[Tre] Tråden om Tre

Diskussion i 'Tre & Hallon' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

Taggar:
  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Det är lika mycket den mänskliga faktorn i felleveranserna som godtycke från säljarna vad gäller fulsäljet. Jag har råkat ut för säljare mer än en gång som med hundögon (ibland via telefon = Hundröst?) intygar att allt ska fortsätta precis som vanligt så att man slipper oroa sig, vilket har varit synonymt med 24 månaders förlängning utan att man får någon hårdvara för det, och säljaren skrattar hela vägen till bank...dosan. Detta råkade min mamma ut för för några veckor sedan, och i godan tro att allt var som vanligt fick jag för mig att kolla upp statusen på hennes abonnemang där det mycket riktigt visade sig att den fulsäljaren förlängt hennes obundna Tele2 Kompis abonnemang medan hon utan att hon ens fått en bekräftelse på det. Det gick förstås att häva.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Telekombolagen är de värsta skojarna och bedragarna i Sverige, Tele2 hade lurat på en 97-årig släkting som inte ens har dator ett mobilt bredband med 4G genom att påstå att hyresvärden bestämt att alla lägenheter måste ha bredband. Nu när jag tänker efter borde jag polisanmält det.
     
    Last edited: 18 nov 2014
    Avarell_Dalton gillar detta.
  3. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    En del av problemet är att operatörerna lägger ut försäljningen av sina tjänster på entreprenad: skojare till företag drar in stora pengar på att lura på folk abonnemang. Kluriga formuleringar (där det helt klart finns utrymme för tolkning vad som avses) används och lurar således folk. När jag som i mitt fall hjälpte min mamma att häva abonnemanget försökte företaget, phonehouse i det här fallet, inte ens att protestera trots att de 14 dagar man har på sig att häva en beställning passerat med marginal. Antagligen känner de själva till problemet och bemödar sig inte ens försöka behålla kunderna.
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag frågade faktiskt om säljaren var "in house" vilket han var i pappas fall. Tres egen personal. Men jag ska erkänna att jag inte ger mycket för telemarketingföretag. Där är det väldigt tydligt att aktieägarnas vinster prioriteras långt högre än bra lösningar för kunder. Jag brukar fråga när de säger 'jag ringer från...' om de menar från eller för X:s räkning. Då vet vi var vi har varann för det fortsatta samtalet.
     
  5. kraxiz

    kraxiz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Fast om säljaren luras om allt annat men säger att han är "in house", vad säger att han inte luras om det också? I min ungdom jobbade jag som telefonförsäljare i hela 6 timmar innan jag tröttnade, men då var vi ett oseriöst företag som sålde EON avtal och vi sa att vi ringde från EON (vi fick inte ens säga att vi ringde på uppdrag av EON). Nu försvarar jag inte Tre på något sätt men jag tror 99% av alla missnöjda tele-sales är från oseriösa företag som tyvärr anlitas.
     
  6. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Operatörerna är fortfarande ansvariga, det är samma sak som om jag skulle ha en inkassofirma och sen anlita Hells Angels. Det är inte som att operatörerna är ovetande om vad säljarna håller på med.
     
  7. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har kanske inte varit helt tydlig.

    I det första inlägget skriver jag "Tre till pappa..."
    och i det förra att 'jag frågade'

    Pappa blir uppringd av säljare. Mycket går fel
    Jag ringer upp Tre för att reda ut röran och få igång det som ska funka, i det samtalet där jag ifrågasätter deras etiska regler frågar jag också om säljaren som ringde pappa var vad jag uttryckte "in house".

    I övrigt kan jag bara förhålla mig till hur min pappa uppfattat säljsamtalet eftersom jag själv inte hörde det plus hur jag själv bemöttes när jag å pappas vägnar ringde Tre.

    När jag blir dåligt bemött byter jag leverantör om de inte får mig på andra tankar. Vi har börjat titta på alternativen som finns för det är ju så den fria marknaden ser ut. Turligt har pappa bara bindning kvar på två av tre abonnemang.

    Trygg Hansa åkte ut för nått år sen, varenda försäkring, jävligt skön känsla! Man ska bli behandlad med respekt och som den som i slutänden faktiskt ger den anställde sin lön samt ägarna sina välfyllda konton i något skatteparadis. Vill de inte ha mina pengar är det ju knappast min förlust, tyvärr kommer de att få mina pengar i 18 månader till ungefär eftersom jag har bindningstid kvar på mina tre (st) abonnemang
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Forts.
    Den här gången skickade Tre ett sim som inaktiverade det som var huvudkortet och skulle vara aktivt...

