Vilka telefoner är "öppna"?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Snowman, 22 nov 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har idag en Samsung S3 LTE som hade varat minst 1 år till om det bara funnits stabila alternativa roms. Så nu tittar jag efter något nytt, det första som jag hittar är Nexus 5 och OnePlus One men ingen av dem är perfekta för mig. Nexus 5 känns inte mycket bättre än den jag har, till och med lite sämre byggkvalité, men visst, bättre mjukvara. OnePlus One har problem med LTE och bakstycket slits ner relativt snabbt. Sen är supporten tydligen riktigt dålig för One Plus One.

    Så frågan är, om man inte väljer någon av dessa telefoner, vilka andra finns det som är "öppna". D.v.s där man släppt mjukvaran fri och där man därmed kan göra stabilare alternativa roms?
     
  2. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Att kombinera alternativa och stabila är som att blanda eld och is...

    Vad är det som inte är stabilt med Samsungs 4.4.4-ROM som du tror några hemmapulare skulle gjort bättre?
     
  3. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Förstår, så alternativa roms har alltid problem oavsett om de har kommit över kernel kod eller inte? Betyder det att CM är i regel ett sämre val än stock oavsett om man har "drivers" eller inte?

    Jag vet inte om Samsungs 4.4.4 rom, jag har inte fått någon uppdatering till min stock mobil?
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Lyssna inte på mfm, han vet inte vad han pratar om. CyanogenMod är ju ett praktexempel på "hemmapulare" som började med en person och nu är ett företag värt miljoner kronor.

    Jag har dock inget bra svar på din fråga, då jag har dålig koll på vad som finns till dagens telefoner. Jag förmodar att nya Nexus 6 är för stor eller?
     
    sydeu gillar detta.
  5. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Alltid behöver det inte vara, men en tillverkare har större intresse och möjligheter att testa att allt fungerar. Varje dag läser jag om grundläggande funktionalitet som inte funkar alls i de custom roms som folk kör på forumet...

    Kör du i9305 (och inte i9305N) så flasha den här versionen: http://www.sammobile.com/firmwares/download/36553/I9305XXUFNJ1_I9305XEOFNJ1_XEO.zip/

    För det är ju relevant för stabiliteten hur många miljoner företaget som startas av den som gjort en ROM är värt? Och även relevant för en annan random custom ROM som någon annan fipplat ihop hemma hur mycket cyanogenmod är värt?

    Enligt din logik måste OnePlus One ha den bästa och mest stabila mjukvaran av alla mobiltelefoner på marknaden. I verkligheten är det inte riktigt så (och även om det hade varit så, så hade det inte spelat någon roll för andra custom roms).
     
  6. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nexus-serien är oslagbar, men även OnePlus One som stöds direkt av Cyanogenmod. Andra "öppna" lurar som sådana vore väl i så fall Sonys lurar.
     
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Hur tänker du dig Sonys lurar?
     
  8. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, jag är dock inte så imponerad av Nexus hårdvaran tyvärr, den känns knappt bättre än S3an som jag har ju!?

    OnePlus är kanske ända vägen att gå om man inte vill ha någon av Nexus lurarna men ändå ha uppdateringar långt in i framtiden.

    Sony har släppt mjukvaran till Sony lurarna men tyvärr är inte mjukvaran komplett om jag förstått rätt, ex så saknar den kamera delen och något annat med vilket kommer göra att en alternativ rom troligen kommer få en del buggar i denna regionen? Sen verkar inte häller Sony vara JÄTTE stort på XDA så frågan är hur länge man kan förvänta sig att man får uppdateringar till en sådan telefon?
     
  9. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har läst att glaset spricker extremt lätt både på Z3 compact, Z3 och Z2 så det känns sådär om man planerar att ha luren iallafall 2 år. Sen gillar jag inte alls deras mjukvara och att byta ut den går kanske men jag vet inte hur stabil alternativ mjukvara är till telefonen?
     
  10. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Mitt inlägg var menat till Ascii som påstod att Sony's lurar är öppna. I mina ögon är dom inte det.....när tex kameran försämras när man låser upp bootloadern så är ordet öppet fel att använda.
    Om du vill ha en "öppen" lur så är Nexus vägen att gå. Eller One+One. Alla andra har sina "skydd".
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    De är ju AOSP-vänliga så att säga. En av FreeXperia-utvecklarna jobbar t.ex. nu på Sonys AOSP-avdelning.

    Du pratar om DRM-nycklarna som återfinns i TA-partitionen. Det är sant att dessa försvinner när man låser upp bootloadern, men om det finns root som inte kräver bootloader-upplåsning så kan man backa upp denna partition för att sedan återställa efter eventuell romflashning.
     
  12. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Vad gör han där? Inte är det utveckling av AOSP-roms ;)

    Och angående upplåsning så är ju denna inte speciellt öppen. Då är ju Samsung och HTC bättre där inga funktioner försämras eller försvinner.
     
  13. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vänta nu, Samsung? Är S5an helt upplåst och finns det stabila allternativa roms till den telefonen? S3 LTE:n är det ju inte jätte lätt att finna stabila roms till, alla har något som inte funkar, ex GPS, bluetooth o.s.v och det ska beror på att Samsung inte släppt lös mjukvaran om jag förstått rätt?
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det där är en halvsanning. Samsung har inte ens låsta bootloaders på sina internationella operatörsoberoende modeller, HTC's är låsta oavsett. Sen om du flashar in en AOSP-rom på en Samsung eller HTC så försämras visst funktioner. Kameran är sämre på S5 med AOSP. Fingerscannern funkar inte, o.s.v.

    Men det visste du förstås. :)
     
  15. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    S3 LTE hade Exynos-skitet. Samsunglurar med Qualcommchip är märkbart bättre på AOSP-fronten.
     
  16. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Det med AOSP rommar är ju sant men stannar du med TW så har du ingen försämrad funktionalitet.
    Vad försvinner med HTC om man låser upp bootloadern?
     
  17. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Det är sant, men det var väl AOSP som diskuterades? Att gå från t.ex. stock TW till custom TW-rom skulle jag inte riktigt kalla "alternativt".

    Inget av just upplåst bootloader, men jag betvivlar starkt att man stannar just där ;)
     
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag har ju redan hittat en stabil ROM för S3 LTE åt dig. Du påstod ju att den skulle hålla minst ett år till då?

    Eller klämmer skon egentligen någon helt annan stans?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.