Problem: Mikrofonen funkar bara i "Högtalar läget"

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av lill_roffe, 11 jun 2014.

  1. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjenare, min flickvän har en htc one (har jag för mig) och häromdan fick hon tillbaka den från ett skärmbyte men när hon hade installerat om allting så gick det några timmar så slutadd mikrofonen att fungera när hon ringde mig men den funkade på högtalar läget. Tog mig en titt på det när jag kom hem från jobbet googlade runt lite men hittade ingen bra svar nånstans. Så gjorde en systemåterställning på telefonen och då funkade mikrofonen igen son vanligt men efter några timmar slutade den fungera igen. Nån som vet vad detta beror på? Mvh Tobbe
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det verkar ju iallafall som att du har klurat ut att det är mjukvarurelaterat. Så jag skulle nog börja fundera på vilken app det är som orsakar problemen.
     
  3. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Japp tur att det inte är så många, det är bara till att börja radera kontrollringa osv osv :/ kan undra om man måste göra en systemåterställning igen lr om det bara är till radera?
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Om du rensar ur cache så borde det inte behövas en återställning.
    Du kan göra det genom att hålla in powerknappen i ca:10 sekunder tills telefonen räknar ned 3,2,1 och sedan startar om sig själv.
     
  5. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Raderade varje nerladdad app för sig hände inget så gjorde ytterligare en systemåterställning. Starta upp telefonen gick igenom hela instalationen igen haha, kontrollringde min telefon allting funkade som vanligt, ladda ner varje app igen för sig och kontrollringde imellan och allting funkar. Så har nu laddat ner varje app som va på telefonen innan men nu funkar micken dom vanligt :S bara inväntar på att den ska sluta funka igen :/ så har intr kunnat lista ut vad det är för app som har buggat upp telen :S
     
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    riktigt skumt!
     
  7. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Kolla så inte Mute är påslaget. Man kan lätt komma åt den knappen. Eller att telefonen själv sätter på den.

    _______
    Message swiped on mobile
    Tapatalk, One M8
     
  8. Spattmupp

    Spattmupp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma problem, många verkar ha samma problem. Har provat massa olika moddar för att få det att fungera, men har inte löst det ännu. Pratat med HTC om det, dom hänvisar till tele2 och garantiärende.
     
  9. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Den är inte på testade att sätta på den och sen stänga av den men det hjälpte inte, misstänkte det själv att hon hade kommit åt den. Men nu har det gått 1,5dag sen den senaste systemåterställningen och mikrofonen funkar fortfarande. Riktigt skumt detta haha
     
  10. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu idag så slutade mikrofonen funka igen och det är inga nya appar installerade så är det nån som har nån aning om vad detta kan vara? Eller ska man bara slänga skräpet å köpa be henne köpa en s5a ist haha
     
  11. bjornligan

    bjornligan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan tyvärr inte hjälpa till men har samma problem. Högtalartelefon funkar utmärkt. Även att spela in ljud när man filmar. Dock inte vanligt telefonsamtal eller röstinspelning/memo eller vad det heter. Mitt uppkom efter att jag tappat den i backen.

    Finns långa trådar på nätet om detta

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  12. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    då är man inte ensam iaf haha, detta kom ifrån ingenstans och med tanke på att den kom ifrån lagning för en vecka sen så är det ännu skummare o_O
     
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Tycker inte det verkar skumt alls. En vårdslös lagning. Skicka tillbaks. Dom har säkert förorsakat felet vid isärtagning eller montering.

    Skickat från min HTC One via Tapatalk
     
  14. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Isf borde det väl vara fel hela tiden och inte funka när man gör en systemåterställning på telefonen?
     
  15. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är inte säkert. Du har ju just uteslutit mjukvarufel genom att noggrant installera apparna en efter en i långsamt tempo för att se om det visar sig. Annars skulle ju ditt test kunna visa att det är en app som ger felet efter en viss tid eller en viss användningstyp.
    Enda sättet att utesluta detta är att fabriksåterställa och köra så utan att installera appar eller ändra nämnvärt på inställningarna i några dagar. Längre då än det tog för att visa sig efter installationen av appar.

    Jag tror på hårdvarufel, men det är ju bara min egen uppfattning.
     
  16. lill_roffe

    lill_roffe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo iofs, mikrofonen funkade igen efter det senaste inlägget här men efter en dag så sluta den igen. Så får be tjejen lämna in den på lagning igen eller köpa en ny
     
  17. majmun

    majmun Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Har liknande problem. Vet du om hennes mic fungerade över huvud taget utan högtalare? För min fungerar, men låter väldigt dåligt. Sätter jag igång högtalarläget fungerar mikrofonen perfekt, även vid videoinspelning. Så det känns mjukvarurelaterat, men jag vill minnas att detta problem först uppstod efter en mycket regnig dag då mobilen blöttes ned rejält.

    Fick nyligen tillbaka mobilen från reparation men jag nämnde aldrig mikrofonen, var rädd att få tillbaka mobilen som vattenskadad = förbrukad garanti.
     
  18. Shebsa

    Shebsa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om du spelar in en video och och spelar upp den med hörlurar i, spelas ljudet upp i båda lurarna då?
    Jag hade problem för ett år sedan med min och hade den inne på service av och till i flera månader utan att de lyckades lösa problemet.
    Till slut lyckades jag få enheten utbytt och med den nya fungerar det.
    Mikrofonen fungerade för i högtalarläge eftersom att den då började använda NC-micen på baksidan, och under videoinspelning använde den bara den och fick då alltså bara ljud i ena hörluren.

    Annars kan du prova att köra funktionstesterna som finns inbyggda, du kommer åt dessa genom att gå till telefonappen och slå numret *#*#3424#*#* då kommer ett program starta där du kan felsöka diverse hårdvarufunktioner.
     
  19. Kessler

    Kessler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fick just samma problem. Plötsligt slutade folk höra mig. Men fungerar i högtalarläget...