ICS än), så ser jag det inte som ett problem. Minnet finns tillgängligt ändå om något skulle behöva det, och det vore som D-Droid säger vara lite onödigt att faktiskt frigöra RAM-minnet. Om du skulle bestämma dig att gå tillbaka till appen du "dödade" (trots att du troligen inte är intresserad av det just då) så skulle man ju faktiskt tjäna lite tid/batteri på att man inte kastade ut den från RAM-minnet.

    Applikationsväxlaren blir iallafall mer överskådlig när man "dödat" appar som man är ointresserad av för stunden. :)
     
  12. Bobjof

    Bobjof Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Jag brukar i regel aldrig döda appar, för som du säger så sköter det ju sig själv, och de slipper starta upp igen vilket kan spara energi.
    Det jag menade var att om alla mina aktiviteter var dödade och att det fortfarande bara finns ca 30 procent ledigt minne så borde det vara systemet + sense tar upp en väldig mängd ram, och att jag tror att det finns optimeringar att göra där. :)
     
  13. Phelerox

    Phelerox Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Testade nu att starta om telefonen och kolla hur mycket ledigt RAM det fanns. ~400mb var ledigt (~26MB av det använda var SwiftKeys Service). Så ja, precis som du säger måste android + sense äta upp en hel del RAM. Kan gå att optimera. :) (en del käkas ju dock upp av OpenGL för hw. acc.)
     
  14. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Helt efterblivet att en så här dyr telefon har så snålt med RAM.
    Den måste ju stänga ner webbläsaren hela jävla tiden såfort man går över till en annan app, exempelvis kolla mailen.

    Jag hatar att behöva vänta på att sidor ska behöva laddas om fast jag laddade Ib dom för mindre än minuten sedan.

    Och så ligger det skit som. "Anteckningar" och något med NFC och tar plats, visst hade webbläsaren haft högre prioritet så hade man kanske kunnat ha igång en massa skit...
     
  15. Linuz

    Linuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2012
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så efterblivet är det väl inte? :)

    O folk gnäller på att det är för lite batteritid i One X, inte så konstigt om man stänger ner applikationer ist för att låta dom vara cachad i ram. Lite skillnad med windows då du måste stänga ner program för att operativsystemet ska flyta på ;)
     
  16. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    Jo det är efterblivet att en mobil för 6299kr behöver stänga ner webbläsaren för att den här för lite RAM när man för några sekunder växlar över till Gmail

    Man kanske skulle köra CM9 sen i alla fall, men HTC brukar ju vara sådana fittor att inte släppa källkoden till drivrutinerna för kamera bland annat så att det inte heller fungerar fullgott...
     
  17. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hmm, verkar som det är något tokigt med din lur. Jag kan byta mellan chrome, gmail, launcher, boid mm utan att behöva ladda om sidan i chrome.
     
  18. Poontus

    Poontus Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2010
    Inlägg:
    1 527
    Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB
    jag får ta och testa Chrome.
    problemet är väl att webbläsaren har fått för låg prioritet, den stängs ner FÖRE onödigt skit som NFC (är säkert bra att ha igång när man nu väl får användning för NFC) eller Anteckningar (båda dessa poster 100MB+ tillsammans)

    det är jättebra att RAM minnet används, men det finns dessvärre inget utrymmet att fylla RAMet med fler appar då det redan är fullt...
    ~1,5GB hade kanske varit lagom?
     
  19. RistoRally

    RistoRally Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har reagerat på detta jag också. Intalar mig dock att det blev mycket bättre med gårdagens uppdatering... Känns inte som att webbläsaren laddas ur minnet hela tiden nu.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2