En historia från verkligheten:
Mamma och pappa har mobilt bredband från
Tre, ett huvudabonnemang samt till det ett kombokort för 49:- extra
Drygt ett år sen
Tre till pappa (78 år och tekniskt handikappad) -Säljsnack, säljsnack säljsnack 4G, gratis modem, samma pris som tidigare och det ska funka hemma hos er...
inget 4G hemma (som om han skulle märka skillnaden i hastighet?) och det står i mjukvaran vid anslutning vilket nät modemet ansluter tilll. Han tycker sig ha blivit förd bakom ljuset, jag företar en felsökning. tre föreslår tvingat 4G vilket ju inte går,
Tre har inte full 4G-täckning och mamma och pappa är mobila men också så blir användandet för krångligt för dem om de hela tiden ska manuellt ändra i inställningar mellan automatiskt val och tvingat 4G
Det rinner ut i sanden efter att pappa själv försökt med supporten några gånger.
Nutid, säljsamtal från
Tre, pappa tackar nej till erbjudanden, säljare frågar om det är något annat han kan hjälpa till med. Pappa svarar du kan ju få igång mitt 4G
Javisst, vi skickar ett nytt modem och inga ytterligare kostnader svarar säljaren,
ungefär så klart.
Jag blir ombedd att hjälp till med installation av det nya modemet samt att se över den andra datorn då internet slutat fungera.
Väl där kopplar jag in nytt modem som anger H+ (nu blir det väl rätt uppenbart att 4G inte finns där han bor) och ger mig på andra datorn. Jag konstaterar att simkortet är inaktivt och nu går allt upp för mig.
Säljaren har bytt hans kombosimtjänst mot ett nytt separat abonnemang, skickat på honom en försäkring (på ett usb-modem!!!!) och detta ska då inte, sam jag skrev ovan inte kosta något extra.
Samtal till tre, bollas runt, tar en massa tid av mitt liv, ger en massa frustration. Allt ska återställas men man måste skicka ett nytt sim för det inaktiverade går inte att aktivera.
Returfraktsedel skickas för modemet men inget emballage, det får han köpa själv. Intressant nog kommer retursedeln snabbare än simkortet till den dator som nu står utan internetuppkoppling.
Så igår kom då simkortet. Pappa aktiverade själv via telefon (duktig pappa 78 år). Han får inte igång internet (simkortet vänt fel, tekniskt handikappad remember) så jag får åka dit. Försöker nå honom på hans mobil på väg dit men samtalet hamnar i röstbrevlådan. Väl där ingen hemma men jag sätter igång själv. Med simkortet i ordning kommer ett sms på datorn att jag ringt...
De har bytt ut hans mobiltelefonsim! Tur ändå så har han en fungerande telefon men han är inte glad, inte jag heller. Och jag måste ånyo ringa tre och dra den här jävla historien minst en gång innan jag kan avsluta det samtalet. Och är det det sista? Det känns om att jag vill hämnas, jag är hämndlysten. Jag kommer inte att få kompensation för allt besvär vilket de baske mig moraliskt är skyldiga mig. Han kommer att få småsmulor. Han kommer att byta operatör, jag orkar inte med supporten jag måste ge honom
Eftersom jag ska ställa en fråga får den bli, vad kan pappa tjäna på detta?
EDIT: Priset på modem/abonnemang han pålurades var inte 49:-/mån, bara försäkringen låg ju som sagt på 29:- plus abonnemang på, jag vet inte exakt, 150:-?
Click to expand...