Telenor: Ingen täckning i smartphones men in knapptelefoner.

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Micksson, 27 nov 2014.

  1. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    Hej. Skall göra min historia kort.

    Det började med att jag var på jobbet och märkte att min telefon(Nexus 5) var väldigt tyst och upptäckte då att min täckning var helt bortblås. Började fippla med flygplansläge av och på men inget hjälpte. Startade om telefonen och då fanns min täckning där. I cirka 5 minuter innan den försvann igen. Höll på en hel kväll med omstarter och varje gång så försvann täckningen.

    Provat mitt simkort i en hel uppsjö av olika smartphones och resultatet är likadant där eller så får jag inte ens slå in min pinkod då valmöjligheten inte ens dyker upp. Har bytt simkort 3 gånger med samma resultat.
    Däremot fungerar det klockrent i vanliga knapptelefoner.

    Har haft min telefon inne på service hos Telenor men fick tillbaka den och det var inget fel på den vilket jag redan hade listat ut.
    Försäljaren inne på Telenor bad mig att ringa reklamation och jag gjorde det men blev slussad fram och tillbaka mellan Phone House och Telenor tills en säljare på Phone House ringde teknisk support och dom lade ett ärende om mitt abonnemang. Hörde inget från dom så jag ringde och undrade hur det gick. Då har dom TAGIT BORT min felanmälan för att det inte fabbs tillräckligt med information hos Telenor. Jag som bara har beskrivit mitt ärende 5-6 gånger för dom. Tur att jag ringde, annars hade jag kunnat vänta tills jag går i pension.

    Jag fick göra ett nytt ärende hos dom och då har dom testat att avaktiverat mitt abonnemang och sätta igång det igen. Men nu har jag ingen täckning alls i min Nexus 5 hur jag än vrider och vänder på den. Fungerar som vanligt i min knapptelefon däremot.

    Vet inte varför jag skriver här för jag antar att det är en svårknäckt nöt men är det någon som har tips på hur jag skall gå vidare med detta?

    Mikael
     
  2. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jag har inget bra svar men ring dom varenda dag minst tre gånger och var trevlig när du pratar med dom, till slut kanske det händer något.
    Tråkigt när sånt händer.
    Provat på fler fysiska platser?
     
    Micksson gillar detta.
  3. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    Har ringt dom var och varannan dag i denna månaden. Blir så trött på att förklara mitt ärende gång på gång och alltid få höra på deras felsökningstips som dom har i sin j*vla mall. Är trevlig när jag ringer men är också bestämd. Är ju inte sur på supporten, är sur på situationen och att dom inte kan lösa det på något smidigt sätt.

    Jag kör spårvagn och kvällen då jag upptäckte det så var jag vid en ändhållplats och testade vid dom andra hållplatserna också. Har testat i butikerna med olika telefoner för att bevisa det för försäljarna och dom har bekräftat att det är något "sjukt" fel eller en "mask" hos Telenor och det enda dom säger är att jag ska reklamera det. Går ju inte att komma till reklamationen utan att dom ska göra ett ärende om det. Blir så trött.
     
  4. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Att man har täckning med klassiska knappmobiler men inte med pekmobiler är fullt logiskt. Knappmobiler har avsevärt mycket bättre antenner. Det märks oftast inte inne i städer, där det är tätt med sändare. Pekmobiler har egentligen pinsamt dåliga antenner, vilket också leder till en märkbar minskning av batteritiden.
     
  5. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    Jo, det är väl allmänt känt. Men inte i en sån här extremt situation där telefonen inte ens får tillgång till nätet.
     
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Ccellerna blir ju i realiteten mindre med pekmobiler än med klassiska. Då kan man naturligtvis befinna sig på en plats där den lilla pekmobilcellen inte täcker, men den större klassiska mobilcellen gör det. Det måste vara en rätt ofta förekommande situation. Kanske inte i städernas centrum, men annars.
     
  7. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    Har ju fungerat klockrent innan, mitt sim fungerar inte i någon smartphone som jag har testat i bl a en sprillans Note 4. Min sambos Nexus 5 med likadant abonnemang fungerar felfritt.
     
  8. Micksson

    Micksson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2012
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7
    Idag så beslöt sig Telenor för att häva mitt abonnemang i varje fall så nu är jag nöjd. Dock lite surt att dom inte kunde komma med en slutsats med vad felet berodde på exakt.