Första G3 intryck

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av Snowman, 25 nov 2014.

  1. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har nu fått prova en LG G3 och detta är mitt intryck :

    Telefonen känns väldigt exklusiv jämfört med många andra, den är förvånansvärt tunn. Jag är inte fullt så imponerad av färgvalet på gun metall, den drar lätt åt sig fingeravtryck och ser lite billig ut i direkt ljus. Jag hade gärna sett att den var mörkare.

    Utformningen för att den känns riktigt bra i handen men däremot ligger den inte plant på bordet vilket gör att den tiltar en hel del när man ska manövrera den liggande på bordet.

    Knappen på baksidan känns lite bakvänd, man kommer ofta åt linsen istället för vol+ och när telefonen ligger på ett bord är det svårt att tända skärmen eller ändra volymen utan att ta upp telefonen. Visst kan man använda knock men vad jag förstår är det väldigt känsligt så många måste stänga av funktionen för att den inte ska gå i gång i fickan.

    Direkt från lådan är telefonen fruktansvärt laggig, efter 4-5 uppdateringar är den helt klart bättre men det finns fortfarande en viss seghet, särskilt när man växlar mellan appar. Jämför man med Nexus 5(som kör lollipop) så känns det som att Nexus 5 har många gånger bättre hårdvara för där flyter verkligen allt och det går väldigt snabbt att skifta mellan appar!?

    En stor del av hemmaskärmen reagerar inte på swipe, jag förstår att swipe på botten ikonerna inte fungerar men även mitten delen som visar hur många och vilken screen man är på går inte att swipa? Grejen är att just denna positionen är bekväm att swipa på för min hand så det hände OFTA att jag försökte swipa här utan att det hände något. Efter byte till Nova Launcher går allt mycket mjukare och swipe problemet på hemmaskärmen är borta. Telefonen segar dock fortfarande lite här och där i systemet.

    Även om USB kontakten är "rätt" vänd så verkar inte telefonen passa i Samsung dockan vilket verkar lite märkligt

    Rent GUI mässigt känns det ganska förlegat, förstår inte att de inte bara kör på Android stuket rakt av!? Telefonbok och dailer ser inget vidare ut och ikonerna för dessa ska vi inte ens prata om. Nova Launchers lollipop ikoner löser såklart större delen av ikon problemet men telefonbok och dailer är det inte mycket att göra åt. Message appen är också ganska tråkig så den fick jag byta ut mot Textra.

    Jag har jämfört snabbheten i att starta appar både första gången och andra gången(från cache) mot Samsung S3 LTE(Android 4.3) och Nexus 5(Android 5) och G3 är mer eller mindre i klass med gamla Samsung S3 LTE, ibland är S3:an snabbare, ibland är G3:an snabbare men det är små marginaler. Nexus 5 känns som en helt annan hårdvara, visst telefonen i sig känns billig med mjukvaran slår allt. Jag hoppas på att Android 5 kan lösa G3:s seghet men vad jag kunnat läsa så här långt så ser det inte ut att göra så stor skillnad som Nexus visar upp.

    Det jag gillar är trådlös laddning som jag planerar använda, jag hoppas att den inte är så långsam som man hört om tidigare versioner av trådlös laddning!?

    Skärmen är märkbart skarpare än Nexus 5 och S3 men S3:ans skärm slår både Nexus 5 och G3 med hästlängder, färgerna hoppar ut bättre och svart är verkligen svart.

    Vad jag förstår så är det inga problem att låsa upp bootloader och LG ska ha släppt "mjukvaran" till telefonen så det finns relativt stabila alternativa roms. Som vanligt förlorar man garantin om man installerar annan rom men vad jag kunnat läsa mig till så har de inget skydd så som Knox(Samsung) vilket gör att den går att återställa helt om telefonen behöver skickas på service.

    Jag vet att G3 är bland de bästa lurarna men jag undrar fortfarande om kanske OnePlus One är ett bättre val för mig, där kan man vad jag förstå få en mer google lik känsla och flytet ska vara nära Nexus 5! Enligt deras website så verkar det dessutom som att de tillåter att installera custom roms utan att bryta garantin men å andra sidan ska garantin vara riktigt dålig.

    Det som gör OnePlus One sämre är klart sämre foto(även om det är samma optik) och ingen trådlös laddning. Sen är det såklart supporten och hela den där frågan. Man vet inte häller hur denna telefon verkligen håller i längden.
     
    Last edited: 25 nov 2014
    bernard gillar detta.
  2. chucken

    chucken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    1 166
    Mottagna gillanden:
    317

    MINA ENHETER

    Har du bytt till ART? Det kan göra den lite snabbare.
     
  3. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nej, vad jag kan se på Nexus 5 videon för äldre version av Android så gör det inte jätte skillnad, men det är jätte skillnad mellan G3 och Nexus 5. Självklart beror säkert en hel del på lollipop.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    moto x 2014 kanske? närmre nexus kommer du inte. Så sjukt jäkla nice telefon.
     
  5. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jag har kört LGs lollipop på g3, det blir helt klart bättre än på kitkat men tycker mobilen känns rätt seg ändå. Min Nexus 4 har ett mycket bättre flyt och det är ändå en mobil som släpptes för två år sedan så LG har en hel del att jobba på när det gäller gränssnitt.

    Installerar man CM12 tror jag dock man får ett riktigt fint flyt och mobilen blir så bra som den bör vara.

    Själv säljer jag min för att jag tyvärr tycker att den är lite för stor.
     
  6. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har nu provat ART men det gör ingen nämnvärd skillnad tyvärr.

    Provade lite mer igår kväll och mickro lagg var ett faktum i många systemlistor, ex programhanterar listan. Detta var då efter att listan laddats in helt! Riktigt dåligt.

    Allmänt så känns responsen lite seg i telefonen tyvärr, kanske är det skärmen?

    Igår satt jag i ett mörkt rum, autobelysningen sattes automatiskt till bara par %, helt klart på tok för lågt, det borde ha varit 25-30% men varför ska jag köra manuell när jag aldrig behövt göra det med S3:an? För mig känns detta som en nödlösning från LG:s sida för att motverka överhettning och dåligt batteri på grund av skärmen.

    Jag överväger att lämna tillbaka och köra på en OnePlus istället trotts den dåliga supporten OCH avsaknad av trådlös laddning. Där har vi en rapp telefon med par dagars batteritid.
     
  7. Davil

    Davil Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    2 500
    Mottagna gillanden:
    455
    Telefon:
    HTC U11+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC U11+
    ROM:
    Stock Root
    Tråkigt! Men det låter som att det är något fel på din G3a. Frugans G3 upplever jag inte på det sätt du beskriver men visst, helt laggfri är den ej.

    Förhoppningsvis blir den riktigt smooth när lollipop trillar in :-).

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2