Övrigt: Snabbrecension av Note 4 (mest om skärmen!)

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Droid96, 28 okt 2014.

  1. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Tack, kul att höra! :)

    Personligen så tycker jag att Nexus 6 är snäppet för stor, Note 4 är alldeles lagom.

    http://androidenheter.se/storleksjamforelser/?samsung-galaxy-note-4&motorola-nexus-6

    Pennan använder jag faktiskt inte speciellt ofta men jag använder den emellanåt ändå och tror jag skulle sakna den om den inte fanns.

    Personligen så gillar jag TW och numera laggar det också väldigt sällan vilket såklart är positivt.


    Men jag håller med om att Samsung inte hör till de snabbaste tillverkarna vad gäller att få ut uppdateringar till sina telefoner och att det absolut är något att ha i åtanke om man vill få den senaste androidversionen snabbt.

    Det går ju såklart att flasha in custom roms på Samsungs lurar och Note 4 är inget undantag. Än så länge kör jag med en lätt modifierad stock TW-launcher (5x5 ikoner och lite "speed-hacks") men jag lär ha flashat in en custom rom innan jul. Jag brukar dock hålla mig till de som har TW, iaf till dagligt användande men jag testar gärna andra versioner också. :)
     
  2. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Du kan ha rätt angående skärmstorleken. Det var en bra jämförelsesida. Nexus 6 verkar lite före stor. Var och kände på en note 4 demoex i butiken idag och den ser riktigt fin ut.

    Jag har slutat att flasha telefonerna nu, orkar inte riktigt. Jag tycker det tar upp så mycket tid att hitta vad som är "bästa combon" mellan rom och kernel så vill jag att alla funktioner ska fungera. Så skaffar jag den blir det stock :)
     
  3. Pinnacle

    Pinnacle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    696
    Mottagna gillanden:
    221
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Det var en högst personlig reflektion från min sida och jag vill absolut inte försöka påverka dig i ditt beslut.

    Om du har lite is i magen så kan du ju vänta några veckor och jämföra båda telefonerna "sida-vid-sida", Nexus 6 kommer förhoppningvis under november om jag har förstått det hela rätt.

    Själv var jag hela tiden inne på en Note 4 då jag har gillat Samsungs Note-serie ända sedan den första Note-telefonen. Jag valde dock att hoppa över 3an eftersom jag då inte tyckte att det fanns något skäl att uppgradera, lite har jag faktiskt ångrat mig i efterhand men nu är jag mer än nöjd att jag väntade. ;)
     
  4. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Lyssnade på android central podcast i helgen och dom tyckte verkligen att telefonen var stor! Jag tycker note 4 är i största laget så en Nexus 6 kommer jag nog tycka är för stor. Note 4 verkar dessutom ha grym display, kamera och batteritid vilket jag värdesätter.
    Har ni provat ta bilder på motiv som rör sig (tex barn)? Hur blir bilderna då? Läste en tråd på xda där dom tyckte bilderna inte blev så bra (sämre än föra generationens iphone...).
     
  5. Drygore

    Drygore Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Jag har ägt både Galaxy S5 och Galaxy Alpha (antar att Alpha har samma fingeravtrycksläsare som Note 4, dvs. bättre än S5). Jag äger även en iPhone 5s och iPhone 6. Touch ID är utan att tveka överlägset enklast och smidigast. Det funkade nästan perfekt redan på 5s, men är nästan 100% på iPhone 6. På Galaxy S5 var det för bökigt och okänsligt. På Galaxy Alpha lite bättre, men fortfarande måste ett drag från skärmen och nedåt göras, och funkar allt som oftast inte alls klockrent (speciellt inte med tummen och kanten på tummen). Medan man på Touch ID bara klickar på knappen för att tända skärmen och sedan håller kvar tummen löst på knappen (den sätter 99/100 för mig, om jag inte är blöt på tummen), och den öppnas nästan direkt. Får man felläsningar på Touch ID är det bara att läsa om fingeravtrycken. På Samsungs lösning så hjälper det bara visst långt.. Helt klart sämre, och jag har testat väldigt, väldigt mycket, dessutom med min sambos fingrar på alla telefoner.


