Fråga: Dålig GPS?

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Robban71, 13 nov 2014.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Imponerande.

    Jag har nu en HTC One M7, Galaxy S4, Galaxy S5, Nexus 4 och Note 4 här på lunchbordet med GPS Status & Toolbox igång.

    Huset är ett betonghus så väggar och tak är nog ganska tjocka.

    HTC: 7/19 satelliter
    Galaxy S4: 19/22 satelliter
    Galaxy S5: 25/32 satelliter
    Nexus 4: 11/17 satelliter
    Note 4: 0/19 satelliter

    Går vi ut så blir resultatet:

    HTC: 19/20 satelliter, 3 meter felmarginal
    S4: 22/22 satelliter, 3 meter felmarginal
    S5: 30/32 satelliter, 3 meter felmarginal
    Nexus 4: 18/19 satelliter, 5 meter felmarginal
    Note 4: 11/25 satelliter (skiftar hela tiden, aldrig mer än 15 och då och då åker den ner på 0), 11 meter felmarginal

    Det är också tydligt att alla telefoner utom Note 4 hittar korrekt position. Note 4 tror att jag står inuti huset fortfarande.

    Alla telefoner har enbart GPS-lokalisering påslaget (wifi+triangulering avstängt)

    Note 4 får alltså stryk till och med av gamla Nexus 4 som jag minns hade en riktigt usel GPS. :scared:

    Kikar man på xda och andra forum är det många som klagar på GPSen i just Note 4 så antingen har ni fått extremt bra exemplar eller så har ni väggar som är väldigt tunna.

    / p
     
  2. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Jag hade trianguleringen på men jag har testat igen med bara GPS och det är ingen skillnad, nu fungerade ryssarnas satelliter igen..
     
  3. JanneL

    JanneL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Vad ska man med gps inne till? Sen om det är tjocka betongväggar så är det väl självklart att gps:n inte funkar nå vidare. Jag har en drönare med bra mycket bättre gps än nån mobil har och hujeda mig om jag far in bland höghus eller där signalen kan skymmas! Så att sitta inomhus och mäta gps är ju...tja, jag vet inte om jag ids kommentera det! Sen kan det säkert vara att gps:n är sämre mot andra mobiler, men men dessa meningslösa mätmetoder inomhus ger jag inte mycket för.
     
  4. hdjb1

    hdjb1 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2011
    Inlägg:
    482
    Mottagna gillanden:
    138
    Telefon:
    Z Fold3 256

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Z Fold3 256
    Telefon 3:
    Samsung S22 (jobb)
    Platta:
    Tab S9+ 512, Tab S6 LTE 128
    Övrigt:
    B&W PI7 S2, Watch 6 Classic
    Helt rätt! Men om man som jag sitter med stora fönster på 3 av väggarna runt mig i en träkåk så kan man få en uppfattning om hur bra chippet är i enheten.
     
    Last edited: 21 nov 2014
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Vilken tur att du orkade kommentera det så att jag får förtydliga några saker :-)

    Att mäta GPSens prestanda inomhus ger en bra indikation på hur bra antennerna är och visar hur bra GPSen klarar jobbiga situationer, t.ex. när du sitter i din bil och försöker navigera mitt i Stockholm bland höga hus. Det kan tyckas vara ett irrelevant test, men faktum är att det bekräftar den användarupplevelse jag får när jag försöker använda Note 4 för navigering. Den tappar fix titt som tätt och går då över på wifi-positionering istället (om man valt "Hög precision" i plats-inställningarna). Wifi-positionering är inte exakt - man hoppar från korsning till korsning och förr eller senare kör man fel. Och det händer inte med en telefon som har bra GPS-mottagning, t.ex. Galaxy S4 eller S5.

    Om jag stänger av "Hög precision" och istället väljer "Endast gps" under platsinställningar så fastnar man inte i korsningarna lika ofta, men tyvärr blir då felmarginalen så hög att det ibland är svårt att veta på vilken gata man faktiskt kör. Ofta kör man inuti en byggnad mellan två gator.

    Så, att du har fått en telefon som fungerar bra är bara att gratulera. Många andra har inte fått det. En kille på XDA developers har bytt sin telefon fem gånger och alla har haft samma fel (olika batcher).

    Vi får se om detta är något Samsung kan lösa med en mjukvarupatch men troligtvis är det antennkonstruktionen som är problemet.

    Chippet är ju samma som alla andra Snapdragon 805-baserade telefoner.

    / p
     
    easycure1974 gillar detta.
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ja det
    Ja det plus att jag har mycket sämre mottagning mot min iPhone 6 gör att det känns som om de gjort en taskig design på antennerna. Lämnar tillbaka min Note idag för jag vill kunna ringa hemma vilket inte går då mottagningen är så dålig.
    Känns som de gjort en "Apple"
     
  7. JanneL

    JanneL Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Jo men att gps tappar kontakten i tunnlar och under större broar är väl ingen nyhet! Min tomtom tappade totalt konceptet när jag var o snurra under alla viadukter o småtunnlar i stockholm när jag senast var där o besökte storstan. Men visst, jag säger inte att den är superbra, men hittills märker jag inget som skulle va sämre jämfört med S3 eller S4 eller min gamla Note 2! Note2 är ju förövrigt helt värdelös vad gäller gps, åtminstone min. Så jämfört mot den är Note4:ans gps en dröm! Som jag skrev så låser N4 i t ex Cardiotrainern på 2 sekunder.

    Men jag bor ju i norr, där enda radio eller satellit skugga möjligeen beror på att nått Jas-plan flyger förbi eller nå Rysk SU-27 o allt vad dom nu kan tänkas heta. :)
     
    Last edited: 21 nov 2014
    Fr3dd gillar detta.
  8. Fructis

    Fructis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nu nämnde han inget om tunnlar eller viadukter, utan hur det är att navigera i centrala Stockholm, Vilket var svaret på varför det är viktigt med en fungerande GPS inomhus.
    Där kan jag bara instämma att denna telefon har detta problem, i stadens trånga gator så är det ofta den placerar en på en angränsande gata och inte den man befinner sig på.
     
  9. Robban71

    Robban71 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Var lite missnöjd innan men nu har jag jämfört med min gamla Garmin 305 klocka. Lite moln och ingen regntät jacka som mobilen ligger i. Både klockan och mobilen mäter löprundan lika om man kollar spåren. riktigt nöjd nu. Gött :)