Xperia Z3 tvärdog

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av djike, 20 nov 2014.

  1. djike

    djike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Har haft min Z3 (D6603) i knappt tre veckor och idag tvärdog den.
    Har upplevt en del konstigheter med ljudet, ex.vis samma ringsignaler låter olika på Xperia Z vs Xperia Z3, tycks inte gå i samma takt/tempo.
    Skärmen roterade inte när jag höll den upprätt och roterade den 90 grader motsols, däremot roterade den fullt ut om jag från det läget roterade till 180 grader medsols, därefter roterade den bägge hållen, efter över en vecka "släppte" den spärren och den roterade korrekt.

    Idag tvärdog den efter ca 2,5 veckas användande, helt död, testat alla metoder för att få igång den, bl.a med hjälp från Sony's support. Nu är den inlämnad på reparation.

    Är det någon som hört om detta tidigare och vad det skulle kunna bero på?
     
  2. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Samma på min Z3. tvärdog. Blinkar rött vid laddning men reagerar inte på power knappen och inte heller på reset (kommer inga vibrationer som alla säger de skall göra trots jag hållt knappen intryckt i 1 min).

    Någon som har tips??
     
  3. djike

    djike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Min var helt tvärdöd, tog inte laddning heller.

    Öppna luckan för sim/sd-kort, där har du en liten gul "knapp" tryck in den i ca 10 sekunder med en penna eller liknande.
    Du kan även testa att trycka in Power-knappen samtidigt som Upp på volumreglaget och hålla dessa inne i 10 sekunder
     
    bernard gillar detta.
  4. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    testa men inget av de får den att vakna... låtit den ligga och "ladda" i ca 1 timme och sen testat allt ovan men inget händer. Testat olika uttag hemma för elen och testat koppla mot datorn men inget hjälper.

    Enda som händer när man kopplar in laddaren är att den börjar blinka rött men sen händer inget mera. Håller jag in power knappen när den är ikopplad i strömmen så lyser den fast rött istället men inget händer.

    De är väll bara låtta den ladda och se om den lever i morgon eller inte.... får knacka på elgigantens dörrar i morgon...
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 707
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag skulle tro att du har problem med batteriet. Det kan exempelvis ha svält i vilket fall det bör röra sig om ett solklart garantiärende.

    Jag har haft samma fel på bland annat en LG G2. Det löste sig dock efter att jag öppnat upp telefonen, plockat ut batteriet och sedan laddat via en extern laddare. Det är minst sagt omständigt och fabriksgarantin upphör naturligtvis gälla, så att lämna in den låter klokast.

    Du har händelsevis inte låtit telefonen ligga oladdad under en längre period?
     
  6. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Har varken tappat eller blött ner mobilen.
    Har inte låtit den ligga oladdad alls. Använda den konstant. Använda den idag under dagen och under den lilla tiden jag lagade mat har den havererat och då var den inte i närheten av varken matlagningen eller liknande.

    Känns som de är mjukvaru fel eller liknande då den har utsatts för normal användning.
     
    bernard gillar detta.
  7. djike

    djike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Samma för mig, ringde på morgonen, var och jobbade, tog då några kort och spelade in en film. Ringde en kund och sedan åkte den ner i fickan, i ett fodral, fortsatte jobba. När jag tog upp den o skulle kolla klockan så var den död.
     
    bernard gillar detta.
  8. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Inlämnad på elgiganten på 2-3 veckors service nu... :mad:
    Bara vänta och se vad som händer.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 707
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trist att det skulle ta sådan tid för en reparation. Håll gärna tråden uppdaterad med info om var felet låg och om det gick på garantin.
     
  10. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Uppdaterar så snart jag hör något!

    chattade men sony men de har "inget" hört om felet... o_O
     
  11. djike

    djike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Min Xperia Z3, info från verktaden, Nordic Mobile Care AB.
    Beställd: 2014-10-23
    Fick den: 2014-11-03
    Inlämnad för rep: 2014-11-20
    Klar rep: 2014-11-28

    Verkstadens arbetsorder:
    (klicka på bilden nedan)

    Xperia Z3-Reparation.jpg
     
    bernard och Filfa gillar detta.
  12. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Gud så skönt! Väntar fortfarande på svar på min. senaste info vad 27/11 att den anlänt hos verkstaden.
     
    djike gillar detta.
  13. rubberhead

    rubberhead Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min dog också helt plötsligt, den reagerade inte på nåt. Jag satte den i magnetladdaren och då visades laddningsikonen (69%) då startade jag om den medans den låg i laddaren o knappade in simkoden sen så har den funkat. Vet att fler har drabbats av att den har tvärdött så jag undrar även om det kan vara långsökt om det kan ha varit nån typ av uppdatering av nåt slag med en bugg.
     
    djike gillar detta.
  14. djike

    djike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Minns inte om jag gjort någon uppdatering precis före, det kommer ju en del nya titt som tätt, men o andra sidan var ju min inte två veckor gammal ens så en uppdatering har ju gjorts helt klart under de två veckorna.

    Pratade med Sony's support alldeles nyss, det finns inget känt problem med Z3:an att den skulle tvärdö som våra gjort. Verkar vara enstaka fel helt enkelt.
     
    Last edited: 1 dec 2014
  15. Bjornen

    Bjornen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min dog i går natt. Gick inte starta eller ladda. Jag hade typ 50%kvar på batteriet när jag la mig. Tryckte power och volym upp och då startade den. Inget problem före eller efter denna incident.
     
  16. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Min mobil verkar vara tillbaka från verkstaden nu så förväntar mig ha den nästa vecka (bästa fall Fredag men vågar inte hoppas för mycket).

    Misstänker att det kanske kan vara dåligt batteri i mobilerna. Det vill säga de första som skulle ut vid släppet har de tryckt in dåliga batterier i bara för att få ut dem snabbt till kunderna, vilket gjort att de nu tvärdött. Visserligen bara min teori men men....
     
  17. djike

    djike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2014
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    De bytte batteri i min vid reparationen, och kretskortet.
     
    Last edited: 4 dec 2014
  18. Filfa

    Filfa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2014
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    5
    Just hämtat ut mobilen och fick veta att de bytte kretskort på min.
     
    djike gillar detta.
  19. Pit boss

    Pit boss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Någonting liknande hände mig ikväll, telefonen tvärdog och reagerade inte på någon av knapparna, ej heller på laddaren, däremot gick det att göra en reset och då startade den om sig.
    Ska bli kul att se vart det här slutar.

    Mvh
     
    djike gillar detta.