    Med det sagt, så är jag nästan sjukt sugen på en Note 4... Jag har en känsla av att om jag får klämma på en, så är det kört.. Det jag själv gillar skarpt med Samsungs telefoner, är att eftersom deras baksidor på Galaxy S5, Galaxy Alpha (vansinnigt skön baksida på den svarta!) och Note 3/4 är gjorda i plast (greppvänlig dock!!), så känner jag mig inte tvingad att ha ett skal bara för att skydda en klen och ömtålig baksida.. Såsom på HTC One M8 (som jag också äger..) och t.ex iPhone 6.. Älskar att jag slipper skal på Samsungs lurar. Min Note 3 var i min ägo tills alldeles nyligen, strax över 1 år, och hade helt seriöst endast ett 1 mm långt litet märke uppe i hörnet (som inte syntes i princip). Jag hade aldrig något skal (ok, c:a 1 månad med S-view Cover..).

    Jag var aldrig överdrivet försiktig heller, egentligen. Men visst, inga fatala tapp av den.

    Tycker även Samsung gör helt jävla rätt som har fysisk hemknapp med kapacitiva knappar på sidorna. Ogillar onscreen-knappar.. Som hur man än vrider på det stör mig.. Skärmen ska vara så ren som möjligt från navigationsknappar. Hoppas Samsung står emot eventuellt grupptryck på den fronten :P

    Skål
     
  6. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1

    Håller med om den fysiska hemknappen, överlägsen alla "on screen" knappar som bara tar skärmyta.
    Hoppas verkligen Samsung fortsätter med det [emoji106]


    Tapatalked!
     
  7. Droid55

    Droid55 Guest

    Det är det jag reagera på. Jag ser inget problem med behöva dra fingret nedåt istället för bara hålla kvar fingret. Hur ofta den läser fel kan jag visserligen inte uttala mig om, men som jag skrev så tycker jag inte att det är konstigt om den läser fel om du hetsar som Erica Griffin gjorde. Även TouchID kan läsa fel om du inte hantera den som tänkt.
     
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    Spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det, TouchID funkar sjukt mycket bättre än vad samsungs variant gjorde på S5 iaf. Sen kanske det är bättre på Note 4 men det kan jag inte svara på. Men enklare och smidigare än med TouchID blir det inte. Bara fått min 6:a att läsa fel när fingrarna är våta, annars funkar det till 100%. Spelade ingen roll hur mycket tålamod man hade med S5. Det som fungerade bra ena gången funkade inte alls nästa
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Eftersom TouchID också har fått kritik så tar jag kritiken med en nypa salt. Du (liksom jag) var nöjd med TouchID men vet de som inte är det. Syftar på iPhone 5s.
     
  10. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Nån som har telefonen och som tagit bilder på rörliga motiv? Hur blir bilderna? Som jag skrev tidigare så hittade jag en tråd på xda där folk inte var så nöjda...
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Uppdatering

    Inet.se valde att DOA min telefon och jag har hämtat ut en ny Note 4. Vilken skillnad!

    Den nya har en skärm som är jämnt vit över hela ytan och flimrar inte som den förra gjorde! Dessutom är färgerna lite mer naturliga och mindre extrema.

    Mycket nöjd!
     
  12. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Kul att det löste sig för dig postfix!

    Själv fick jag ett praktexemplar med en gång och är supernöjd.

    Jag vill passa på att rekommendera att ni byter ut standardgränssnittet touchwiz mot Nova Launcher Prime. Ni får då superflyt i telefonen, snyggare mapputseende och bibehåller funktionaliteten med s-Pen. Kompletterar ni dessutom med Nox icon pack så får ni snyggare ikoner med ett enhetligt utseende.
     
    Skonky gillar detta.
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Japp!

    Fortfarande supernöjd med telefonen. Med ett korrekt exemplar kan jag nu sammanfatta vad jag tycker:

    Bra: Skärmen. Helt fenomenal. Kontrasten är i princip obegränsad tack vare AMOLED och färgerna är mycket levande och detaljerade. Den höga upplösningen gör att text blir enkel att läsa. Flimmer och ojämn vitbalans visade sig vara ett problem med det första exemplaret jag fick. Byt ut telefonen om skärmen inte är perfekt!

    Bra: Prestandan. Om man säker animationerna till x0.5 i Developer settings och stänger av Svoice känns luren ungefär lika rapp som en Nexus 5a.

