Tips: Spräckt skärm kan gå på garanti

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av yunoh, 20 aug 2014.

  1. yunoh

    yunoh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej

    Tänkte bara upplysa övriga ägare av Z1 Compact att en spräckt skärm i vissa fall kan falla inom garantin.

    Var god se följande sida där brittiska motsvarigheten till Plus kör ett reportage om Sonys skärmar: Xperia blog

    Bilder på vad som kan godkännas hittas på denna länk

    Det är alltså så kallade hairline cracks utan tecken på tappskada som kan godkännas.

    Söker man lite på nätet trillar man över flera forumtrådar gällande dessa sprickor på Xperia-telefoner (inte bara Z1 Compact). Verkar vara någon felkonstruktion där troligen flexion i ramkonstruktionen får glaset att spricka.

    Jag själv råkade ut för en sådan sprucken skärm utan våldsinverkan - jag hade bara telefonen i fickan. När jag efter en promenad tog upp den var där en tunn spricka tvärs över displayen. Touchfunktionen dog och kunde inte låsa upp telefonen.

    Lämnade in den på Xperia Center i Lund och fick det åtgärdat på garantin. Givetvis har jag tidigare tappat min telefon lite och har vissa repor på sidorna. Detta verkar de ha bortsett från.

    Bifogar min följesedel.

    Hoppas det här hjälpte någon!
     

    Bifogade filer:

    kalleboston och Dirk Diggler gillar detta.
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 293

    MINA ENHETER

    Kanon, tack för att du delade med dig.
     
  3. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    "Stötmärken i hörnen" och "har inte tappat" den låter ganska motsägelsefullt annars :)

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  4. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Läs igen.
     
  5. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Läst igen på inlämningskvittot och det står till och med "obs kund har ej tappat" eller tolkar du det på annorlunda sätt?

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  6. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    "givetvis har jag tidigare tappat min telefon lite och har vissa repor på sidorna".
     
  7. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Vad är det du inte förstår? Jag syftar till vad de antecknat om reparationen. Är väl rätt uppenbart för de flesta att stötskador på hörn inte uppstår bara genom att ha den i fickan.

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  8. peterhjalmarsson

    peterhjalmarsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Det var inte lätt att veta att du menade nåt som stod på en svårläst bild och inte det som stod i klartext. Men jag borde ha kollat noggrannare innan jag kommenterade.
     
  9. Obetsak

    Obetsak Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2013
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tänkte att "läst igen på
    inlämningskvittot" räckte men då förstår jag. I Tapatalk kan man iaf öppna bilden och zooma in dessutom och den är inte speciellt suddig. Överens då ;)

    Skickat från min D5503 via Tapatalk
     
  10. Tenkai

    Tenkai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ah men då är det inte bara jag! Höll just på att skapa tråd. Igår efter träningen hade jag haft mobilen i fickan. "Magfickan" på en mjuk huvtröja för övrigt. Inte tight jeansficka. Kommer hem och skärmen funkar konstigt. Får titta nära och ser faktiskt en spricka rakt över skärmen.
    Tänkte att det aldrig går på garanti men då finns det hopp!
    <3
    Hoppas nu bara Tele2 har fått den här informationen!
     
  11. nlindstroem

    nlindstroem Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Synd att jag inte såg det här innan.. precis vad som hände mig. Fick pröjsa skärmbyte + lcd
     
  12. nygrent

    nygrent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Hade en spricka som på bilderna, men inte fick jag det på någon garanti :mad:

    Grymt nöjd med telefonen annars, men nu blir man lite skeptisk över den
     
  13. Tenkai

    Tenkai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag fick inte heller min lagad på garanti. Valde att skrota den och köper en Nexus 5 istället. Blir lika dyrt, men kul om man lagar sin Z1 och samma sak händer igen. Jävla synd då den för övrigt var en underbar telefon.
     
  14. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nån mer än trådskaparen som fått på garanti? Jag fick det inte heller, men lyckades uppgradera till Z3c via hemförsäkringen...
     
  15. Dodds

    Dodds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Skärmen sprack för mig idag när jag hade den i jackfickan. Jag har inte tappat den och sprickan går från topp till botten. Kan man lämna in telefonen på Sonys xperia store i lund även om man köpt den via tre? Misstänker de på Tre kommer ta betalt för skärmbytet även om det inte är självförvållat.
     
  16. Dodds

    Dodds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2012
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag har nu fått tillbaka min efter reparation. Sony fixade det på garantin utan att gnälla. Tummen upp till Sony som tar sitt ansvar!
     
  17. LottaL

    LottaL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Upptäckte precis en spricka på min Z1 trots skärmskydd. Köpt den på mobile house, så det är väl bara att hålla tummarna. Ni som har fått era lagade på garantin, har ni varit i Sonybutiker?
     
  18. LottaL

    LottaL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur gjorde du det via hemförsäkringen? Typ drulleförsäkring, eller? Är grymt sugen på en Z3. Min Z1 har fått en spricka i glaset och jag kan inte komma in....
     
  19. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Ja, allrisk. 1500:- i självrisk. Har inte haft sönder någon telefon tidigare så behövde inte skicka in nåt utan har kvar Z1C:n och tillbehör...
     
  20. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, ni som har fått det på garantin...hur har ni gjort? Det här drabbade min kille och vi gick till ElGiganten där han köpt skiten. Vi fick ett väldigt dåligt bemötande och dom hade minsann aldrkg hört talas om detta. Han kunde garantera att det inte skulle gå på garantin. Vi lämnade iaf in den, men det gick såklart inte på garantin. Är det någon mening att reklamera till Sony? Det är isf nästa steg. Men ElGiganten skickar väl in mobilen till Sony från början? Eller? Är det bara någon random skitElGigantenverkstad som kollar på den? För då kan det väl kanske finnas någon mening med att reklamera till Sony tänker jag.