Diskussion: Remote Play erfarenheter

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Rookie, 6 nov 2014.

  1. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Nu ska vi se hur det här går (skriver på telefon utan Tapatalk).

    Några fler som provat att lira PS4:an med Z3:an än? Jag testade för ett par dagar sen med bedrövligt resultat. Utgångspunkt: PS4:an kopplad trådlöst mot routern som låg en gipsvägg bakom. Mobilen anslöt smärtfritt men hackade en del och när jag anslöt kontrollen via blåtand stendog anslutningen till PS4:an.

    Efter samma resultat fem gånger till googlade jag mina problem och kom fram till att PS4:an ska helst anslutas med nätverkskabel till routern. Jag fann även att anledningen till att anslutningen tvärdog när kontrollen parades förmodligen berodde på routerns frekvens (2.4) som tydligen också används av blåtanden (finns massvis med trådar om det på nätet). För att råda bot på dessa potentiella problem köpte jag en dual-band router och anslöt telefonen till 5 GHz bandet samt anslöt PS4 till routern via en nätverkskabel.

    Efter mina justeringar av hemnätverket fungerar remote play bra. Inte jättelångt ifrån perfekt. Något hack här och där och minimalt lagg som jag faktiskt vänjer mig vid efter ett tag. Framledes kommer jag bara spela på detta vis då vi bara har en tv i huset samt en massa ungar som jag inte vill ska se mig spela GTA.

    Slutsats: Jag köpte denna telefon mest på grund av denna anledning och jag är nöjd. Det kan (och kommer förhoppningsvis) bli bättre om Sony filar lite på appen men det funkar med min setup bra.

    Dela med er av era erfarenheter! Nu ska jag spela lite innan läggdags.
     
  2. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Har testat lite remoteplay på både Z3:an och Z3 compact tablet och det fungera rätt bra...bäst funka spel som redan körs i 30fps på ps4:an då remoteplay ej stöder högre :)

    fundera lite på att skaffa en sån här.
    [​IMG]
     
    Last edited: 13 nov 2014
  3. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ja en sån blir det definitivt för mig i alla fall. Sony har svårt att få arslet ur vagnen och släppa den dock. Skulle komma "early november" men den finns ingenstans...
     
  4. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Försökt spela lite diablo 3 nu men de går inte bra, ständiga avbröt av anslutning samt hackande när de blir mycket.

    Har ps4an kopplad med nätverkskabel till routern som är en Asus RT-N65U.
     
  5. Trevlig

    Trevlig Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    524
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Har testat på mobilen utan kontroll till, inget lagg men man måste köra med kontroll. Ska testa det om två veckor då jag flyttat till hus.
     
  6. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Kör du Z3:an på 2.4 ghz eller 5ghz?
     
  7. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Hur ställer jag in det?
     
  8. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    först måste du aktivera 5ghz i Asus RT-N65U och typ döp detta till "thexps_5GHz"
    välj sedan thexps_5GHz i wifi inställningarna på telefonen.
    5ghz är mångdubbelt snabbare än 2.4ghz så försök ha alla dina trådlösa enheter (som stöder det) på 5GHz.
     
  9. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Då har man nästan klarat ut Assassin's Creed Unity i stort sett enbart via mobilen och jag är nöjd med hur det fungerar. Spelet i sig är för övrigt väldigt buggigt...

    Sen skaffade jag mig en sådan control mount som finns på bild ett par inlägg upp och spelade "Shadowgun" (ett Android-spel). Nu har man helt plötsligt en mycket kapabel bärbar spelkonsol med den i särklass bästa kontrollen! Jag beställde den från Sonys hemsida om ni undrar. Fanns inte att få tag i någon annanstans.
     
  10. FrogdogSweden

    FrogdogSweden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z3
    Info:
    Launcher: Nova Prime
    Telefon 2:
    Google Nexus 5 32GB
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Nexus
    Platta:
    Sony Xperia Z3 Tablet Compact
    Info:
    Launcher: Nova Prime
    Platta 2:
    Google Nexus 7 2013 32GB wifi
    Övrigt:
    Riko Magic 802 mk4
    Chromecast
    LG Gwatch
    Pebble Steel
    Tappar mottagningen hela tiden för mig. Routern är en Netgear WNR3500L v2 med Shibbys Tomato.. Sitter 4 meter från min router och PS4:an är kopplad med kabel. Har inte forskat överdrivet mycket i det dock.. Telefonhållaren till handkontrollern är kanon dock, den kan jag rekomendera varmt. Funkar bra till både Z3 telefonen och Z3 plattan..
     
  11. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Funkar fint för mig dock har jag typ konstant 1seks inputlagg. Kör mobilen via 5Ghz och PS4 via kabel till routern. Finns det någon specifik inställning på routern man ska ställa in? Har NAT type 2 enligt PS4an. spelar det roll?

    routern är en Asus RT-N56U.
     
  12. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    i nästa firmware som släpps "i morgon?" kommer remoteplay stöda 60fps.
     
  13. Rookie

    Rookie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Du det där låter väldigt trevligt! Inte för att fps:en störde mig nämnvärt men en sådan uppgradering torde innebära att de har lite fokus på denna funktion som i mitt tycke är bland PS4:ans (och telefonernas för den delen) mest underskattade förmågor.