    Bra: Pennan. Använder den dagligen och skulle förmodligen sakna den om jag hade en annan telefon!

    Bra: Byggkvaliteten. Trots sin storlek är telefonen mycket stabil. Kvalitetskänslan är hög. Greppvänligheten perfekt (har stora händer). Kan till och med använda den med en hand utan att det känns som att jag ska tappa den (vilket inte är fallet med t.ex. iPhone 6 Plus).

    Bra: Kameran. Bilderna blir detaljrika och skarpa, mycket tack vare den optiska bildstabiliseringen som fungerar felfritt. Av alla telefoner jag ägt är det här den första jag känner är användbar även i dåligt ljus.

    Mindre bra: Batteritiden. Jag går ingenstans utan att ha med mig mitt extra batteripack. Det blir minst två laddningar per dygn.

    Mindre bra: Mjukvaran. Samsungs version av Android är fulare och slöare än Vanilla. Hade gärna haft en "Note 4 Play Edition", men det lär vi knappast få se när Nexus 6 är på intågande. Det återstår att se hur lång tid det tar att få Lollopop.

    Mindre bra: Fingeravtrycksläsaren. Tar ofta 3-4 försök innan man blir insläppt i telefonen och det är besvärligt att låsa upp med en hand. Här har iPhone en betydligt smartare lösning.

    Dåligt: GPS. Hade hoppas att Note 4 skulle få samma grymma GPS-mottagning som Galaxy S5 men så är inte fallet. Inomhus är det svårt att få en fix och utomhus ligger noggrannheten sällan under 10m. Telefonen har också ett mycket besynnerligt beteende som jag inte sett tidigare. När man kör "GPS Status & Toolbox" som visar antalet ansluta satelliter så ser man att telefonen kontinuerligt kopplar ner alla satelliter. Ena sekunden 10/32, nästa sekund 0/32 och så håller det på. Gissningsvis nån sorts strömbesparande funktion, men det innebär att man aldrig får tillräckligt många satellitfixar för att få en vettig noggrannhet. Många klagar på detta på nätet så har vi tur kanske det kommer en mjukvarufix för detta.

    Dåligt: A2DP (Bluetooth Audio). Strular med stereon i min bil (Golf 2014) och med mitt bluetooth-headset. Musiken hackar titt som tätt och låtinformation visas inte på bilens display.


    Trots att det finns brister tvekar jag inte en sekund att säga att Note 4 är den bästa telefon jag ägt. Rekommenderas varmt!
     
    Fr3dd gillar detta.
  14. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte kameran hinner med speciellt bra med rörliga motiv. Klart snabbare är min Iphone 5s. Med icke rörliga motiv har Note 4 en bättre kamera.
     
  15. PSPlayer

    PSPlayer Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    ROM:
    stock
    Platta:
    iPad Air 2
    ROM:
    stock
    Har du testat att gå till "Läge" i kameran och sedan till "Hämta" och laddat hem "Sports shot" som kameraläge till telefonen?

    Borde ju vara bättre att ta kort på snabba rörliga motiv
     
    museo12 gillar detta.
  16. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Det finns ett tillägg att ladda hem som ska vara gjort för fotografering av snabba rörliga objekt såsom sport.
     
    museo12 gillar detta.
  17. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    220

    MINA ENHETER

    Du var sekunden snabbare. :)
     
    museo12 gillar detta.
  18. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Tack! Visste inte detta.
     
  19. SGSi9000

    SGSi9000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    1 158
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Note 9
    ROM:
    Original
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S6 Edge +
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad
    Hej!

    Ang låtinformationen i Din Golf har Du kollat så det är markerat att visa låtinformation. Finns under inställningarna på stereon. Funkar på min Passat Alltrack (2015) och har gjort på mina tidigare Volkswagen sedan Android 4 kom.
     
  20. reallyawesomemark

    reallyawesomemark Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har sett pwm på note 2,Galaxy s5,dock ej note 3. Kanske lägre frekvens i 4an än 3an? Eller så är det inte pwm i 3an. Jaja. Hatar pwm på datorskärmar men tycker hittills inte att det varit på en störande nivå på mina telefoner, tar det hellre än den sämre batteritid/durabilitet som jag gissar är orsaken. Så länge det inte är på en störande nivå. För mig. Bla bla bla bla.