Huawei Ascend Mate 7

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av citronbitare, 10 sept 2014.

  1. RichiB

    RichiB Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    ="Jonetan, post: 1625470, member: 38466"]Skriv gärna vad du har för första intryck av den sen :)

    Så nu har jag haft min M7 i snart 24H och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd :-)
    Kvaliteten/känslan på telefonen ger jag topp betyg... Känns mycket high end tack vare sitt "metall" chassi och sina obefintliga ramar runt skärmen :-)
    Sen är det dock lite tråkigt att en svart telefon inte är 100% svart.... den är svart på framsidan men på baksidan är den snarare mörkgrå.
    Ett stort plus är också att den har fabriksmonterat displayskydd, dvs ett riktigt displayskydd perfekt monterat :-)
    menyerna/insidan av mobilen tycker jag är okej, dock blir detta en vanesak i med att jag är van vid samsung :-)
    I nuläget skulle jag ge M7 9/10 i betyg! ( en telefon kan alltid bli bättre ;-) )
     
  2. Blubbe

    Blubbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kör du med fingeravtrycksläsaren eller den har du inte testat?
     
  3. Johnsson1975

    Johnsson1975 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    En som frågat om guld 32GB versionen på elgiganten och hon som svarade sa att de troligen skulle komma den 14e... Har beställt en Nexus6 redan, men fortfarande tveksam. Gillar verkligen denna. Frågan är hur snart den får Lolipop och/eller hur det kommer se ut på ROM fronten då Nexus6 kommer ungefär samtidigt i Väst...
     
  4. RichiB

    RichiB Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    jodå den kör jag med o den är jag super nöjd med... riktigt snabb är den :-)
     
    Last edited: 13 nov 2014
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Hur många ampere är laddaren på? Hos Huawei står det att den tar 3,5 timmar att ladda, det verkar lite länge...
     
  6. RichiB

    RichiB Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    0,5 ampere
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    på 230V-sidan då? Hur många på 5V?

    För det lär knappast vara 0.5A 5V på Huaweis riktiga laddare.
     
  8. RichiB

    RichiB Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
     

    Bifogade filer:

  9. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    OK, 5V 2A, det är ju rimligt.
     
  10. peter233

    peter233 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  11. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Jag lovade ju att åtekomma med en liten jämförelse mellan LG G Pro 2 och denna Huawei Mate 7.
    Vart lite körigt så har inte hunnit ännu.

    Jag lämnade tillbaka min Mate7 i veckan, hade den i en vecka innan dess.
    Anledningen till jag lämnade tillbaka den var helt enkelt för att jag var mer nöjd med min LG.

    Telefonerna i sig är nästan identiska i måtten, den tunna skärmkanten som Huawei skryter med är inte tunnare än LGs egentligen, den har nämligen kantyta även mellan displayen och metallen (innanför glaset, i svart) så det är en illusion som gör att telefonen ser ut att ha större skärm och smalare kanter.

    När vi ändå är inne på det yttre...Huawei har gjort ett riktigt bra jobb med konstruktion och montering, allt är tight och ingen knakar eller är löst. En av det snyggaste mobiler jag hållt i faktiskt!
    LGn har inte den känslan, men är också då i plast till skillnad från aluminium hos Huawei.


    När det kommer till kameran så är inte Huaweis dålig, men den är heller inte jättebra. Upplever den som grynig vid sämre förhållanden...och inte lika lättfotograferad som LGn. LGs kamera är helt vansinnigt bra, aldrig vart om dess like. Rapp, skarp, bra autolläge, grym makroläge osv. Framförallt så har den nåt ingen annan mobilkamera jag använt har, möjlighet att ta "bra" bilder under dåliga ljusförhållanden.

    Sen har vi ljudet. Inga mobiler har bra ljud från högtalaren, men det ljud dom leverar tycker jag ska vara högt och tydligt. Båda telefoner vill jag påstå leverera på den punkten, dock får jag bättre och högre ljud med LGn via bluetooth när jag lyssnar i bilen eller hörlurarna.

    Huaweis UI är fruktansvärt snyggt och mkt är omgjort från deras tidigare modeller, LGs är sådär kan jag uppleva, väldigt basic och kraftigt medans Huawei har en mer clean tunn design på UI:n

    När vi kommer till användarvänlighet passar LGn mig mkt bättre än Huawein, dels för att jag gillar knockknock och dels för att jag upplever LGn som smartare, tex deras klippbricka är ju helt fantastiskt!

    Knapparna på enheterna skiljer sig åt, LGn har ju sina på baksidan vilket är fullkomligt logiskt, man kommer alltid åt dom utan att behöva använda tvåhandsfatting, man råkar heller aldrig komma åt dom ofrivilligt.
    På Huawein är det tvärtom, där startar man på skärmen lite då och då.

    Huawein har ju även fingertrycksavläsning, vilket faktiskt fungerar bra 7/10 träffar den rätt, dock sjukt drygt när det inte lirar! Där gillar jag LGn bättre som har knapp istället som ALLTID fungerar. Ligger den på bordet så knackar jag på skärmen, det går inte på Huawei.

