Kraschar i flera appar i Lollipop

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av rootmoose, 23 nov 2014.

  1. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    SKREV DETTA I TRÅDEN OM PROBLEM OCH LÖSNINGAR I 5.0 OCKSÅ, MEN KÄNNER ATT DET KAN BLI VÄRT EN EGEN TRÅD!

    Jag spelar Family Guy-spelet, och efter OTA-uppdateringen till Lollipop, efter att ha öppnat spelet ett dussintal gånger, så kraschade det. Först blev det svart, sen skickades jag till hemskärmen, utan kraschinfo eller meddelande om att rapportera problemet. Efter den första gången blev det så varje gång, och nu blir det så efter bara några sekunder i appen. Jag meddelade utvecklarna och tänkte att det var ju synd att de inte kunde programmera. Men nu kommer det läskiga: idag hände samma sak i Chrome, och nu händer det varje gång även i den appen. Vad fasen!?

    Tänkte att det kanske var något virus, i och med att det dykt upp samma märkliga problem i två helt olika appar, men AVG kan inte hitta nåt konstigt med scanning. Har självklart rensat cache och ominstallerat apparna hit och dit, utan resultat, de kraschar fortfarande. Nästa steg blir väl fabriksåterställning ...
     
  2. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Det kanske är så att appen/apparna inte är uppdaterad för 5.0 (Lollipop)?
     
  3. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Känns ju VÄLDIGT skumt att Chrome inte skulle vara uppdaterat för Lollipop ...
     
  4. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Har du testat ominstallera apparna?
     
  5. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    ART är väl förinställt som standard på Lollipop? Det kan vara så att apparna inte är uppdaterade att klara av ART eller så är de inte helt optimerade. Testa att uppdatera Chrome till senaste om du inte har gjort det och om det inte fungerar testa att installera Beta-versionen.
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Min app började crasha i Lollipop och det berodde på LVL (License Verification Library) som skickas ut via Android SDK.
    Jag fixade det häromdagen genom en fix. Google har inte åtgärdat problemet i LVL.
     
  7. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, som jag skrev i originalinlägget har jag ominstallerat och rensat cache och allt sånt.

    Om det är problemet borde väl fler ha påverkats och detta vara mer uppmärksammat? Och låter lite otroligt att en sån sak skulle gälla just Chrome.

    Jag tror inte att det är en sådan sak som är problemet längre, och här är varför:

    Idag utbredde sig problemet till att påverka bakgrundsappar. När jag lyssnar på musik i Spotify eller PowerAMP så kraschar de om jag försöker multitaska. De stängs även av sig själva efter en till synes slumpmässig tid (1-30 minuter). Kan det vara minneshanteringsproblemet som jag läste lite om som hastigast någonstans?

    Gör hur som helst en fabriksåterställning nu, så får vi se vad som händer då.
     
  8. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Än så länge har kraschandet av aktiva appar inte upprepat sig, men Spotify stängdes under multitasking idag, likt det minneshanteringsproblem som jag sett uppmärksammats i andra forum.
     
  9. Kallekotte

    Kallekotte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2013
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag upplever samma problem sedan uppdatering till 5.0.
    Chrome, Messenger, Facebook, Skype och till och med kameran kraschar.
    Idag när jag skulle kolla mina lokala nyheter blev jag utkastad från chrome appen säkert 10 gånger på kort tid.
     
  10. rootmoose

    rootmoose Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Beklagar att du också har buggen men är så glad att jag inte är ensam! :P

    I morse återkom buggen till Family Guy-appen på min Nexus. Om det blir som förut, att jag inte ens får ha igång appen i en minut, och det sprider sig till andra appar, så återställer jag till 4.4.

    Har också läst ännu fler saker som får mig att tro att det är ett minneshanteringsproblem. Att systemet använder mer RAM i Lollipop och att folk har problem med stängda processer vid multitasking samt att prestandan lider när man haft telefonen igång länge och fler processer startats.
     
  11. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Löser det sig om man startar om?

    När det krashar hur mycket minne använder System i Settings -> Apps -> Running? Jag är ganska säker på att något läcker minne i Lollipop, det är alltså inte att fler processer startats, utan att en eller flera system processer tar upp mer och mer minne. För mig tar det ungefär fyra dagar sen måste jag starta om för det blir så lite minne ledigt för appar att knappt något fungerar.

    Edit: Verkar vara fler som har problem med att något i System läcker minne: https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=79729
     
    Last edited: 26 nov 2014
  12. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    android 5.0 på nexus 5 läcker minne. Man måste starta om var 1-3 dag om man vill ha en användbar telefon.

    Här finns en buggrapport som google verkar jobba på: https://code.google.com/p/android-developer-preview/issues/detail?id=1701

    Jag har även hittat fler sånna och det verkar vara nåt i kerneln som läcker minne efter vad folk sa på XDA.

    Så vi får snällt starta om våra telefoner lite då och då tills google släpper näst OTA!
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Efter 101 timmar upptid så använder mitt system 230mb minne och visar inga tecken på att slöa ner sig så det verkar inte beröra alla. Tråden på XDA om det är inte direkt stor i sammanhange så det verkar inte vara jättemånga som är berörda utav det även om jag har sett dom som rapporterar om det.
     
  14. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Då undrar man ju om det är någon app som gör något som triggar buggen i System.

    På 72h så har jag fått:
    System 707MB
    Apps 498MB
    Free 651MB

    Än så länge finns det tillräckligt med free för att Android ska kunna cacha tillräckligt med processer för att ge bra prestanda, men snart så kommer jag vara tvungen att starta om för att något ska fungera över huvudtaget.

    Skulle också bli lite bättre om jag avinstallerade Google Inbox och Spotify som gör helt galet fel med sina bakgrunds services vilket inte är så lyckat. Skulle ta längre tid innan System läckan börjar orsaka process trashing iaf. :)