Problem: Skärmen/glaset spricker av inre spänningar - Z3 Compact

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av BirdCatcher, 13 nov 2014.

  1. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Efter en månad sprack skärmen och gick på garantin. Nu ytterligare en månad sprack glaset på baksidan och jag väntar svar på min garanti förfrågan. Synd att en riktigt bra telefon skall ha detta problemet. Har aldrig tappat telefonen. Inlämnad på Telenor som har varit tillmötesgående.
     
    BirdCatcher gillar detta.
  2. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Samma fenomen med Xperia z2? Jag tycker att det andas kvalité med glas men sen att den har så många problem gör att man tvekar och undrar om Samsung verkligen har gjort rätt med att köra enbart plast
     
    BirdCatcher gillar detta.
  3. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Jag gillar inte glas på baksidan. Synd att sony lyssnar på de som tycker det är viktigt. Z1 compact var bättre med plast och metall som material.
     
    kalleboston, phuq och BirdCatcher gillar detta.
  4. BirdCatcher

    BirdCatcher Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2014
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    11
    Uppdatering om mitt ärende:

    Det har tagit sin lilla tid. Verkstaden som Tre använder (Telecare Service) har ett statusverktyg som möjliggör att man kan följa ärendet. I mitt fall innebar det att min telefon genomgick ett "utvidgat test" i åtta dagar, sedan fått displayen utbytt och mjukvaran uppdaterad, för att nu legat i transport från verkstad i tre dagar. Om andra som råkar ut för samma sak har Tre som operatör så skulle jag rekommendera er att gå direkt till Sony med liknande reparationsärenden, då verkstaden Tre använder inte riktigt verkar veta vad dom sysslar med om de behöver göra ett "utvidgat test" i åtta dagar för att ta reda på hur man byter en skärm.

    Sista meningen var lite väl skarp och sarkastiskt, de hade förhoppningsvis god anledning att utföra testet, men jag hade haft större förståelse om det hade stått "inväntar reservdelar från huvudleverantör" eller något liknande.

    Sammanfattningsvis måste jag säga att jag verkligen hoppas att någon på Sonys designavdelning läser den här tråden, eftersom det verkar varit ett riktigt dumt val att ha den typen/tjockleken av glas de valt som display och bakstycke.

    OT uppdatering: Verkstaden lyckades förstöra WiFi antennen på telefonen under reparationen, något de själva inte kontrollerar, så det blev en tråkig för tidig julklapp till mig när jag kom hem med den igår. Det blir en till vända förbi en tre butik för att lämna in den på ytterligare reparation. Väldigt surt.
     
    Last edited: 2 dec 2014
  5. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Garantin fungerade. Nu hoppas jag att min fina lilla telefon inte spricker mera!
     
    bernard gillar detta.
  6. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Skickar man en telefon till Sony för reparation så utförs den av Telecare Service.
     
    bernard gillar detta.
  7. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Min telefon repareras av Nordic Mobile Care AB i Malmö. De tar lite tid men verkar göra ett bra arbete. Telefonens vattentäthet kollas och även om den är vattenskadad.

    Från inlämnande till i min hand med reklamation tar två veckor och det kan vara rimligt.
     
  8. Droid80

    Droid80 Guest

    Tösens gröna z3c sprack på baksidan igår efter att hon haft den i väskan vilket annars aldrig har varit ett problem.
     
  9. sebelo

    sebelo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ser att det står på Norska, har du læmnat in den i Norge och e den då køpt hær?

    Har samma problem efter att jag haft den i 3 veckor utan att tappa den, två sprickor i baksidan....

    Dock bestælld från Telia i Sverige så osæker på hur jag smidigast ska hantera det utan att bli utan lur i 30 dagar.
     
  10. Koffesaft

    Koffesaft Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER


    Nej, den är både köpt här i Sverige (Halebop) och inskickad på service här. Det var ett företag nere i malmötrakten, CR-service.
     
  11. borjeboy

    borjeboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    30
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Om jag köper denna lur är det alltså skydd på direkt som gäller. Men om det kommer inifrån kommer väl inte ett skydd att funka?
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag skulle ja, det är bäst med skydd på. Sitter ju ett ganska känsligt splitterskydd på också, som lätt repas. Ett skärmskydd följer med, som känns helt okej tycker jag. Men finns ju självklart bättre!

    Ett skärmskydd kommer inte att hjälpa mot inre spänningar!
     
  13. Griffin

    Griffin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2014
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    42
    Sony har slutat med plastskyddet, rätta mig om jag har fel. Enligt sony använder de Gorilla 3 och Dragon trail X glas på Compacten. Ingen uppgift om baksidan. Jag har använt skydd på min och även då har jag fått sprickor. Jag hoppas att de har löst det nu för telefonen vill jag inte vara utan. Enligt min användning är telefonen den bästa telefonen. Jag har ochså deras scr-26 men "ombyggt" så jag slipper ha skalet klistrat på baksidan. Glasskydd fram och plastskydd bak. Nu hoppas jag den håller.
     
  14. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad bra, om det inte är härdat glas längre alltså! Men känns ju fortfarande som att det inte funkar helt lysande pga de nya problem som uppstått alltså. :(
     
  15. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Bör man avstå från ett köp helt enkelt?
     
  16. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Nej. Det är fortfarande en grym telefon. Du får bara hoppas att du inte får en defekt enhet. :)
     
  17. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Du menar att det inte gäller alla, det är endast vissa defekta lurar? Jag uppfattade det som ett problem som kom tillbaka även fast man fått utbytt på garantin, men så är inte fallet asså?
     
  18. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Z3c är just nu den enda lur jag kan se mig köpa. Jag vill ha prestanda i ett litet format.
     
  19. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag kan inte säga med säkerhet såklart, då jag varken även en Sonylur eller har full insikt i vad som faktiskt händer med glaset men jag tror inte att det felet finns på alla lurar. Det vill jag inte tro, iaf. :)
     
  20. Ejan

    Ejan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2013
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    itemudjin Tänk såhär..vilka hörs mest? dom med problem eller dom som är väldigt nöjda?, jo dom med problem eftersom det mestadels diskuteras i forum.

    Köp en Z3C och var nöjd för det är en väldigt grym lur
     
    katho gillar detta.