    Skärmarna är båda väldigt bra, LGn är något gulare/varmare i tonen. Men båda är skarpa och har bra färger.
    LGn har även något ljusstarkare skärm. Föredrar LGn där.

    Batteritiden har jag inte mätt tyvärr, men upplever dom som likvärdiga.

    Huawein visade upp lite lagg i multitaskmenyn vilket jag störde mig på, dessutom gillar jag inte Huaweis rutsystem dom har i multitaskmenyn, föredrar sen gamla hederliga listan med appar där den senast använda app ligger underst. På Huaweis ligger den senast använde app längst upp till vänster, dom övriga apparna dyker upp efterhand i rutnätet med en fördröjning vissa gånger, vilket var jäkligt störande.
    En annan grej jag märkte var att jag fick upp en varning, 5 minuter efter att jag startat telefonen första gången, om att jag hade ont om diskutrymme, då hade jag inte en ända app i telefonen!!

    I det stora hela är Huawei Mate 7 en grym telefon, men LG G Pro 2 är snäppet bättre om man inte bara går efter utseende.
     
    Last edited: 17 nov 2014
    dunkelid, bernard, Sunbringer och 2 andra gillar detta.
  12. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tack Fluppen!
    Dum fråga: märker man egentligen nån skillnad på 5.9" & 6"?
     
  13. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Faktum är att jag tycker dom är exakt lika stora, iaf om man ser till upplyst del, vilket såklart är skärmytan.
    Jag la dom bredvid varandra med vit bakgrund på skärmarna, såg ingen skillnad alls. Tyckte det var konstigt.

    Sen har ju Huawei en klar fördel på just yta, där finns ju möjlighet att gömma actionbaren genom att trycka på en liten pil till vänster, sen swipa upp med fingret för att få fram den igen. Något alla telefoner borde ha!
     
  14. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Antar att svaret är nej, men har denna telefon qi-laddning?
     
  15. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Hi
    Hittade förresten en app som heter GMD Immersive som ger lite samma funktion som Huawei har inbyggt. Inte lika bra, men åt rätt håll iaf.
     
  16. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Hmm.. Gillar inte den, ibland funkar inte tangentbordet och triggern gillar jag inte..
     
  17. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Nä den är lite lynnig minst sagt
     
  18. fluppen

    fluppen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    2 598
    Mottagna gillanden:
    424

    MINA ENHETER

    Mmmm, synd.
    Jag rootade min LG G Pro 2 igår och la in Xposed.. Hittade en liknade app där mä.. Men funkar kasst den mä..
     
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag inväntar paket från ICA idag, med min Mate 7. Jag fick panikköpa så hade inte tid att göra mer grundliga efterforskningar som jag brukar göra.. Men jag kom ihåg innan jag köpte G2an så var Mate 7 ett av alternativet med det föll på priset, men fick min för 3900 kr ... hade satt 3300 kr som smärtgräns innan men.. känndes ändå som Mate 7 var bästa alternativet för priset.. alternativet var att köpa en 2013 års modell..

    Jag har några frågor.

    1. Hur många av er låter screen protectorn sitta kvar ? Jag är sedan tidigare anti sånna screen protectors, har mest sett det att det är idioter som använder det som inte fattar att skärmens prestanda och upplösning påvekas negativt..

    2. Finns det några som helst multitasking funktion för att tex kunna köra 2 program på samma skärm typ web browser högst upp och kik längst ner.

    3. När kommer Lollipop till denna enhet ?

    4. Mate 7 har "fjärde generationens" sensor, jag undrar vilka mobiler har samma sensor som Mate 7 ?
    För att jämföra hur stor påverkan mjukvaran har på bildkvaliten...

    5. Då klagomålen verkar mest vara riktigt till Kameran, så undrar jag då telefonen verkar ha en bra sensor om det är så att vi kan vänta förbättrad kvalite i framtida mjukvaru uppdateringar ? och vad sannolikheten är för det ? har dålig koll på Huawei's track record när det gäller uppdateringar.

    6. Är det en omöjlighet att få knock on att funka ? Jag har haft G2 ett tag nu som gick sönder efter 3 månader (den är omtålig) och vi får se hur livet funkar utan knockon.. men jag använder faktiskt telefonen ganska ofta när den ligger på bordet.. och då funkar inte fingertrycks läsaren... Jag tror det kommer bli jobbigt.. men vill man ha knock on är väl i stort sett bar LG som erbjuder det, och G3 känns inte som ett alternativ och inte G2 heller även då jag gillar den ville jag prova något nytt.

    7. Är batteriet utbytbart ? Batteri prestandan må vara bra nu , men jag vet av tidigare erfarenhet att man behöver byta batteriet en gång om året.. då dess prestanda påverkas väldigt mkt efter 1 år..
     
  20. manola1027

    manola1027 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2013
    Inlägg:
    585
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    1. Jag kör med Copter exoglass.

    6. Ganska många telefoner som har den funktionen nu. LG, Sony, Htc och Oneplus one i alla fall. Tror inte den finns på mate 7 dock:(

    7. Icke utbytbart. (Går ju om du skruvar upp den)