    Hoppas på tredje (ordlek) gången gillt.
     
  9. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Tre skickar tomma simkort. Hur du aktiverar det styr alltså vilket simkort som inaktiveras. Eftersom kundtjänst kan göra fel så gör du det bäst själv på mitt3. Dock behövs en kod för det. Om koden saknas så dubbelkolla med personen på ktj att det blir rätt när du ber om aktivering. Otydlig kommunikation från kunden ökar risken för fel kan man väl säga. Ring aldrig numret och aktivera automatiskt för om du vid beställningen uppgav fel nummer blir det fel automatiskt också.
     
  10. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    Hej Cupcake,

    Tänkte uppdatera dig lite om mitt fall. Snackade förra veckan med Tre över Twitter där dem sa att min mobil skulle skickas ut den 20:e (idag). Höll kontakten och igår ringde jag till Tre och där fick jag helt andra uppgifter. De hade inte ens fått någon leverans och att det skulle dröja veckor innan jag fick min mobil. Blev förbannad men behöll lugnet i samtalet, så jag frågade om supporterkanalerna hos Tre alla har samma information och de hade dem. Sa då att jag pratat med er på Twitter och dem gett en annan bild och att mobilen skulle skickas ut idag. Vidare sa jag att ni måste förstå att man blir väldigt förvirrad av alla era besked. Hon kunde bara beklaga men stod på sig att de inte ens fått en leverans än.

    Så jag tackade för mig och la på. Vände mig därefter till Twitterfolket. Där svarade dem med att de hade kollat direkt med lagret och fått denna informationen samt att jag kunde ringa tillbaka runt 18 till telefonsupporten för att få ett kolli-id. Vilket jag nu också kommer göra.

    Vill gärna tro på Twittersupporten men med alla dessa olika besked och felleveransen så kan jag inte hjälpa att jag är lite tveksam inför utgången ikväll.


    Hur som helst, tycker det minst sagt är S-K-I-T dåligt att det ska vara sån jävla dålig synk om information kanalerna i mellan på Tre. Har aldrig varit med om liknande. Har full förståelse att supporterkanalerna inte sitter brevid varandra men kvinnan i luren igår kunde kollat upp hur leveranserna låg till lite mer djupgående. Om det hade varit krångligt så hade hon gärna fått lägga på och återkomma till mig.
     
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kundtjänsten sitter på en eller två våningar på 3s kontor, så alla sitter på samma ställe i princip. Men att du får massa olika information är inte speciellt bra, alls. Twitter-folket har mer erfarenhet och lite andra avretsuppgifter än de personer du ringer till. Via telefon ska alla samtal hållas effektiva, vilket medarbetare missförstår vilket leder till det du upplevde.

    Tips inför fortsättningen, skriv upp vem du pratade med och spara det inför framtida kontakter i eventuellt samma ärende.
     
    Bobby gillar detta.
  12. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Ok. Så att döma utav vad du skriver så kan jag lita på beskedet över Twitter? Angående tipset så har dem väl egna anteckningar om mina samtal in till Tre? Vad som sagts varje i gång i stort. Men ska tänka på det
     
  13. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Jaha, blev som jag befarade. Telefonsupporten visste inget. Killen i luren kunde inte se om någon uppdaterad uppgift om kolli-id t ex på mitt konto. Börjar bli löjligt det här. Twittersupporten sa att jag kunde ringa runt 18 och indirekt sa dem då att jag garanterat kunde få kolli-id:t då. Av säkerhetsskäl lämnar dem inte ut det på Twitter vilket jag förstår.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hade du förlängt abonnemanget eller beställt ett nytt? Har glömt det.
     
