Omdöme Huawei Ascend Mate 7

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av RichiB, 15 nov 2014.

  1. RichiB

    RichiB Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Weelia
    Telefon:
    OnePlus 6T
    Platta:
    Huawei mediapad
    Har nu haft min Mate 7 i snart 1 vecka :-)
    Kan säga följande om mobilen:

    Grymt snygg med sina nästan obefintliga ramar runt skärmen.
    Känns riktigt lyxig och gedigen med sitt stål/alu chassi/baksida.
    Den känns inte alls stor o klumpig. Känns helt perfekt i handen.
    Ett stort plus är också att man lätt kan ställa in den så att man utan problem når knappsatsen med tummen.
    En annan fantastisk grej är fingeravtryckssensorn, den är riktigt snabb o smidig. Skönt att slippa skriva lösenord eller dra mönster för att logga in, fort går det också :-). Ännu bättre är att man kan ställa in så att man blir tvungen att använda sig av fingret för att logga in i/starta de appar man önskar. Dvs extra säkert :-)
    Batteri tiden är ännu ett stort plus. 2 dagar utan att ladda är inga problem, använder du mobilen extremt sparsamt så klarar den säkert minst 3 dagar :-)
    Den är även snabb i menyerna och har inte laggat alls för mig.

    Mitt betyg är 9 av 10 :-)
    ( En mobil kan alltid bli bättre )
     
    bernard gillar detta.
  2. jimmyle

    jimmyle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hej
    Har du möjlighet att testa räckvidden för bluetooth (innan köpet), jag vill nämligen har den på bordet medan man går runt och jobbar
    /Jimmy
     
  3. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  5. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Om den får Lollipop heter det.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tyckte jag läste på google att den skulle få det under 2015.. tror det vore förödande för huawei som företag om du inte gav oss lollipop.. i dess nuvarande skick är det lollipop som behövs för att få mer flyt.. Animationer går segt som sirap.. inte snabbt och kvickt som jag gjort mig van vid med G2an..
    faktum är att jag reda börjar vänja mig med Mate 7an segare animationer.
     
  7. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Vad går segt? Exakt var och när? behöver man slå på animationerna eller är dem igång redan?
     
  8. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Har ju inget med lollipop att göra.
     
  9. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Telefonen är helt sinnes! big.LITTLE fungerar, den inbyggda killfunktionen som vissa stör sig på lovordar jag - den fungerar! och batteriet på 4100mAh levererar! Jag har aldrig någonsin vågat att inte ladda över natten innan, ni fixade jag nästan 4 dagar. Den räckte till efter jobbet dag 4. Det spelar ingen roll hur mycket jag använt telefonen eller inte, jag har ändå aldrig vågat att inte ladda över natten innan då batteriåtgången alltid varit ytterst opålitlig.

    [​IMG]
     
    devylia gillar detta.
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Efter snart en vecka på telefonen kan jag bara säga att jag gillar den mer och mer för varje dag..jag är sjukt nöjd med telefonen... har nu vant mig med storleken och det är inte längre något som besvärar mig snarare så berikar det mitt liv, blir en helt klart bättre smartphone upplevelse med större skärm, Skulle ej vilja ha mindre, däremot finns det utrymme för ännu mindre dö yta i framtida modeller möjligtvis. Jag är mycket imponerad över premium känslan telefonen ger, den ser verkligen snyggare ut IRL, och framförallt den svarta, helt klart Iphone nivå. Den påminner dock mer om sony fast med mindre sorgkanter. SKärmen är riktigt bra, jag måste säga att jag blev förvånad och imponerad, men jag läste efterköpet att det är Japanese displays som tilverkat..som gör bra skärmar åt bland annat Sony. Batteritiden är även den tillfredställande, men det ska ju ta några dagar innan batteriet når upp till sin fulla kapacitet så tycker det blivit bättre för varje dag som gått.

