Kan inte formatera SD kortet

Diskussion i 'Allmänt' startad av oggaaaa, 19 nov 2014.

  1. oggaaaa

    oggaaaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. Jag har en Samsung Galaxy S4 med ett 64gb minneskort. Jag fick nyligen en ny S4a efter jag skickat in den gamla 3 gånger (suck). Ända sen jag fick den nya har jag haft problem med minneskortet och det faktum att jag inte kan spara något på det. Inga appar, inga bilder och filmer. Telefonen ändrar bara till internminnet istället. Jag har försökt formatera det och telefonen säger att den har formaterat kortet men det har ändå tagits upp 15gb av minnesmängden och jag kan hitta mina bilder som jag har på telefonen (ibland). Vissa gånger så hänger sig telefonen och startar om när jag är inne på SD kortet varesig det är via datorn eller i galleriet på telefonen.

    Efter en massa googlande så säger vissa att det kan vara att de ändrat i "KitKat" versionen av android att man inte kan formatera SD kortet utan root etc, samt att man måste då gå in och ändra "permissions" så att man får tillåtelse till read/write på SD kortet.
    Har rootat telefonen samt använt programmet "SDFix" utan resultat.

    Såg även på en annan sida att kortet kan vara skrivskyddat pga att jag har en ny telefon

    "If the card was used in a previous device, it is possible that the card may be write protected. A write-protected card cannot be formatted. To remove the write protection, you will need to install the card in the original device and remove the write protection. If the original device is not available, you will need to use a different card in this device."

    Källor http://thedroidguy.com/2013/11/3-sa...d-card-problems-fix-76959#b2xZhSTWPZjtx2HO.97
    http://technofaq.org/posts/2014/04/fixing-external-sd-card-write-issue-on-android-kitkat/
     
  2. oggaaaa

    oggaaaa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2012
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Absolut ingen som har någon aning alltså?