    Bobby gillar detta.
  15. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    SOm Cupcake säger. De som finns på Facebook, Twitter och möjligen även Fairshopping.se är de som kan fixa biffen och de som du i stort sett alltid skall kontakta. För de som sitter i tres kundservice via telefon har inte alltid helabilden så att säga. De kör med stor sannolikhet olika ringkedjor och det brukar finnas 1 till 3 kedjor eller slingor. Hamnar man i den tredje (vilket man alltid för görst) så är det den största delen. Mest okunniga personer som man använda datorn och vet hur deras enklare system fungerar. De kan oftast inte göra ändringar mer än det som finns i kundbilden. kedja 2 har högre teknisk kompetens och kan då exempelvis kanska starta om din signal, ändra vissa svårare saker som har med din telefoni att göra. Man skall till första kedjan, där sitter proffsen, men de är oftast inte så många därför komman man oftast till den tredje eller andre. Men fråga gärna om du inte kan bli kopplad till någon som är i teknikteamet. För de kan i stort sett göra allt ser allt o s v. Var så på Bahnhof iallafall. :-)
     
    Bobby gillar detta.
  16. Bobby

    Bobby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Har förlängt abonnemanget. Vet inte om det har lösts sig nu? Ringde i telefonen runt 20:00 igår, var en kille från Tre som verkligen beklagade sig över hela situationen jag hamnat i. Var nog den trevligaste killen jag stött på från Tre (oavsett kanal). Han nämnde att dem i vanliga fall inte kompenserar kunder men skulle kunna göra ett undantag för mig, i och med den situation som uppstått. Så inte bara får jag tillbaka mina pengar för de 20 dagarna jag har betalat på en telefon som jag inte har. Jag får dessutom två fria månader från mobilavgiften, totalt dessa två månader 220 kr. Frågade även om jag kunde få be han lägga en order på att få betala mobilen i en klumpsumma eller om jag behövde ringa in igen (andra jag har snackat med har sagt att man måste ringa in månaden efter man fått mobilen och säga detta... ja... förutom då när jag förlängde såklart :P, konstig? Lite), han sa att han såklart kunde fixa detta nu och verkade som han gjorde det. Frågade mig under samtalets gång om jag ville ha kolli-id nu direkt över telefon eller om han skulle smsa över det. Vet inte om det blev något missförstånd, trodde han skulle smsa över det med en gång men har gått ganska många timmar nu. Men det gör egentligen inget, de här två månader gratis + 20 dagar är jag nöjd med. Något jag däremot är lite fundersam över är att han sa att "du har mobilen nu imorgon, fredag eller senast måndag". När alla jag har pratat med (nåja, twittersupporten) sagt fredag.

    En annan sak av mindre betydelse som jag funderar så här på i efterhand är hur han kunde länka ihop mig med användarnamn här på Swedroid med mitt Twitter (nämnde dock inte något om fairshopping). Först så här efteråt tänkte jag att det var du Cupcakes som ringt mig men du jobbade ju inte hos Tre.

    Givetvis glömde jag ta namn på killen. Var rätt upptagen och blev lite tagen på sängen. Hade inte en aning om att dem jobba efter 19:00.


    Hur som, verkar lösa sig..... till slut.


    ____________________________________


    @dragontrumpetare@dragontrumpetare
    Vill alltid egentligen gå via dem (Twitter, Facebook, Fairshopping osv) just för att jag dels inte alltid har tid att sitta i varken kö eller samtal. Dels för att dem (som det kommit fram och blivit bekräftat) verkar vara lite mer kompetenta. När jag väl ringer (vilket jag oftast tyvärr har gjort) så ringer jag ju inte för skojs skull heller. Nu menar jag inte att ösa skit över telefonsupporten, de har inte enbart varit så här dåliga som det kanske framstått. Men i just detta fall har dem varit hopplösa. Har kanske bara haft otur men Tre behöver verkligen se över sin telefonsupport.

    Men tack, ska försöka tänka på det :)
     
  17. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det där var ju mer än intressant!

    Då vill jag för all tylighets skulle outa mig själv, Thomas Pålsson heter jag och min far Stig (med hänvisning till tidigare kritik om Tre)!!
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad skönt att det verkar lösa sig! När telefonen kommer beror mycket på posten, och med MyPack som 3 använder sig utav är leveranstiden 1-3 arbetsdagar har jag för mig. Därav svaret från honom.

    Hade jag jobbat på 3 så hade jag redan hjälpt dig! :) personen som ringde dig, ringde mest troligt från reklamationsavdelningen eftersom det är de personerna som hanterar dessa ärenden framförallt.
     
    Bobby gillar detta.
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 365
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du skriver Gnesta! Vad för förbättring har gjorts där? Något som kan ha förbättrats för mitt kollos täckning?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 958
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Kapacitetsförstärkning, 3G 900 och 4G. Så kanske det hjälper!