    Det inkluderande skärmskyddet som sitter på vid leverans måste bort då det har en förmåga att dra åt sig fingeravtryck mycket lätt... har dock ej bestämt mig för vad jag ska göra, om jag ska köra helt utan eller köra något annat bätre skärmskydd.. det finns inga rapporterar som visar hur rep eller slagtålig det är..och oavsett om det är gorilla glass 3 eller ej så är det ändå stora skillnader... är den lika ömtålig som min LG G2 var finns det inget alternativ än att ha skärmskydd.. flipcover är uteslutet..
    är det något som vet om glaset täcker hela framsidan eller bara själv skärmytan ?
    är hela framsidan inglasad likt LG G2 så kan man nog vänta sig att den är mycket ömtålig..

    Om jag ska vara ärlig det jag är mest orolig över är att "böjja" telefonen, uppenbarligen så böjs telefonen likt Iphone 6 plus. Enligt en användare på XDA så böjs den ganska "lätt" vore intressant att se någon försöka böjja den på riktigt på youtube

    http://forum.xda-developers.com/mate-7/help/mate-7-bending-t2965592

    Mjukvaru lagget har blivit bättre inbillar jag mig, men det är fan inga 60fps som LG G2.. men jag tror det kommer bli bättre med framtida mjukvaru uppdateringar samt en factory reset vilket jag ej har gjort ännu.. Multi task funktionen laggar och är långsam hade den varit snabbare hade man gärna använt den oftare, att öppna swiftkey tex gick snabbare på min LG G2.

    Kameran är helt okej, men bilderna blir ganska enkelt brusiga ibland men går nog att fixa med framtida mjukvaru uppdatering.

    Hur som helst jag ångrar ingenting jag är nöjd med mitt köp och känns härligt att ha en mobil som inte alla andra har och känner igen! man märker att folk sneglar än enda gång, och är givetvis härligt att sätta iphone stropparna på plats när dom inser att min telefon har samma premium kvalite med aluminum ram.

    Dom flesta kommenterarna jag fått hittils på jobbet är "oj vad stor den är" "det är som en ipad"
    osv osv.. föräldrarna är båda apple stroppar och sitter med sin iphone och platta alltid vid tvn, dom säger att dom inte gillar att telefonerna blir större, och att dom inte gillar att iphone 6 som dom ska få på jobbet då den är för stor. Jag försöker förklara för dom att telefonerna blir större och större och att jag ligger före i tiden, och jag förklarar att är pga att telefonerna blir större att dessa ipads mer eller mindre kommer bli utrotade.. inte helt men försäljningsiffrorna pekar rakt neråt pga av alla phatblets.
     
  11. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    De är ju kass att den inte tål att användas som domkraft eller kofot. Men å andra sidan så böjer sig det mesta om man tar till tillräckligt mycket

     
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Köp ett skärmskydd i härdat glas och ta bort plastfilmen. Det är inget att tänka på oavsett mobil, i alla fall om man inte använder flippcover.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har inte gjort några efterforskningar men vilket glas är bäst just nu ?
    Är panzer glass bland dom bästa ?
     
  14. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Fortfarande lika nöjd med mobilen? Tycker sensorn på baksidan lockar mig som bara den.
     
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag är väldigt nöjd med mobilen. Tycker den flyter på bra nu. Förutom multi tasking funktionen vilket är seg.
     
  16. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Konstigt, många som klagar på att multitaskingen laggar, men jag märker inget av det...? Visst det tar kanske 0.5 sek innan den kommer fram, men det är också allt? Hur är det för er som den är seg?
     
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Den är tillräckigt seg att det går snabbare att trycka på hemknappen och tryckla på applications ikonen på appen man vill öppna.. är runt 2 sekunder för mig. Om du har 0.5 får du väldigt gärna visa detta..

    Annars har vi olika tidsuppfattning ?
     
  18. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Orkar inte filma, men om jag tar tid tog det nu 0.6 sek från jag tryckt på fyrkanten till menyn är framme..
     
  19. mange34

    mange34 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har nyss köpt en mate 7 men när jag ska ta kort mot ljus bakgrund tex lampa eller något annat, dyker det upp i linsen en vit punkt och ibland något annat ljust. Någon mer som har detta? Den ljusa punkten fastnar även på korten.
     
    Last edited: 5 feb 2015
  20. mange34

    mange34 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Exempelbilder. den första ser ni punkten till höger om lampan, på den andra bilden finns det inget
     

    Bifogade filer: