Fråga: Kända problem och servicen OnePlus One?

Diskussion i 'OnePlus One - Allmänt' startad av Snowman, 26 nov 2014.

  1. Snowman

    Snowman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag har funderat ett tag på en OnePlus One nu men har sett mycket skit, supporten ska vara kass, yellow line tolkas som as is o.s.v? Hur ser det verkligen ut med problemen? Och hur är servicen?

    Om man köper en telefon? Kan man häva köpet om man inte är nöjd? Och isåfall vad får man själv stå för? Ex vad kostar returfrakt? Känns sjukt att ställa frågan här men vad jag förstår så tar det minst 1 vecka att få svar från OnePlus service.
     
  2. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Supporten är lite långsamma med att svara ja.
    Det går att häva köpet om man startat sin return ticket inom 14 dagar från leverans. Om man vill returnera telefonen för att häva köpet bekostar man frakten själv, antingen genom valfri firma som skickar den till lagret, eller genom att Oneplus skickar ut ett bud till dig som plockar upp den. Det kostar i sådana fall 325kr.

    Vid garantiärenden betalar du ingen frakt.

    Jag har ett ärende hos dem nu sedan 28 oktober. Det började som ett returärende där jag ville ha pengarna tillbaka men jag valde att istället returnera telefonen i utbyte mot en ny telefon och kom överens med deras kundtjänst om det. Mitt ärende har tagit nästan en månad, men det beror nog mycket på att de försökt hjälpa mig med mjukvara och så innan vi kom överens om att jag skulle returnera den.
    Men telefonen är på väg till Hong Kong nu iaf.
     
    Snowman gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Mycket problem och strul. Min OPO hade touchproblem (jordning...) och jag gjorde en RMA och skickade in den. Tog nästan exakt en månad totalt och plockade ut min nya OPO idag från JetPak. Den hade dock precis samma fel som min förra. :(
     
  4. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Surt som fan. Har du RMAt den med?
    Jag hoppas verkligen att min nya inte har samma fel, om den har det så får det väl bli en till RMA, är nöjd med allt annat med telefonen.
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej, orkar inte tjafsa med deras värdelösa "support" (support, my ass) en gång till. Jag säljer av fanskapet istället och sen får det vara.
     
  6. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Tråkigt.
    Jag har fått ett rätt bra bemötande av supporten och de har varit rätt hjälpsamma, däremot har de varit långsamma med svar. När man jag väl fått igång ärendet gick det ofta 1-2 dagar mellan svaren.

    Det som har dragit ut på tiden för mig var att vänta på mailsvar, testa deras fixar, och att när tnt väl plockade upp luren så klantade de sig lite så den blev liggande några dagar. Hoppas den hinner fram till på måndag så jag kan få min nya snart.
     
  7. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering i mitt ärende: Telefonen nådde lagret i Hong Kong nu i helgen men jag har inte hört något från supporten sedan förra tisdagen, har mailat dem några gånger utan svar.

    Den nya telefonen är inte skickad utan ordern står som "pending".
     
    bernard gillar detta.
  8. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Nu uppdatering i ärendet:
    I lördags svarade de äntligen på mina mail och sa att den nya telefonen skulle skickas samma dag, då hade det gått exakt en vecka sedan de mottog telefonen på lagret i Hong Kong.

    Fick sms av DHL för en stund sedan så den borde gå från UK idag och vara framme om någon dag.

    Ärendet har tagit drygt en månad allt som allt, rätt lång tid, men då har det varit mycket mailväxling fram och tillbaks.

    Jag har behövt vara utan telefonen i drygt två veckor, vilket ändå känns helt ok.
    Brukar inte gå så snabbt med reparationer och liknande här i Sverige heller när jag gått via återförsäljare, det tog mångdubbelt längre tid att reklamera min sgs2 för något år sedan.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    OPO:s jordningsproblem är ett designfel.

    Just supporten var huvudskälet till att det inte blev en OPO. Nu finns det egentligen ingen anledning att skaffa sig en OPO, då blackfriday hade Z2 för under 3000. OPO är ingen flagshipkiller för halva priset längre.
     
  10. ClefvenMobile

    ClefvenMobile Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Låter ju ytterst oseriöst, det ska ta 3 dagar att skicka telefonen från Hong Kong med DHL. Att den landar först i UK låter skumt.

    Handlade du direkt från Oneplus One? Får du någon kompensation? (Inte vanligt för kinesiska företag)
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Förutom att Z2 har lika mycket problem som OPO då, folk RMAar massvis med gånger för dåligt ljud, självsprickande glas etc.
     
  12. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Det må hända att Z2 har barnsjukdomar på samma sätt som många andra telefoner. Fördelen med att ha Kundtjänst i landet är att du har möjlighet att få hjälp och slippa skicka telefonen till andra sidan jordklotet för att få den fixad. Fast det här är inte meningen att det skall bli ett OPO vs annan telefonmodell.
     
  13. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Sorry, jag som uttryckte mig otydligt.
    Telefonen som jag returnerade tog inte vägen förbi UK när den skulle till Hong Kong utan gick vägen Danmark, Tyskland, Hong Kong och skickades med TNT. Det tog måndag-lördag.

    Det som skickas från UK är den nya telefonen, ersättningen för den defekta som de fick i retur. Att den skickas från UK är inget konstigt, deras orders inom EU skickas därifrån.

    Yes, har handlat direkt från oneplus och har inte fått någon ersättning utöver att jag ska få en ny telefon.
     
    Last edited: 10 dec 2014
  14. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Fick hem den nya telefonen i torsdags.
    Inga döda pixlar, ingen yellow banding och jordningen verkar bättre på det här exemplaret.

    Om jag lägger telefonen på ett underlag utan fysisk kontakt eller kontakt med metall så kan jag se att multitouchen hackar en aning o släpper vissa punkter när det är många fingrar på skärmen, ibland vid 5st o andra gånger först när det är uppemot 8-10 fingrar på skärmen samtidigt.

    Det reflekterar inte vardagligt användande för min del då jag oftast håller telefonen i handen och när den ligger ner på bordet/sängen använder jag ofta inte mer än 1-2 fingrar så jag är nöjd och tänker behålla den här.
     
  15. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Min beställning har status pending shipment. Rekommenderar ni att jag häver köpet?
     
  16. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Läste att det är problem med 4G banden hos tre. Kör ändå inte LTE så detta påverkar inte mig?
     
  17. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Då bör det inte vara något problem.
    Jag har comviq men använder aldrig lte, tycker 3g duger fint.
     
  18. Terrawatt

    Terrawatt Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    1 403
    Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP8T
    Såg i en review att homekey Button har en viss fördröjning. Källa : OnePlus One Review!:

    Men detta har väl antingen med vilken Rom eller kernel som körs?
     
  19. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Åtgärdat sen i somras. Om jag minns rätt släppte de en uppdatering som fixade det någon vecka efter att han släppte sin review.
     
    Terrawatt gillar detta.
  20. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Är mittvuppe i ett ärende nu. Mailade ang att jag hade touchproblem. Reagerar ofta inte föränn andra gången jag tryckerbpå tex ettvbokmärke/app. Plus ghost touches när man skriver mail/SMS. Fick en zipfil mailad till mig vid namn typ touchproblem fix. Var närmare 500mb...lite märkligt tyckte jag.iaf.in i fastboot eller vad det heter.programmet tuggar. Mobilen startas upp med en gammal kitkatversion med samma problem.mailat dom igen.inväntar svar.skrev även att det hörs ett litet knastrande ljud när jag trycker på display sidorna. Utan gehör vid första mailet. Får se vad dom säger nu. Även om inte problemen kommer jämt å ständigt så är det störande och skall ej behöva accepteras kan jag tycka .